Out of Africa (1985)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sydney Pollack
met Meryl Streep, Robert Redford en Klaus Maria Brandauer

Gebaseerd op het leven van de Deense schrijfster Karen Blixen, die een plantage opricht in Kenia. Haar gecompliceerde leven wordt beheerst door haar overspelige echtgenoot, haar ware liefde Denys, problemen op de plantage en het onderwijzen van de lokale bevolking.

Hoewel de hoofdrollen gespeeld worden door twee klasbakken uit de filmwereld, is deze film toch wel saai en vooral langdradig.
Het kan misschien aan mij liggen, maar ik heb nooit echt interesse gehad voor deze film, ken hem al jaren van de titel en ook wel een beetje van de inhoud, maar ik zou hem nooit hebben gekocht ware het niet dat ik hem voor welgeteld 50 cent op de kop heb kunnen tikken, en eerlijk gezegd dat is hij nu wel waar (meer ook hoor).
Maar het is niet echt mijn ding deze film... sorry voor diegenen die hem wel mooi vinden, maar smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van des1
Inderdaad overrated ster vehikel, dat 30 jaar geleden in de bios kon boeien vanwege de mooie plaatjes, versterkt door de muziek van 007 composer John Barry. Ofschoon een zekere drakerigheid de film niet vreemd is, met name de scene van saampjes aan boord van een vliegtuigje over de savannes. Streep overtuigt wel, Redford als Denys niet echt. Beetje relatie geneuzel in de bush natuurlijk voordat dit decennia later vooral thema werd van soaps. Het voelt ook aan dat door Sydney Pollack naarstig gezocht is naar eventful events om het boeiend te houden. Wat in de bios zeker nog ging, valt op TV (ietwat) door de mand.

avatar van Donkerwoud
In typische Hollywood-logica worden de laatste stuiptrekkingen van het kolonialisme verbeeld door een tragische liefdesgeschiedenis. Afrika is natuurlijk een exotisch oord vol mooie landschappen en indrukwekkende beesten. Het duidelijk aanwezige racisme van de historische figuur Karen Blixen wordt een beetje verdoezeld door haar hier neer te zetten als een sterke power woman. Toch blijft er een soort vreemde exotisering bestaan waarin het kolonialsme meer als een nostalgische mijmering wordt getoond dan als het kwalijke institutionele racisme dat ermee gepaard ging.

Erger nog dan de foute ondertoon is dat het een wat bloedeloze film blijft. Met twee topacteurs als Meryl Streep en Robert Redford verwacht je toch iets meer vuurwerk dan goedkoop melodrama en tergend wollige dialogen. Ik ben er ook nooit een fan van als er geforceerd aanvaringen met wilde beesten in het verhaal worden geschreven om het 'avontuurlijk' te krijgen. In die zin is het helemaal vervelend dat het weer zo'n epos is dat bijna drie lange uren doorboemelt met een plot dat met een veel kortere speelduur misschien wat minder tegen zou gaan staan.

avatar van james_cameron
Vaak voor gewaarschuwd en heel lang tegen aan gehikt, maar wat blijkt: de film is lang zo slecht nog niet. Met ruim 2 1/2 uur is de boel aan de lang(dradige) kant en de dik aangezette score had wel een tikkeltje minder overheersend mogen zijn, maar de prettig voortkabbelende plot en de sympathieke personages maken veel goed. Redford speelt weer eens de zoveelste versie van zichzelf, maar Meryl Streep is hier uitstekend. Het duurt even voor de boel op gang komt, maar dan valt er genoeg te genieten, niet in de laatste plaats door de prachtige natuuropnamen.

Een bewonderenswaardige Meryl Streep als de romantische, karaktersterke Karen Blixen in deze poëtische film met mooie afrikaanse zichten en gevatte dialogen.
Het einde is iets te lang uitgesponnen en mocht iets minder sentimenteel.

avatar van Duke Nukem
Mooie natuurbeelden en mooie muziek van John Barry, maar vooral de muziek van mogelijks mijn favoriete klassieke componist Mozart is echt genieten geblazen!

Voor de rest een nogal saai verhaal, ideaal om de slaap te vatten. Met acteur als Klaus Maria Brandauer en Robert Redford zit je al snel te gapen, alleen de klasse actrice Meryl Streep brengt wat hoop maar ook zij kan deze druilerige film niet redden.

des1 schreef:
Inderdaad overrated ster vehikel, dat 30 jaar geleden in de bios kon boeien vanwege de mooie plaatjes, versterkt door de muziek van 007 composer John Barry... Wat in de bios zeker nog ging, valt op TV (ietwat) door de mand.

Dit is inderdaad een film die ik in de cinema nog wel kon appreciëren, maar bij herziening op het kleine scherm is het vooral vechten tegen de slaap.