• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.107 gebruikers
  • 9.378.059 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Passion of the Christ (2004)

Drama | 127 minuten / 120 minuten (cut version)
3,07 2.320 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 127 minuten / 120 minuten (cut version)

Alternatieve titel: The Passion Recut

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Jim Caviezel, Maia Morgenstern en Monica Bellucci

IMDb beoordeling: 7,3 (268.792)

Gesproken taal: Hebreeuws en Latijn

Releasedatum: 1 april 2004

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Passion of the Christ

"By his wounds, we were healed."

The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas Iscariot, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

Ché Cliché schreef:

Ik denk dat niet- christenen/gelovigen deze film beter waarderen dan de christenen, etc.

dat weet ik zo net nog niet.

Toen de film net uit kwam liepen heel veel Christenen er massaal hypocriet mee te dweilen onder het motto "Ja maar zo was het!"

altijd commentaar op alles en vooral op geweld films, maar als het ove rJezus gaat, claimen zij het onderwerp ineens.

bah.


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

Een van de beste films van 2004

4 sterren


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Charles Manson schreef:

(quote)

dat weet ik zo net nog niet.

Toen de film net uit kwam liepen heel veel Christenen er massaal hypocriet mee te dweilen onder het motto "Ja maar zo was het!"

altijd commentaar op alles en vooral op geweld films, maar als het ove rJezus gaat, claimen zij het onderwerp ineens.

bah.

Lijkt me niet heel raar dat *Christenen* het onderwerp 'Jezus (Christus)' claimen. Hij is (de zoon van) hun God.


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

kijkert schreef:

(quote)

Lijkt me niet heel raar dat *Christenen* het onderwerp 'Jezus (Christus)' claimen. Hij is (de zoon van) hun God.

niet mee eens, hoewel je stelling wel begrijpelijk is.

het onderwerp jezus, de kruisiging is niet exclusief voor behouden aan christenen, zeer zeker niet.


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

Charles Manson schreef:

(quote)

niet mee eens, hoewel je stelling wel begrijpelijk is.

het onderwerp jezus, de kruisiging is niet exclusief voor behouden aan christenen, zeer zeker niet.

Vanuit jouw visie niet, vanuit de visie van Christenen wel. Hij was voor hen niet zomaar een profeet of een heilige natuurlijk.


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

weet ik, nogmaals ik begrijp het wel.


avatar van hel1

hel1

  • 270 berichten
  • 929 stemmen

ik ben overtuigd atheïst, maar geloof wel dat er eens een man geleefd heeft die jezus heette en er zelf van overtuigd was dat hij de zoon van god was. gezien de film moeten zijn laatste uren werkelijk een hel zijn geweest.

een film over een marteling. je moet wel tegen bloed kunnen!


avatar van Tun-89

Tun-89

  • 712 berichten
  • 510 stemmen

ik vond het een hele goede vertoning van het lijden van christus, en zijn laatste 12 uren.

ik ben zelf christelijk en daarom vond ik het erg om te zien hoe gruwelijk het er aan toe ging.ik denk zelf dat de martelingen in het echt niet zo érg waren, dus in dat opzicht is er misschien iets overdreven, maar verder klopt alles met het bijbel verhaal.

wat ik ook heel mooi vond is dat er geen Amerikaans werd gepraat maar de hele film heel origineel Hebreeuws.

dat is eens iets anders.

ik denk dat als je niet in God en Jezus geloofd, misschien deze film je weinig doet. Of je kijkt er anders tegen aan als een Christene. Sommige mensen hebben deze film gezien en zeggen, ''Oh, wat een onzin, dat lijden en die martelingen, wie zegt dat het zo was, wie zegt dat hij überhaupt geleeft heeft''

oke, maar als je niet gelooft, kraak het dan niet af aub.

Beetje respectloos, het is namelijk geen verzinsel, maar een Bijbel verhaal. en natuurlijk heeft ieder z'n eigen mening, maar die wordt vast op prijs gesteld.

ik vond James Caviezel de perfecte persoon voor de rol van Jezus. hij acteerde echt heel overtuigend en sterk.

het raakte mij om te zien hoe hij leed.

sommige mensen vinden het een ''vieze'' film, aangezien al het bloed enzo, maar ik kan daar wel tegen, en dat is nu eenmaal hoe het ging, en in deze film wordt dat gewoon sterk in beeld gebracht allemaal.

ik vind dit een goede verfilming van het Kruisiging verhaal.

