Drive (2011)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

3253 BERICHTEN 186 MENINGEN
$100 .

Wel een erg leuk collector's item als fan vd film. Misschien ontstaat er ooit nog eens een drive convention, loop je daar als enige zonder scorpion jacket .

Jaja, Jawadde. Zou ik ook zeggen .

Hehe, die gast had een toffe bril, een zeer vette wagen en een fantastisch horloge en jij neemt uitgerekend het onooglijke jasje .

avatar van Nicolage Rico
Naomi Watts schreef:
$100 .

Kut, ik moet er ook eentje kopen.

avatar van Nicolage Rico
Iedereen heeft het trouwens over de eerste 4 a 5 tracks, maar de tracks van Cliff Martinez zelf zijn ook zeer sterk.

avatar van Naomi Watts
Inderdaad. Goede keuzes hoor maar echt geniaal composewerk van Martinez ja.

avatar van david bohm
Gave film met een indrukwekkende geluidsband en een interessant verhaal dat boeiend wordt verteld . Uitstekend acteerwerk, eigenlijk van de hele cast maar de heer Gosling wil ik er uitlichten want die levert een topprestatie af en straalt behoorlijk wat uit in deze film. En wat kan Ms Mulligan toch ontzettend liefdevol kijken.
Misschien wel de beste film van het jaar die ik gezien heb.

avatar van Fast Eddy
Alhoewel ik wat meer actie (races) had verwacht, toch een prachtige film.
Ik snap wel dat degenen die een soort Fast and the Furious verwacht hadden, deze film niet echt smaakten. Het is trouwens een volledig ander genre.
(Meer verhaal, drama, realistisch en minder actie)

Prima acteerprestaties & bijpassende soundtrack die de sfeer goed weergeven.
Geloofwaardig verhaal waar je makkelijk meeleeft met de hoofdpersonages.

avatar van Martijnnn
kos schreef:

Ja inderdaad, koop dan als je echt fan bent tenminste net zon auto!

Donkerwoud schreef:
Een film als een mokerslag in je gezicht. Hij is cool. Hij is schokkend. Hij is intelligent. Ryan Gosling is echt fantastisch als de ietwat autistische protagonist die steeds dieper wegzakt in een moeras van ellende als hij probeert loyaal en eerlijk te zijn in een corrupte wereld.

Dus jij ziet ook iets aparts in de man. Wat versta jij precies onder "ietwat autistisch"?

Reinbo
Ik zie m eigenlijk als een guardian angel. Een personage larger than life, het toedichten van menselijke ismes en geestelijke afwijkingen vind ik daarom de plank misslaan. Vergeet ook niet in welke plaats het zich afspeelt.

avatar van dutchtuga
Waar heb je het jack besteld NW? Ik zie 'm alleen voor $139 staan.

@ Reinbo (en Donkerwoud)

Ìk heb nog steeds moeite met de geloofwaardigheid vanaf de liftscene. Daar gaat het opeens een andere kant op. Het geweld is daar niet meer precies gepast, maar onnodig lang.
Bij de man kan ik het dan alleen maar inpassen als er een -isme is of als hij een emotie heeft (verdriet, boosheid). En in het laatste geval vind ik het opeens totaal niet bij zijn beheerstheid passen, niet consequent. In de hoop op consequentie denk ik dan aan het eerste.
Van de vrouw begrijp ik na die scene helemaal niets meer, maar dat heb ik al uitgelegd.

avatar van Elineloves
Een soort *snap* waarschijnlijk. Een moment waarop alles er uit komt, woede, verdriet, het feit dat de vrouw waar hij van is gaan houden gevaar loopt.. Vond het persoonlijk niet ongeloofwaardig.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat heb ik inderdaad ook bedacht, maar waarom kuste hij haar dan?
Dat vind ik dan weer 'bonden' terwijl het geen zin heeft en niet eerlijk is om die gevoelens uit te spelen. En hij was zo rechtschapen , dat vond ik juist zo prettig.

