Stake Land (2010)

3,14

Horror / Drama

geregisseerd door Jim Mickle
met Nick Damici, Connor Paolo en Danielle Harris

Martin was een normale puber tot het moment waarop het land ineenstortte door economische en politieke rampen. Uit de as van dat slagveld rees een vampierenbewind dat door de verlaten dorpen en steden raasde. Martins familie werd afgeslacht en nu is hij aangewezen op Mister, een ruige vampierenjager, die hem naar een veilig gebied zal brengen. Hij leert hem te jagen en te overleven. Samen ontdekken ze dat de overgebleven bevolking net zo bloeddorstig kan zijn als de vampieren. Gewapend met een kofferbak vol staken en de wil om te leven banen ze zich een weg door de steden en rekruteren waar het kan, nieuwe vampierjagers.

116 BERICHTEN 39 MENINGEN
avatar van jordandejong
geplaatst: 4 november 2012, 12:51 uur [permalink]
Een post-apocalyptische wereld, een jonge jongen en een kerel rijden door het verlaten landschap, onderweg pikken ze een liftster op, een ietwat dramatische voice-over van de jonge jongen. Juist, Stake Land heeft in dat opzicht nogal veel weg van Zombieland alleen dan met een veel serieuzere kijk en met vampiers in plaats van zombies.

De cast is prima. Connor Paolo doet het naar behoren en Nick Damici is erg cool als de bad-ass ''Mister''. Ook een opvallende rol van Danielle Harris die dit keer niet de kick-ass horror chick speelt maar een nogal rustige rol van een zwangere vrouw in een wereld overladen van vampiers.

De film doet het rustig aan ondanks dat je niet het gevoel krijgt dat er weinig gebeurd maar het voelt overal wel erg kalmpjes. Dat komt misschien wel door de vele shots van verlaten huizen etc. met op de achtergrond dramatische muziek. Het helpt in ieder geval wel mee aan het lekkere post-apocalyptische sfeertje. Echter vond ik wel dat het af en toe aan spanning ontbrak. De vampiers worden niet meedogenloos genoeg neergezet waardoor ze nauwelijks dreigend overkomen.

Ook het hele Brotherhood gebeure hadden ze van mij achterwege mogen laten. De leider, een kale knar met een afschuwelijke tatoeage op z'n achterhoofd en een grote wapperende bontjas, bracht ook maar weinig spanning mee en ik vond het eerlijk gezegd ook niet zo in de hele setting passen.

Toch is Stake Land zeker geen slechte horror. Het oogt ondanks z'n vrij lage budget professioneel en visueel zit het allemaal prima in orde. Het goede sfeertje en dito acteerwerk houden je geïnteresseerd maar voor een hoger punt hadden ze toch meer spanning moeten creëren.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 6 december 2012, 13:47 uur [permalink]
Gisteren "Stake Land" maar weer eens gekeken na een paar jaar en ik moet zeggen dat ik het toch een hele beste film vind, mooi verhaal voor een vampiere film.

avatar van Hollywood007
geplaatst: 10 december 2012, 14:41 uur [permalink]
Aardige film die me wel wist te boeien. Redelijke acteerprestaties en mooi in beeld gebracht.

avatar van daslekker
geplaatst: 18 december 2012, 11:02 uur [permalink]
deze film is master!

niet echt iets voor de disney-fans onder ons of Twilight-zwijmelaars, maar ik hou van dit soort rauwe eind-tijd films...

avatar van DragQueen
geplaatst: 7 januari 2013, 22:30 uur [permalink]
Vermakelijke Film, met een erg goede sfeer. De post-apocalyptische settings zien er overtuigend uit, en het acteerwerk van de cast is naar behoren. Vooral Damici als Mister, is een stoer personage. De jonge Paolo doet het verder ook goed. Met een vrij laag budget is hier toch een genietbare film afgeleverd. 3,5 Ster.

avatar van namingway24
geplaatst: 10 januari 2013, 13:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat hou ik toch van post-apocalyptische roadmovies. De vampier-insteek (ha) is een originele, en de uitwerking bijzonder sterk.

