Sherlock Holmes in Washington (1943)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Roy William Neill
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Marjorie Lord

Sherlock Holmes (Basil Rathbone) zorgt ervoor dat een microfilm niet in handen van Duitse spionnen valt. Dit alles terwijl Dr. Watson (Nigel Bruce) zich vergaapt aan de Amerikaanse culuur en met name aan het fenomeen kauwgom.

Hoewel Basil Rathbone erg veel Sherlock Holmes films heeft gemaakt, blijft Peter Cushing voor mij de enige echte.. The Hound of the Baskervilles is daar een perfect voorbeeld van! Toch een 3,5.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen naald.

Iets beter dan zijn terecht propagandistische voorgangers, is deze Sherlock in Amerika. Waar het vorige deel een wel erg simpele uitvoering kende, blijkt een en ander hier iets creatiever uitgevoerd. Een van de hoogtepunten is een micro-chip, die op geweldige wijze telkens van eigenaar verandert. Belangrijke basis voor enige humor blijken wederom de snelle dialogen tussen de superspeurder en zijn trouwe helper Watson te zijn. Uiteraard blaast Holmes het verhaaltje weer uit met een paar geweldige motivatie-spreuken. Ditmaal zonder te vragen naar de morfine-naald, maar wel met opvallend wazige oogjes.

Goed.

avatar van Roger Thornhill
Aardig Holmes-mysterie, met een sterk begin (op de trein) en einde (in de antiekwinkel, met de geweldige George Zucco) en een redelijk tussenstuk (met het grappige "doorgeven" van het luciferboekje). Er zit zelfs nog een dialoogje in dat getuigt van een absurdistisch gevoel voor humor dat je niet direct met Holmes zou associëren, wanneer hij over de vermiste papieren vraagt: “What form was this document in?” – “It was typed, on two sheets of legal paper.” – Watson: “Two sheets! That’s too bulky to swallow.” Holmes: “And dry, Watson – fearfully dry. Especially legal papers.” Al met al een leuke doorsnee-aflevering uit de serie. (Overigens bedoelt Zinema hierboven niet een micro-chip [deze film speelt in 1942] maar een stukje microfilm.)

avatar van joolstein
Alhoewel de titel niet heel erg veelbelovend klonk, Sherlock Holmes is op en top Brits dus wat hij in Washington te zoeken had ? Achteraf blijkt dit een vermakelijk spionavontuur te zijn. Sherlock Holmes (Basil Rathbone) moet zorgen dat belangrijke informatie niet in handen van Duitse spionnen valt. Thriller-ingrediënten gecombineerd met het prijzen van bondgenoot Amerika in de Tweede Wereldoorlog door Holmes en Dr. Watson. De onderliggende oorlogretoriek staat dit keer het mysterie niet in de weg. Al is het geen groot mysterie wie de slechteriken zijn, maar Holmes krijgt een paar kansen om zijn deductieve redenering te tonen. De scenes van het luciferboekje deden me zelfs licht aan Hitchcock denken. Grappig was dat degene die hier de twee belangrijkste boeven spelen, beide Holmes 'aartsvijand Professor Moriarty in andere films hadden gespeeld. George Zucco hier als de slechterik Heinrich Hinkel, alias Richard Stanley was al eerder te zien als Professor Moriarty in The Adventures of Sherlock Holmes (1939) en Henry Daniell zal dit personage in de latere film The Woman in Green (1945) spelen.

avatar van otherfool
Ik had volgens mij nog nooit zo'n Rathbone Holmes gezien, en erg onder de indruk was ik eigenlijk niet. De deducties van de speurder zijn ofwel vergezocht ofwel te dik erbovenop: de kijker wordt een paar dingen daarin wel erg voorgekauwd. Dat gedoe met die lucifers ook de hele tijd! Nou vooruit. Verder is Watson toch wel heel erg een mompelende idioot in deze film... Wel leuk is natuurlijk het oorlogsausje, lekker langs de Amerikaanse monumenten in Washington toeren met wat moralistische teksten erbij, ik hou daar wel van.