The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

Geweldige film, heel spannend einde, onvoorspelbaar. Grafisch is de film super voor de tijd. Best film die Cameron ooit heeft geleverd

avatar van Albus Dumbledore
Ik ben een redelijke fan van James Cameron en van science-ficitonfilms en gezien dit de enige science-ficiton van Cameron is die ik nog niet heb gezien, kon deze dus niet uitblijven. Zo gezegd, zo gezien.

The Abyss is een erg sterke film. De effecten zijn na 21 jaar nog steeds niet nep, ze kunnen er goed mee door, maar wat verwacht je na Avatar anders van Cameron? De man is immers de special-effects-guy. Gelukkig weet hij er dan ook nog eens een spannend, interessant en origineel verhaal omheen te verzinnen. Het verhaal was mysterieus en boeiend. Misschien hier en daar een beetje te langdradig, maar dat geeft in ieder geval ruimte voor de prima geschetste personages die uitstekend worden ingevuld door de acteurs.

De film was in zijn geheel erg spannend, maar hij word niet vervelend omdat hij zich continu op dezelfde locatie bevind. De personages zijn realistisch en natuurlijk, zodat we ons goed in hen kunnen verplaatsen. De scène waarin Coffey probeerde een atoombom te plaatsen was extra spannend, maar ik vond het na afloop behoorlijk over the top toen Bud Lindsey toch nog wist te reanimeren. Ik bedoel, de meid was dood. Het was alsof Cameron allerlei manieren zocht om alles toch goed af te laten lopen.

Toch was het weer genieten geblazen tijdens het stuk waar Bud de afgrond in moest dalen, dat was erg spannend en deed je op het puntje van je stoel zitten. Vervolgens ontdekken we dan eindelijk wat het buitenaardse leven diep verborgen in de zee is. Ik was tevreden met de antwoorden die we kregen en hoe de wezens waren uitgebeeld (hier nog een pluim voor het special-effects team). Vervolgens moet ik zeggen dat het einde nogal feelgood is en ik heb liever een einde waarin iedereen doodgaat dan een einde waarin alles perfect afloopt, de held het meisje krijgt en ze met z'n allen teruglopen richting de ondergaande zon - ik haat die plakkerige eindes. Helaas was zo'n einde hier ook aanwezig, wat voor wat puntjes aftrek zorgt.

The Abyss was weer een sterke science-fiction van Cameron, met puike special-effects, maar jammer dat de man blijkbaar per se een goed einde voor alle personages wilde, gezien hij zich daarvoor in nogal wrange bochten moest wringen. Een kleine:

4,0 sterren

avatar van elmo4ever
Echt Slecht! ik kan er niets meer van maken heel lang dradig ver gezocht! slaat nergens op ik hou hier echt niet van. Mevrouw die toch nog overleeft:S kom op dat gaat te ver!!!
Wel een verrassend einde! daarom toch een 2,5 die misschien iets kritisch is.

avatar van erik neuteboom
Vele jaren terug zag ik de bioscoop versie, die vond ik vrij goed. Daarom gisteravond lekker onderuitgezakt de special edition gekeken. Het blijft toch een bijzondere film die ondanks de lange speelduur (special edition zelfs bijna 3 uur) vrij makkelijk wegkijkt vanwege de spanning (onder water geeft hier extra dimensie) en de soms zeer spectaculaire acties. Wat ik wel jammer vind is dat na de eerste contacten met het buitenaardse leven het vrij lang duurt voordat hierop verder wordt ingegaan, de film wordt me dan iets te standaard hoewel het wel kwaliteit blijft. Als we dan in het laatste half uur uitgebreid te maken krijgen met die buitenaardse wereld is het ineens eens vrij bijzonder met zeer fraaie beelden (weer dat mooie blauw, daar heeft Cameron wel iets mee), culminerend in een meeslepende apotheose die wat pathetisch is opgezet maar wel mooi oogt, je krijgt er bijna een eufotisch gevoel van.

