Out of Africa (1985)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sydney Pollack
met Meryl Streep, Robert Redford en Klaus Maria Brandauer

Gebaseerd op het leven van de Deense schrijfster Karen Blixen, die een plantage opricht in Kenia. Haar gecompliceerde leven wordt beheerst door haar overspelige echtgenoot, haar ware liefde Denys, problemen op de plantage en het onderwijzen van de lokale bevolking.

avatar van The One Ring
Deze film keek ik gisteren naar aanleiding van het overlijden van Sydney Pollack. Helaas bleek dit geen goede film om hem te herdenken (ik had overigens geen andere op dvd). Out of Africa is namelijk van ongekende saaiheid.

Mooie beelden en goede muziek kunnen niet verhullen dat de film compleet leeg is. Het eerste uur was nog door te komen omdat ik het gevoel had dat er nog iets moois zou komen. Maar daarna begon het me ineens op te vallen dat de film helemaal nergens naar toe aan het gaan was. Er werd niets opgebouwd. Er was geen drama! Slechts twee geliefden die om elkaar heendraaien, zonder dat de chemie echt overkwam of dat de romance enige interessante ontwikkelingen bevatte. Dat Denys uiteindelijk stierf kwam ook uit de lucht vallen (zowel letterlijk als figuurlijk).

Dit is ook de eerste keer zover ik me herrinner dat ik me afvroeg waarom de schrijfster van het boek het zo nodig vond om haar verhaal in een biografie op te schrijven en te delen met de wereld. En belangrijker: waarom wou Pollack het verfilmen? Wat is er zo bijzonder aan die Karen Blixen dat ze een film of boek verdient? Ik vond haar een bijzonder oninteressant persoon met een saai leven.

Komt nog eens bij dat Streep heel slecht is in dit soort rollen. Net als in Sophie's Choice denkt Streep dat ze een accent moet begeleiden met domme, cartooneske gezichtsuitdrukkingen, alsof alle mensen met accenten tekenfilmfiguren zijn. Haar accent kwam dit keer sowieso niet over. Eerst dacht ik dat het een mix was tussen haar Poolse accent uit Sophie's Choice en een Frans accent, maar na een kwartier kwam ik erachter dat het Deens moet voorstellen. Brandauer doet het veel beter wat dat betrefd en hij is de enige die een fatsoenlijke rol neerzet. Redford is niet slecht, maar zijn personage wordt te eendimensionaal neergezet.

Oersaaie film dus en een van de slechtste winnaars van de Oscar voor beste film. De muziek en de beelden mogen er zijn, maar veel anders blijft er niet over.

avatar van Kraay
Saai!

nutteloze slap in elkaar gezette personages, inspiratieloos geregisseerd. Beelden van Afrika wel leuk, maar na het 800e landschap begon het toch te vervelen. Verre van boeiend verhaal.

Nipt 1* uit het vuur gesleept

Levende bewijs van de ongeloofwaardigheid van de oscarverdeling (7 oscars!)

avatar van lucdecoster
otherfool schreef:
Typisch Oscar vehicel: het ziet er mooi uit, de cast is prima, de muziek is in orde... maar echt boeiend? Nou nee...

2,5*.

Idem, het verhaal is echt niet boeiend. Ik heb nu al 2 uur gezien en morgen zal ik verder kijken. Het lijkt wel een combinatie van dierenfilm en een soort romantisch verhaaltje.

confucius
Colaatje naast mij. Steunkussentje achter mijn rug - vanuit mijn bed - DVDeeke ingeschoven, en laat de boeren maar hiphoppen.
Een film om naar uit te kijken en uit te kijken, tot aan het gaatje. Schitterende Love Story. Niks geforceerd. Geen overdramatiek na een 'lekkende' liefde. Een lange film maar zeker niet langdradig. Gevoelig en realistisch. En dan dat Afrikaans landschap! Kenia. Prachtig in beeld gebracht. Wat ik ook goed vond was - is - dat de inboorlingen hun eigen taal gebruikten. Trouwens, het zou op - deels - ware feiten berusten. Een film om te koesteren. eentje die je zelfs in een sauna annex iglo zou kunnen bekijken.
Confucius (of was het iemand anders!) zei:
"dromen niet alle mannen van een vrouw aan wie zij een stukje Afrika kunnen schenken!" Voor deze schitterende prent heb ik vier (4) gouden sterren uit de hemel geplukt.