Het verhaal is rustig met af en toe een spannende uitspatting, en de vampiers worden hier niet neergezet als een soort über-mensen, maar als bloeddorstige wilde beesten. Natuurlijk moet er ook een menselijke dreiging zijn, ditmaal in de vorm van religieuze fanatiekelingen. Deze mensen zijn niet mijlenver verwijdert van die mensen in de echte wereld, en ik kan me zomaar voorstellen dat er zo'n groep zou bestaan als de wereld er uit zou zien zoals in Stake Land.

De voice-over is helaas een beetje te melodramatisch; het had achterwege gelaten kunnen worden, want nu had je op zich ook wel door dat Martin het zou overleven tot aan het eind. De gebeurtenissen onderweg zijn in ieder geval soms erg schokkend en niet goed voor je zonnige humeur, zullen we maar zeggen.

Voor de rest zit alles puik in elkaar. Mister is een sterk personage met een emotionele kant, die Martin onder zijn hoede neemt en hem de fijne kneepjes van het vampier-doden bijbrengt. De rest van de cast is ook goed, vooral Danielle Harris die hoe ze er ook uitziet erg aantrekkleijk is, en bovendien een begenadigd actrice.

De hele look vaan de film is ook erg goed. Ik weet niet wat het budget was, maar net als in Monsters hebben de makers goed gebruik gemaakt van het geld dat ze hadden. De omgevingen zijn soms beeldschoon, en het blijft afwisselend. De muziek is ook erg sfeerverhogend en vaak erg subtiel.

Naar het einde toe krijgen we een soort tiwst om de oren rond de leider fan de fanatiekelingen die een of andere super-vampier is geworden. Dat zag ik een soort van aankomen en het was een beetje té cliché naar mijn smaak.

Maar voor de rest heb ik niet echt iets nagatieefs te melden; dit is een ijzersterke apocalyps-film om aan het lijstje toe te voegen...

geplaatst: 16 januari 2013, 21:18 uur [permalink]
prima sfeertje. Ik denk gemaakt met vrij beperkte middelen. apocalyps films doen het bij mij zowiezo altijd goed.

avatar van tattoobob
geplaatst: 22 januari 2013, 19:49 uur [permalink]
Redelijk filmpie....ik vond hem niet geweldig!

avatar van ¿?ImAmused?¿
geplaatst: 23 januari 2013, 18:57 uur [permalink]
Best goed eigenlijk.nadat ik hem gezien had kwam ik erachter dat dit een herziening was,had hem namelijk al gezien.
Maar buiten dat hangt de wereldvergane sfeer er goed in en de rol van Mister was sterk te noemen.

avatar van frolunda
geplaatst: 30 maart 2013, 21:57 uur [permalink]
Helemaal niet onaardig deze 'walking dead' met vampieren,de sfeer is uitstekend en Nick Damici zet een sterke rol neer als Mister.Het einde vond ik niet geweldig maar paste wel goed in de geest van de film.Een Positieve verrassing deze Stake land.

ipman-99
geplaatst: 25 juni 2013, 04:49 uur [permalink]
"Sleep When They're Dead." ... " !!!

Fantastische genre-film !!! Een post-apocalyptische vampieren - roadmovie ..., zo kan je deze
sfeervolle horrorfilm het best omschrijven ! De sfeer zat er meteen geweldig in !
De cast met ondermeer Nick Damici alias Mister zet een geweldige performance neer
als de vampieren 'hunter' ! Danielle Harris alias Belle ('Hatchet' 2 & 3) en Kelly McGillis
alias Sister ('Top Gun') zetten opvallende rollen neer ! Connor Paolo alias Martin vult goed aan
met dat andere personage van 'Mister' ! De film verloopt over het algemeen 'rustig' met enkele
geweldige bloederige pieken !
De muziek maakt voor mij het plaatje af net zoals de locaties !
Sfeervolle post-apocalyptische vampieren - roadmovie !

avatar van Left4Dead
geplaatst: 8 augustus 2013, 10:33 uur [permalink]
Verrassend en aangenaam goed.