Reinbo
Zie hem ook als een wrekende engel. Iedereen die hasr bedreigt moet er aan geloven. De hardheid van het geweld toont vooral eenzekere resoluut- en onontkoombaarheid aan. Hij neemt zogezegd geen halve maatregelen.

Dreiecke schreef:
Dat heb ik inderdaad ook bedacht, maar waarom kuste hij haar dan?
Dat vind ik dan weer 'bonden' terwijl het geen zin heeft en niet eerlijk is. En hij was zo eerlijk , dat vond ik juist zo prettig.

Misschien om haar te laten zien dat hij van haar hield en het voor haar deed, om haar te beschermen. Hij leek wel te beseffen dat hij haar daarmee ontzettend 'wegjaagde' en in verwarring achterliet.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ok, allemaal zeer plausibel dan blijft nog het feit dat hij 10x te veel trapte, onnodig en walging opwekkend.
En de vrouw.....

avatar van Fortune
Ja, je weet niks over het verleden van driver. Ik neig meer naar een verleden vol geweld wat hij achter zich heeft geladen maar nu hij voor een vrouw een echte reden ziet om het te gebruiken. Voor de rest is hij natuurlijk gewoon een held. 'A real Hero' zijn leven als minderwaardig ziet en alles eraan doet om zijn buurvrouw en dat zoontje te redden ook al zit hij niet in de picture.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wanneer het 'zwart' voor je ogen wordt heb je zelf niet eens door waar je mee bezig bent. Denk niet dat hij heel bewust aan het trappen was, hij kon gewoon niet meer stoppen. En die vrouw, ben het met je eens, aparte reactie.. maar die was w.s. gewoon flabbergasted. Liever dat dan een gillende keukenmeid.

Enige waar ik weer om moest lachen was de scène met de kogel in de strot, met name de reactie van die (half)naakte vrouwen. Ofja, beter gezegd: gebrek aan reactie. Alsof zoiets 10 keer per dag gebeurde. Totaal geen emotie.

Inderdaad, standbeelden ook 'apart'
Dat 'zwart' worden vond ik niet zo 1,2,3 passen bij de beheerste man trouwens. Dan zou ik eerder denken dat hij het expres deed, voor haar.
En waarom klopte de vrouw toch weer bij driver aan ondanks dat hij er alles (behalve helaas de kus dan) aan gedaan had om haar te laten walgen en weg te duwen? Echt niet te geloven.

Denk dat ik de film puur als 'comic' ga beschouwen (lekkere zwarte humor af en toe) en over een poosje nogmaals ga kijken. Wie weet hoe ie dan valt

Fortune schreef:

Daarom zou ik geen bezwaar hebben tegen sequels in dit geval

Dreiecke schreef:
Inderdaad, standbeelden ook 'apart'
Dat 'zwart' worden vond ik niet zo 123 passen bij de beheerste man trouwens. Dan zou ik eerder denken dat hij het expres deed, voor haar.
En waarom klopte de vrouw toch weer bij driver aan ondanks dat hij er alles (behalve helaas de kus dan)aan gedaan had om haar te laten walgen en weg te duwen? Echt niet te geloven.

Ik weet het niet. Kan ook dat het geen breakdown was en puur en volledig bewust. Zo kwam het alleen niet op mij over, maar het is inderdaad multi interpretabel.

Toen ik de film voor het eerst met een vriendin zag, begreep zij het einde ook niet helemaal. Er kwamen 1001 vragen naar boven als ; Waar gaat hij nu naar toe? Naar het ziekenhuis? Of terug naar haar? Zouden ze nog samen komen of laat hij haar voorgoed achter? Waarom neemt hij het geld niet mee?

