Out of Africa (1985)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sydney Pollack
met Meryl Streep, Robert Redford en Klaus Maria Brandauer

Gebaseerd op het leven van de Deense schrijfster Karen Blixen, die een plantage opricht in Kenia. Haar gecompliceerde leven wordt beheerst door haar overspelige echtgenoot, haar ware liefde Denys, problemen op de plantage en het onderwijzen van de lokale bevolking.

avatar van otherfool
Typisch Oscar vehicel: het ziet er mooi uit, de cast is prima, de muziek is in orde... maar echt boeiend? Nou nee...

2,5*.

avatar van Spetie
Zo zeg, dat viel nog niet mee om hier doorheen te komen. Ik heb de film in 2 etappes gezien, vanmiddag de eerste helft en zojuist de rest, maar dan nog vond ik het best een lange zit.

Het waren vooral de 7 Oscars die deze film gewonnen heeft, die mij hebben aangezet tot het kijken van de film. Echter van alle films die ooit een Oscar wonnen is dit toch wel een van de slechtste.

Het begint allemaal nog wel aardig met de kennismaking van de personages en het kennismaken met Afrika. Na een tijdje zakt de film echter in en die inzinking komt de film eigenlijk nooit meer te boven. De film liet mij achter met een enorme leegte, in de zin van dat het hele verhaal op een gegeven moment eigenlijk nauwelijks meer boeide.

Redford en Streep zijn best goede acteurs, spelen op zich niet eens zo slecht, maar de gebeurtenissen die ze meemaken zijn veelal niet interessant. Het hele verhaal is sowieso erg matig en het enige echt goede van de film zijn de soms erg mooie plaatjes van Afrika die voorbij komen en die duidelijk tonen dat ook dit continent zeker wel zijn charme heeft.

Meer dan een reclame voor Afrika is deze film echter niet. Ik vond het een erg lange zit en heb regelmatig op de klok zitten kijken, wat altijd een erg slecht teken is voor een film, zo ook hier dus.

avatar van Emma'
Een diepe zucht moet ik laten ontsnappen als ik op de pagina van deze film kom. 'I had a farm in Africa. I had a farm in Africa. I had-'
Pff.
Dat is één minpunt. Ik werd dat gezeur van dat mens af en toe echt meer dan zat, inclusief dat haar. Natuurlijk, het was een andere tijd, en daar moet je niet op letten als je een film kijkt, maar haar kapsel bleef me storen.
Dit wordt allemaal wel weer gecompenseerd door de prachtige beelden van Afrika, de landschappen en de stammen, die waren heel mooi in kaart gezet. Die 7 oscars waren in mijn ogen overdreven, maar een voldoende is deze film wel waard.

avatar van Fran
Het verhaal is behoorlijk langdradig. Dat moet ik toegeven. Maar het acteerwerk van Merryl Streep is behoorlijk indrukwekkend. Daarnaast word je getracteerd op prachtige beelden van het mooie Afrika en hangt er de gehele film een prettige sfeer dus wat mij betreft is dit wel een aanrader om te kijken.

De film duurt vrij lang en er gebeurt niet erg veel, waardoor ik hem ook in 2 etappes heb gekeken. Vond het acteerwerk en de sfeer tijdens de film wel goed. De beelden van de natuur, de dieren en de landschappen van Afrika waren schitterend!

Vond het geen vervelende film om naar te kijken, maar er gebeurde niet genoeg om mij te boeien, dus ik vond het tegenvallen.

Goeie film over een Deense vrouw die een verstandshuwelijk aangaat en verhuisd naar Afrika om een nieuw leven op te bouwen. Een redelijk eenvoudig, romantisch verhaal dat iets te lang gerekt wordt. Ondanks het uitstekende acteerwerk van Meryl Streep en Robert Redford springen de vonken niet van het scherm. Waar de film wel in uitblinkt zijn de prachtige opnames van de flora en fauna van Afrika, begeleid door de bijna evenzo prachtige en meevoerende muziek van John Barry.

avatar van Vinokourov
Poeh, niet echt een denderend epos. Out of Africa beschrijft een aantal jaren uit het leven van een naar Kenia geëmigreerde Deense. Ik denk niet dat het aan Streep ligt, maar deze rol is erg sloom en ietwat zeurderig neergezet. Het verhaal zelf vond ik ook niet altijd zo boeiend. Blijft over dat de plaatjes van Kenia en het opsnuiven van wat cultuur nog best oke om te zien is.

avatar van Breur
I had a farm in Africa once.