avatar van prometida
Beautiful movie!
Hij duurde lang, maar niet te lang. Een mooi liefdesverhaal, tussen Streep en Redford, maar een wel een liefdesverhaal wat je doet inzien dat vrijheid niet alles is. Wat de meesten waarschijnlijk wel weten, maar hier wordt het mooi gezegd.
Mooie woordspelingen en prachtige plaatjes. Ik had zin om op pauze te drukken en een foto te maken. Het acteren vond ik erg goed gedaan. 4*

Couch Potato
confucius schreef:

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik zag de film vanmiddag terug na 24 jaar en het was een warm terugzien! Prachtfilm, na al die jaren nog steeds, ik heb genoten! En de muziek is schitterend en past daar erg goed bij, één van de mooiste scores ooit, denk ik zo.

13woutie13
Heeft iets weg van de prachtige beelden en muziek van Dances with Wolves.
Alleen is dit verhaal een stuk slapper.

avatar van Spetie
Zo zeg, dat viel nog niet mee om hier doorheen te komen. Ik heb de film in 2 etappes gezien, vanmiddag de eerste helft en zojuist de rest, maar dan nog vond ik het best een lange zit.

Het waren vooral de 7 Oscars die deze film gewonnen heeft, die mij hebben aangezet tot het kijken van de film. Echter van alle films die ooit een Oscar wonnen is dit toch wel een van de slechtste.

Het begint allemaal nog wel aardig met de kennismaking van de personages en het kennismaken met Afrika. Na een tijdje zakt de film echter in en die inzinking komt de film eigenlijk nooit meer te boven. De film liet mij achter met een enorme leegte, in de zin van dat het hele verhaal op een gegeven moment eigenlijk nauwelijks meer boeide.

Redford en Streep zijn best goede acteurs, spelen op zich niet eens zo slecht, maar de gebeurtenissen die ze meemaken zijn veelal niet interessant. Het hele verhaal is sowieso erg matig en het enige echt goede van de film zijn de soms erg mooie plaatjes van Afrika die voorbij komen en die duidelijk tonen dat ook dit continent zeker wel zijn charme heeft.

Meer dan een reclame voor Afrika is deze film echter niet. Ik vond het een erg lange zit en heb regelmatig op de klok zitten kijken, wat altijd een erg slecht teken is voor een film, zo ook hier dus.

avatar van Emma'
Een diepe zucht moet ik laten ontsnappen als ik op de pagina van deze film kom. 'I had a farm in Africa. I had a farm in Africa. I had-'
Pff.
Dat is één minpunt. Ik werd dat gezeur van dat mens af en toe echt meer dan zat, inclusief dat haar. Natuurlijk, het was een andere tijd, en daar moet je niet op letten als je een film kijkt, maar haar kapsel bleef me storen.
Dit wordt allemaal wel weer gecompenseerd door de prachtige beelden van Afrika, de landschappen en de stammen, die waren heel mooi in kaart gezet. Die 7 oscars waren in mijn ogen overdreven, maar een voldoende is deze film wel waard.

avatar van WB
WB
Geen slechte flm, maar moet het wel hebben van de geweldige locaties en prachtige plaatjes van Afrika. Ook de muziek is prachtig en brengt veel emotie teweeg bij de emotieloze personages. Jammer, want als het verhaal wat boeiender weer was gegeven, had de film een stuk beter uit de verf gekomen. De lengte was okee geweest, als het verhaal boeiender was. Maar het leven van de Barones van Blixen was niet boeiender

avatar van Fran
Het verhaal is behoorlijk langdradig. Dat moet ik toegeven. Maar het acteerwerk van Merryl Streep is behoorlijk indrukwekkend. Daarnaast word je getracteerd op prachtige beelden van het mooie Afrika en hangt er de gehele film een prettige sfeer dus wat mij betreft is dit wel een aanrader om te kijken.

avatar van Uzza_Sparta
niet helemaal mijn ding, maar wel goede acteerprestaties en een top soundtrack van John Barry

De film duurt vrij lang en er gebeurt niet erg veel, waardoor ik hem ook in 2 etappes heb gekeken. Vond het acteerwerk en de sfeer tijdens de film wel goed. De beelden van de natuur, de dieren en de landschappen van Afrika waren schitterend!