van mij krijgt die een 4*


avatar van dionj

dionj

  • 575 berichten
  • 729 stemmen

ik vond het een steen goeie film veel mensen vonden hem te hard maar ik denk dat de andere films over kristes te zacht zijn want in die tijd konden de romeinen geen genaden en martelen was ijgenlijk al 1 dood straf en dat viel toevallig samen met een kruisiging bij kristes

voor mij krijgd hij een 5


avatar van weske

weske

  • 17 berichten
  • 42 stemmen

ik vondt het ook ne hele goeie film zeker een 4-4.5


avatar van ikvoereendjes

ikvoereendjes

  • 196 berichten
  • 248 stemmen

dionj schreef:

ik vond het een steen goeie film veel mensen vonden hem te hard maar ik denk dat de andere films over kristes te zacht zijn want in die tijd konden de romeinen geen genaden en martelen was ijgenlijk al 1 dood straf en dat viel toevallig samen met een kruisiging bij kristes

voor mij krijgd hij een 5

kom op dit doe je met opzet....

OT. Ik moet zeggen dat de film me weinig kon boeien, veel mensen zijn onder de indruk van de martelingen, maar het is natuurlijk onzin om dit als het ware het belangrijkste thema van de film te maken.

Ook denk ik dat Mel Gibson een beetje gek aan het worden is daar in Hollywood.


avatar van Kooshiba

Kooshiba

  • 70 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben NIET CHRISTELIJK, ik ben atheïst. Maar desondanks tóch deze film gekeken. En het ging gewoon écht nergens over. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten dus ik weet (nog) wel het een en ander over bijbelverhalen. Maar deze film is één grote aaneenrijging van martelscenes. Het gaat nergens meer over, net als je dacht dat ze jezus effe rust gunden, werd de vorige martelpraktijk overtroffen door die daarna.

0,5* voor deze diep trieste vertoning.


avatar van sangha

sangha

  • 605 berichten
  • 517 stemmen

ik snap eigenlijk niet waarom deze film zich zo concentreert op het martelen. het gaat er toch om wat jezus in zijn leven heeft gedaan, en niet om hoe hij gemarteld is? het christendom is toch hopelijk niet gebaseerd op martelingen van 1 persoon, terwijl er zoveel mensen gemarteld worden.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

sangha schreef:

ik snap eigenlijk niet waarom deze film zich zo concentreert op het martelen. het gaat er toch om wat jezus in zijn leven heeft gedaan, en niet om hoe hij gemarteld is? het christendom is toch hopelijk niet gebaseerd op martelingen van 1 persoon, terwijl er zoveel mensen gemarteld worden.

Ook naar die aflevering van South Park gekeken?


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

sangha schreef:

ik snap eigenlijk niet waarom deze film zich zo concentreert op het martelen.

De film concentreert zich voornamelijk op de laatste twaalf uur van Jezus. Tja, dat waren nu net niet de beste twaalf uur van zijn leven.


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

en oh hypocrisie, laat Here Gibson die bewuste twaalf uur nu net hebben uitgekozen.


avatar van 606

606

  • 23876 berichten
  • 12268 stemmen

weske schreef:

ik vondt het ook ne hele goeie film zeker een 4-4.5

ik ook knap werk hoor

4,5 ster


avatar van NightWish_NL

NightWish_NL

  • 35 berichten
  • 67 stemmen

Wat een beroerde, achterlijke film was dit. Ik weet dat Mel Gibson een voorliefde heeft voor sadisme, maar het zou aardig zijn als hij dit met een behoorlijk script samen liet samensmelten. De film heeft kop noch staart, heeft geen fatsoenlijk uitgewerkte verhaallijn, geen sprekende karakters en zou dus louter moeten boeien door rondvliegende hompen vlees en flink wat lijkvocht.

Ook de visioenen die zijn verwerkt in de film, het anti-semitisme en de Jezus als kind-flashbacks maakt het er niet beter op. Een echte Christen zou juist vraagtekens moeten zetten bij dergelijke inkleuring van het verhaal ansich en begrijp dus ook de bejubeling onder de christenen niet.

Kortom: Alleen voor de hardcore liefhebbers van het zware masochistische werk. 1* voor de acteurs die de hele film in het aramees moeten praten.


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Zag laatst iets op mtv over Mel Gibson's gigantische kapitaal, en ze noemden eigenlijk vrijwel alleen deze film als reden daarvoor. Dat is natuurlijk overdreven, mtv is ook overdreven, maar heeft Mel Gibson krankzinnig veel met deze film verdiend of niet?


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Ongetwijfeld. Hij pakt een percentage van de winst. Redelijk goedkope film (30 mln), hoge winsten.


avatar van animalkrullie

animalkrullie

  • 546 berichten
  • 658 stemmen

Ben een niet gelovig iemand, dat wil ik even voorop stellen.

