The House of Fear (1945)

Alternatieve titel: Sherlock Holmes and the House of Fear

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Roy William Neill
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Aubrey Mather

Goedverzekerde leden van de Schotse herenclub The Good Comrades leggen één voor één het loodje. Deze keer kan speurneus Sherlock Holmes nog wat van zijn hulpje Watson leren.

neo (crew)
Gebaseerd op een van de korte verhalen van Doyle, getiteld The Adventure of the Five Orange Pips. Toch wel de grootste verandering heeft te maken met de inbreng van de Klux Klux Clan in het originele verhaal naar iets anders. Weer erg genoten van Roy William Neill ermee doet, die toch een flinke vinger in de pap had met deze vehicles voor Rathbone en Bruce. De sfeer is ook weer zeer goed. De beste quote komt van inspecteur Lassard: ''Lord love a duck''. 3 sterren

avatar van Poisonthewell
Wederom een erg vermakelijk moordmysterie. Niet de beste uit de reeks, maar toch heel behoorlijk. 3,5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Eentonig.

Toch een ietwat minder Holmes, uit de beroemde serie met Rathbone en Bruce. De sfeer is goed verzorgd, maar redt weinig aan de nogal eentonige setting en vertelling. Het is gewoon wachten op de onthulling die hier ietwat te laat en weinig verrassend op de proppen komt. Slecht wordt het echter nooit.

Redelijk.

avatar van Roger Thornhill
Leuke sfeervolle Holmes, met mist, storm, regen, openwaaiende ramen en veel gruwelijk gemutileerde slachtoffers. De "eentonige" setting heeft mij niet gestoord (heerlijk Gotisch) en de clou zag ik toch niet aankomen (ik dacht zelf aan één dader, dus meer And then there were none dan Murder on the Orient Express bij wijze van spreken). En Aubrey Mather is een mooie Alastair, een soort Mr Dick zoals de production notes op mijn DVD vermelden (zéker zoals gespeeld door Lennox Pawle in George Cukors prachtige verfilming uit 1935, waarin de wrede stiefvader van de titelfiguur Mr Murdstone overigens gespeeld werd door... Basil Rathbone).

avatar van Roger Thornhill
Tja, als het op een koopje moet, dan grijp je gewoon terug op eerdere Universal-produkties : ik weet het niet zeker, maar als Holmes en Watson hier in het stadje aankomen lijkt die straat wel èrg op de set van Frankenstein (1931), en die huilende-wind-en-storm-effecten komen vermoedelijk van dezelfde "stereo-geluiden-langspeelplaat" als in The old dark house (1932)...

avatar van Duke Nukem
Watson en inspector Lassard worden een beetje karikaturaal en onnozel neergezet. Ook de simpele altijd lachende Alastair, één van de zeven Comrades, wordt overdreven karikaturaal neergezet. Basil Rathbone is echter uiterst geschikt voor de rol van Sherlock Holmes! Het viel mij overigens op dat hij verbazend veel "Hello" zegt als hij iets heeft ontdekt. Een uitdrukking die je vandaag de dag toch ook vaak hoort in Engelstalige films.
The House of Fear is een leuke film in deze serie, maar zeker niet de beste.