De film heeft een aangenaam (rustig) tempo waardoor ze zichzelf onderscheidt van de meeste zombie/vampierenfilms.
Het acteerwerk is goed en er zitten mooie shots tussen, het beeld is aangenaam qua kleur en helderheid. De muziek geeft de sfeer de juiste dynamiek.

Het verhaal is simpel: roadtrip met aanvallen van berzerkers overleven om het einddoel te bereiken, New Eden. Onderweg komen ze nederzettingen met overlevenden tegen en nemen lifters mee. De post-apocalyptische wereld wordt goed weergegeven, is geloofwaardig en tragische momenten vinden plaats, emoties worden menselijk getoond.
Klinkt allemaal als zaai maar de film onderhoudt zich goed, wordt nimmer vervelend.

Stake Land is een film waarin alles (acteerwerk, beeld, muziek, script, tempo) met elkaar het eindproduct goed maakt waardoor de sfeer te proeven is.

Ik ben geen fan van het gerne maar deze kiek deed het wel voor me.
Deel twee mag er wat mij betreft zeker komen.

LOL met de kerstman "That's a nice shot kid".

avatar van duffs
geplaatst: 31 augustus 2013, 13:28 uur [permalink]
vermakelijke onzin een beetje in de trant van i am legend al vond ik dat hier wel meer aktie in zat maar dan wel visueel weer iets minder 6 je

geplaatst: 24 januari 2014, 19:02 uur [permalink]
Verrassend leuke film waarbij alles klopt: de cast, de vrij oppervlakkige karakters, de vampieren en de setting die eigenlijk het belangrijkste is in het verhaal. Damici z’n karakternaam is zeer toepasselijk: mister; zo oppervlakkig blijft zijn rol ook. Hier werkt dat uitstekend. De actiescenes zijn precies lang genoeg en goed gemonteerd.

avatar van coldstorm
geplaatst: 25 januari 2014, 00:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ik vond het een redelijke film niet super goed maar zekers ook niet super slecht
er zijn betere maar goed dat weten we allemaal.
paar dingen vielen mij tegen
1= ze waren midden in een bos en uitgerekent hij vind hun
2 = martin had nooit auto gereden maar hij reed weg alsof hij het jaren deed

deze film krijgt geen onvoldoende van mij ik geeft hem 3 sterren.

het is niet een film wat ik vaker zou zien.

morgen is terminal virus aan de beurt.

geplaatst: 5 februari 2014, 21:48 uur [permalink]
Matige film waarin een jongen wordt gered door een vampierenjager, waarna ze samen op pad gaan. De vampiers hadden hier net zo goed zombies kunnen zijn. Alhoewel de nadruk niet direct op horror ligt, heeft de film verder weinig nieuws of origineels te bieden. Met de sfeer en toon zit het wel goed.

avatar van notsub
geplaatst: 10 juli 2014, 23:23 uur [permalink]
Deze film kon mij nauwelijks boeien. Je valt midden in een situatie, waarvan het me nooit duidelijk is geworden hoe deze nu is ontstaan. Dan volt er een reeks avonturen met karakters, die nu niet direct iets toevoegen. Spanning voelde ik niet en het einde kwam uit het niets. Nee, het grootste deel van de tijd had ik het idee dat het nergens heen ging en dat klopte ook wel.

