This Is Spinal Tap (1984)

Alternatieve titel: This Is Spinal Tap®: A Rockumentary by Martin Di Bergi

Muziek / Mockumentary

geregisseerd door Rob Reiner
met Rob Reiner, Michael McKean en Christopher Guest

De Amerikaanse comeback-tournee van de fictieve rockband Spinal Tap (door fans aangeprezen als de luidste heavy metal band van het Verenigd Koninkrijk) is het onderwerp van deze zogenaamde docu van Rob Reiner. Reiner zelf introduceert de film met een uitgestreken gezicht: 'Ik wou de beelden vastleggen, de geluiden, de geuren van een hardwerkende rockgroep. En die kreeg ik. Maar ik kreeg meer, veel meer. Maar genoeg gekletst, let's boogie.'

avatar van Vidi well
Je moet van de humor houden....

... Als ik het hierboven zo lees althans. Persoonlijk vind ik Spinal Tap een bijzonder grappige film, ondanks dat ik hem al wel tien keer gezien heb. De droogkomische humor die af en toe absurd over de top gaat, past heel goed bij de karakters die hier neergezet worden.

Absurde podiumervaringen worden afgewisseld met interviews die weliswaar realistisch beginnen, maar steevast volledig absurd eindigen. De nonchalante houding van de band maakt het extra grappig. De humor ligt voor een groot deel in wat er niet gezegd wordt: een verbaasde blik, of het stilzwijgen na een vreemde uitspraak.

Wat deze film boven een flauwe parodie uit tilt is de geloofwaardigheid waarmee het gebracht wordt. Want alle verhalen daargelaten: het leven on the road van een rockband wordt hier vrij treffend in beeld gebracht: het reizen, de hotels, de backstage ruimtes, de toerbus, het podium... alles komt langs waardoor het documentaire-gevoel alleen maar toeneemt.

Vermakelijk, bijzonder goede muziek voor een fictieve parodieband, en uiteindelijk zelfs nog even een emotioneel momentje. Fijne film om weer eens gezien te hebben.

avatar van Bob Gray
"Lick My Love Pump"

Heerlijke mockumentary over een fictieve band met geweldig foute songteksten.

avatar van jono
This Is Spinal Tap is een briljante mockumentaire uit 1984, geregisseerd door Rob Reiner. In de film wordt de fictieve Britse rockgroep Spinal Tap gevolgd door documentairemaker Marty DiBergi (Rob Reiner zelf) tijdens een dramatisch verlopen tournee door de Verenigde Staten.

Het is een erg geestige film, waarin alle mogelijke rockclichés uit de kast worden getrokken: een rel met de platenmaatschappij vanwege een aanstootgevende hoes, teruglopende bezoekersaantallen, stupide opmerkingen tijdens interviews, afgelaste concerten, een signeersessie waarbij niemand op komt dagen, technische problemen tijdens een optreden, en uiteraard een hoog oplopende ruzie tussen de bandleden.

Om enkele scenes heb ik werkelijk zitten schaterlachen: de scene waarin de band in de catacomben verdwaalt op weg naar het podium, de scene waarin de band per ongeluk geboekt wordt op een keurig bedrijfsfeest, en de meest hilarische scene uit de film tijdens het live opvoeren van het nummer 'Stonehenge', waarbij er een piepklein monumentje omlaag komt en er vervolgens twee dwergen verschijnen die eromheen gaan dansen.

Hoewel het allemaal bijzonder grappig is, gaat de film nergens echt over de top; het blijft allemaal redelijk subtiel. De film duurt slechts 82 minuten, en dat is eigenlijk genoeg om de aandacht vast te blijven houden. Ik heb in ieder geval 82 minuten lang met een enorme glimlach op mijn gezicht gezeten. 4,5*

avatar van james_cameron
Herzien. Dit is en blijft de beste mockumentary ooit, met heerlijke personages, hilarisch foute muziek en geweldige grappen, die na 35 jaar nog steeds werken. De vrij subtiele aanpak zorgt er verder voor dat één en ander nergens te flauw of te overdreven wordt. Kortom, klassieker!

avatar van blurp194
Je moet er voor in de stemming zijn, zoveel is wel duidelijk. Maar dat was ik niet, en dan blijft er maar weinig over. En ja, de situaties zijn best grappig hier en daar, maar ook wel wat aan de te subtiel-homeopatische kant, en dan is het een saaie boel als je daar niet bij voorbaat van in de schaterlach vliegt.

Wat me niet helpt is dat de beelden toch wat jaren-80 flets aandoen. En dan die absurde rotkoppen met dat vieze lange haar nog, bleh. Maar het moet gezegd, een of twee van de nummers zijn best leuk.