Stake Land (2010)

3,13

Horror / Drama

geregisseerd door Jim Mickle
met Nick Damici, Connor Paolo en Danielle Harris

Martin was een normale puber tot het moment waarop het land ineenstortte door economische en politieke rampen. Uit de as van dat slagveld rees een vampierenbewind dat door de verlaten dorpen en steden raasde. Martins familie werd afgeslacht en nu is hij aangewezen op Mister, een ruige vampierenjager, die hem naar een veilig gebied zal brengen. Hij leert hem te jagen en te overleven. Samen ontdekken ze dat de overgebleven bevolking net zo bloeddorstig kan zijn als de vampieren. Gewapend met een kofferbak vol staken en de wil om te leven banen ze zich een weg door de steden en rekruteren waar het kan, nieuwe vampierjagers.

116 BERICHTEN 39 MENINGEN
avatar van Minotaures
geplaatst: 18 december 2011, 02:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
''I hate f*cking vampires.''

Prima vampierenfilm van een onbekend regisseur met onbekend acteurs.

Het verhaal begint meteen met een vampieren-aanval op Martin en zijn familie. Het is niet echt duidelijk hoe de vampieren zijn ontstaan, ze zijn er gewoon, verder wordt er geen moeite gedaan om dit uit te leggen. Tijdens de aanval, wordt Martin door een mysterieuze man gered, Mister. Een 'jager' die Martin op reis meeneemt naar een veilig gebied. Onderweg leert Mister Martin zo goed mogelijk hoe je vampieren kunt doden en het maken van wapens. Hun weg naar veilig gebied is echter zeer gevaarlijk, want in zo'n soort wereld zijn niet alleen de vampieren de vijand...

De personages waren goed genoeg om de film te laten boeien. Martin is een jonge knul die zijn familie is verloren en weer verder moet met zijn leven. Dit pakt die wel goed aan, want er is absoluut geen overtuigend emotie bij hem te bekennen, een harde knul. Mister is een veteraan in het doden van vampiers en deinst voor niets terug. Samen met zijn shotgun en staken prikt die een mooi gat bij elk vampier die hij tegenkomt. De film gaat voornamelijk om die 2, maar hun komen ook mensen onderweg tegen en bij dorpen. McGillis speelt een non, hun eerste meerijder. Willie is een ex-marinier die ze hebben gered van de 'Broeders'. Belle is een zwangere jongedame die ze bij een dorp een lift hebben aangeboden. En als laatst komen ze Peggy tegen, een 2de eigenares van een weg-restaurant. Tijdens hun reisje komen ze ook verschillende dorpen (vestigingen met militairen en gewapende milities) tegen waar ze kunnen rusten, feesten en drinken. Elk dorpje bevat tientallen tot wel honderden mensen die proberen verder te gaan met hun leven met wat er is.

Tijdens post-apocalyptische gebeurtenissen veranderen 'normale' mensen ook in monsters, verschillende groeperingen met eigen regels en wil om te overleven en daar staat niets in de weg voor. Je hebt hier te maken met een grote groep gestoorde christelijke 'Broederschap', geleid door een gestoorde 'priester'. Er was ook sprake van kannibalen, maar daar werd verder geen aandacht op geschonken. En uiteraard is het gevaarlijkste nog altijd de vampieren, ook verdeeld in groepen (classes). Zo heb je de normale vampieren, niet al te snel en makkelijk te doden. En de 'berserkers', dit zijn meer de agressieve types die snel en dodelijker zijn. Hier wordt er meer moeite mee gedaan om ze te doden. De zwakke plekken zijn nog steeds de klassieke manieren; staak tegen het hart steken en zonlicht.

Hun reis door de verwoeste aarde zag er indrukwekkend uit. Prima sfeer en het voelt en zag er erg post-apocalyptisch uit. Wegen bezaaid met doden en wrakken, verlaten dorpen en posten. Allemaal in vreselijke staat en vol detail. Het is maar dat I Am Legend in een stad afspeelt, anders zag het er allemaal evengoed uit. De weinige plekken waar er mensen rondlopen zien er ook prima uit. Dorpen die zo goed mogelijk onderhouden worden door de overlevenden en alle beveiliging en poortwachters zijn volop aanwezig.

