The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

avatar van Keane1983
Een Geweldige film,

Een pareltje door Spielberg is afgeleverd. Persoonlijk vond ik alles kloppen in deze film.
Animaties zien eruit alsof ze levensecht zijn (oog voor detail is er zeker...zo blijkt alles echt te bewegen..van het kleinste haartje op kuifjes hoofd, tot het stof dat in de kamer doet dwarrelen...maar ook alle achtergronden komen helemaal tot leven), verhaal is onderhouden en kent een goede vaart. Ook de "side-plots" zitten leuk in elkaar.
Personages zijn goed uitgewerkt en ook de voice-over is er leuk bij gecast.
Verder kent de film een goede score wat het tempo van de film wel lijkt op te voeren (heerlijk).
De humor doet het overigens ook erg goed in de film, althans ik heb soms echt in een deuk gelegen.
De actie-scenes zitten lekker in elkaar net als bepaalde scenes zie in elkaar overvloeien.
Nee, niet meer dan lof voor deze "over de top" animatie-avonturen film.
Als nu de animaties er zo goed uitzien, ben ik erg benieuwd naar een nieuw vervolg.
Van mij een 5,0*

avatar van NovaChe
Echt genoten van deze animatie, goede actie en spanning, heerlijke humor. Zeer sterke animaties waardoor je soms bijna denkt dat het echte personen zijn.

Ik ben heel benieuwd naar een vervolg. Laat maar komen.

avatar van MovieHolic
Weergaloos mooi geanimeerd! Beter heb ik het nog niet gezien.
Natuurlijk wel een typische avonturenfilm met de voor en nadelen van dien...
Film op zich zelf is wel aardig... maar keek meer op van de animatie...

avatar van Sankaman69
Mooi geanimeerd en een heel leuke film om te kijken!!
Wist niet wat ik er van moest verwachten, maar ben positief verrast!!
Een absolute aanrader.

avatar van aspro
Georges Prosper Remi (Hergé) *22 mei 1907 +3maart 1983.(Brussel)
gisteren gekeken op blu-Ray..... wat een schiterrende film dit is Kuifje ten voeten uit.
kwam voor mij toch levensecht over Steven Spielberg Chapeau!
Trouwens de overege karakters ook hoor.

avatar van martijn011
Ikzelf ben niet bekend met de stripreeks van Kuifje. Heb natuurlijk wel gehoord van Jansen en Janssen, kapitein Haddock en het hondje Bobbie maar nooit een strip gelezen. Liet me dan ook graag verrassen door Spielberg en dat heeft hij zeker voor mekaar gekregen!

Het zal ongetwijfeld schelen of je de film in 3D hebt gezien of niet, maar in 2D op je laptopschermpje ziet het er ook al prachtig uit allemaal. De motion-capture techniek werpt absoluut z'n vruchten af want het is net alsof je in de echte wereld zit, vooral qua bewegingen van de personages.
Van de personages is kapitein Haddock verreweg het interessantst. Grappig en erg goed neergezet door Serkis, een specialist natuurlijk op het gebied van motion-capture. Jansen en Janssen zijn ook zeker van meerwaarde en zorgen meerdere malen voor een komische noot.

Het einde leent zich uitstekend voor een vervolg natuurlijk. Een vervolg dat er van mij zeker mag komen want van dit soort animatiefilms kan ik niet genoeg krijgen! Een zeer sterke film van Spielberg, hulde!

avatar van witboek
Mooi gemaakt daar kan ik niets over zeggen alleen vond ik het allemaal een beetje te Spielberg. Mooi ja en prachtig gemaakt, hoedje ervoor af.

Visueel zag het er allemaal zeer fraai uit en zeker ook in 3D. Ik heb deze film weliswaar niet in de bioscoop gezien maar thuis met een 3D televisie en met Nederlandse stemmen kwam deze film goed tot zijn recht. Natuurlijk is deze film in eerste instantie bedoeld voor kinderen en die zullen er ook ongetwijfeld van gesmuld hebben. Maar ook voor volwassen is deze film goed te doen en zeker ook leuk. Hier en daar is het natuurlijk wel wat kinderachtig en flauw (zoals die Jansen en Janssen) maar wel veel leuker om te zien dan de meeste animatie films. Het verhaal zat best goed in elkaar en wist ook wel te boeien. Verder gebeurt er genoeg tijdens de film waardoor de film voorbij is voordat je het in de gaten hebt. Ook zit er soms wel wat humor in deze film en dan voornamelijk door kapitein Haddock die ik eigenlijk nog het leukst vond. Gezien het einde zal er zeker een vervolg komen op deze film. Dit was gewoon een leuke avonturenfilm die me deed denken aan een andere Spielberg avonturenfilm namelijk "Raiders of the Lost Ark".

