Pursuit to Algiers (1945)

Mystery / Misdaad

geregisseerd door Roy William Neill
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Marjorie Riordan

Sherlock Holmes en zijn trouwe assistent Dr. Watson begeleiden de zoon van een wetenschapper naar Algerije. De man bevindt zich in gevaar, aangezien gewetenloze misdadigers het op een aantal precaire documenten van zijn vader gemunt hebben. Tijdens de reis ontmoet Holmes een zangeres die, zonder het te weten, een gestolen ketting draagt. Als Holmes door de misdadigers wordt ontvoerd, proberen de zangeres en de zoon van de wetenschapper hem te bevrijden.

neo (crew)
Een wat mindere Holmes film, al zal ik deze ook niet lager als 3 sterren geven. Twee opmerkelijke scenes; Watson die Loch Lomond, een Schots volksliedje, zingt (door Nigel Bruce zelf gezongen) en de afsluiter. In enkele films had Holmes een serieus moraal ter afsluiting van de film. Deze brak daarmee, maar er blijft de knipoog aangezien Holmes nu Watson aanraadt om nooit een acteur te worden. 3 sterren

avatar van Poisonthewell
3,5* van mij voor weer een vermakelijk Holmes avontuur.
Watson mag dan geen goed acteur zijn, hij kan altijd nog een zangcarriere beginnen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zanger Watson.

Ondanks dat het zijplotje met een gestolen halsketting ietwat misplaatst aanvoelt, is ook deze aflevering uit de detectivereeks leuk in elkaar gestoken. Holmes zet de kijker op het verkeerde been en de setting van een schip vol potentiële misdadigers werkt. Dr. Watson zingt zowaar onverwacht een aardige noot wanneer hij begeleid wordt op de piano.

Goed.

avatar van Roger Thornhill
Ik blijk wel wat te hebben met dit soort films: lekker alle verdachten bij elkaar in een "romantische" setting (schip, trein, spookhuis) en puzzelen maar. Deze Holmes-aflevering valt daarbij niet tegen dankzij kleurige personages en een aardig plot. Briljante openingsscène ook (Holmes die allerlei aanwijzingen krijgt voor de plek van de vergadering met de bobo's van "Rovenia") die echt totaal nergens op slaat maar onze helden wel in een fish & chips-établissement plaatst – the Soho Oyster House, je moet er maar op komen (en als ik het ga googlen blijkt het nog ècht te bestaan ook!). Martin Kosleck als Mirko is een mooie engerd.

avatar van joolstein
Deze twaalfde Sherlock Holmes-film is de laatste die ik nog moest kijken maar was helaas voor mij een beetje een teleurstelling. Daartegen begon de film wel met een erg sterke opening, dit was een heel slim opgezet plan met een serie van ingenieuze aanwijzingen die Holmes en Watson via een fish & chips naar het rendez-vous leiden, waar ze de details van de zaak leren om de erfgenaam van het koninkrijk Rovinia ergens in het oosten te begeleiden. Dat verhaal is ook niet gebaseerd op een van de Holmes-verhalen door Doyle. En het verdere scenario is niet erg geïnspireerd. De identiteit van de slechteriken wordt veel te vroeg onthuld en ze zijn te voor de hand liggend. En er is een volledig irrelevant zij-plot over gestolen juwelen. Wel zijn er een paar referenties naar gebeurtenissen uit verhalen van Doyle. Het schip is de 'SS Friesland' genaamd, die werd genoemd in het verhaal "The Adventure of the Norwood Builder". Verder zijn er wat personages en verwijzingen naar "The Adventure of the Red Circle" en het verhaal wat Watson aan het vertellen is komt uit het verhaal "The Adventure of the Sussex Vampire". Om aan nog een iets meer speeltijd te komen lieten ze zowel Marjorie Riordan als ook Nigel Bruce een liedjes zingen. Alhoewel Bruce dit verdienstelijk deed, redt dit de film niet. Het maakt e alleen maar meer duidelijk dat dit absoluut een van de mindere films in deze serie was.