Er zitten genoeg spannende momenten, zoals een aanval op een dorp of wanneer het kleine groepje door een meute berserkers achterna worden gezeten. Daarnaast zie je ook hoe hun manier van jagen is en op wat voor soorten methodes hun de vampieren lokken om vervolgens te doden. Ook hoe ze daar aan spullen komen, het gehele handelsgebeuren wordt prima op beeld gezet. Geen geknoei met geld, maar er wordt met medicijnen en andere waardevolle spullen geruild. Zelfs vampieren tanden, die waarschijnlijk veel opleveren, worden aangenomen als betaling.

De effecten zien er vaak prima uit, enkele momenten zag het er allemaal goedkoop uit, maar waarschijnlijk zit er geen groot budget hieraan vast en hebben ze uitstekend werk gedaan. Verder is de film op sommige punten onvoorspelbaar, dat de non zelfmoord pleegt en dat zowel Willie als Belle door de secte-leider, die in een vampier is verandert, worden gedood. De tempo zit er prima in, niet te gehaast of al te rustig aan. Het geeft gewoon prima aan hoe het is om als overlevende te leven en wat je allemaal meemaakt. De speelduur is ook goed te doen. En uiteraard is de muziek score spannend en sfeervullend.

Een prima post-apocalyptische road-trip horror film met vampieren als thema.

avatar van ikpraatniet
geplaatst: 2 januari 2012, 00:33 uur [permalink]
Prima film, wat vele mensen ook al hadden gezegd: deze film lijkt inderdaad veel op "The Road" (overigs ook een prima film hoor...)
Het acteertalent is prima gedaan voor, voor mij vrij onbekende acteurs. Al moet ik wel zeggen dat de emotie bij sommige scènes vrij droog overkwam. Ik lees nu ook op wikipedia dat de leeftijd van "Belle" (Danielle Harris) die oogt als een zwangere tienermeisje vrij groot is. Ze is vandaag de dag 34! Knap werk dan want ik had er niets van gemerkt.

We zullen dus zeker meer van deze jonge regisseur en zijn crew horen in de toekomst!

avatar van RuudC
geplaatst: 2 januari 2012, 12:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Of dit nu de beste Amerikaanse horrorfilm is van 2010, valt te betwisten. Goed is hij uiteindelijk wel, al viel hij ietwat tegen vanwege de enorm positieve reacties in de omgeving. Grappig dat veel mensen de vergelijking maken met The Road. Niet dat ik het oneens ben, maar ik zou Stake Land eerder de Amerikaanse tegenhanger willen noemen van 28 Days Later met een vleugje Into The Wild. Horrorfilms zijn vrijwel altijd van een bepaald hoofdrecept gebrouwen, maar droevige pianostukken met prachtige vergezichten had ik hier niet verwacht.

In dat opzicht zou je nog van enige originaliteit kunnen spreken. De monsters zitten, zoals al vaker gezegd, ergens tussen vampiers en zombies in. Veel interessanter zijn eigenlijk de sektes die na het apocalyptische drama zijn ontstaan. Er zijn nog betrekkelijk veel mensen overgebleven, maar vanwege het ontbreken van een centraal gezag, heeft men soms wel erg weinig ontzag voor hun medemens. De meningen over wie het bij het juiste eind heeft, lopen wel heel erg uiteen. De meeste sympathie zal automatisch naar de hoofdpersonen uitgaan. Nieuwkomer Jim Mickle neemt gewaagde keuzes, zoals brute eindes van een aantal belangrijke personages, maar dat maakt de film redelijk onvoorspelbaar. De meeste personages zijn behoorlijk goed. Hetzelfde geldt voor het acteerwerk. Ook hier mensen die vrij onbekend zijn. Qua sfeer, actie en plot, scoort Stake Land bovengemiddeld hoog. Een goede film van het soort waar ik graag meer van wil zien.

