Sherlock Holmes in Washington (1943)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Roy William Neill
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Marjorie Lord

Sherlock Holmes (Basil Rathbone) zorgt ervoor dat een microfilm niet in handen van Duitse spionnen valt. Dit alles terwijl Dr. Watson (Nigel Bruce) zich vergaapt aan de Amerikaanse culuur en met name aan het fenomeen kauwgom.

Hoewel Basil Rathbone erg veel Sherlock Holmes films heeft gemaakt, blijft Peter Cushing voor mij de enige echte.. The Hound of the Baskervilles is daar een perfect voorbeeld van! Toch een 3,5.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen naald.

Iets beter dan zijn terecht propagandistische voorgangers, is deze Sherlock in Amerika. Waar het vorige deel een wel erg simpele uitvoering kende, blijkt een en ander hier iets creatiever uitgevoerd. Een van de hoogtepunten is een micro-chip, die op geweldige wijze telkens van eigenaar verandert. Belangrijke basis voor enige humor blijken wederom de snelle dialogen tussen de superspeurder en zijn trouwe helper Watson te zijn. Uiteraard blaast Holmes het verhaaltje weer uit met een paar geweldige motivatie-spreuken. Ditmaal zonder te vragen naar de morfine-naald, maar wel met opvallend wazige oogjes.

Goed.

avatar van Roger Thornhill
Aardig Holmes-mysterie, met een sterk begin (op de trein) en einde (in de antiekwinkel, met de geweldige George Zucco) en een redelijk tussenstuk (met het grappige "doorgeven" van het luciferboekje). Er zit zelfs nog een dialoogje in dat getuigt van een absurdistisch gevoel voor humor dat je niet direct met Holmes zou associëren, wanneer hij over de vermiste papieren vraagt: “What form was this document in?” – “It was typed, on two sheets of legal paper.” – Watson: “Two sheets! That’s too bulky to swallow.” Holmes: “And dry, Watson – fearfully dry. Especially legal papers.” Al met al een leuke doorsnee-aflevering uit de serie. (Overigens bedoelt Zinema hierboven niet een micro-chip [deze film speelt in 1942] maar een stukje microfilm.)