The Adventures of Sherlock Holmes (1939)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alfred L. Werker
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Ida Lupino

Professor Moriarty heeft een plannetje ontwikkeld om de kroonjuwelen uit de Tower of London te roven. Hij tracht ervoor te zorgen dat Sherlock Holmes hem niet op het spoor komt, door een fluitspeler in te huren die een meisje moet vermoorden op hetzelfde moment.

neo (crew)
Na The Hound of the Baskervilles dit eerste vervolg met Rathbone en Bruce. Wordt beschouwt als de beste volgens vele. En onterecht als je het mij vraagt. Uiteraard zijn de twee acteurs weer goed op elkaar ingespeeld en is ook Ida Lupino erg goed... Maar het verhaal is wat warrig met twee zaken voor Holmes bij deze film. 3.5 sterren

avatar van Poisonthewell
Deze en Hound of the Baskervilles zijn vooralsnog de enige twee die ik van de serie gezien heb, maar ik vond ze allebei erg sterk. Ook deze film biedt superieur entertainment. Zoals Errol Flynn de enige echte Robin Hood is, zo is Basil Rathbone de enige echte Sherlock Holmes. 4*

neo (crew)
Poisonthewell schreef:

Heerlijk entertainment inderdaad. Rathbone speelde trouwens bijna nog Erroll Flynn eruit in The Adventures of Robin Hood als vijand van Hood. Zag pas ook eens een jaren 90' Holmes vertolking van Jeremy Bratt als Holmes. Wat zo jammer is dat vele verfilmingen van Doyle's verhalen zich zo strikt aan alles wat in het boek staat (of juist veel minder) en dat sterke extra humor element weglaten wat bij al die met Rathbone uitstekend werkt. Alle andere Holmes vertolkers die ik ken bevinden zichzelf in een film waarin het allemaal minder luchtig oogt. Zo zie ik het juist graag.

Een ander voordeel vind ik de relatief kortere duur. Het wordt er allemaal wat sneller door heen gehaald met als gevolg een goed tempo. De wat correctere en meer serieuze benaderingen zijn haast altijd lager in tempo. Goed voorbeeld is ook de Joan Jickson serie van Miss Marple en de Rutherford (in hetzelfde straatjes als de Rathbone serie).

Een ontrafeling zie ik graag wat uitgebreider zoals Rathbone in enkele subliem deed, met als beste die in Sherlock Holmes Faces Death.

Wat trouwen verklaart waarom we nu met Adventures of ineens zo'n 'warrige' dubbelzaak als het ware krijgen is dat het 'gebaseerd' is op een toneelstuk en niet op een boek van Doyle. Uiteindelijk is er niks van dat hele toneelstuk terug te vinden dus is het gewoon losstaand bedacht. Het oogt als een wat niet Holmes zijnde plot. Wie weet is er nog eentje waar de detective de film schietend doorgaat met veel vuistgevechten, brute achtervolgingen en niet te vergeten a nice cup of tea!

Sneakerjeans29
Komen hier geen dvd's van met NL sub? ze hebben er een paar uitgebracht maar deze en the Hound zijn er niet bij.

Sneakerjeans29
Op youtube zijn de meeste met Basil Rathbone te bekijken.

avatar van simonvinkie
Goeie film met een fijna sfeer. Prima entertainment dit. Dit is pas de eerste Sherlock film die ik uit de reeks met Basil Rathbone zie, maar zeker niet de laatste. Ga er binnenkort nog maar eens eentje kijken. Deze is me dus prima bevallen. Basil Rathbone en Nigel Bruce zijn een uitstekend koppel en acteren allebei sterk. Het verhaal was inderdaad wat warrig, maar toch ook erg vermakelijk. Écht heel goed was het niet, maar deze sfeervolle film vermaakte prima. Alleen over Ida Lupino was ik niet zo positief, maar verder dus een goeie film. 3*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Makkelijk mysterie.

Rathborne geeft wederom een prima Holmes weer, in dit tweede deel uit de beroemde reeks. Het tempo ligt hoog en de dialogen zijn vaak leuk. De meeste hilariteit zit hem echter in een muzikale vermomming van de superspeurder. Iets wat zorgt voor de nodige luchtigheid in het verder solide maar makkelijk oplosbare mysterie.

Goed.

avatar van Roger Thornhill
Prima Holmes-mysterie waarin de twee losse plotlijnen misschien wat chaotisch aandoen maar uiteindelijk toch naar een aardige climax leiden. Het fluitmuziekje is gepast onheilspellend ("There's death in every note of it!"), Watsons dialoog liggend op straat met de verbaasde voorbijganger is leuk absurdistisch, en George Zucco is een perfecte Moriarty (ook al heeft de kindacteur die Billy speelt een hogere "billing"). Volgens de commentaartrack is dat overigens Basil Rathbone zèlf als de zanger van I do like to be beside the seaside !

avatar van joolstein
"Elementary, my dear Watson, Elementary"

De tweede en tevens laatste film gebaseerd op het personage Sherlock Holmes gemaakt door 20th Century Fox en met Basil Rathbone in de rol van de meester-speurder Holmes en Nigel Bruce als Dr. Watson. Hierna zullen ze nog minstens 13 films voor Universal Pictures maken. De film schept een prachtig sfeer van 221B Baker Street en Victoriaans Londen, inclusief sfeerverhogende mist in de straten en het geluid van een fluit. Het was ook de laatste van de Basil/Bruce-film die zich afspeelt in deze tijdsperiode. Ook was het heerlijk om Holmes het hoofd zien te bieden tegen zijn duivelse tegenstander Professor Moriarty, hier grandioos gespeeld George Zucco. Anders dan de titel doet vermoede is dit echter niet gebaseerd op het boek van Arthur Conan Doyle maar op een toneelstuk van William Gillette. Deze speelde zelf ook nog Sherlock Holmes in 1916 Fijne film die zeker niet verveelde!