Teacher's Pet (1958)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door George Seaton
met Clark Gable, Doris Day en Mamie Van Doren

James Gannon (Clark Gable) is een keiharde redacteur van een krant. Hij heeft een grondige hekel aan de school voor journalistiek, totdat hij ziet wie daar lesgeeft. Hij raakt onder de indruk van de schattige professor Erica Stone (Doris Day). Incognito gaat James in haar klas zitten en al snel is hij haar beste student. Professor Stone weet echter niet dat hij de James Gannon is, die zij veracht om zijn uitspraken, en zij weet al helemaal niet dat zijzelf de reden is dat hij daar zit.

Heerlijke komedie die even op gang moet komen.
Met een glans(bij)rol van Gig Young als Dr. Hugo Pine.

Dick2008
Saaie en trage film die bovendien ook nog aan de lange kant is. Het spel van Day en Gable dat zit wel goed, maar ik vind de combinatie verre van geslaagd. De film wordt door Gig Young nog een beetje leuk.

Doris zingt de titelsong. Ook niet zo raar, dat deed ze wel vaker. Ze was al erg beroemd als zangeres voordat ze aan een filmcarrière begon. Toch een vrij lange lijst films, die ik gelukkig lang niet allemaal heb gezien. Vaak van dit soort luchtige romantische komedies. Daar zitten erg leuke tussen maar lang niet allemaal. Ik heb haar trouwens toch liever als zangeres dan als filmster, al heeft ze natuurlijk wel haar charme.
Mamie Van Doren, zingt ook nog in deze film.
2.0.

Prententieloos maar goed en vakkundig gemaakt. Wat langdradig in de ontknopende slotscènes maar Doris Day is perfect als romantische wijsneus, Clark Gable blijft de charmeur en naast een uitstekende Gig Young, zorgt Mamie Van Doren, nog een seksbommetje uit de jaren 50, voor het toetje.

avatar van Queno
Oude films willen nog aleens 'traag' zijn voor het huidige publiek. Het uitsmeren van intriges zoals
in Teacher's Pet houdt de spanningsboog van de twee protagonisten hoog en werkt goed. Metdienverstande dat uit deze prent blijkt dat de vrouw de man beneden zich duldt en Doris Day Clark Gable in de mangel houdt en vice versa ze met elkaar 'sparren'. Een vermakelijk 'steek en prikspel' in de liefde. Gable de jaren '50 charmeur met beroemd geworden snorretje en Doris Day als de diva van haar tijd die behalve acteren ook veel zong.
Het is een wat ver gezochte dubbelrol die Gable als 'student' journalistiek volhoudt ten opzichte van
zijn lerares Day. Uiteindelijk komt Gable heel ver en op dat moment treedt er een twist in dat er een
kaper op de kust zijn geliefkoosde voor zijn neus wegjaagt op een feest.
Een 'duel' op een feest en de discussies over wat goede journalistiek behoort te zijn maakt dit een
fijne prent.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bandwerk, maar kwalitatief bandwerk. Clark Gable blijft een groots acteur en dit is echt zijn ding wel. Hij doet me soms denken aan Sean Connery in deze film trouwens. Doris Day is niet de beste actrice in dit genre, maar doet het zeker niet slecht. De film komt wel actueel over. Ze hebben het over de krant die meer moet geven dan enkel nieuws met de concurrentie van tv en radio. Meer dan ooit speelt nu ook die vraag met de snelheid waarop sociale media nieuws brengt. De film gebruikt dat idee vooral als kapstok natuurlijk en draait eerder rond Gable en Day die spelenderwijs flirten met elkaar. Een typische film uit Hollywood jaren 50. Maar daar hou ik wel van, dus mij hoor je niet klagen.