avatar van king16
geplaatst: 21 september 2014, 16:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke sfeer in deze film. Mooie beelden van vervallen steden en goede actie op de juiste momenten. Die scene waarbij de religieuze idioten een aantal vampieren uit een helikopter gooien temidden van een dansende en zingende meute was zeer origineel en kon me goed bekoren. Het enige nadeel vond ik dat de opperidioot van de religieuze sekte (die ik toevallig als acteur wel kan pruimen, zeker door zijn rol in de serie Fringe) natuurlijk weer een geëvolueerde vampier moest zijn op het einde van de film. Ze gaven het gelukkig wel een kleine verklaring, maar mij kon die niet echt bekoren. Wel ballen daarentegen om ook de zwangere meid het loodje te laten leggen. Het einde kon mij in tegenstelling tot anderen hier wel goed bekoren. Eerder in de film vertelt een winkelbediende de hoofdrolspelers dat ze niet naar New Eden kunnen gaan omdat daar een voedseltekort heerst en mensen over zijn gegaan op kanibalisme. Martin ziet het al raaskalerij, maar als kijker weet je niet in hoeverre dat er geen kern van waarheid in zou kunnen zitten. Je weet dus helemaal niet of dit een nieuw paradijs is.

avatar van Insignificance
geplaatst: 26 oktober 2014, 18:14 uur [permalink]
Apocalyptische roadmovie waar de zombies zijn ingeruild voor vampieren, al gedragen ze zich verdacht veel als de furieuze ondoden uit soortgelijke films. Deze doet het met een stemmige reis door Amerika's heartland, die van tijd tot tijd wordt opgeschrikt door felle, bloeddorstige confrontaties en religieuze gekkies die er zo hun eigen agenda op nahouden. En toch is de atmosfeer de voornaamste troef.

Mickle's voorstelling van hoe zo'n verloederde wereld er in rurale contreien uit moet zien, is daarbij een overtuigende factor en hij brengt een bont gezelschap bijeen. Dat, en dan vooral Martin, zal de kurk zijn waarop de film moet drijven, veel meer dan zuivere horror dat is, maar dat wil bij mij toch niet helemaal lukken. Ik heb niet zoveel met dit centrale duo en dan wil de film onderweg wel eens gaan slepen.

De tiener valt niet veel kwalijk te nemen, het is meer dat de mysterieuze jager een beetje tegenvalt. Niet een erg aansprekend figuur, deze Mister, Had eigenlijk een blikvanger moeten zijn. Dat is dan wel weer weggelegd voor enkele smakelijke scènes rondom de bloedzuigers. Rauw van uiterlijk, razend in gedrag. Jammer dat de kern van de film voor mij iets te veel blijft hangen in sudderen in plaats van koken.

avatar van fritsje
geplaatst: 9 december 2014, 21:37 uur [permalink]
Sfeervol en aardig spannend,wel vreemd dat je door het land trekt met een oud barrel(een cabrio nog wel,handig hoor) terwijl er natuurlijk veel beter en adequater spul te pakken valt !wel een ijzersterk verhicel trouwens je kan er mee raggen en monsters aanrijden en er komt nog geen krasje op .

avatar van Antonev
geplaatst: 16 mei 2015, 11:01 uur [permalink]
Aangezien ik aardig veel horror kijk, vind ik het slecht van mijzelf dat ik deze onder mijn radar door heb laten gaan.

Net als Wyrmwood, vind ik dat ze een aardig originele twist hebben weten te geven aan een behoorlijk uitgekauwd onderwerp. Het verhaal stak aardig in elkaar, al zaten er links en rechts toch wel wat schoonheidsfoutjes. Heb me er verder ook niet heel erg aan kunnen storen, maar het zijn toch van die puntjes die net wat beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Een aantal hele fijne kills en leuke vindingen maakten dit ruimschoots goed.

Ik vond 'm ook behoorlijk spannend, zaten aardig wat momenten in waar je toch wel een akelig gevoel van kreeg. Verschoot zelfs nog een keer flink!

Dit is een aanrader voor de Horror fans onder ons. Ook voor anderen is dit natuurlijk gewoon een spannende film. 3,5*.