Ik neem aan dat Rackham / Sakharine een soort beeltenis is van Spielberg zelf want ze leken erg op elkaar. Of vergis ik me hierin ?

avatar van Thomas83
Wil mezelf wel een fan van Kuifje noemen. Hoewel ik maar een beperkt aantal albums heb gelezen en eigenlijk allemaal lang geleden heb ik toch nog altijd wat Kuifjes in de kast staan, en van de oude tekenfilms heb ik ook genoten. Wat betreft deze film was ik van tevoren best sceptisch over de animatievorm waar Spielberg en co voor hebben gekozen. In de films met een vergelijkbare stijl zagen de personages er gewoon als freaks uit eigenlijk.

Gelukkig kon ik die twijfels gelijk laten voor wat het was na de eerste scène. Na eerst erg leuke openingscredits is in een fraaie hommagescène (niet de laatste hommage in de film) gelijk te zien hoeveel beter dit geanimeerd is. Sterker nog, de stijl is perfect op zijn plaats eigenlijk. Dit is in elk geval sowieso al stukken beter dan een realtime verfilming. Dan komt het cartooneske uiterlijk van de personages alleen maar wat storend over.

Wat betreft de animatie zat het dus wel goed, maar gelukkig houdt het daar niet mee op. In het eerste deel is de film erg sfeervol en lekker avontuurlijk en spannend. Ik liep echt te genieten. Als dan ook nog eens actie om de hoek komt kijken kunnen vergelijkingen met de Indiana Jones-films, grote favorieten van mij, niet uitblijven. De Indy's zijn nog wel de duidelijke winnaar, want de balans tussen actie en de rest is in deze film wel een beetje zoek. Misschien is het dat of ook de actie zelf, maar die actiescènes zijn vaak niet echt interessant.

Grote uitzondering is de achtervolging door het Marokkaanse havenstadje Bagghar tegen het einde van de film. Hier worden ook wat leuke dingen gedaan die in een realtime film niet zouden kunnen. Zo heeft Spielberg wel meer leuke kleine trucjes zo af en toe.

De casting verdient een compliment, want ik vond alle voice-acteurs goed gekozen. Leuk bijvoorbeeld hoe Thomson en Thompson door Frost en Pegg worden gespeeld, Jamie Bell blijkt een zeer geschikte Kuifje, Daniel Craig blijkt zeer geschikt als een ouderwets waardige bad guy en Serkis doet Haddock ook leuk. Al kan niemand ooit tippen aan de Haddock in de albums.

Alleen de professor ontbreekt nog eigenlijk. Kan niet wachten tot hij ook zijn verschijning maakt in een nieuwe verfilming. Ik kijk dan ook uit naar meer Kuifje-films van Spielberg. Doe maar een stuk of drie, net zoals bij de Indy's. Wel dan graag meer van het eerste deel van de film en wat minder van het tweede. 3.5*

avatar van Rickmans
Schitterende film. Ga vandaag meteen het stripboek weer eens aanschaffen. Mooi gemaakt, snelle aktie en prima humor. Ik vond kuifje wel een beetje op Wayne Rooney lijken, maar dat ter zijde. Ik heb genoten.

avatar van hoffhaan
Te hoog gewaardeerd naar mijn mening. Mooie animatie, daar niet van. Maar de film op zich, kon mij maar matig boeien. Matige humor, in ieder geval niet mijn soort humor. Ik was vroeger ook al geen fan van de kuifje strips, mogelijk dat dat hier door komt. 2.0 voor mij.

