Stake Land (2010)

3,14

Horror / Drama

geregisseerd door Jim Mickle
met Nick Damici, Connor Paolo en Danielle Harris

Martin was een normale puber tot het moment waarop het land ineenstortte door economische en politieke rampen. Uit de as van dat slagveld rees een vampierenbewind dat door de verlaten dorpen en steden raasde. Martins familie werd afgeslacht en nu is hij aangewezen op Mister, een ruige vampierenjager, die hem naar een veilig gebied zal brengen. Hij leert hem te jagen en te overleven. Samen ontdekken ze dat de overgebleven bevolking net zo bloeddorstig kan zijn als de vampieren. Gewapend met een kofferbak vol staken en de wil om te leven banen ze zich een weg door de steden en rekruteren waar het kan, nieuwe vampierjagers.

116 BERICHTEN 39 MENINGEN

avatar van annalouisa

Ik vind dit eerlijk gezegd wel interessant, even in de gaten houden..

avatar van jeroentjuhhhhh
Ziet er geweldig uit zeg Sfeervol!

avatar van Sh0cK

De poster ziet er goed uit, over de teaser/trailer valt nu nog niet veel te zeggen, daar laten ze te weinig voor zien. Hoop dat deze wel wat beter zal ijn dan Daybreakers, vond die film best wel tegenvallen.

avatar van Jawaddedadde

Ziet er goed uit, jammer dat ik 'm gemist heb op het BIFFF.

avatar van Spartaan1986
Gezien op Imagine. Wel de beste die ik gezien heb. Spannend,grappig,aangrijpend. Zeker een aanrader. Helaas wel een aantal elementen gejat van Zombieland.

De vergelijking met Zombieland wordt veel gemaakt. Op zich zaten er inderdaad herkenbare elementen in, maar ik vond dat niet storend en zag het meer als een speelse knipoog. Deze film wil soms humoristisch zijn, maar door de bank genomen wordt er een zware toon neergezet. Ik vond het een aangrijpende film met een verrassend goed acterende cast. Ga hem denk ik aanschaffen zodra de BluRay uit is.

avatar van jeroentjuhhhhh
Zoals wel vaker zal dit op weinig steun kunnen rekenen. Waarom? Het is wat passief.

Overigens wel handig om de zombieland vergelijking maar te niet te doen. Want dit is in geen enkel opzicht een 'Zombieland'. Of zijn alle apocalyptische films nu ineens afstammelingen van...? Neen, dit is vrij eigen. Lekker grauw sfeertje, vooral te danken aan de sterke regie en uitstekend werk van de makeup department.

De actie is fijn gedoseerd en de dreiging is goed voelbaar. Niet alleen van de vampiertjes, maar ook de overgebleven groeperingen. Gaaf gedaan qua omgevingen verder, kleine stadjes die nog bewoond worden (tof afgezet d.m.v een trein bijvoorbeeld). Het geeft het idee dat de wereld afbrokkelt, en niet al afgebrokkeld is.

Als indie-horror gewoon erg sterk. Nogmaals, ga nou geen wilde splatter verwachten want dan kom je bedrogen uit. Het is een uitstekende roadmovie die te kampen heeft met twee minpunten: geen memorabel personage en toch twee á driemaal zeer vies sentiment. Het weerhoudt mij ervan te overwegen om hem nog hoger te beoordelen, maar de 4* zijn verdient.

