• 8.606.145 stemmen

The Pearl of Death (1944)

Misdaad / Mystery | 69 minuten

Genre: Misdaad / Mystery

Alternatieve titel: Sherlock Holmes and the Pearl of Death

Geregisseerd door: Roy William Neill

Met onder meer: Basil Rathbone, Nigel Bruce en Evelyn Ankers

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Pearl of Death

"The master minds tackle the master crimes!"

De beroemde Parel van de Borgia's heeft al heel wat slachtoffers gemaakt, en moet nu tentoongesteld worden in een museum. Sherlock Holmes weet in eerste instantie te voorkomen dat meesterdief Conover het juweel in handen krijgt, maar deze heeft bij een tweede gelegenheid meer succes. Alleen, hij heeft het kleinood moeten verstoppen, en weet niet meer precies waar.

imageimage

Giles Conover

Amos Hodder

Francis Digby, curator

James Goodram, courier

Museum Guard Bates (as Richard Nugent)

Mrs. Hudson

avatar van Leno

Leno

Best aardige Holmes film met een aardige rol van Rathbone, die echter wat mij betreft Holmes wel wat losser neer mag zetten. Watson is een dommig hulpje. De wisselwerking tussen de twee is i.i.g. prima.

avatar van neo

neo

Een openbaring dat Holmes bij deze film het niet vanaf het begin al goed heeft

avatar van neo

neo

Rathbone zet Holmes anders losser neer als Jeremy Bratt naar mijn idee. Maar misschien dat jij vanuit een andere hoek tot die conclusie komt.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Immer sfeervol.

Basil Rathbone en Nigel Bruce doen het misschien wel het best van alle filmduo's die de beroemde speurders hebben vertolkt. Helemaal voor die tijd voorzien van een vlot tempo en immer sfeervol. Het verhaaltje heeft ditmaal misschien wat minder om het lijf qua spanning en mystiek, onderhoudend is het allemaal wel.

Goed.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2019 stemmen

Aardig Holmes-mysterie met naast de slimme plot (gebaseerd op Conan Doyle's The six Napoleons) als sterke punten de vertolkingen van Miles Mander (altijd goed in het suggereren van een soort aan lager wal geraakte verfijning) en Rondo Hatton (die populair was in Gothic-getinte films: in tegenstelling tot filmmonsters als Frankenstein en de Wolf Man hoefde hij dankzij zijn acromegalie tenminste niet uren in een make-up-stoel door te brengen, dat scheelde de producer weer een paar centen). Met veel plezier bekeken, maar waarom dit één van de honderd favoriete films van mijn geliefde filmcriticus Leslie Halliwell is kan ik toch niet helemaal begrijpen.

avatar van joolstein

joolstein

De negende van de Sherlock Holmes-films met Basil Rathbone als Holmes en Nigel Bruce als Dr. Watson is wederom een sterke in de serie. Losjes gebaseerd op het korte verhaal 'The Adventure of the Six Napoleons,' maar voegt hier ook een groot aantal dingen aan toe. De genialiteit van Holmes heeft ook een keerzijde; als hij dit demonstreert gebeurd het onvermijdelijke, de beroemde Parel van de Borgia's wordt onder zijn neus gestolen. Een parel waar al heel wat moorden voor zijn gepleegd. De parel is weg en dus wordt jacht erop geopend. Meester-crimineel Giles Conover krijgt hierbij hulp van de 'Hoxton Creeper' gespeeld door Rondo Hatton. Hij was een effectief monsterachtige brute killer en het bracht Universal op het idee om Hatton in diverse andere films 'The Creeper' te laten spelen. De mooie actrice en pin-up Evelyn Ankers speelt hier de femme fatale. Het komische wordt ditmaal tot een minimum beperkt. Alhoewel de arme Lestrade (Dennis Hoey) wel tamelijk onbarmhartig wordt bespot.

CLAIM €100 BONUS OP JE 1E STORTING Meld je aan

Gerelateerde tags

museumocean linersherlock holmesmoordreeks moordenart galleryprivedetectivedoverbroken back killingsacromegalic actorstolen jewel sherlock holmes