Thereisnospoon
geplaatst: 7 juni 2015, 01:17 uur [permalink]
Overigens, Kom ik Kelly McGillis weer eens tegen, mijn natte droom uit Top Gun.
Maar nu als Ma Flodder in een middenmotor qua Horror.
De vrouw die ooit Tom Cruise de les leesde en een Amish speelde in Witness.
Het kan verkeren.

avatar van Flavio
geplaatst: 24 juli 2015, 01:15 uur [permalink]
Redelijke film die geen originele kijk geeft op het hele apocalyptische subgenre, en je krijgt dan ook snel een deja vu- alles is al eens eerder gedaan.
De vergelijking met The Walking Dead (dat in hetzelfde jaar begon, 2010) is ook snel gemaakt, met als extra overeenkomst dat de zombies/ vampiers niet erg veel schrik aanjagen. Echt horror kan je dit ook niet noemen, meer drama in apocalyptische setting a la The Road.

Is de film dan slecht? Nee dat ook niet- acteren is niet denderend maar voldoende, beelden zijn mooi en het rustige tempo beviel me ook best. Maar geen hoogvlieger.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 4 december 2015, 16:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Stake Land

Op een 1 of andere manier kwam Stake Land mij in vlagen bekend voor, ik weet niet of het was dat ik deze ooit met een maatje van me gezien heb of dat het maar de trailer was, maar het kwam me bekend voor. Ik kwam Stake Land tegen en wou hem eigenlijk direct kijken, de trailer sprak me aan en hij kwam overtuigend naar mij over, de zombies zijn weer eens vampieren en de film is erg vet in elkaar gezet waar het toch weer op survivallen aan kwam. Toch was de film me een beetje tegengevallen met de hak op de tak scenes waarbij je gewoon ergens te snel en diep ingedrukt word waardoor er happen in de film ontstaan, laten we zeggen het begin. Dit was niet opbouwend nee, dit kwam gewoon BAM en klaar was de scene. Te snel misschien? Misschien een beetje maar het was vaak wel irritant.

Connor Paolo en Nick Damici spelen samen een fijn teampje die je gewoon goed kan volgen, de rest waren prima maar niet zoals deze twee, anders en minder 'aantrekkelijk' om zomaar te zeggen. Het verhaal was prima te volgen het concept was redelijk. De scene met het feest bij het dorpje vond ik gaaf, en dat was 1 van de scenes die met vlagen langs kwam. Voor de rest doet het soms wat lijken op 30 Days of Night (2007) , maar dan wel SOMS!

avatar van danuz
geplaatst: 17 februari, 14:21 uur [permalink]
Ergens halverwege kwam me dit wel héél bekend voor. Had hem blijkbaar al eens gezien.. Zegt wel wat over de film en het zombiegenre an sich natuurlijk. Verder op zich best een aardige film hoor. De sfeer is afwisselend rauw en dromerig, de creatures (half zombie, half vampier) mogen er ook zeker wezen. Het probleem is meer het verhaal. Een sekte hier, een outpost daar, een Eden ergens achter de horizon. Voelt toch allemaal net niet origineel genoeg aan om écht te boeien. Einde overigens wel fijn, en daarom zeker benieuwd naar z'n opvolger.

avatar van joolstein
geplaatst: 7 maart, 23:50 uur [permalink]
Nu er zes jaar naar dato een tweede deel is uitgekomen dit eerste deel herbekeken en het blijft een goede film. Deze bloeddorstige vampieren zijn nog steeds geen lieverdjes en zien er nog heerlijk eng uit. De film onderscheidt zich vooral door de nadruk te liggen op de sfeer en de personages in plaats van de actie en horror. De post-apocalyptische wereld met daarbij de jacht die de vampiers openen op overlevenden geeft een zeer grimmige sfeer. Horror- en actiescènes zijn erg goed gedoseerd en zijn hierdoor extra effectief en soms ook gruwelijk. Die post-apocalyptische setting werkt nog steeds perfect al hebben we veel vaker gezien. Ook de personages zijn goed ontwikkeld waardoor de film iets moois, iets intiems maar ook op momenten evenzo luguber is. ‘Stake Land’ is nog steeds een uitstekende horror-drama, met mooie cameravoering en eigen visuele stijl, een sterke sfeer, en prima vertolkingen.