Vond het geen vervelende film om naar te kijken, maar er gebeurde niet genoeg om mij te boeien, dus ik vond het tegenvallen.

Vond hem teleurstellend, weinig verhaal en Meril Streep is niet mijn favoriet

avatar van predator
Aan de lange kant, waardoor het nogal voortkabbelt, maar qua beelden mooi om te zien.

avatar van Jan W
Voor het eerst in mijn leven deze film gezien. Rond 1985 was dit een enorme klapper in de bioscopen maar op de één of andere wijze is deze toen aan mij voorbij gegaan. Laatst de dvd toch maar eens meegenomen en genoten van deze film. Eerdere commentaren over langdradige en saaie momenten herken ik absoluut niet. De film speelt rond WO I en de jaren erna en dat was een tijd waarin het leven gewoon niet zo snel was als nu. Het verhaal rond Karen Blixen is juist mooi opgezet: een vrouw met een eigen wil en veel doorzettingsvermogen in een vreemd land en in een typische (Britse) mannenmaatschappij. Ik heb altijd een aversie tegen Streep gehad maar waardeerde haar al wat meer na The Devil Wears Prada. In deze film doet ze het echter heel goed. Iedere scene weer laat ze het wat onderkoelde maar soms ook passionele karakter zien van Blixen. Ook Redford en Brandauer acteren uitstekend. Voeg daarbij de prachtige beelden, de mooie filmscore van John Barry en de heerlijke melancholische sfeer die deze film uitstraalt. Leuk dat je 26 jaar na verschijning toch nog zo van een film kunt genieten. 4*

moooie film hoor. ik genoot mn van het acteerwerk van meryl streep, heb nog niet veel films gezien van toen ze nog jong was, bijzondere vrouw wel. brengt je lekker terug in de tijd, ook wat betreft de simpele special effects. heb er wel heel lang over gedaan om hem af te kijken 1000 - 1600

avatar van Masterbrain
Deze film is zo slecht, geen verhaal , geen emotie , geen relaties, niks de hoofpersonage deelt wel met 3 personen de bed net als een hoer , zo pff heb deze film alleen maar gekeken , omdat Meryl Streep [ dit is de eerste en laatste keer] ontzettend veel op mijn ex lijkt en wat is dit zo slecht , saai , lelijk en ze leefden nog een lang en verschrikkelijk leven film.

ZDF (Out of Africa, vrijdag 6 april, 14:50 uur)

Goeie film over een Deense vrouw die een verstandshuwelijk aangaat en verhuisd naar Afrika om een nieuw leven op te bouwen. Een redelijk eenvoudig, romantisch verhaal dat iets te lang gerekt wordt. Ondanks het uitstekende acteerwerk van Meryl Streep en Robert Redford springen de vonken niet van het scherm. Waar de film wel in uitblinkt zijn de prachtige opnames van de flora en fauna van Afrika, begeleid door de bijna evenzo prachtige en meevoerende muziek van John Barry.

avatar van Vinokourov
Poeh, niet echt een denderend epos. Out of Africa beschrijft een aantal jaren uit het leven van een naar Kenia geëmigreerde Deense. Ik denk niet dat het aan Streep ligt, maar deze rol is erg sloom en ietwat zeurderig neergezet. Het verhaal zelf vond ik ook niet altijd zo boeiend. Blijft over dat de plaatjes van Kenia en het opsnuiven van wat cultuur nog best oke om te zien is.

avatar van Breur
I had a farm in Africa once.

Gister gekeken samen met mijn vriendin die zelf 3 maanden in Kenia is geweest voor ontwikkelingswerk. De laatste 3 weken zelf ook dit prachtige land mogen ontdekken. Zodoende bij de film Out of Africa gekomen.