Gister gekeken samen met mijn vriendin die zelf 3 maanden in Kenia is geweest voor ontwikkelingswerk. De laatste 3 weken zelf ook dit prachtige land mogen ontdekken. Zodoende bij de film Out of Africa gekomen.

Wat volgde was een traag en (net iets te) langdurend liefdesverhaal. Hierin draaien de twee hoordrolspeler constant om elkaar heen, maar waar Streep (die er best mocht zijn destijds) en Redford (die de vader van Brad Pit kon zijn) perfect invulling aan geven. De film wordt getoond met geweldige muziek en vooral prachtige beelden van Kenia en laat verder zien dat de Deense veel goede dingen heeft gedaan destijds. Niet voor niets is er jaren later dan ook in de buurt van Nairobi een dorp naar haar vernoemd (Karen).

Al met al scoort de film net een voldoende (3*), maar gezien mijn bezoek aan Kenia deed het me allemaal net iets meer en bekroon ik de film met 3,5*!

avatar van rep_robert
Er gebeurt helaas niet denderend veel in dit epos, dat wat mij betreft wat grootser gemaakt had kunnen worden. Ook proef je niet echt heel veel diepgang in de film. De gebeurtenissen volgen elkaar echter wel in rap tempo op, waardoor je die 2,5 uur uiteindelijk wel makkelijk uit zit. Net zei ik al dat er niet denderend veel gebeurt in de film, dat is dus ook niet zo.
Wat je dus allemaal ziet blijft allemaal vlakjes op de oppervlakte borrelen en zijn nou niet van dat avontuurlijke niveau dat je erin mee gezogen wordt.

Het grootste probleem zijn de personages, ondanks dat iedereen hun rol goed vervuld leef je ook amper met ze mee. Ook hier komt de oppervlakkigheid wel redelijk naar boven. Meryl Streep wordt ziek? Er komt een voice-over tevoorschijn waarin ze even naar Denemarken reist en een cut later loopt ze weer gezond en wel in Kenia rond. Dit soort dingen zorgen wel dat Karen Blixen's imponerende karakter haar kracht verliest.

Af en toe komt het goed naar voren, maar Pollack lijkt in Out of Africa toch het meeste oog tehebben om Kenia goed eruit te laten komen. Hij tovert af en toe prachtige shots van de imponerende landschappen op het scherm en die geven je toch een bepaald melancholisch gevoel van verlangen naar een avontuur.

Al met al geen klassieker, daarvoor schort er teveel aan de film. Maar ondanks de lange speelduur heb ik me wel met de film vermaakt. Je moet alleen niet te veel diepgang verwachten.

avatar van Zeriel
Saai!

Mooi geschoten dat wel.

Het komt vooral doordat van Meryl Streep, waar het allemaal om draait maar weinig uitgaat (een beetje een schaap toch wel), en er helemaal geen chemie is tussen haar en Robert Redford, oké hij is homo, maar misschien is hij dat wel geworden door de interactie hier met Streep...

Het is ook niet mijn favoriete actrice, ik erger me vaak aan haar, zo ook in deze film.

Een erg lange zit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Out of Africa won 7 op 11 Oscarnominaties. Niet dat prijzen op zich veel zeggen, maar het is alvast een mooi palmares om neer te leggen. Bovendien heeft het met Robert Redford, Meryl Streep en Klaus Maria Brandauer toch geen onbekende namen in huis. Regie van Syndey Pollack, muziek van John Barry, ... Alle ingrediënten zijn er en toch lukt het gerecht niet echt. De vraag is vooral waarom Karen Blixen in hemelsnaam een biografie heeft geschreven die boeiend genoeg is om te verfilmen. Op zich is de tijdsgeest wel belangrijk. Afrika rond WO I kende evengoed veel beroering als in andere delen van de wereld. Afrika was vooral nog een groep van kolonies van westerse landen. Die hadden naast de oorlog in Europa te maken met het losbreken van Afrika.

Helaas focust de film zich daar niet helemaal op, maar is het eerder een kapstok die de rest toch nog wat boeiend maakt. Het is op de eerste plaats een romantisch verhaaltje, maar zo braaf dat er weinig passie overblijft. De film zal vooral herinnerd blijven door de mooie beelden van Afrika. Maar of dit dan de beste manier is om met het continent kennis te maken, is het antwoord helaas negatief.