Out of the ordinary: Stake Land (2010) - tonypulp.blogspot.com

avatar van Vascago
Mooie apocalyptische film met goed acteerwerk en een sterke sfeer. Soundtrack is ook prima.
De landschappen zien er allemaal bijzonder fraai uit. De vampieren stellen me echter ietwat teleur. Niet dat ze centraal staan in het verhaal, maar die hadden wel wat beter geschminkt mogen worden.

revengeyo
lijkt wel "blade"

avatar van jeroentjuhhhhh
Waarom ? Lijkt namelijk totaal niet op Blade, op geen enkel moment.

avatar van mixmaster
ik heb erg genoten van deze film , lekker grauw en hard , vooral Nick Damici speelt een voortreffelijke rol als Mister.
ik hou wel van dit soort films , de make up van de vampieren is prachtig gedaan , ze zien er eng uit , verwacht geen slachtfilm maar een overlevingsfilm met hier en daar goeie actie.

kruising tussen horror en roadmovie en een tikkie drama.

avatar van voomzap
Na het interessante 'Mulberry Street' zien we deze regisseur groeien... Met name zijn scherpe keuze voor bepaalde personages en karakters onderscheidde hem al van het gros der horrormakers... Op naar de volgende!

avatar van jollyjoker
@mixmaster, helemaal mee eens. (echter wel een behoorlijke slachtfilm, maar op een wijze waardoor het niet too much is). Goede wegkijker ***

Eindelijk weer eens een meer dan redelijke vampieren film met gelukkig geen flauwe humor maar meer een uitstekende roadmovie, verwacht geen domme horror film maar meer een apocalyptische film.

avatar van De GeuS
De film is mooi geschoten, maar wordt na een uur wel een beetje eentonig en saai; 3*

avatar van perceived
Goed. Hier en daar een beetje langdradig, verder goed uitgewerkt met prima muziek en een lekker sfeertje dat me zo nu en dan een aan Into Wild deed denken. Totaal andere film maar toch. 7/10*

avatar van james_cameron
Uitstekende grimmige eind-van-de-wereld fabel, goed geregisseerd en passend naargeestig vormgegeven. Dit type film hebben we eerder gezien, maar regisseur Mickle voegt genoeg frisse elementen toe om dit uit te laten stijgen boven de middelmaat. Zo is er een goed gebruik van voice-over, een haast poëtische sfeer en ligt de nadruk meer op beelden dan op dialoog. Het resulteert allemaal in een grimmige, bloederige prent met personages waar je om kunt geven en die daarnaast bij vlagen behoorlijk spannend is. Mickle liet al wat talent zien met zijn debuutfilm, Mulberry Street; de belofte wordt hier volledig ingelost.

avatar van Jawaddedadde
Heerlijk filmpje.

Ben het wel eens met de positieve recensies hier. Rauwe grimmige - bij momenten spannende - roadmovie die wat doet denken aan The Road, maar dan met vampieren. En die vampieren zijn echt wel bad-ass in deze film! Zien er lekker smerig en woest uit. Verwacht alleen niet dat ze de film domineren, want dat is geenszins het geval. Er wordt erg spaarzaam met de actie omgesprongen, en da's een pluspunt.

Verder is dit een film die prima in balans is. Hard en compromisloos in de actiescènes, rustig, haast vredevol in de overgangsscènes. Erg mooie subtiele muziek ook. Tussen de actie door is er voldoende tijd om de verschillende personages beter te leren kennen en zoals hierboven al wordt aangeven mee te leven.

Geen kwaad woord over de opmaak en special effects en de regie, want dat ziet er nagenoeg piekfijn uit. Ook acteurs zijn prima. En qua memorabel personage vind ik Mister wel tellen: smoking, drinking, cursing and killing, en zo hoort het maar.

Sterk!

avatar van RickZ
Een Roadmovie in vampierenland, veel kills maar een matig verhaal, soms wat traag (zeker in de scenes waar de verteller aan het woord is). Voldoende maar meer ook niet.

verassende goede film.
acteerwerk prima in orde, special effects goed.
vond de filmmuziek goed gevonden soort tegenhanger van de harde actie,
rustgevende muziek.
Must see.

