Battle Hymn (1957)

Alternatieve titel: Strijd voor de Vrijheid

Drama / Oorlog

geregisseerd door Douglas Sirk
met Rock Hudson, Anna Kashfi en Dan Duryea

1950. Hij wordt naar Korea gestuurd om een vliegbasis gereed te maken. Behalve zijn taak uitvoeren werkt hij ook voor de wezen in het dorp uit schuldgevoel na een bombardement waarbij 37 wezen omkwamen. Hij wordt een soort priester.

avatar van BASWAS
Slappe film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Zoals gebruikelijk bij Douglas Sirk zijn in Battle Hymn de sentimentele elementen weer volop aanwezig. Dit keer missen ze echter een intrigerende en relativerende scherpe smaak in de onderlinge samenhang. Zoet blijft teveel zoet en bitter blijft teveel bitter zonder dat de twee smaken zich op een aangenaam spannende manier met elkaar gaan mengen. Wat rest is het visuele vakmanschap van Sirk.

Dick2008
Ik kan me wel vinden in de reactie van BASWAS. Was wikken en wegen tussen goed en gemiddeld. 3.0 dan maar.

avatar van Flavio
Onderhoudende oorlogsfilm van Douglas Sirk. Het verhaaltje, gebaseerd op feiten, is zwaar geromantiseerd en af en toe wat al te sentimenteel, maar alleen al voor de gevechtscenes in de lucht een vol punt erbij, want die waren prachtig gefilmd. Sirk liet al in The Tarnished Angels zien mooie vliegtuigopnamen te kunnen maken, maar hier overtreft hij zichzelf.

Minpunten: de platonische love interest had achterwege gelaten mogen worden, net als de tegeltjeswijsheden debiterende oude man. En de echte Dean Hess had een wat minder grote rol in de de evacuatie van de weeskinderen dan hem hier wordt toegedicht, maar goed, welke verfilming van "waargebeurde verhalen" lijdt niet onder de verhollywoodisering van feiten.