avatar van StotdeA

geplaatst: 8 januari 2012, 17:40 uur [permalink]
Heerlijke film, hou ook wel van dit soort films. Maar meestal is het altijd met zombies. Dus dit is een keer wat anders en het beviel me prima.
Maar ik snap het einde niet echt, waarom gaat die man ineens weg?

avatar van Stijn B.
geplaatst: 13 januari 2012, 17:05 uur [permalink]
Onderhoudende horrorfilm die enerzijds weet te verrassen (dé horror komt niet van de vampieren op zich maar vanwege de religieuze fanatici (zie ook bv. The Mist) en de knappe soundtrack)). De film scoort dan ook vooral op vlak van sfeerschepping en een aantal sterke aanvalscènes.

Maar om dit nu dé beste Amerikaanse horrorfilm van 2010 te noemen is er toch serieus over: echt pure horror wordt het nooit en het einde is gewoonweg slaapverwekkend

Qua sfeerschepping denk je spontaan aan films als "The Road".

avatar van boozebelly
geplaatst: 31 januari 2012, 15:20 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een leuk en vrij origineel vampierenfilmpje gezien.

Groot pluspunt is het feit dat de film de kijker niet overspoelt met een dosis standaard - 13 in een dozijn - vampieraanvallen, maar meer kiest voor een goede balans tussen een apocalyptische sfeer en horror.

Het acteerwerk is in orde en visueel steekt het puik in elkaar. De settings vond ik prachtig, dat had inderdaad wel wat weg van The Road.
In feite verschillen deze films qua inhoud natuurlijk wel flink van elkaar, maar ik denk dat mensen die die film saai vinden, wel beter aan hun trekken komen bij deze Stake Land.

Ik heb me prima vermaakt en dit is typisch zo'n film die ik in de toekomst voor een paar euro's uit de schappen mee zal snaaien.

avatar van erik1677
geplaatst: 6 februari 2012, 10:46 uur [permalink]
Damn! het is dat ik de film nu pas zie anders had hij met stipt in mn jaarlijstje van 2011 gestaan.
Want wat een fantastische sfeervolle apocalyptische vampierenfilm.
Echt geweldig!
Enigzins een beetje vergelijkbaar met zombie land, maar vind deze film toch echt superieur aan die.
Waar zombieland meer de humor kant op schiet blijft deze film heerlijk zwartgallig en sfeervol, met goed gedoseerde gore.
En ook de beelden van dessolate bomen en landschappen is prachtig getroffen.
Jep, deze stake land is een vande betere films die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van El ralpho
geplaatst: 14 februari 2012, 14:22 uur [permalink]
Niks nieuws onder de zon

Een typische zombie film, maar dan juist niet met zombies maar vampiers is wat Stake land pretendeert te zijn. Misschien kan dit in eerste instantie heel verfrissend overkomen maar in de praktijk zorgt dit voor minimale aanpassingen binnen het genre.

Want ook door vampiers kun je gebeten worden en er zelf in een veranderen en ook vampiers strompelen hier steunend en kreunend rond en vallen iedereen aan die binnen hun bereik komt. Natuurlijk worden vampiers doorgaans gestaakt en kunnen ze niet tegen zonlicht (leuke dubbelzinnige tagline aan het begin van deze recensie dus 😉) maar in alle overige gevallen zijn er echter weinig verschillen te ontdekken.

Dit laat meteen de vraag opkomen waarom er dan gekozen is voor vampiers in tegenstelling tot de zombies als deze zo minimaal van elkaar afwijken. Althans in deze prent omdat we hier niet met vampiers te maken krijgen die op menselijk niveau communiceren zoals in de tv serie True Blood, of hun eigen zo kenmerkende spreektaal hebben zoals in 30 days of night en wel een duidelijk onderscheid in tegenstelling tot de zombies zouden hebben getoond.