Weet ik veel.

avatar van Fortune
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op het einde rijdt hij volgens mij weg, naar een andere stad omdat hij te verdacht is om te blijven. Zouden ze samen komen of niet is natuurlijk gewoon de bedoeling om dat open te laten en hij neemt het geld niet mee omdat geld nooit een rol speelde.

avatar van Boogeyman
Sterk.

Roerende vraagtekens ondersteund door een dreunende beat is iets wat Refn kan als geen ander. Sfeer en mystiek is iets waar de beste man een behoorlijke bult maaskantje van gegeten heeft, en dat is ook in deze US productie, duidelijk zichtbaar.

Dromerige stiltes maar vaak duidelijke taal. Gosling is de baas zonder woorden, geen punisher met een grote bek, maar een subtiel manneke met sprekende ogen. Lichaamstaal zonder verdriet, een mysterieus individu dat enkel in de schaduw leeft.

Refn gaat duidelijk op de Lynch toer; Enigmatisch en onder invloed van efficiënt sounddesign, waarmee hij de emoties van de kijker veroverd. Echter, gevoelsmatig, is de puzzel niet geheel compleet. Kon het niet iets gedurfder, ruwer, of anderszins tederder? Misschien niet, maar in mijn boekje, is dit toch iets te braaf om écht grote cijfers te gaan geven.

Fortune schreef:

Inderdaad, bovendien weet Gosling ook wel dat dat geld toebehoort aan de Cosa Nostra in Chicago, zou stom zijn om 't dan mee te nemen, en speelde idd ook geen rol.

Bovendien is de aard van Driver gewoon erg straigh forward, als je daarover moet discussieren kan je dat over elke film wel gaan doen. Misschien heeft Hannah Montana wel een persoonlijkheidsstoornis bvb.

Lijkt me vrij logisch dat Driver een archetype (guardian angel dekt de lading ook) is, met iets meer uitdieping. Refn gaf dat ook al aan, lijkt me toch ook vrij duidelijk.

Fortune schreef:

True. Alleen zij dacht, omdat die kerel aan de telefoon zei dat er nog maar 3 spelers in het 'spel' waren (Hij, driver en buurvrouw) dat er nu niemand meer vanaf wist omdat die vent nu ook dood was.

avatar van goongumpa
Naomi Watts schreef:

Waar, maar ik vond 'm toch iets meer dan een standaard hard-boiled goeierik door zijn duistere, gewelddadige kant. Hoe hij iemands hoofd compleet tot gort stampt in de lift en er nog van lijkt te genieten ook, bijvoorbeeld. Dat zie je niet vaak.
De naam Cronenberg is al een paar keer gevallen en is op dat vlak erg treffend (zie vooral A History of Violence).

Sterke film trouwens.

avatar van Chuck Taylor
Elineloves schreef:
Mijn vriend stoorde zich best wel aan Gosling, zijn gezicht staat hem niet aan zei ie, irritant hoofd. (Ik overweeg een break-up. ) Hoe kun je Gosling nou niks vinden? Zou niemand anders op kunnen noemen die deze rol zo krachtig en puur neer zou kunnen zetten.

haha Gosling is hier zo ongelofelijk koel en bescheiden, dat kan je haast niet irritant vinden, echt de perfect cast voor dit personage en ook supergoed aangekleed in zijn oude Levi's jacket.

Alhoewel ik op een gegeven moment ook wel iets had van 'oeh.. dit is net even iets te gladjes' als hij voor de zoveelste keer weer een lange stilte laat vallen en zijn beheerste glimlach tevoorschijn tovert. Maar tegelijkertijd paste dat perfect bij zijn persoonlijkheid, kortom top!

avatar van Chuck Taylor
Elineloves schreef:

Precies en nog meer tekenend was dat kouwgom-kauwende meisje met haar witte iphone die hem de kleedkamer wijst

goongumpa schreef:

Sterke film trouwens.

Eens. Vind het ook een typische Refn-iaans (anti)held/protagonist.