No Highway (1951)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Henry Koster
met James Stewart, Marlene Dietrich en Jack Hawkins

Een Amerikaan bij een een Brits onderzoekscentrum voor luchtvaart doet onderzoek naar metaalmoeheid. Ook thuis zit hij de hele tijd te zoeken in wetenschappelijke documenten en zijn dochtertje zorgt voor zichzelf. Nu zit de Amerikaan zelf voor de eerste keer in het vliegtuig en probeert ze aan hun verstand te krijgen dat er een grote kans bestaat dat het mis gaat.

Een van de eerste `rampen` films. Deze thriller met komedie ingrediënten, waarin het nemen van verantwoordelijkheid, voor mij, het centrale thema was, was zeker de moeite waard, maar de op zichzelf interessante personages misten diepgang. De opbloeiende relaties waren te vooropgezet en kwamen daardoor weifelend over. De rol van de goedaardige, maar zonderlinge en onnozele vliegtuigingenieur en voormalig Amerikaanse oorlogsheld, die voor de Britse luchtvaart werkte, was James Stewart op het lijf geschreven.