Wat overblijft is een film waar verder niks mis mee is en die vrij vermakelijk is. Zeker als je het feit bekijkt dat de film een beperkt budget had is het knap als je ziet wat de makers neergezet hebben. Verwacht echter verder geen verassingen of iets wat je nog niet eerder gezien hebt. De kanttekening is en blijft namelijk dat op enkele aanpassingen na dit net zo goed een zombiefilm had kunnen zijn omdat de vampiers weinig tot niks toevoegen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 14 februari 2012, 23:04 uur [permalink]
Zwijgzame zwerver.

Origineel is het allemaal niet tijdens deze zoveelste zombie-, pardon, vampierenfilm, maar de acteurs en het tempo maken een hoop goed. Het postapocalyptische sfeertje werkt en de bonte verzameling ‘helden’ zorgt voor een prettige scheut betrokkenheid bij de kijker, maar ook hier geldt: alles is al eens eerder gedaan.

Van originaliteit moet deze horrorflick het dan ook niet hebben, des te knapper dat de film desondanks weet te onderhouden. Dat zit hem o.a. in een goed neergezet, grotendeels zwijgzaam rondzwervend, hoofdpersonage dat korte metten maakt met het bloedzuigende ongedierte.

Goed.

avatar van m1701
geplaatst: 20 februari 2012, 14:46 uur [permalink]
Aardige film, goed sfeertje
Het was geen gore horror, wat deze film ook niet nodig heeft.
Verhaal was ook goed.

geplaatst: 20 februari 2012, 20:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
El ralpho schreef:

Das niet helemaal waar, de brotherhood leider bijv. kon wel degelijk communiceren na gebeten te zijn, ook word er meerdere malen aandacht besteed aan verschillende mutatievormen onder de vampieren.

Ik ben het verder overigens wel met je eens dat de vampieren weinig meerwaarde kennen t.o.v. zombies voor het verdere verhaal. Vond de terugkeer van die leider persoonlijk sowieso maar overbodig en had 'm zelf waarschijnlijk ook liever als zombie flick gezien.

avatar van rep_robert
geplaatst: 23 februari 2012, 11:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijne post-apocalyptische film die de sfeer van een desolaat Amerika erg goed weet over te brengen met een klein budget. De film richt zich dan ook vooral op de sfeer, wat resulteert in een vrij trage film, iets wat ik van tevoren al wel had verwacht. De zombies zijn dit keer ingewisseld voor vampiers, wat eigenlijk niet zoveel verschil maakt. Behalve dan dat je weet dat de dreiging overdag minder zal zijn, dus daar worden ook vooral de rustige momenten ingelast. Wat ik wel jammer vind is dat de vampiers zich eigenlijk verder net als zombies gedragen, iets wat normaal gesproken niet zo vaak is in een vampierenfilm, de dreiging was een stuk groter geweest wanneer je tegenover intelligente wezens zou komen te staan
Dan had deze film zich echt kunnen onderscheiden.
Het enige waar deze film dus ook last van heeft is het feit dat dit allemaal al een keer eerder is gedaan. Dus eigenlijk moet je hier vooral naar kijken als je een fan bent van dit genre. Toevallig ben ik er één.

avatar van Savatage

geplaatst: 11 maart 2012, 19:45 uur [permalink]
Niet slecht, maar zeker niets speciaals. Deze komt wel nog niet in de buurt van The Road.

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 26 maart 2012, 09:26 uur [permalink]
VRESELIJKE FILM. Omdat de recensies hier best positief waren, dacht ik, laat ik het proberen. Maar wij vonden hem allemaal niks aan. Terwijl ik wel houd van een horror film. Ik had niks met de karakters, niks met de vampiers, niks met de omgeving. Zeer slecht.

avatar van Allepinie
geplaatst: 31 maart 2012, 00:01 uur [permalink]
Inderdaad. Een slechte film. Slecht acteerwerk, zeer oppervlakkige karakters, clichématig eindbaasgevecht, zeer matige special effects, verhaal zonder doel, gekunstelde romance... Kan nog wel even doorgaan, maar mijn punt is denk ik wel gemaakt.