Wat volgde was een traag en (net iets te) langdurend liefdesverhaal. Hierin draaien de twee hoordrolspeler constant om elkaar heen, maar waar Streep (die er best mocht zijn destijds) en Redford (die de vader van Brad Pit kon zijn) perfect invulling aan geven. De film wordt getoond met geweldige muziek en vooral prachtige beelden van Kenia en laat verder zien dat de Deense veel goede dingen heeft gedaan destijds. Niet voor niets is er jaren later dan ook in de buurt van Nairobi een dorp naar haar vernoemd (Karen).

Al met al scoort de film net een voldoende (3*), maar gezien mijn bezoek aan Kenia deed het me allemaal net iets meer en bekroon ik de film met 3,5*!

avatar van rep_robert
Er gebeurt helaas niet denderend veel in dit epos, dat wat mij betreft wat grootser gemaakt had kunnen worden. Ook proef je niet echt heel veel diepgang in de film. De gebeurtenissen volgen elkaar echter wel in rap tempo op, waardoor je die 2,5 uur uiteindelijk wel makkelijk uit zit. Net zei ik al dat er niet denderend veel gebeurt in de film, dat is dus ook niet zo.
Wat je dus allemaal ziet blijft allemaal vlakjes op de oppervlakte borrelen en zijn nou niet van dat avontuurlijke niveau dat je erin mee gezogen wordt.

Het grootste probleem zijn de personages, ondanks dat iedereen hun rol goed vervuld leef je ook amper met ze mee. Ook hier komt de oppervlakkigheid wel redelijk naar boven. Meryl Streep wordt ziek? Er komt een voice-over tevoorschijn waarin ze even naar Denemarken reist en een cut later loopt ze weer gezond en wel in Kenia rond. Dit soort dingen zorgen wel dat Karen Blixen's imponerende karakter haar kracht verliest.

Af en toe komt het goed naar voren, maar Pollack lijkt in Out of Africa toch het meeste oog tehebben om Kenia goed eruit te laten komen. Hij tovert af en toe prachtige shots van de imponerende landschappen op het scherm en die geven je toch een bepaald melancholisch gevoel van verlangen naar een avontuur.

Al met al geen klassieker, daarvoor schort er teveel aan de film. Maar ondanks de lange speelduur heb ik me wel met de film vermaakt. Je moet alleen niet te veel diepgang verwachten.

avatar van Zeriel

Mooi geschoten dat wel.

Het komt vooral doordat van Meryl Streep, waar het allemaal om draait maar weinig uitgaat (een beetje een schaap toch wel), en er helemaal geen chemie is tussen haar en Robert Redford, oké hij is homo, maar misschien is hij dat wel geworden door de interactie hier met Streep...

Het is ook niet mijn favoriete actrice, ik erger me vaak aan haar, zo ook in deze film.

Een erg lange zit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Out of Africa won 7 op 11 Oscarnominaties. Niet dat prijzen op zich veel zeggen, maar het is alvast een mooi palmares om neer te leggen. Bovendien heeft het met Robert Redford, Meryl Streep en Klaus Maria Brandauer toch geen onbekende namen in huis. Regie van Syndey Pollack, muziek van John Barry, ... Alle ingrediënten zijn er en toch lukt het gerecht niet echt. De vraag is vooral waarom Karen Blixen in hemelsnaam een biografie heeft geschreven die boeiend genoeg is om te verfilmen. Op zich is de tijdsgeest wel belangrijk. Afrika rond WO I kende evengoed veel beroering als in andere delen van de wereld. Afrika was vooral nog een groep van kolonies van westerse landen. Die hadden naast de oorlog in Europa te maken met het losbreken van Afrika.

Helaas focust de film zich daar niet helemaal op, maar is het eerder een kapstok die de rest toch nog wat boeiend maakt. Het is op de eerste plaats een romantisch verhaaltje, maar zo braaf dat er weinig passie overblijft. De film zal vooral herinnerd blijven door de mooie beelden van Afrika. Maar of dit dan de beste manier is om met het continent kennis te maken, is het antwoord helaas negatief.