Een voetnoot: ik heb nog nooit iemand op het witte doek zoveel moeite zien doen om zijn huwelijk nieuw leven in te blazen!

avatar van SnakeDoc
Heeft iemand enig idee wanneer The Abyss eindelijk is op Blu-Ray te verkrijgen is? Wacht al een poosje en heb nog niks gehoord of gelezen over een release. Iemand?

avatar van mcdaktari
Nou in eerste instantie zou The Abyss in de 2de helft van 2010 op Blu-Ray uitkomen las ik ergens op het web maar daar is dus niks van uitgekomen, ik heb zo m'n bedenkingen of ie uberhaupt wel uitkomt want ik kan er nergens iets over vinden op het web. Ergens onvoorstelbaar want het is nou echt een film voor Blu-Ray te kijken.
The Abyss is nog steeds 1 van mijn favorieten films dus ik zit er ook op te wachten, bepaalde films wil je nou eenmaal in super kwaliteit en daar hoort The Abyss ook bij.

avatar van SnakeDoc
Mocht je ooit iets lezen of horen, ... dan hoop ik het van je te horen Ik zal de diverse sites ook in de gaten houden! We wachten gewoon nog even geduldig af

avatar van SnakeDoc
Ik las tijdens het zoeken naar een eventuele Blu-Ray release datum van The Abyss dit:

Sources are telling us that director James Cameron has been (or it about to begin) working on a new high-def transfer and master of The Abyss, presumably for eventual Blu-ray Disc release. As many of you know, The Abyss is a title that doesn't even have an anamorphic widescreen DVD release (neither does True Lies for that matter) so it's LONG overdue. We've been hearing this might soon happen from industry insiders for a couple of months now...

Daarmee doelden ze op halverwege 2011. Afwachten maar!

avatar van mcdaktari
inderdaad laat het deze keer waar zijn.
en bedankt voor de tip.

avatar van PEN15
Ik vind deze film echt van James Cameron klasse. Kritiek op dat "zoetsappige" einde hoorde ik 15 jaar geleden al. Ik vind het nog steeds een puike film, maar ik moet er echt even goed de tijd voor nemen dus niet zeg maar een avondje op SBS6.

Sta verder perplex dat die commando met die snor wordt gespeeld door Michael Biehn. Je weet wel Kyle Reese van de Terminator. Heb beide films vaak gezien, maar herkende Biehn er niet in!

avatar van mcdaktari
Nee inderdaad het is dat jij het zegt maar was mij ook niet opgevallen

avatar van LPfanik
Geweldige film, het is de eerste keer dat ik The Abyss gezien heb en ik vraag me af hoe dit meesterwerk aan mij voorbij kon gaan.

Prachtige beelden voor zijn tijd en de sfeer kon niet beter, ik keek de special edition van bijna 3 uur maar de film was zo voorbij.

avatar van Rory Breaker
Niet best. Paar jaar geleden ooit eens het laatste halfuur gezien. Mede door de hele mooie beelden vond ik het toen een erg interessante film. Helaas bleek dit ook het enige boeiende stuk te zijn. Acteerprestaties zijn zwaar bedroevend, de vechtscenes belachelijk en de 'badguy' Coffey hoort absoluut tot de slechtste badguys die ik heb gezien. Slecht in de zin van saai, niet bad, kortom: hij straalt niets uit. Special effects de ene keer zeer goed, andere keer bedroevend.

Zoals ik al zei is het laatste halfuur boeiend door de mysterieuze wezens en de mooie decors. Helaas heeft Cameron deze film geschreven; foute Amerikaanse boodschappen en een zeer cliché-matig einde(de kus) verschrikkelijk! Dan heb ik het nog niet eens gehad over de scene waarin Mastrantonio weer tot leven komt. Kom jongens, moet dit nou?!

Helaas, kon een erg interessante film worden, maar het wordt verpest door het vaste Hollywood-receptje.

avatar van tristanrc1
Precies wat je van een Cameron-film verwacht; mooie beelden, zweverige muziek, en semi-dramatische elementen (die in deze film helaas wel tegenvallen). Het geheel is op zich niet slecht, maar je moet er niet echt een science-ficton film van verwachten. Pas het laatste half uur speelt dat een rol. Tegelijkertijd erger je je aan de mierzoete amerikaanse boodschap die de misterieuze onderwaterwezens meegeven...

movie-edje
Deze onderwater spectakel moest de magie en het mistery hebben , van wat er nou precies aan de hand is, met het sierlijke buitenaards gespuis!

de boodschap van de vriendelijke ruimte vrienden kwamen mij in de helft van de film onduidelijk over, tot je bij de plot komt!

De Camaron-sfeer is goed te proeven!

De karakters van Harris en Elizabeth zijn goed uitgewerkt,
maar op sommige momenten kunnen ze deze lange zit van een film helaas niet redden.

Loki87
Ik adviseer de korte versie, ik heb de lange gedaan. Film komt zeer slecht op gang, laatste halfuur explodeert ie. Film heeft zeker veel bijzonders.

herder
Wat een rampzalig einde heeft deze film

herder schreef:
Wat een rampzalig einde heeft deze film

Ligt toe Wat vind je er zo erg aan Dat het allemaal toch net even goed komt?

Deze film is een absolute aanrader. Mooie special effects, sterke cast: Ed harris, Elisabth Mastrantonio en Michael Biehn + een top regisseur James Cameron

avatar van mrwhite
Een mooie klassieker maar geen meesterwerk. leuk om eens gezien te hebben.

avatar van jumpstylemovie
Erg goede film zeg, ik werd verrast. De film is zeer sfeervol omdat je de hele tijd onder water bent. Ed Harris bewijst hier weer eens dat hij een prima acteur is maar de show werd gestolen door Michael Biehn als Coffey. Wat een fantastische rol zet hij neer zeg.

Twee werelden komen samen in deze film. Aan de ene kant heb je een erg realitisch actie verhaal in een onderzeeër, en aan de andere kant ook nog erg veel fantasy.

Abyss is uitstekend maar zoals vaker voorkomt met dit soort films begon het op het laatst iets teveel van het zelfde begint te worden. De film duurt dan ook behoorlijk lang maar bij bijvoorbeeld de reanimatie scene is het alleen maar goed dat de film zijn tijd neemt.

avatar van John Lee Hooker
Duikboten zorgen vaak voor een hoop sfeer, angst en een gevoel van claustrofobie. Cameron gooit daar een schepje bovenop met zijn kernwapen en de bizarre lichtgevende schepsels. Nèt wanneer we denken dat de nachtmerrie voorbij is worden we getrakteerd op een nieuw avontuur en ook al zijn gebeurtenissen vrij Amerikaans gedoseert zit er een behoorlijke spanning in verweven. Fijn dat we dit keer niet te maken hebben belachelijke geluidseffecten die in worden geschakeld wanneer een drijvend lijk door het beeld komt. De personages zijn aardig stereotyp en ik had meer binding met de rat van Hippy dan een aantal andere figuren maar vulde ze elkaar goed aan.
Het is lastig voor te stellen hoe je zelf zou reageren na een ontmoeting met zo'n reusachtig buitenaardse constructie maar ik vond de reactie van Lindsey nogal braaf toen ze aangaf dat ze net 'iets onmenselijks' had gezien. Mij lijkt het waarschijnlijker dat je alles wilt toelichten en dat je jezelf niet meer kunt beheersen omdat geen van alle het zomaar zal geloven. Een ander punt waar ik niet 100 % achter stond was het feit dat Bud zijn leven op het spel ging zetten voor een klein apparaatje dat diep in de oceaan
verborgen lag.
Achteraf kan ik vooral concluderen dat er binnen een redelijk bekend verwachtingspatroon toch vele geweldige scènes terug te vinden zijn en dankzij het bijzondere einde wil ik dit stiekem wel een must-see noemen.

avatar van ibendb
Ik heb al niks voor duikboten en claustrofobische toestanden onder water, dus deze film was not my cup of tea.
James Cameron leverde het schitterende Titanic af dus was ik benieuwd naar zijn eerdere werken. En voor nog geen vijf euro kan ik de Special Edition toch niet laten liggen. De film lag al een tijdje te vergaan in mijn boekenkast, en vandaag was 'ie eindelijk aan de beurt.

Eigenlijk is de film een aaneenschakeling van voorspelbaarheden en clichés (dat laatste iets minder). Lindsey die toch nog overleeft na een lange reanimarie, Bud die na bijna dood te zijn werd geholpen door de aliens. Dat zag ik echt aankomen.

Het acteerwerk is in de film erg goed en geloofwaardig. De speciale effecten waren eigenlijk erg goed voor het jaar '89. Vooral het einde zag er erg mooi uit.

De film is eigenlijk een teluirstelling, maar toch nog een 2,5* voor de goede SFX.

avatar van mar007
hoewel het alweer een tijdje geleden is dat ik deze film gezien heb is het me heel goed
bijgebleven,ik heb deze film geloof ik 2 of 3 keer gezien.
wat een geweldige film vind ik dit:spannend,goed verhaal,goed acteerwerk en zo nu en dan
ook ontroerend.
er gebeurd veel in deze film waardoor je je geen moment verveeld.
prachtige film.

avatar van DiDa
Nog steeds niet op blu-ray....

Na Blade Runner en Alien me ook maar eens aan een andere sciencefiction klassieker gewaagd. Met dien verstande dat The Abyss onder water en niet in de ruimte speelt. En het moet gezegd ook qua niveau is The Abyss beduidend minder. De film doet denken aan een matige onderwaterversie van Alien.

De film probeert een pakkende sfeer en bijbehorende spanning te creëren maar slaagt daar maar mondjesmaat in en ook het acteerwerk is weinig imponerend. Blijft over een bij vlagen goede soundtrack en een kitscherig en erg sentimenteel maar prima werkend einde. Nog net genoeg voor een voldoende.

avatar van tristanrc1
timbo_ schreef:

En dat hij niet van Ridley Scott is, maar van James Cameron. Je moet niet een soortgelijke film van Cameron verwachten,zelfs het vervolg van 'Alien', 'Aliens' (van Cameron), was erg anders. Iedere regisseur heeft een eigen stijl van filmen, dat bewijst dit toch weer.

@timbo
nou nee,de film doet mij niet denken aan alien.
ik vond de sfeer en spanning wel goed en het acteerwerk ook.
het is een avontuur/sf film wat zich onder water afspeelt.
en alien(ook een goede film)is een horror/sf als ik me niet vergis.

avatar van Spetie
James Cameron weet wel hoe je een film moet regisseren, en met dit geweldige onderwater spektakel laat hij dat weer eens zien.

De opbouw is vrij goed en langzaam maar zeker, ontdekt de kijker net als de bemanning, de prachtige onderwaterwereld en alle geheimen, die het herbergt. Cameron slaagt er hier ook goed in om een claustrofobische sfeer te creëren. Dat draagt ook sterk bij aan de spanning, die continu aanwezig is. De onderwaterwereld is mooi, en wordt ook prima in beeld gebracht en net als de bemanning ga je als het ware het avontuur mee aan.

Qua acteerwerk hebben we hier niets te klagen. Vooral Ed Harris laat een paar keer zien dat hij erg goed is. De rest van de cast is vooral degelijk. Hoewel de tijdsduur zeker niet kort is, blijft het bijna de gehele speelduur boeiend. Alleen halverwege zakt het een klein beetje in, om richting het einde weer sterk terug te komen. Waar de duikboot op een gegeven moment letterlijk een dieptepunt bereikt, daar bereikt The Abyss figuurlijk haar hoogtepunt qua spanning. De lichtgevende Aliens zien er daarbij overigens geweldig mooi uit.

The Abyss is een ontdekkingstocht op zich. Het is dat Cameron de film al in 1989 gemaakt heeft, maar als hij heden ten dage het idee gehad had, zou hij er nog wel eens iets veel mooiers van gemaakt kunnen hebben, maar al die 3D mogelijkheden van tegenwoordig. Los daarvan staat The Abyss nog als een huis overeind en komt verder nergens gedateerd over, wat best knap te noemen is.

avatar van mar007
ik vraag me af of een abyss 2 mogelijk zou zijn.
het lijkt mij wel leuk.