avatar van RuudC
geplaatst: 31 maart 2012, 15:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een stompzinnig punt inderdaad, want de personages in Stake Land hebben wel degelijk een doel en draait het erin helemaal niet om de special effects. Geen idee waarom je dat aanhaalt. Blijkbaar toch omdat je iets te roepen moet hebben, want behalve de monsters en het rondvliegend bloed is alles toch gewoon puur natuur. Er zijn geen CGI monsters, geen belachelijke decors of iets dergelijks. Slecht acteerwerk? Geen enkel last van gehad. Het is niet overdreven of zwak, gewoon natuurlijk. De personages zijn precies zoals je zou verwachten in zo'n situatie, want het zijn gewoon mensen die hun eigen verleden met zich meeslepen (en wat je ook gewoon kan zien). Het meisje sterft al snel op redelijk gruwelijke wijze, hoezo gekunstelde romance??? Het eindgevecht is nota bene met degene waarvan iedere kijker allang dacht dat hij dood was. Hij komt ook nog eens terug in een staat zoals helemaal niemand verwacht had, hoezo clichématig??? Gelukkig heb je een hele dikke duim waar je vanalles uit kan zuigen. Je bovenbuurman is ook zo'n mooie met z'n 'ik kan niet meeleven met...'. Ga lekker sneeuwwitje kijken dan.

avatar van Jawaddedadde
geplaatst: 31 maart 2012, 15:50 uur [permalink]
Amen!

Het enige wat je deze film kan verwijten is dat hij niet bijster origineel is, maar qua uitvoering, acteerprestaties en make-up effects is hij zeker bovengemiddeld te noemen.

avatar van Allepinie
geplaatst: 2 april 2012, 11:00 uur [permalink]
@RuudC: tegen beter weten in reageer ik toch maar even...

- Een eindbaasgevecht is per definitie al cliché. De tegenstander verwacht je inderdaad niet, maar waarom hij zich in krachten onderscheid van de overige vampiers wordt niet toegelicht.
- Een helicopter die uitgebeeld wordt door een zoeklicht in de lucht noem ik een slecht special effect. En dan heb ik het nog niet over de vampiers die dan in een overduidelijke studiosetting uit de lucht komen vallen.
- En de personages zijn gewoon mensen, volgens jou? De eerste uitgezakte vijftiger die zich Mister laat noemen en vecht als Bruce Lee moet ik nog tegen komen.
- En met de gekunstelde romance bedoel ik de ontmoeting met het meisje op het eind. Mister ziet van een afstandje dat de twee duifjes elkaar gevonden heeft en dat het allemaal goed komt...

Hoe langer ik er over nadenk, des te lachwekkender ik deze film vind.

geplaatst: 2 april 2012, 17:48 uur [permalink]
Heb je Dolph Lundgren recentelijk nog in een film gezien? 😛

avatar van Betamax
geplaatst: 5 mei 2012, 15:15 uur [permalink]
Aardige film.
verhaal is lekker spannend.

avatar van toetje1977
geplaatst: 18 mei 2012, 20:34 uur [permalink]
Prima film.. Zombieland meets 28 days later meets The walking dead meets Fallout 3.
Heerlijk vermaak!

avatar van K. V.
geplaatst: 27 mei 2012, 21:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'k was wel nog aangenaam verrast door de film. De poster deed me een beetje twijfelen, maar eigenlijk was hij veel beter dan gedacht.
De film doet een beetje aan "The Road" en "The Book of Eli" denken ("The Road" is wel beter dan deze), maar toch is deze ook het bekijken waard.
Het verhaal wist me wel te boeien en ook de muziek vond 'k wel passend bij de film. Het einde was niet slecht, maar het was wel raden waar Mister gebleven is.
'k vond het de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van ibendb
geplaatst: 4 juni 2012, 18:32 uur [permalink]
Goede film.
Stake Land doet me denken aan The Road en Zombieland. De vampiers zijn eerder een kruising tussen vampier en zombie. Het verhaal is goed, maar af en toe wat te veel hetzelfde. Het acteerwerk is zeker niet slecht. Wat ik jammer vind was dat sommige gore CGI-made was. De rest van die gore was wel lekker aanwezig. 3*