Pollack richt zich dan ook vooral op de beelden van Afrika. Het verhaal zelf is niet echt boeiend, te braaf als romantiek, te weinig drama voor de setting van WO I. En er is weinig interactie tussen de acteurs. Door namen als John Barry en Robert Redford is de schade nog beperkt, maar zakt het evengoed onder het gemiddelde. Een zeer overroepen film, die misschien bij liefhebbers van mierzoete stadsromannetjes nog wel een publiek zal vinden.

Mooie rustige film waarin eigenlijk niet zo heel veel gebeurt. Wel prima acteerwerk, mooie beelden en mooie muziek. Mooie film.

erik1677
Prachtige film en ik zag hem dit weekend voor het eerst.
Ik kende out of africa uiteraard al wel, maar helaas nog nooit gezien.
En moet zeggen... ik ben zwaar onder de indruk
Het acteerwerk is super!
Vooral van Redford en Streep.
de beelden zijn mooi.
En het verhaal boeit me van begint tot eind.
Heel erg mooi!

avatar van John Barry
Out of Africa vond ik een erg langdradige film. Ik vond het verhaal totaal niet interessant en de film vond ik op momenten erg saai.

Deze film is gebaseerd op het leven Karen Blixen. Maar waarom de filmmakers het nodig vonden om een film te maken over haar leven, is mij een compleet raadsel. Zo een interessante persoonlijkheid is Karen Blixen niet. Sterker nog, ik vond haar in de film maar wat arrogant en onaardig overkomen. En haar levensverhaal is ook niet bijster interessant. Oké. Ik denk dat niet veel mensen kunnen zeggen dat ze een farm in Afrika hadden. Maar dit terzijde gelaten. Ik vind haar levensverhaal totaal niet interessant. Karen is getrouwd met Bror Blixen, maar er is nu niet sprake van waren liefde tussen die twee. Karens ware liefde ligt bij een ene Denys. Maar het gaat tussen die twee ook niet al te soepel. Ze draaien in de film voor een groot deel om elkaar heen. Nergens word hun relatie echt interessant. Wat dan weer wel een goed gegeven had kunnen zijn is dat Karen de lokale bevolking laat onderwijzen. Alleen word met dit aspect weinig gedaan. Nee de film gaat voor een groot deel over Karen en haar saaie, niet boeiende liefdesleven. Dat hierover een film van ruim 2 en een half uur gemaakt moest worden vind ik onbegrijpelijk. Ik vond de film dan ook een hele zit. De film was langdradig en bij momenten erg saai.

Maar de film heeft een heel groot voordeel. En dit voordeel is dat de film afspeelt in Afrika. We krijgen veel mooie shots te zien van Afrika en zijn dieren. De film is prachtig gefilmd. De Oscar voor het beste camera werk is terecht. Helaas krijgen we niet de hele film door mooie natuuropnames te zien. Maar op momenten dat we mooie natuuropnames zien is het genieten geblazen voor mij. En we krijgen nog best wel veel mooie natuuropnames te zien. De natuuropnames waren voor mij tussen het saaie verhaal van Karen een welkome afwisseling.

De muziek in deze film is van John Barry. Hij levert heel goed werk af voor deze film. Voor hem een terechte Oscar. Je mag met recht spreken van een hoogtepunt van John Barry,s carrière op muziekaal vlak. Zijn thema voor deze film is fantastisch. Een van de eerste scènes van de film is dat je een trein ziet rijden door het prachtige landschap van Afrika. Daaronder hoor je de grootse muziek van John Barry. Een kippenvel moment. John Barry weet ook voor kippenvel te zorgen als Karen en Denys voor het eerst gaan vliegen. Prachtige scene. Vanuit de die grote hoogte zie je de prachtige natuur van Afrika en dan die grootse muziek van John Barry eronder. Werkelijk schitterend.

Het acteerwerk is eigenlijk ook erg goed in deze film. Meryl Streep en Robert Redford acteren goed. En ook over de rest van de cast hoor je mij niet klagen.

Al met al moet ik zeggen dat veel aspecten bij deze film erg goed zijn. Het is alleen het verhaal wat werkelijk waar zo ontzettend oninteressant is, dat het volgens mij ook niet mogelijk is om hiervan een goede film te maken.

2 sterren voor deze film.

avatar van fappie
Lol. Wat een vernietigende recensies hier. Moet ik hem nog wel kijken.