Pollack richt zich dan ook vooral op de beelden van Afrika. Het verhaal zelf is niet echt boeiend, te braaf als romantiek, te weinig drama voor de setting van WO I. En er is weinig interactie tussen de acteurs. Door namen als John Barry en Robert Redford is de schade nog beperkt, maar zakt het evengoed onder het gemiddelde. Een zeer overroepen film, die misschien bij liefhebbers van mierzoete stadsromannetjes nog wel een publiek zal vinden.

avatar van John Barry
Out of Africa vond ik een erg langdradige film. Ik vond het verhaal totaal niet interessant en de film vond ik op momenten erg saai.

Deze film is gebaseerd op het leven Karen Blixen. Maar waarom de filmmakers het nodig vonden om een film te maken over haar leven, is mij een compleet raadsel. Zo een interessante persoonlijkheid is Karen Blixen niet. Sterker nog, ik vond haar in de film maar wat arrogant en onaardig overkomen. En haar levensverhaal is ook niet bijster interessant. Oké. Ik denk dat niet veel mensen kunnen zeggen dat ze een farm in Afrika hadden. Maar dit terzijde gelaten. Ik vind haar levensverhaal totaal niet interessant. Karen is getrouwd met Bror Blixen, maar er is nu niet sprake van waren liefde tussen die twee. Karens ware liefde ligt bij een ene Denys. Maar het gaat tussen die twee ook niet al te soepel. Ze draaien in de film voor een groot deel om elkaar heen. Nergens word hun relatie echt interessant. Wat dan weer wel een goed gegeven had kunnen zijn is dat Karen de lokale bevolking laat onderwijzen. Alleen word met dit aspect weinig gedaan. Nee de film gaat voor een groot deel over Karen en haar saaie, niet boeiende liefdesleven. Dat hierover een film van ruim 2 en een half uur gemaakt moest worden vind ik onbegrijpelijk. Ik vond de film dan ook een hele zit. De film was langdradig en bij momenten erg saai.

Maar de film heeft een heel groot voordeel. En dit voordeel is dat de film afspeelt in Afrika. We krijgen veel mooie shots te zien van Afrika en zijn dieren. De film is prachtig gefilmd. De Oscar voor het beste camera werk is terecht. Helaas krijgen we niet de hele film door mooie natuuropnames te zien. Maar op momenten dat we mooie natuuropnames zien is het genieten geblazen voor mij. En we krijgen nog best wel veel mooie natuuropnames te zien. De natuuropnames waren voor mij tussen het saaie verhaal van Karen een welkome afwisseling.

De muziek in deze film is van John Barry. Hij levert heel goed werk af voor deze film. Voor hem een terechte Oscar. Je mag met recht spreken van een hoogtepunt van John Barry,s carrière op muziekaal vlak. Zijn thema voor deze film is fantastisch. Een van de eerste scènes van de film is dat je een trein ziet rijden door het prachtige landschap van Afrika. Daaronder hoor je de grootse muziek van John Barry. Een kippenvel moment. John Barry weet ook voor kippenvel te zorgen als Karen en Denys voor het eerst gaan vliegen. Prachtige scene. Vanuit de die grote hoogte zie je de prachtige natuur van Afrika en dan die grootse muziek van John Barry eronder. Werkelijk schitterend.

Het acteerwerk is eigenlijk ook erg goed in deze film. Meryl Streep en Robert Redford acteren goed. En ook over de rest van de cast hoor je mij niet klagen.

Al met al moet ik zeggen dat veel aspecten bij deze film erg goed zijn. Het is alleen het verhaal wat werkelijk waar zo ontzettend oninteressant is, dat het volgens mij ook niet mogelijk is om hiervan een goede film te maken.