avatar van ralfsjam
In mijn ogen was dit een prima vampieren film. Realiteit uitschaken en kijken. Alles werd prima in beeld gebracht. Niet zo schimmig als de meeste andere films uit de genre. Acteren ging ook prima, en het verhaal was simpel maar goed te doen. Okay, hier en dar momenten van "ja hoor" ... Maar die zitten in al deze film's. Stake land is een down to earth horror zonder overbodige special effects en ander poe ha! Keek lekker weg...
3.5

avatar van Keane1983
+ is de score...erg sfeervol em krachtig
+ manier van filmen is erg goed gedaan, beetje artestiek, grof en soms hard
+ Make-up vampiers zijn super gedaan, zien er lekker freaky uit
+ Manier van vertellen is leuk gedaan
+ Acteerwerk is netjes
+ Hier en daar goede schrik-effecten

Verwacht geen "hardcore" actiefilm want dan kom je bedrogen uit. Wat hierboven ook al werd beschreven, de actie scenes zijn spaarzaam...maar als ze komen dan zijn ze ook echt wel goed.
Vergelijkingen met Blade snap ik ook niet zo goed...ik zou eerder zeggen Karate Kid
Verhaal is niet hoogvliegend maar wel goed uitgewerkt. Een road-movie op en top.
De film kent een goed ballans in alle opzichten.
Prettig om naar te kijken en verveelde mij geen enkel moment.
Ik was hierover zeer te spreken.
Ook van mij een 4.0*

Op zich geen slechte film . Jammer dat net wanneer een scene spectaculair kon worden , deze afgebroken werd. (het lijkt wel of de aktiescenes er uit werden geknipt ) Daardoor komen er geen echte hoogtepunten in deze film. Spijtig , want de sfeer zat wel goed.

avatar van Jesse93
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg genoten van de film, ook al was het verhaal niet zo origineel, toch erg mooi gedaan. Helemaal door de toevoeging van de gekke gelovigen werd het allemaal wat spannender gemaakt. Toch vind ik het eind wat minder.

avatar van gjnt
Aardige film voor tussendoor. Heeft in het begin een lekker tempo maar zakt in het midden erg in, zo erg dat ik bijna mijn aandacht verloor. De film is vrij voorspelbaar, maar blijft behoorlijk boeiend mede door de prestaties van de hoofdrol spelers. Een ruime 21/2 ster, net geen drie door het saaie middenstuk.

Stake Land is geen meesterwerk, het script/plot boedt weinig nieuws, maar is het kijken waard: goed gemaakt, spannend, rauw, gewelddadig, gemeen, bloedig en meedogenloos. De christelijke broederschap is bijna noch monsterachtiger dan de vampiers zelf. De bezetting is uitstekend gekozen.

avatar van tal1b
Spartaan1986 schreef:

zombieland vond ik geweldig.. beter goed gejat dan slecht bedacht dan maar, ga hm binnenkort maar eens kijken

avatar van Mood Indigo
idd geen meesterwerk, maar toch 4 punten waard.
road movie,horror,amerikaans sentiment,actie, alles op t juiste moment.
mocht van mij nog een uurtje doorgaan.

Redelijk.

Het opmerkelijkste aan deze film is eigenlijk dat het geen vampierenfilm is, maar gewoon een apocalyptische zombieflick. Het zijn dan wel bloedzuigende zombies die je met een staak door het hart moet vermoorden, maar de setting blijkt veel bepalender voor het subgenre dan het eigenlijke aanwezig zijn van één of andere monstervariant.

Film is aardig en Mickle maakt er wel iets leuks van, maar halverwege wordt deze road-movie een beetje saai. Er komen wat subplotjes aan te pas die eigenlijk vooral als opvulling dienen, waardoor het wachten wordt op het slotakkoord.

De vampieren zien er goed uit, het sfeertje is rauw en de personages zijn ook niet al te vervelend. Maar het geheel is toch vooral net-niet, en niet dat ik verder een geweldige vampierenfan ben (integendeel zelfs), maar er dan een soort van zombieflick van maken (ook al de zoveelste) werkt niet helemaal. Zelfde geldt voor de religieuze groepering, voegt ook zeer weinig toe.

Veel potentieel, niet vervelend, maar uiteindelijk komt het er niet helemaal uit.