Mss is het een spoiler vandaar dat ik hem ff onzichtbaar maak... Is het de trouwe kuifje lezers en tekenfilm fans ook opgevallen dat wanneer kuifje en haddock op het laatste naar Molensloot gaan dat de trap kapot is? Er staat een pot met kleefmiddel op de bewuste trede... Om maar meteen te zeggen dat er op alle details is gelet!

avatar van james_cameron
Wat een visueel feest dit. Voortdurend sublieme animatie, vooral in de vele opwindende aktiescenes, maakt dit tot een echt genot. Ook de stemmencast is prima. Thompson en Thompson zijn aan de (te) flauwe kant, maar verder valt er weinig te klagen. De regie van Spielberg is virtuoos; hij lijkt echt weer plezier te hebben in het vertellen van dit fantasierijke en avontuurlijke verhaal. De film is eigenlijk alles dat de vierde Indiana Jones had moeten zijn, maar net niet is geworden. De afwezigheid van George Lucas als producent bij dit project spreekt dan ook boekdelen. Kom maar op met het volgende deel, ik kan niet wachten!

avatar van Brix
systemofadown.be schreef:

Nou en of

4.5* geen 5.. dit omdat het einde wat mij betreft veel spannender en langer had mogen duren. Animaties zijn werkelijk verbluffend (weer een stapje hoger dan Avatar) ook de acteerprestaties en uitwerking van de karakters is dik in orde. Hier en daar leuke humor, maar er had voor mij meer humor in mogen zitten. Jansen en Jansen gaan zo over de top dat ze de plank misslaan.... Verder gewoon ene topfilm.. heerlijk weg te kijken!

avatar van queenie
Erg mooi gemaakt als animatiefilm. Leuke grappen. 3D effecten had wat meer gemogen, 3,5*

Goede film. Maar spijtig genoeg had ik er meer van verwacht. Verhaal is goed. Het is mooi in beeld gebracht. Niet echt iets op af te keuren. Mss dat ik hem beter had gevonden als het niet een animatiefilm was geweest maar gewoon alles echt gefilmd zonder special effects.

avatar van Sir Odolf III
De mooist geanimeerde film die ik ken! Het verhaal zelf is een gewaagde maar geslaagde variatie op de oorspronkelijke verhaallijn. Het tempo ligt hoog, zonder echter op de zenuwen te werken. Als Kuifje-liefhebber wekt deze geslaagde samenwerking van Spielberg, Jackson, Williams en natuurlijk ook Serkis, bij mij wel meer dan een béétje plaatsvervangende trots op. The Adventures of Tintin is een geweldige, spannende en grappige homage, en heeft verder alles - nou ja, bijna alles, maar in de wereld van Kuifje spelen vrouwen nauwelijks een rol - wat een avonturenfilm maar zou moeten hebben. Op naar deel 2!

avatar van jester
Mooie film. Het lastige is alleen hoe je deze film moet bekijken: in relatie tot de stripboeken, of als op zichzelf staand product? Op basis van het eerste uitgangspunt moet ik streng zijn, ik vind de sfeer van de boeken niet altijd goed gevangen, op het begin na. Maar zodra Kuifje Haddock ontmoet wordt de sfeer compleet anders waarbij er teveel nadruk komt op de actie (de achtervolging in het Oosterse stadje, het gevecht tussen de kranen). Als Kuifje-fan vind ik dat jammer.

Maar uiteindelijk vind ik het toch een geslaagde film (zonder de boeken in het achterhoofd), goed verhaal (handig hoe er uit 3 boeken een geheel is gemaakt), knap gemaakt (de plooien in de jurk van Bianca Castafiore, prachtig!).

Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat, of er inderdaad verder gezocht gaat worden naar de rest van de schat. Dat lijkt me wat mager om een film aan op te hangen. Ik zou eerder in de richting van De Zeven Kristallen Bollen/De Zonnetempel zoeken, met Professor Zonnebloem.

avatar van Koerok
Geen Oscar voor Kuifje, zelfs geen nominatie. Hoe is het mogelijk....?
En de winnaar is notabene Rango (2011) geworden, die ik bagger vond (wel mooi gemaakt, maar gewoon niet leuk).

Edit:
Ik lees net dat Kuifje teveel Motion Capture is, en dat de Academy dat niet erkent als Animation.
Link: Why Oscar Snubbed Pixar, Tintin and Arthur Christmas for Best Cartoon - The Hollywood Reporter

theonering
Koerok schreef:
Geen Oscar voor Kuifje, zelfs geen nominatie. Hoe is het mogelijk....?

Edit:

Ze hebben wel één nominatie, voor de muziek van John Williams, maar helaas niet gewonnen.