Met die achtergrond kijk ik dus naar een fictie speelfilm.

Hij is bloederig maar als je iemand martelt lijkt me dat daar dan ook veel bloed bij vloeit.

Over alle commoties om deze film kan ik kort zijn; kijk naar het commentaar van as, zo is het maar net.

Iedereen loopt te zeiken op Gibson omdat hij de joden verkeerd neer zou zetten in deze film, moeten de joden dan altijd maar op een goed platform geplaatst worden?

Dat zie ik dus niet zo, let wel ik heb zelf ook joods bloed, maar ik denk dat de joden niet altijd goed zijn geweest, ook in de bijbel niet!

3,5*


avatar van Quintus

Quintus

  • 95 berichten
  • 1887 stemmen

Ik vind het mooi dat ik voor het eerst een menselijke jezus van vlees en bloed heb gezien. Zijn mensen het hierin met mij eens?


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

Kooshiba schreef:

Ik ben NIET CHRISTELIJK, ik ben atheïst. Maar desondanks tóch deze film gekeken. En het ging gewoon écht nergens over. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten dus ik weet (nog) wel het een en ander over bijbelverhalen. Maar deze film is één grote aaneenrijging van martelscenes. Het gaat nergens meer over, net als je dacht dat ze jezus effe rust gunden, werd de vorige martelpraktijk overtroffen door die daarna.

0,5* voor deze diep trieste vertoning.

het blijkt dat veel mensen de film gewoon niet begrijpen of willen begrijpen.

Het gaat namelijk over de laatste 12 uren van christus na het laatste avondmaal en hoe hij heeft geleden en zichzelf heeft opgeofferd voor de mensheid.

Sommige vinden dat de titel in tegenstrijd is met de film omdat er niets passievol aan is. Ehh misschien is dat ook juist de bedoeling?!! Nogal ironisch, maar er ligt een diepere betekins achter.De meeste mensen ontgaat dat en dat is best jammer want alles wat ze zien is bloed en martelpraktijken.

En zoals je ziet gunden ze jezus ook nauwelijks rust. De romeinen waren nie bepaald lieverdjes en evenmin waren de plaatselijke bewoners en dat komt in die film duidelijk naar voren. Deze film is nogal confronterend en dwingt je om met andere ogen naar de zaak te kijken.

Dat de film anit-semitisch zou zijn komt alleen maar door het feit dat er oppevlakkig naar wordt gekeken, ondanks dat er in de Bijbel zou staan dat de joden jezus hebben uitgeleverd.

Achja, mensen en hun vooroordelen. Ik zei het al; confronterend

Dit is in ieder geval een meesterwerk en Mel Gibson en zn team hebben hun huiswerk goed gedaan.

een 4.5 (eigenlijk 9.5) voor authenticiteit, muziek score, regie, acteerwerk, montage, découpage, cinematography enz.


avatar van Blood Duster

Blood Duster

  • 249 berichten
  • 245 stemmen

Ben alles behalve een christelijk persoon, heb dus ook zeer weinig op met deze religie. Maar de manier waarop Mel Gibson deze film heeft neergezet is gewoonweg geniaal. En al dat gemek over antisemitisme moet maar eens afgelopen zijn. de joodse gemeenschap heeft altijd wat te zaniken.

komt dit zien, komt dit zien......... een vette *5*


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

pawman_ schreef:

het blijkt dat veel mensen de film gewoon niet begrijpen of willen begrijpen.

Het gaat namelijk over de laatste 12 uren van christus na het laatste avondmaal en hoe hij heeft geleden en zichzelf heeft opgeofferd voor de mensheid.

Probleem is dat daar helemaal niets mee gedaan wordt, nogal logisch dat men puur het plastische gebeuren boordeelt.

Sommige vinden dat de titel in tegenstrijd is met de film omdat er niets passievol aan is. Ehh misschien is dat ook juist de bedoeling?!! Nogal ironisch, maar er ligt een diepere betekins achter.De meeste mensen ontgaat dat en dat is best jammer want alles wat ze zien is bloed en martelpraktijken.

Dat is dan ook het enige wat je te zien krijgt, kun je moeilijk de kijker aanrekenen.


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

(quote)
Probleem is dat daar helemaal niets mee gedaan wordt, nogal logisch dat men puur het plastische gebeuren boordeelt.

(quote)
Dat is dan ook het enige wat je te zien krijgt, kun je moeilijk de kijker aanrekenen.

