Out of Africa (1985)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sydney Pollack
met Meryl Streep, Robert Redford en Klaus Maria Brandauer

Gebaseerd op het leven van de Deense schrijfster Karen Blixen, die een plantage opricht in Kenia. Haar gecompliceerde leven wordt beheerst door haar overspelige echtgenoot, haar ware liefde Denys, problemen op de plantage en het onderwijzen van de lokale bevolking.

Hoewel de hoofdrollen gespeeld worden door twee klasbakken uit de filmwereld, is deze film toch wel saai en vooral langdradig.
Het kan misschien aan mij liggen, maar ik heb nooit echt interesse gehad voor deze film, ken hem al jaren van de titel en ook wel een beetje van de inhoud, maar ik zou hem nooit hebben gekocht ware het niet dat ik hem voor welgeteld 50 cent op de kop heb kunnen tikken, en eerlijk gezegd dat is hij nu wel waar (meer ook hoor).
Maar het is niet echt mijn ding deze film... sorry voor diegenen die hem wel mooi vinden, maar smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van des1
Inderdaad overrated ster vehikel, dat 30 jaar geleden in de bios kon boeien vanwege de mooie plaatjes, versterkt door de muziek van 007 composer John Barry. Ofschoon een zekere drakerigheid de film niet vreemd is, met name de scene van saampjes aan boord van een vliegtuigje over de savannes. Streep overtuigt wel, Redford als Denys niet echt. Beetje relatie geneuzel in de bush natuurlijk voordat dit decennia later vooral thema werd van soaps. Het voelt ook aan dat door Sydney Pollack naarstig gezocht is naar eventful events om het boeiend te houden. Wat in de bios zeker nog ging, valt op TV (ietwat) door de mand.

avatar van Donkerwoud
In typische Hollywood-logica worden de laatste stuiptrekkingen van het kolonialisme verbeeld door een tragische liefdesgeschiedenis. Afrika is natuurlijk een exotisch oord vol mooie landschappen en indrukwekkende beesten. Het duidelijk aanwezige racisme van de historische figuur Karen Blixen wordt een beetje verdoezeld door haar hier neer te zetten als een sterke power woman. Toch blijft er een soort vreemde exotisering bestaan waarin het kolonialsme meer als een nostalgische mijmering wordt getoond dan als het kwalijke institutionele racisme dat ermee gepaard ging.

Erger nog dan de foute ondertoon is dat het een wat bloedeloze film blijft. Met twee topacteurs als Meryl Streep en Robert Redford verwacht je toch iets meer vuurwerk dan goedkoop melodrama en tergend wollige dialogen. Ik ben er ook nooit een fan van als er geforceerd aanvaringen met wilde beesten in het verhaal worden geschreven om het 'avontuurlijk' te krijgen. In die zin is het helemaal vervelend dat het weer zo'n epos is dat bijna drie lange uren doorboemelt met een plot dat met een veel kortere speelduur misschien wat minder tegen zou gaan staan.

avatar van james_cameron
Vaak voor gewaarschuwd en heel lang tegen aan gehikt, maar wat blijkt: de film is lang zo slecht nog niet. Met ruim 2 1/2 uur is de boel aan de lang(dradige) kant en de dik aangezette score had wel een tikkeltje minder overheersend mogen zijn, maar de prettig voortkabbelende plot en de sympathieke personages maken veel goed. Redford speelt weer eens de zoveelste versie van zichzelf, maar Meryl Streep is hier uitstekend. Het duurt even voor de boel op gang komt, maar dan valt er genoeg te genieten, niet in de laatste plaats door de prachtige natuuropnamen.

Een bewonderenswaardige Meryl Streep als de romantische, karaktersterke Karen Blixen in deze poëtische film met mooie afrikaanse zichten en gevatte dialogen.
Het einde is iets te lang uitgesponnen en mocht iets minder sentimenteel.

avatar van Duke Nukem
Mooie natuurbeelden en mooie muziek van John Barry, maar vooral de muziek van mogelijks mijn favoriete klassieke componist Mozart is echt genieten geblazen!