Ik blijf het raar vinden dat ze niet genomineerd zijn voor de beste animatie film, want ze hebben de Golden Globe ervoor gewonnen en ook al is het Motion Capture, hij staat wel aangegeven als animatie.

Ik hoop dat Motion Capture ooit serieus genomen wordt.

Had er niks van verwacht en had er in het begin wel moeite mee om er in te komen, maar daarna is het een juweeltje. Mooie vormgeving en verhaallijn met respect naar Hergé, spannend, prachtig geanimeerd en zeer onderhoudend. Deze film had op zijn minst één Oscar verdiend.

geen oscars...schande! Het blijft toch een hoogtepunt uit het jaar 2011!

avatar van Actarus
Wint de Golden Globe, maar is niet genomineerd voor Oscar? Begrijp dat toch niet hoor...

avatar van tommykonijn
Gisteravond weer gezien. Erg mooie en leuke film. Prachtig gemaakt en de film verveelt geen moment! Deze film zal ik nog vaak genoeg zien, dus misschien komt er nog eens een halfje bij.

avatar van Thorongil
Matige standaardfilm. Had soms zijn momenten, leuke flashbacks naar de vete tussen Haddocks voorvader vs Sacharine voorvader. Maar die Motion Capture voor de volledige film, het is je stijl of niet. Ik was er niet echt fan van.

avatar van Phoenix
Tja, wat te zeggen. Neemt me mee terug naar m'n kinderjaren toen ik tot diep in de avond stiekem met het nachtlampje avontuur naar avontuur van Kuifje verslond. Heel erg lang niet meer naar de strips omgekeken, maar deze film brengt het allemaal naar boven en dat is al een ongelofelijke prestatie op zich.

Qua sfeer echt SPOT ON. Nog nooit zulke realistische stripfiguren gezien en wat is het stijltje van Hergé perfect overgezet. Die belichting, woaw... Elk detail kon ik me uit de papieren versie herinneren, op het kraangevecht na dan. Had ook het idee dat er niet veel werd overgeslagen, behalve dan een stuk op het landhuis (waar Kuifje in de strips door Alan naartoe werd gebracht toch?). Pas na achteraf wat teruglezen - en dat zegt wat bij mij - zie ik in dat er een heel stuk uit De Krab Met De Gulden scharen is gehaald. Wel het beste stuk trouwens, dat album vond ik buiten de introductie van Haddock niet zo super.

Laat het tenslotte maar aan Spielberg over om er een avonturenfilm van te maken die de kleine jongetjes in cynische mannen naar boven haalt. Er wordt perfect gebruik gemaakt van de vrijheid die motion capture en CGI je biedt. Vooral in Bagghar gooit hij echt alle remmen los met één onnavolgbare longtake die voor mijn gevoel zo een kwartier duurde. Fan-tas-tisch.

Waarom dan geen 5*? Toch vanwege het reeds genoemde einde, dat net niet helemaal lekker voelt. Verder heerlijk genieten van zowel nostalgie als zin in wat er met deze techniek in de toekomst nog meer mogelijk gaat zijn. Kan alvast niet wachten op het vervolg en stiekem hoop ik dat ze ook nog Vlucht 714 gaan doen. Dat vond ik destijds toch wel de spannendste en heeft met Rastapopoulos ook wel de arch-nemesis in huis.

Inderdaad vreemd dat Kuifje niet genomineerd was voor de beste animatie film en het zag er ook nog eens zeer fraai uit allemaal. Bovendien zat er ook nog een leuk en boeiend avonturen verhaal in.

Maar ja waarschijnlijk vindt men Kuifje in Hollywood te gay.

avatar van Filmkriebel
Phoenix schreef:

Dan zijn jou herinneringen niet zo goed, want heel wat stukken zijn er door Spielberg zelf bij betrokken. Zo komen het kraangevecht en alle gebeurtenissen in Bagar helemaal niet in de strip voor. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik deze film een rommeltje vind.

avatar van Phoenix
Lezen. Ik zeg niet dat er niet veel uit andere albums (Krab Met De Gulden Scharen speelt ook in een Marrokaanse haven) is gehaald. Ik zeg alleen dat er weinig uit Het Geheim Van De Eenhoorn ontbreekt voorzover ik me kan herinneren. De aanpassingen (andere villain, gezeur rondom het kasteel) pakken wmb bovendien juist beter uit.