2 sterren voor deze film.

avatar van des1
Inderdaad overrated ster vehikel, dat 30 jaar geleden in de bios kon boeien vanwege de mooie plaatjes, versterkt door de muziek van 007 composer John Barry. Ofschoon een zekere drakerigheid de film niet vreemd is, met name de scene van saampjes aan boord van een vliegtuigje over de savannes. Streep overtuigt wel, Redford als Denys niet echt. Beetje relatie geneuzel in de bush natuurlijk voordat dit decennia later vooral thema werd van soaps. Het voelt ook aan dat door Sydney Pollack naarstig gezocht is naar eventful events om het boeiend te houden. Wat in de bios zeker nog ging, valt op TV (ietwat) door de mand.

avatar van Donkerwoud
In typische Hollywood-logica worden de laatste stuiptrekkingen van het kolonialisme verbeeld door een tragische liefdesgeschiedenis. Afrika is natuurlijk een exotisch oord vol mooie landschappen en indrukwekkende beesten. Het duidelijk aanwezige racisme van de historische figuur Karen Blixen wordt een beetje verdoezeld door haar hier neer te zetten als een sterke power woman. Toch blijft er een soort vreemde exotisering bestaan waarin het kolonialsme meer als een nostalgische mijmering wordt getoond dan als het kwalijke institutionele racisme dat ermee gepaard ging.

Erger nog dan de foute ondertoon is dat het een wat bloedeloze film blijft. Met twee topacteurs als Meryl Streep en Robert Redford verwacht je toch iets meer vuurwerk dan goedkoop melodrama en tergend wollige dialogen. Ik ben er ook nooit een fan van als er geforceerd aanvaringen met wilde beesten in het verhaal worden geschreven om het 'avontuurlijk' te krijgen. In die zin is het helemaal vervelend dat het weer zo'n epos is dat bijna drie lange uren doorboemelt met een plot dat met een veel kortere speelduur misschien wat minder tegen zou gaan staan.

avatar van james_cameron
Vaak voor gewaarschuwd en heel lang tegen aan gehikt, maar wat blijkt: de film is lang zo slecht nog niet. Met ruim 2 1/2 uur is de boel aan de lang(dradige) kant en de dik aangezette score had wel een tikkeltje minder overheersend mogen zijn, maar de prettig voortkabbelende plot en de sympathieke personages maken veel goed. Redford speelt weer eens de zoveelste versie van zichzelf, maar Meryl Streep is hier uitstekend. Het duurt even voor de boel op gang komt, maar dan valt er genoeg te genieten, niet in de laatste plaats door de prachtige natuuropnamen.

Een bewonderenswaardige Meryl Streep als de romantische, karaktersterke Karen Blixen in deze poëtische film met mooie afrikaanse zichten en gevatte dialogen.
Het einde is iets te lang uitgesponnen en mocht iets minder sentimenteel.

avatar van Duke Nukem
Mooie natuurbeelden en mooie muziek van John Barry, maar vooral de muziek van mogelijks mijn favoriete klassieke componist Mozart is echt genieten geblazen!

Voor de rest een nogal saai verhaal, ideaal om de slaap te vatten. Met acteur als Klaus Maria Brandauer en Robert Redford zit je al snel te gapen, alleen de klasse actrice Meryl Streep brengt wat hoop maar ook zij kan deze druilerige film niet redden.

des1 schreef:
Inderdaad overrated ster vehikel, dat 30 jaar geleden in de bios kon boeien vanwege de mooie plaatjes, versterkt door de muziek van 007 composer John Barry... Wat in de bios zeker nog ging, valt op TV (ietwat) door de mand.

Dit is inderdaad een film die ik in de cinema nog wel kon appreciëren, maar bij herziening op het kleine scherm is het vooral vechten tegen de slaap.

avatar van IH88
“You've ruined it for me, you know.”
“Ruined what?”
“Being alone.”

Aardige klassieker. Out of Africa is veel te lang en er gebeurd eigenlijk niet zo heel veel, maar de muziek van John Barry en de schitterende beelden van het Afrikaanse landschap maken veel goed. Het grootste probleem dat ik met de film heb is waarom hij überhaupt gemaakt is. Wat maakt het verhaal van Karen Blixen zo bijzonder? Na het zien van de film ben ik er nog steeds niet achter. Streep doet ook weer aan overacting, en door dat verschrikkelijke accent wilde ik bijna het geluid uitzetten. Gelukkig raakte ik er aan gewend, want ik had de schitterende muziek van John Barry niet willen missen. En Redford is weer eens uitstekend.

avatar van tommykonijn
Een klassieker de al heel lang op mijn 'nog zien' lijstje stond, maar die mij toch wat afschrikte door het lange speelduur. Genoeg lange films die ik erg goed vind, maar het vergt logischerwijs toch altijd wat meer dan wanneer het een film van anderhalf uur betreft. Uiteindelijk hier dus maar niet teveel bij stilgestaan en me alsnog eens gewaagd aan deze in 1985 bejubelde film.