Voor de rest een nogal saai verhaal, ideaal om de slaap te vatten. Met acteur als Klaus Maria Brandauer en Robert Redford zit je al snel te gapen, alleen de klasse actrice Meryl Streep brengt wat hoop maar ook zij kan deze druilerige film niet redden.

des1 schreef:
Inderdaad overrated ster vehikel, dat 30 jaar geleden in de bios kon boeien vanwege de mooie plaatjes, versterkt door de muziek van 007 composer John Barry... Wat in de bios zeker nog ging, valt op TV (ietwat) door de mand.

Dit is inderdaad een film die ik in de cinema nog wel kon appreciëren, maar bij herziening op het kleine scherm is het vooral vechten tegen de slaap.

avatar van jono
Het verhaal van Out of Africa is gebaseerd op het waargebeurde verhaal zoals is opgetekend in het boek Den Afrikanske Farm uit 1937 van de Deense barones Karen von Blixen-Finecke.

In 1913 vertrekt Karen (Meryl Streep) vanuit Denemarken naar Kenia om daar te trouwen met de plantagehouder Bror. Haar echtgenoot besteedt echter weinig aandacht aan haar, is behoorlijk overspelig en geeft haar bovendien ook nog eens een geslachtsziekte. Karen zoekt troost bij de avonturier Denys (Robert Redford) , en vervolgens krijgt zij een verhouding met hem.

Out of Africa is mooi gefilmd; we zien prachtige beelden van de Afrikaanse flora en fauna. Ook de filmmuziek van John Barry is zwaar okay. De tijd gaat echter behoorlijk snel in de film. Voor het verhaal goed en wel begonnen is zitten we al in de Eerste Wereldoorlog en worden de mannen naar het front gestuurd. Een kwartiertje later is de oorlog alweer voorbij en vieren we het nieuwe jaar van 1919. Ik heb daar eigenlijk wat moeite mee, het mag van mij allemaal wel wat trager. Bovendien speelt Klaus Maria Brandauer gewoonweg een saaie, ongeïnspireerde rol en ook Robert Redford lijkt er niet veel zin in te hebben. Enige pluspunt vind ik Meryl Streep, die voor een mooie acteerprestatie zorgt.

Al met al een redelijk saaie film dus die, zoals gezegd, gered wordt door de mooie beelden van de Afrikaanse natuur en het acteerwerk van Meryl Streep. De film won destijds zeven Oscars, en dat vind ik eigenlijk veel te veel eer voor zo'n matige film. 3*

avatar van IH88
“You've ruined it for me, you know.”
“Ruined what?”
“Being alone.”

Aardige klassieker. Out of Africa is veel te lang en er gebeurd eigenlijk niet zo heel veel, maar de muziek van John Barry en de schitterende beelden van het Afrikaanse landschap maken veel goed. Het grootste probleem dat ik met de film heb is waarom hij überhaupt gemaakt is. Wat maakt het verhaal van Karen Blixen zo bijzonder? Na het zien van de film ben ik er nog steeds niet achter. Streep doet ook weer aan overacting, en door dat verschrikkelijke accent wilde ik bijna het geluid uitzetten. Gelukkig raakte ik er aan gewend, want ik had de schitterende muziek van John Barry niet willen missen. En Redford is weer eens uitstekend.

avatar van tommykonijn
Een klassieker de al heel lang op mijn 'nog zien' lijstje stond, maar die mij toch wat afschrikte door het lange speelduur. Genoeg lange films die ik erg goed vind, maar het vergt logischerwijs toch altijd wat meer dan wanneer het een film van anderhalf uur betreft. Uiteindelijk hier dus maar niet teveel bij stilgestaan en me alsnog eens gewaagd aan deze in 1985 bejubelde film.

