Sherlock Holmes and the Secret Weapon (1942)

Alternatieve titel: Secret Weapon

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Roy William Neill
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Lionel Atwill

Sherlock Holmes slaagt erin de Zwitserse uitvinder van een wapengeleidesysteem onder de neus van de nazi's naar Engeland te smokkelen. Daar wacht hem echter een andere, veel gevaarlijkere tegenstander...

avatar van Poisonthewell
Ah wat een schitterende serie is die Rathbone/Bruce - Sherlock Holmes reeks toch. Dit is pas nummertje vijf voor mij (van de 14), maar ook deze keer weer zorgen Holmes en Watson voor oerdegelijk entertainment. Het oorlogspatriotisme stoort niet eens (al helemaal niet omdat de grote boef, Holmes' aartsvijand Moriarty, gewoon een overlopende Brit is). Holmes' maffe vermomming als ruige matroos is een van zn leukste. 3,5*

neo (crew)
Deze was toch niet op tv geweest gister hey?

avatar van Poisonthewell
Nope maar wel gratis en legaal te downloaden op internet archive (uitstekende kwaliteit).

Oja, ik ben bij The Hound of the Baskervilles de reeks binnengekomen. Hoeveel heeft de bbc er daarvoor al uitgezonden (en hoeveel heb ik er dus gemist?)?

Deze heb je dan gemist:

-Scarlet Claw, The (1944)
-Pearl of Death, The (1944)
-Sherlock Holmes Faces Death (1943)
-Sherlock Holmes and the Voice of Terror (1942)
-Spider Woman, The (1944) (heb ik zelf ook gemist)

En waar kan je Secret Weapon dan vinden?

avatar van Poisonthewell
Goudmijntje. Ik heb er al tientallen films vanaf geplukt. Allemaal public domain films waar de copyrights van zijn verlopen.

En bedankt voor het lijstje. Hmmm vijf dus. Als die box bij ro-disc nou eens een eurootje of 100 naar beneden ging in de prijs (momenteel 215 euro...veel te duur).....

EDIT: hmmm als de link niet werkt dan gewoon www.archive.org --> moving images --> feature films --> S

neo (crew)
De minste van Holmes serie met de Rathbone/Bruce combi. Heb er nog twee te gaan en dan heb ik ze allemaal kunnen bewonderen. De grote confrontatie tussen Moriarty en Holmes is ietswat teleurstellend. Ook hier weer een plot met de nazi. Hoe erg simpel het zogenaamde mysterie soms ook mag zijn in de serie, deze doet het net nog wat meer te simpel. Holmes laatste woorden zijn van Shakespear's Richard II. Na de nog korte credits een boodschap voor de kijkers;

''You're not giving- just lending- when you buy war savings stamps and bonds- on sale here''

2.5 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Knullig.

Een van de mindere delen uit de beroemde serie met de superspeurder. Dat ligt hem met name aan het simpele verhaal, dat een aantal onbedoeld stuntelige momenten kent. Bruce en Rathbone zijn als vanouds, maar kunnen de film dankzij de knullige uitvoering niet naar het standaard-niveau trekken.

Redelijk.

avatar van Metalfist
Brilliant man, Sherlock Holmes, too bad he was honest

Toen ik een jaar of 10-12 was heb ik vrij veel van de avonturen van Sherlock Holmes gelezen. De plaatselijke bibliotheek had een groot gedeelte van het werk van Arthur Conan Doyle en het waren amusante boeken. Ondertussen zijn we alweer een 10 jaar verder en is mijn voorliefde voor Holmes niet geslonken. De boeken liggen alweer een tijd op mij te wachten en ik kocht een box met 5 Sherlock Holmes verfilmingen. De eerste van de boxset, A Study in Scarlet, was echter niet hetgeen ik ervan verwachte vanwege allerlei redenen maar naar de films met Rathbone (waar het bovengenoemde Study in Scarlet dus niet bij hoort) was ik wel erg benieuwd geraakt.

Vooral omdat iedereen wel erg tevreden lijkt te zijn met de invulling van de rol van Holmes. Persoonlijk vind Cumberbatch in de nieuwe Sherlock reeks van de BBC nog net iets beter maar dit is in ieder geval een erg geslaagde performance. Rathbone heeft een soort van flair over zich heen hangen die eigenlijk perfect bij het personage past. Het is nog maar de eerste verfilming die ik zie met hem in de hoofdrol maar als hij in de 13 andere films van eenzelfde niveau is, dan kan hij misschien Cumberbatch wel van de troon stoten. Ook Nigel Bruce mag zeker en vast gezien worden als Watson. De chemie tussen beide is net zoals ik me altijd heb voorgesteld, al vind ik Bruce op het eerste zicht iets te oud te zijn voor de rol. Interessant is ook Lionel Atwill die hier Moriarty speelt te noemen. Ik hoop dat die nog wat meer op de proppen komt in de reeks.

Allemaal erg goed tot nu toe maar op narratief vlak is dit niet altijd een enorm geslaagde verfilming. In de openingscredits staat vermeld dat dit een verfilming van The Adventure of the Dancing Men is maar daar is toch niet zo enorm veel van te merken want het enige dat terugkomt is de ontcijfering van de code aan de hand van de figuurtjes. Voor de rest wordt er een geheel nieuw verhaal verteld (met een kleine invloed van Sign of Four) en het is me niet duidelijk waarom. Het resultaat mag er op zich nog wel wezen maar je voelt toch aan dat het niet door Doyle zelf is geschreven. Zeker de verdeling van de 4 stukken is veel te simplistisch en eigenlijk zelfs lachwekkend makkelijk voor het intellect van de speurder. The Secret Weapon is dan ook nog eens volop in oorlogsperiode gemaakt waardoor er dus behoorlijk veel patriottisme aan te pas komt. Holmes zijn laatste lijnen (Yes. "This fortress - built by nature for herself; This blessed plot, this Earth, this Rome, this England) zijn hier het perfecte voorbeeld van.

Vermakelijke Sherlock Holmes film en ik verheug me dan ook op de rest omdat dit blijkbaar als één van de minste wordt aanschouwd. De DVD kwaliteit stelt niet veel voor (heb je wel meer met dat Classic Movies label) maar voor die prijs kun je niet sukkelen. Ben benieuwd naar de rest.

avatar van Roger Thornhill
Prima Holmes-mysterie met een uitstekende Lionel Atwill (wiens arm drie jaar na Son of Frankenstein kennelijk weer is aangegroeid) als Moriarty, en een paar leuke details (zoals de toch niet gangbare vrouwelijke piloot van het vliegtuig dat Holmes en Tobel van Zwitserland naar Engeland brengt, net zoals Holmes in Sherlock Holmes and the voice of terror een vrouwelijke chauffeur had – tja, dat krijg je ervan wanneer de mannen aan het front zijn). Merkwaardig hoe de vlakte waarop het proefbombardement plaatsvindt minder aan het Engelse platteland dan aan de woestijn van Nevada doet denken. En het idee van die dansende mannetjes blijft prachtig.