En dat viel niet bepaald mee. Het speelduur tikt nog niet eens de drie uur aan, maar het voelt alsof de film daar ruimschoots overheen gaat. Ik zeg volgens mij niet gauw dat ik een film gedateerd vind, maar als ik Out of Africa in één woord moet omschrijven, kom ik ongetwijfeld toch bij 'gedateerd' uit. Na een schitterende opening komt het tempo heel laag te liggen en na een half uur begon ik te knikkebollen (iets dat me zelden of nooit overkomt). De film krabbelt dan ook weer even terug met onder meer de introductie van Denys, de jacht scène en de opbloeiende liefde tussen Denys en Karen. Dat zijn stukken die wisten te boeien, maar het duurt niet lang eer de film weer terugvalt in een slepend drama. De film wordt gered door drie factoren, die hierboven ook al worden beschreven. De eerste factor is het goede spel van Robert Redford en Meryl Streep. Daarnaast bevat de film erg mooie opnames en de muziek van John Barry valt ook in positieve zin op.

Out of Africa heeft zo zijn momenten en het is qua productie best groots opgezet, waardoor je eigenlijk nooit het gevoel hebt naar een slechte film te zitten kijken. Het probleem is gewoon dat het allemaal te weinig weet te boeien en daardoor ook totaal niet weet te beklijven. Bij vlagen is de film de moeite waard, maar het grootste deel ben je weer heel gauw vergeten. Leuk om dit eindelijk eens gezien te hebben, maar ik vrees wel dat het bij deze ene keer zal blijven.

avatar van FlyingGustman81
Het is zeker geen verkeerde film. Maar de film duurt m.i. veel te lang. En maakt ook mijn verwachtingen niet bepaald waar. Wat de film wel fijner maakt om naar te kijken zijn (de mooie beelden van) de natuur in Afrika. Robert Redford acteert hier naar mijn mening niet op zijn best. Meryl Streep speelt dan nog het beste. Al met al niet de film die ik verwachtte.

avatar van Woland
Zeven Oscars, dat lijkt toch niet mis. Maar dat dat geen garantie voor een leuke flim is, bewijst Out of Africa wel weer. Tja, Streep en Redford kunnen natuurlijk wel acteren (al is het Scandinavische nep-accentje van Streep vrij storend), en die natuurplaatjes waren misschien voor de begin jaren '80 indrukwekkend, maar daar zijn de positieve punten wel mee genoemd. Hoewel niet eens zo oud, is de film echt pijnlijk oubollig en vooral dodelijk saai. Een film lang gebeurt niets noemenswaardigs, het lot van de karakters interesseerde me vrij weinig, de sentimentaliteit druipt van de film af (en van de muziek) en dan duurt het ook nog eens een belachelijke 2 uur 40 minuten. Een Hollywood-epos in de slechtste zin van het woord.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Met frisse tegenzin aan begonnen, want een film zonder al te aansprekende acteurs, in een setting die me ook al weinig doet en dat dan bijna 3 uur lang, dat is niet echt iets om naar uit te kijken. Maar ja, ik heb me nou eenmaal voorgenomen alle Oscarwinnaars te bekijken. Meryl Streep -hier ook weer met een mal accent- doet het best OK hoor, maar ik blijf het apart vinden dat ze zo vaak gelauwerd is als actrice- zo bijzonder is het toch allemaal niet wat ze doet. Moet wel zeggen dat ze er als brunette beter uitziet dan als vaalblonde. Redford speelt een beetje laconiek als altijd, en om nou te zeggen dat de romance van het scherm spatte, nou nee.

Verder zijn er wel de nodige mooie plaatjes, vooral vanuit het vliegtuigje, maar Out of Africa blijft toch vooral underwhelmen. Karen wordt als een onafhankelijke vrouw gepresenteerd die Afrikanen menselijker behandelt dan haar tijdgenoten, maar de natives blijven op de achtergrond en dienen vooral om Karen's vooruitstrevendheid te tonen: ze helpt een jongen met zijn been en laat een stam wonen in hun eigen dorp, en een bediende mag haar zowaar bij haar voornaam noemen, maar om nou te zeggen dat haar Afrikaanse beslommeringen een epische film verdienen, nee. Een episode die me nog wel interessant leek, hoe de Eerste Wereldoorlog werd beleefd in koloniaal Afrika, kwam maar zijdelings aan bod.