Black Robe (1991)

Canada / Australië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Bruce Beresford
met Lothaire Blutheau, Aden Young en Sandrine Holt

Vergezeld door Algonquin-indianen gaan in de 17e eeuw een jezuïtische priester en een jonge compagnon; naar de wildernis rondom Quebec op zoek naar het einde van de winter. De jezuïet ondergaat een spirituele reis terwijl zijn compagnon verliefd wordt op de dochter van de indianenhoofdman. Tot ze steeds verder stroomopwaarts komen.

avatar van Icer
Geen slechte film. Alleen dat de Fransen de Engelse taal spraken vond ik irritant. Doet mij aan 'hallo, hallo' denken.

Realistisch verfilmd.

Bij 'Allo 'Allo mag het. Bij 'serieuze' films niet...

gotti schreef:
Bij 'Allo 'Allo mag het. Bij 'serieuze' films niet...

Paths of Glory....?

Stoorde me er daar niet aan.

veron35
Deze film heeft een speciale plek bij mij. het is de laatste film die mijn moeder en ik samen keken voor dat zij ee beroerte kreeg.

avatar van film-gek
dit is werkelijk een schitterende film met prachtige natuuropnames ik geef deze film een dikke 5*!!

Toch wat aparte film, die bij mij wat somberheid oproept. Mooie natuur, maar dat is al gauw in dit genre.

Het authentiek overkomende wrede verhaal (gespeend van iedere vorm van romantiek), in de kern over het begin van de ondergang van een indianenstam, werd in al zijn verscheidenheid gebracht. De rauwe gewoontes van de oorspronkelijke bewoners harmonieerden met het gure, koude, onherbergzame land. De start van de kolonialisme werd veroorzaakt door de drang van de Europese jezuïeten om de indianen te bekeren tot het christendom. De culturele kloof tussen beiden was niet te dichten.

avatar van coldstorm
er zat een leuk verhaal in maar hij scoort niet echt bij mij
al met al toch nog een vijfje maar eigenlijk was het best een saaie film
hij komt in ieder geval niet in mijn top van films.

avatar van mcdaktari
Icer schreef:

Realistisch verfilmd.

Maar is het niet zo dat ze in delen van Canada zowel Frans als Engels spreken??

avatar van keimpeS
Ik had nog nooit van deze film gehoord & was dan ook een leuke verrassing, het is inderdaad jammer dat de Fransen Engels spreken. Maar wat mij betreft wordt dat ruimschoots goed gemaakt door het acteerwerk voornamelijk van de hoofdpersonage de priester (aka Black Robe). Ook een mooie avonturenfilm met mooie beelden & wrede wilden (indianen). Mooi om te zien hoe hij soms worstelt met zijn geloof en de voorwaarden daarvan, ook zijn ongeloof voor het geloof van de wilden (indianen).