Zie daar, dat bedoel ik nou. De film begint toch nie meteen met puur geweld. Ik kan begrijpen dat sommige mensen gewoon niet tegen bloed kunnen, maar om te zeggen dat je alleen dat te zien krijgt?! De makers van POTC zijn heus niet zo belabberd. In de film komen genoeg rustige momenten voor en de bloederige scènes worden afgewisseld met genoeg flashbacks van de wat mooiere momenten van Jezus' leven.

Jeshua en zijn discipelen tijdens het laatste avondmaal

Jeshua en zijn moeder Maria tijdens hun vredige leven

Jeshua die Maria Magdalena redt van razende omstanders die haar bestenigen

Jeshua die een grote menigte toespreekt

prachtige scènes trouwens die op deze manier veel meer betekenis geven aan de hele film en ook niet al te lang duren zodat je niet afgeleid raakt van het verhaal. Dat is het mooie van deze film; het beweegt. Het is niet langdradig. Iedere scène gebeurd er iets.

Deze film is trouwens niet voor iedereen en ik geef toe dat het grootste gedeelte echt een lijdensweg is. Ik raad mensen dan ook aan die nie tegen bloed en geweld kunnen om de film maar 1 keer te zien. Als je de film helemaal niet wil zien is dat ook goed.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Ik kan vrij goed tegen bloed en geweld, ik vind religie een boeiend thema en ik vond de film niet antisemitisch. En toch vond ik dit een van de slechtste films van de laatste jaren (en bovendien erg saai).


avatar van Jantje666

Jantje666

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

pawman_ schreef:

(quote)

Zie daar, dat bedoel ik nou. De film begint toch nie meteen met puur geweld. Ik kan begrijpen dat sommige mensen gewoon niet tegen bloed kunnen, maar om te zeggen dat je alleen dat te zien krijgt?! De makers van POTC zijn heus niet zo belabberd. In de film komen genoeg rustige momenten voor en de bloederige scènes worden afgewisseld met genoeg flashbacks van de wat mooiere momenten van Jezus' leven.

Jeshua en zijn discipelen tijdens het laatste avondmaal

Jeshua en zijn moeder Maria tijdens hun vredige leven

Jeshua die Maria Magdalena redt van razende omstanders die haar bestenigen

Jeshua die een grote menigte toespreekt

prachtige scènes trouwens die op deze manier veel meer betekenis geven aan de hele film en ook niet al te lang duren zodat je niet afgeleid raakt van het verhaal. Dat is het mooie van deze film; het beweegt. Het is niet langdradig. Iedere scène gebeurd er iets.

Deze film is trouwens niet voor iedereen en ik geef toe dat het grootste gedeelte echt een lijdensweg is. Ik raad mensen dan ook aan die nie tegen bloed en geweld kunnen om de film maar 1 keer te zien. Als je de film helemaal niet wil zien is dat ook goed.

Jaja, Gibson heeft inderdaad heel hypocriet nog enkele zeer korte flashback omtrent jezus ingelast zodat we in ieder geval nog wel blijven onthouden dat die afgeroste bloederige plak biefstuk inderdaad jezus was, want anders zou je het ook echt vergeten.

"Wie was die homp vlees ook al weer? Oh ja, jezus, das waar ook..."


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

Ik kan vrij goed tegen bloed en geweld, ik vind religie een boeiend thema en ik vond de film niet antisemitisch. En toch vond ik dit een van de slechtste films van de laatste jaren (en bovendien erg saai).

tja,

je heb mensen die vinden Gladiator een slechte film (en saai,

je heb mensen die vinden The Patriot een slechte film (en saai,

je heb mensen die vinden LOTR een slechte film (en saai (begrijpelijk),

je heb mensen die vinden Titanic een slechte film (en saai,

je heb mensen die vinden Dances with Wolves een slechte film ( en saai,

ondanks of het goeie films zijn of niet.

misschien moesten de romeinen in Passion' tog wat liefer met jezus zijn omgegaan en meer rust gegeven. Desnoods hadden ze hem ook wat van hun eigen wijn aangeboden. En de joden moesten ook veel aardiger zijn geweest.

Dan was deze film standaard doorgebroken in hypocriet Hollywood en de rest van de wereld en had ie zeker wel 11 Oscars gehad. Zo is het altijd geweest. Laat de mensen niet de realiteit zien, hou ze dom. Verbazend dat die andere films over jezus ook nooit oscars hebben gehad.

Give the people only what they want to see, not what they don't want.

have a nice day


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

pawman_ schreef:

Laat de mensen niet de realiteit zien,

Realiteit?