geplaatst: 15 juli 2012, 19:59 uur [permalink]
Goeie sfeervolle zombiefilm. Voor mij is dit geen vampierenfilm. Bij mijn weten zijn vampieren boeddorstige wezens die verstandig zijn en op mensen lijken. Dit waren hersenloze zombie's, met het enige verschil dat ze niet tegen zonlicht kunnen zoals een vampier.
Mooie sfeer echt, mooie beelden. Enige minpuntje is dat er helemaal geen achtergrond was vanwaar de zombies komen... Kwamen ze plots, en hoe? Of bestonden ze al lang, maar is dit plots exponentieel uit de hand beginnen lopen?
Enfin, zeker de betere zombiefilm.

avatar van moviemafketel
geplaatst: 18 augustus 2012, 12:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuk om te lezen dat deze film grotendeels goed wordt ontvangen. Ik ben wel een fan van dit genre en was erg benieuwd of dit een vreselijke B-film zou worden of een onderhoudende post-apocalyptische roadmovie. Het viel me zeker niet tegen. De sfeersetting maakt de film ondersteund door prima muziek. Ook best origineel dat er veel mensen (de broederschap) zijn die juist gebruik maken van de zombies om de mensheid volledig uit te roeien.
Ook wordt er lang genoeg de tijd genomen om de reis naar Canada goed in beeld te brengen. Erg mooie plaatjes van desolate gebieden. De vampieren zijn, zoals hier al vaak geschreven is, meer domme zombies met slagtanden. Dat was op zich wel jammer, aangezien het altijd spannender is wanneer je met intelligente wezens te maken hebt als vijand.
De cast is goed bij elkaar gezocht. Nergens verpletterende acteerprestaties, maar ook nergens ergerlijk zwak. Einde gaf me een goed gevoel. Niet perse origineel, maar wel hoopvol.

avatar van huiguh
geplaatst: 12 september 2012, 23:04 uur [permalink]
prima zombie/vampieren film, ze hebben het maximale uit het beperkte budget gehaald.
Goed acteerwerk, prima sfeertje, special effects zijn meestal goed (oke, enige uitzondering)

avatar van Daan258
geplaatst: 15 september 2012, 00:53 uur [permalink]
Matig vampier filmpje

Ik had hier een heel stuk meer van verwacht.
Het verhaal was niet al te best maar, qua gore was deze film wel redelijk maar meer ook niet.
heel de film was gewoon allemaal veel van hetzelfde, en na 45 min had ik het allemaal wel zo'n beetje gezien.
En bij het einde dacht ik ook echt wtf, de film was echt opeens afgelopen, ik had nog wel net wat meer willen zien.
Tja kweet niet echt wat ik hier van moet denken.

geplaatst: 20 september 2012, 23:14 uur [permalink]
Prima film, goed sfeertje. Nergens echt origineel, maar het onderscheidt zich toch van de rest van "dit soort" films. En weer een mooi voorbeeld van een film zonder bekende namen die goed weet te vermaken. Ik kon al raden....weet je vantevoren al....hoe de film ging eindigen. Mijn vriendin keek me bij het eind aan en zei "tja".....lol 😄.

avatar van Triple G
geplaatst: 13 oktober 2012, 08:41 uur [permalink]
Een eindje onderweg meende niets anders te krijgen dan uitgekauwd spul. Echter wel prettig in beeld gebracht en nog fatsoenlijk acteerwerk ook. Dat was het dan ook wel. Want praktisch nergens voelde ik serieuze spanning noch emotie. Ook het Broederschap was niet echt om nijdig van te worden. Hun handige manier om gebieden te veroveren door zombies erin te mikken was dan wel weer aardig.

Op een of andere manier wilde ik de reis van het gezelschap blijven volgen en maakte de film dus net onderhoudend genoeg. Met dank aan de twee eerder genoemde pluspunten.

geplaatst: 28 oktober 2012, 15:07 uur [permalink]
ikpraatniet schreef: