Genre: Komedie / Oorlog
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titel: Life Is Beautiful
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Roberto Benigni
Met onder meer: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giorgio Cantarini
IMDb beoordeling:
8,6 (804.944)
Gesproken taal: Duits, Tsjechisch, Engels en Italiaans
Releasedatum: 3 december 1998
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot La Vita È Bella
"An unforgettable fable that proves love, family and imagination conquer all."
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 804944)
- Trailer (YouTube)
- La Vita è Bella (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Guido
Dora
Giosué
Zio
Ferruccio
Madre di Dora
Dottore Lessing
Signora Guicciardini
Direttrice Didattica
Rodolfo
Video's en trailers
Reviews & comments
Nortella
-
- 1 berichten
- 7 stemmen
Hoewel ik deze film zeer hoog waardeerde 4,5* toen ik hem voor het eerst zag, begin ik over deze waardering nu toch mijn sterke twijfels te krijgen, zeker na het zien van films zoals "The pianist" en recentelijk "Die Fälscher".
Met het onderwerk "concentratiekamp, jodenvervolging" valt toch eigenlijk niet te spotten. Het onderwerp kan niet serieus genoeg genomen worden. En dat doet Roberto Benigni zeker niet.
Dus; 1,5* in mindering
ik niet snap..
kijk eens verder.. 
het gaat juist om de liefde die hij had voor zijn zoontje, daarom maakt hij er in jouw ogen een grapje van denk ik..
kijk hoe ontroerend het is, dat een man zijn zoontje zonder enige trauma door een verscrhikkelijke oorlog heeft geholpen.
dat is zijn boodschap
niet het spotten..
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
ik niet snap..
kijk eens verder.. 
het gaat juist om de liefde die hij had voor zijn zoontje, daarom maakt hij er in jouw ogen een grapje van denk ik..
kijk hoe ontroerend het is, dat een man zijn zoontje zonder enige trauma door een verscrhikkelijke oorlog heeft geholpen.
dat is zijn boodschap
niet het spotten..
Zou jij je kunnen voorstellen dat zoiets in de oorlog ook werkelijk heeft plaatsgevonden, zoals Beningi laat zien in deze film?
Nou ,Ik niet! en dat is mijn bezwaar tegen deze film. Volgens mij wordt hier de waarheid ernstig geweld aangedaan.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Mja, dat was cyncisch. Wat je zegt is dat mensen die deze film goed vinden door bepaalde zaken heenkijken. Daar haal ik uit dat je er mee bedoelt dat je een iets simpelere visie op film zou hebben wanneer je dit mooi vind.
En dat vind ik totale onzin. Er zijn zat geoefende kijkers en critici die deze film kunnen waarderen. Benigni weet op originele wijze de grauwheid van het concentratiekamp aan te tonen. Juist door deze wereld met humor en optimisme te benaderen wordt er een ijzersterk beeld gecreeerd. Ook is hij een bijzondersterke sfeerregisseur. Met de omschakeling in het verhaal past hij genadeloos de sfeer aan en weet wéér op originele wijze de onmenselijkheid aan te tonen van de concentratiekampen, dat enkele situaties dan niet helemaal realistisch zijn vind ik absoluut geen belemmering. Er zijn namelijk meer punten dan alleen "realisme" waar een film bij mij op kan scoren.
Zijn humor mag dan met momenten flauw zijn, het gaat meer om het effect op de omgeving er van dan dat hij de kijker direct wil laten lachen.
Nu, ik kan begrijpen dat je zaken als de rol van Begnini of het vermeende onrealistische niet kan waarderen. Maar plaats jezelf dan alsjeblieft niet op een voetstuk en bombardeer mensen die deze film wél waarderen dan niet tot simplistische kijkers.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een beetje simpel moet je toch wel zijn om je de humor van Begnini te laten welgevallen. Clownesk gedoe dat het niet eens haalt bij de humor uit bijv. de Boezemvriend en Filmpje. Maar omdat het hier een gevoelig onderwerp betreft komt hij er bij velen mee weg. Ja dat noem ik toch echt een oppervlakkige manier van filmbeschouwing.
CTK
-
- 141 berichten
- 1002 stemmen
Een beetje simpel moet je toch wel zijn om je de humor van Begnini te laten welgevallen. Clownesk gedoe dat het niet eens haalt bij de humor uit bijv. de Boezemvriend en Filmpje. Maar omdat het hier een gevoelig onderwerp betreft komt hij er bij velen mee weg. Ja dat noem ik toch echt een oppervlakkige manier van filmbeschouwing.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daarmee stijgt het niet uit boven het niveau van de Boezemvriend en Urbanus. En het eerste half uur is het niet op een kind gericht, maar op een volwassen vrouw....
CTK
-
- 141 berichten
- 1002 stemmen
Daarmee stijgt het niet uit boven het niveau van de Boezemvriend en Urbanus. En het eerste half uur is het niet op een kind gericht, maar op een volwassen vrouw....
De manier waarop Begnini dit onderwerp heeft behandeld getuigt van klasse. Sommigen zullen dat heel anders zien dan mij, maar hou aub commentaar zoals oppervlakkigheid voor jezelf.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Een beetje simpel moet je toch wel zijn om je de humor van Begnini te laten welgevallen. Clownesk gedoe dat het niet eens haalt bij de humor uit bijv. de Boezemvriend en Filmpje. Maar omdat het hier een gevoelig onderwerp betreft komt hij er bij velen mee weg. Ja dat noem ik toch echt een oppervlakkige manier van filmbeschouwing.
Bij humor heb je met veel meer te maken dan enkel de kwaliteit van een grap. De film ademt (vooral in het begin) het lekkere luchtige vrolijke leventje uit. Als een cabaretier die puur staat te spelen voor de humor met deze grappen aankwam, no way had ik ze leuk gevonden. "La Vita é Bella" laat echter de positieve kijk van een karakter zien. We zien een optimist die zich met humor uit de situatie's red. Ik lach niet omdat de grap zo goed is, ik lach omdat het hem wéér lukt en omdat ik het hem gun. Tevens heeft hij een aanstekelijk soort optimisme.
Ook gaat de film vooral om het effect van de grap. Zoals ik net al zei red Benigni zichzelf door humor uit situaties, dat is het leuke. Wanneer Benigni een valse vertaling levert van een duitse soldaat schakelt de film over naar een shot van Giosue. Zijn reactie geeft aan dat de grap geslaagd is (in zijn wereld) en daarmee leuk.
Dat Benigni's totale stijl draait om het effect is in alles terug te zien. In het winnen van zijn vriendin en in het opbeuren van zijn zoon. Zo is ook het laatste shot waarin Giosue door zijn schuilpaats zijn vader's laatste grap ziet bijzonder briljant. Het gekke loopje is niet leuk of aandoenlijk. Dat zijn laatste boodschap aan zijn zoon (met in z'n achterhoofd dat hij geexcecuteerd gaat worden) een grap is, is weldegelijk aandoenlijk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De film ademt (vooral in het begin) het lekkere luchtige vrolijke leventje uit. Als een cabaretier die puur staat te spelen voor de humor met deze grappen aankwam, no way had ik ze leuk gevonden. "La Vita é Bella" laat echter de positieve kijk van een karakter zien. We zien een optimist die zich met humor uit de situatie's red. Ik lach niet omdat de grap zo goed is, ik lach omdat het hem wéér lukt en omdat ik het hem gun. Tevens heeft hij een aanstekelijk soort optimisme.
Bij mij roept hij nu net het tegenovergestelde op. Het enige dat ik hem gun krijg ik pas op het eind van de film, maar te laat om er meer dan een 0,5 aan te geven.
CTK
-
- 141 berichten
- 1002 stemmen
Drs. DAJA heeft volledig dezelfde mening en hetzelfde zicht op de film als mezelf.
Als je dat gevoel niet hebt bij deze film, dan kan ik ergens wel begrijpen dat hij je totaal niet vastneemt.
Ik moet wel opmerken dat ik dat enorm betreur, want de film is zo prachtig gemaakt.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Bij mij roept hij nu net het tegenovergestelde op. Het enige dat ik hem gun krijg ik pas op het eind van de film, maar te laat om er meer dan een 0,5 aan te geven.
Maar omdat het bıj jou het tegenovergestelde oproept zıjn wıj opeens sımpel omdat wıj er de humor wel van ın zıen?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee omdat je voor deze flauwe humor valt, enkel omdat het de heerlijke knuffelbare zieligheid van de combinatie kinderen en holocaust bevat, waarbij zijn grappen en nutteloze optimisme de lichtpuntjes zijn.
Makkelijk scoren, zo blijkt. Misschien maar eens deel twee maken met Urbanus en een hele klas kinderen in Dachau.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Urbanus, de stripboeken, zijn ongelovelijk grappig. Laat maar komen dat deel twee 
Bartel
-
- 170 berichten
- 0 stemmen
Prachtige film, heel emotioneel.
Het enige minpuntje vond ik dat in in mijn ogen die vader wel erg makkelijk door dat kamp bewoog zonder op te vallen, ook wanneer hij de Duitsers tartte hij niet neer werd geslagen ofzo. Misschien dat dit te maken heeft dat het een Italiaans kamp was en daar de gruwelijkheden van de oorlog nog niet op hun hoogte punt waren?
4 *
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
voor mij een raadsel waarom deze film niet in de top 10 staat
Als je de flop top 10 bedoeld, dan deel ik dat gevoel. 
shadowmaster100
-
- 81 berichten
- 0 stemmen
Als je van slechte clowns houdt, dan zul je ook van deze film houden.
Maar toch 3 sterren, door de goede tweede helft.
ps: Edwart Norton verdiende toch wel de Oscar voor beste acteur ipv de clown Benigni, pardon pinoccio.
delasoul
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Als je de flop top 10 bedoeld, dan deel ik dat gevoel. 
Aan je vele reacties te zien heeft de film blijkbaar toch wel indruk op je gemaakt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Aan je vele reacties te zien heeft de film blijkbaar toch wel indruk op je gemaakt.
Absoluut, nooit zoiets slechts/vervelends gezien. 
Clueless Dork
-
- 682 berichten
- 1046 stemmen
Fijn voor je, move along now. Je hoeft hier niet de sfeer voor mensen te verpesten die de film wel waarderen.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Ik denk niet dat er veel films zijn met zwartere humor dan dit. Bizar gegeven.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Zwart gegeven oke. Ik zou de humor an sich niet omschrijven als zwart.
Jisraw
-
- 115 berichten
- 192 stemmen
Mensen, mensen, mensen.
Het gaat hier toch niet om dat het niet goed toont hoe hard een concentratiekamp was? Er word toch ook niet zodanig mee gespot en moesten we weer een concentratie-kamp film waar er al tientallen van zijn zien? Ik vind het juist erg origineel gedaan, de focus ligt niet op het concentratiekamp zoals in menig soortgelijke film maar op de liefde voor zijn vrouw en in het bijzonder voor zijn zoontje. Daar gaat de film over.
Testbeeld
-
- 20 berichten
- 19 stemmen
Mensen, mensen, mensen.
Het gaat hier toch niet om dat het niet goed toont hoe hard een concentratiekamp was? Er word toch ook niet zodanig mee gespot en moesten we weer een concentratie-kamp film waar er al tientallen van zijn zien? Ik vind het juist erg origineel gedaan, de focus ligt niet op het concentratiekamp zoals in menig soortgelijke film maar op de liefde voor zijn vrouw en in het bijzonder voor zijn zoontje. Daar gaat de film over.
Helemaal mee eens!
Testbeeld
-
- 20 berichten
- 19 stemmen
Eigenlijk lijkt het mij dat ze in deze film juist onderstrepen hoe erg het in de kampen was. NIet door het gruwelijke ervan te laten zien. Volgens mij is de boodschap meer dat zelfs in een verschrikkelijke situatie als een concentratiekamp het de vader lukt om zijn zoontje mentaal te beschermen tegen de gruwelijkheden in het kamp.
Volgens mij zie je ook de echte verschrikkingen niet omdat het verhaal toch meer bekeken wordt uit oogpunt van het jongetje.
Helemaal mee eens!
desteven007
-
- 734 berichten
- 0 stemmen
Als ik de film kijk in het begin maakt het mij altijd gelukkig met dat liedje. Hoeveel je de film ook kijkt hij word niet saai!
Bonjorno Principessa!
kikondo
-
- 46 berichten
- 32 stemmen
Het is dat Guido in het kamp geen banaan aangereikt krijgt. Voor de rest lijkt het me in het goed geswifferde kamp best uit te houden.
film_kaza
-
- 3140 berichten
- 0 stemmen
Absoluut, nooit zoiets slechts/vervelends gezien.

Geef het op Reinbo
Het is allang (3 jaar) overduidelijk dat je geen bal aan vind en de hoofdrol een zwaar irritante lastpak vind. Ik ben juist exact het tegenovergestelde van jou
. Vind Guido een pracht van een man die geniet van het leven en iedere dag, lef heeft en probeert altijd vrolijk te zijn (met zo zijn eigen vorm van humor. Die ik juist weer heel aangenaam vind. Hele brave, totaal niet groffe humor. Typische "man doet maf" humor. Een vorm van humor die kennelijk totaal niet voor jou beschikt is helaas ).Dan het verhaal. Onlangs de grootse gevaren in de oorlog en in het kamp waagt Guido zijn leven om zijn zoon niet doodsbang te maken, kiest daar een maffe maar werkende manier voor. Hij doet alsof het een vrolijk spelletje is om de koude angstige sfeer van de oorlog niet bij z'n zoontje te laten binnenkomen. . En hoeveel mannen doen dit vandaag de dag? Ach... zo kijk ik er naar en vind het juist werkelijk prachtig
pacohen
-
- 67 berichten
- 179 stemmen
Wow, wat een film!!??
Tja, uitroeptekens en vraagtekens, nog nooit heeft een film zo'n tegenstrijdige uitwerking op me gehad en ja dat wil wat zeggen.
Het soort humor van dit drukke, Charlie Chaplin-achtig personage ligt me totaal niet. Maar net als Drs. Daja al uitlegt, het is niet de bedoeling dat de grapjes door de kijker als lollig of niet lollig ervaren wordt, maar is bedoeld om het/de karakter/persoonlijkheid van Guido uit te beelden, vooral het eerste half uur.
Het is een flierefluiter, levensgenieter, lang leve de lol, een impulsief, oppervakkig, wellicht een wat naief en labiel persoon.
Dat gaat de hele film zo door, al ziet de kijker in de tweede helft van de film een iets bangere en wanhoperige Guido, geheel tegen zijn aard in, maar zijn ware gemoedstoestand wordt niet getoond, net zoals alle andere facetten in de film, de harde realiteit wordt met opzet verzwegen, achterwege gelaten.
Het karakter van Guido zal ongetwijfeld ook een andere kant hebben, maar zelfs dat wordt vermeden, de film moet gezien worden vanuit Guido's optimistische kant.
Als je bedenkt dat de film verschrikkelijk veel sarcastische boodschappen uitdraagt, het nationaal-socialisme op de hak neemt en wel degelijk de jodenvervolging enorm verafschuwt; en dat dit op deze originele manier toch een grote impact op de kijker kan bewerkstelligen, vind ik bewonderenswaardig te noemen.
Gerelateerd nieuws

Drie goed beoordeelde oorlogsfilms die je alleen op SkyShowtime kunt bekijken

Klassieke Italiaanse WOII-film 'La Vita È Bella' vanavond op televisie
Bekijk ook

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
italiëriddleverlies van geliefdebookshopself sacrificemass murderconcentratiekampholocaust (shoah)fascismetweede wereldoorlogliefde voor iemands levendeportationjew persecutionnazinational socialismcharade riding a bicyclestory teller concentration camp prisonersterven en doodromantische komediedonkere komedietragicomedytragicomedyreflectivedarkwarnazi germanyadmiring
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