En dat viel niet bepaald mee. Het speelduur tikt nog niet eens de drie uur aan, maar het voelt alsof de film daar ruimschoots overheen gaat. Ik zeg volgens mij niet gauw dat ik een film gedateerd vind, maar als ik Out of Africa in één woord moet omschrijven, kom ik ongetwijfeld toch bij 'gedateerd' uit. Na een schitterende opening komt het tempo heel laag te liggen en na een half uur begon ik te knikkebollen (iets dat me zelden of nooit overkomt). De film krabbelt dan ook weer even terug met onder meer de introductie van Denys, de jacht scène en de opbloeiende liefde tussen Denys en Karen. Dat zijn stukken die wisten te boeien, maar het duurt niet lang eer de film weer terugvalt in een slepend drama. De film wordt gered door drie factoren, die hierboven ook al worden beschreven. De eerste factor is het goede spel van Robert Redford en Meryl Streep. Daarnaast bevat de film erg mooie opnames en de muziek van John Barry valt ook in positieve zin op.

Out of Africa heeft zo zijn momenten en het is qua productie best groots opgezet, waardoor je eigenlijk nooit het gevoel hebt naar een slechte film te zitten kijken. Het probleem is gewoon dat het allemaal te weinig weet te boeien en daardoor ook totaal niet weet te beklijven. Bij vlagen is de film de moeite waard, maar het grootste deel ben je weer heel gauw vergeten. Leuk om dit eindelijk eens gezien te hebben, maar ik vrees wel dat het bij deze ene keer zal blijven.

avatar van FlyingGustman81
Het is zeker geen verkeerde film. Maar de film duurt m.i. veel te lang. En maakt ook mijn verwachtingen niet bepaald waar. Wat de film wel fijner maakt om naar te kijken zijn (de mooie beelden van) de natuur in Afrika. Robert Redford acteert hier naar mijn mening niet op zijn best. Meryl Streep speelt dan nog het beste. Al met al niet de film die ik verwachtte.

avatar van Woland
Zeven Oscars, dat lijkt toch niet mis. Maar dat dat geen garantie voor een leuke flim is, bewijst Out of Africa wel weer. Tja, Streep en Redford kunnen natuurlijk wel acteren (al is het Scandinavische nep-accentje van Streep vrij storend), en die natuurplaatjes waren misschien voor de begin jaren '80 indrukwekkend, maar daar zijn de positieve punten wel mee genoemd. Hoewel niet eens zo oud, is de film echt pijnlijk oubollig en vooral dodelijk saai. Een film lang gebeurt niets noemenswaardigs, het lot van de karakters interesseerde me vrij weinig, de sentimentaliteit druipt van de film af (en van de muziek) en dan duurt het ook nog eens een belachelijke 2 uur 40 minuten. Een Hollywood-epos in de slechtste zin van het woord.

avatar van Woland
Ik zie ook net dat dit pas m'n tweede Sydney Pollack is, na het toch wel vrij geweldige They Shoot Horses, Don't They? (1969). Een 1.0 en een 4.5, het kan verkeren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Met frisse tegenzin aan begonnen, want een film zonder al te aansprekende acteurs, in een setting die me ook al weinig doet en dat dan bijna 3 uur lang, dat is niet echt iets om naar uit te kijken. Maar ja, ik heb me nou eenmaal voorgenomen alle Oscarwinnaars te bekijken. Meryl Streep -hier ook weer met een mal accent- doet het best OK hoor, maar ik blijf het apart vinden dat ze zo vaak gelauwerd is als actrice- zo bijzonder is het toch allemaal niet wat ze doet. Moet wel zeggen dat ze er als brunette beter uitziet dan als vaalblonde. Redford speelt een beetje laconiek als altijd, en om nou te zeggen dat de romance van het scherm spatte, nou nee.

Verder zijn er wel de nodige mooie plaatjes, vooral vanuit het vliegtuigje, maar Out of Africa blijft toch vooral underwhelmen. Karen wordt als een onafhankelijke vrouw gepresenteerd die Afrikanen menselijker behandelt dan haar tijdgenoten, maar de natives blijven op de achtergrond en dienen vooral om Karen's vooruitstrevendheid te tonen: ze helpt een jongen met zijn been en laat een stam wonen in hun eigen dorp, en een bediende mag haar zowaar bij haar voornaam noemen, maar om nou te zeggen dat haar Afrikaanse beslommeringen een epische film verdienen, nee. Een episode die me nog wel interessant leek, hoe de Eerste Wereldoorlog werd beleefd in koloniaal Afrika, kwam maar zijdelings aan bod.