The Haunted Mansion (2003)

Alternatieve titel: Disney's The Haunted Mansion

Fantasy / Komedie

geregisseerd door Rob Minkoff
met Eddie Murphy, Jennifer Tilly en Terence Stamp

Jim Evers, een makelaar, die altijd zijn gezin heeft verwaarloosd, gaat met zijn gezin een weekendtripje houden. Maar eerst moet hij nog even bij een potentiële klant langs. Hij komt erachter dat de man des huizes, een geest is, die eeuwen geleden met een vrouw was getrouwd die sprekend op Jim's vrouw lijkt, wie nu als bruid moet dienen. Jim moet deze vloek zien te verbreken. Dit zorgt er voor dat hij in gaat zien hoe belangrijk z'n familie voor hem is.

avatar van SuperSideSwipe
Het idee klonk leuk, Murphy in zo een film, maar hij was flauw, Murphy was (net als de rest van de cast) niet grappig. Het was ook niet eng of spannend. Ik zat echt te kijken, en 5 minuten erna dacht ik er al nietmeer aan.

avatar van Gehenna
Supermooie film qua beelden en F/X, alleen is het plot traag en saai. Murphy is gewoonweg niet grappig en deze film spreekt ook een veel jongere doelgroep aan dan ik had verwacht. 2.5*

Ik geef hem ook 2,5 ster. Na Pirates Of The Caribbean, had ik veel meer verwacht van deze, op een Disney attractie gebasseerde, film. Jammer dat ze er zo'n kinderachtige film van gemaakt hebben, hij had leuker kunnen zijn.

ik vond't een tegenvaller!
lijkt wel wat op de the haunting,
jammer, want van eddie murphy verwacht je natuurlijk wel wat:P

avatar van otherfool
Disneyfilmpje met Murphy heeft 2 problemen. Ten eerste is de film niet eng, maar bovendien valt er werkelijk nooit om te lachen. Wat is er toch met Murphy gebeurd?. Vervelend en saai, met moeite uitgezeten.

1*.

avatar van Materny
Arme Eddie Murphy.
Deze film reflecteer echt op wat z'n carrieré op dit moment waard is. ''heel weinig''.
Een zeer saai en langdradig plot waar zowel humor als horror ver te zoeken is.

De trailer zag er veel belovend uit en daarom had ik deze ook aangeschaft.
Maar laat je niet misleiden, want deze film is minder waard dan het algemene gemiddelde.

film_kaza
had wel leuke grapjes, orgineel verhaal, maar duurde een beetje kort.

Wel een leuke film, niet geweldig maar ook geen avondje verspild!

Voor een kinderfilm was hij wel leuk ,dan mag het natuurlijk niet al te eng of ingewikkeld zijn ,maar voor volwassenen is het geen geschikte film nee,vooral niet als je denkt dat het griezelen wordt !! hij krijgt van mij toch een 2.5

L. luchtloper
Ik was bloednieuwsgierig naar deze film omdat de Phantom Manor in Disneyland Resort Parijs mijn favoriete attraktie is. De hele sfeer en bouw van die attraktie, de muziek. Bijna geen attraktie meer maar een ervaring .

Helaas, de film kon mij niet zo boeien als de attraktie. Het was leuk om vele herkenningspunten te zien in de film, van the Grim grinning ghosts tot madame Leota . Maar ik voelde in de film niet dezelfde geweldige sfeer zoals de attraktie .

Toch ***

avatar van Dennis Evahi
Best mooi gemaakt! Op zich goed geacteerd en spannend op bepaalde momenten. Aardige film wel.

***-sterren

zonder de comedian eddie murphy zou de film een stuk saaier zijn

kArIzMa_TuRk
was wel een leuke film. grappige momenten. Eddie was redelijk hij kon wel beter. krijgt een 2,5*

L. luchtloper schreef:
Maar ik voelde in de film niet dezelfde geweldige sfeer zoals de attraktie .

Toch ***

dat kan liggen aan het feit dat deze film niet is gebaseerd op Phantom Manor, maar de Haunted Mansion zoals die te vinden is in Disneyland Orlando, Anaheim en Tokyo. Ik heb the Haunted Mansion in Orlando bezocht en die is best anders dan Phantom Manor. Het sfeertje is wat blijer, met nadruk op het thema ' hier wonen 999 blije geesten maar we hebben plaats voor 1000, zijn er nog vrijwilligers?'
Phantom Manor is nieuwer en heeft een uniek verhaal (bruidegom wordt vóór de bruiloft vermoord, bruid blijft eeuwig rondspoken in het huis) en een prachtige theatrale sfeer. In Phantom Manor zijn Madame Leota en de zingende bustes enkele van de weinige raakpunten met de Haunted Mansion, daarom voelt het alsof deze film niet veel met de attractie te maken heeft. Het heeft echter wel genoeg raakpunten met de Amerikaanse attractie.

Ik vond de film wel aardig. Murphy kwam vaak best grappig uit de hoek en maakte de film over het algemeen leuker, al was hij soms nogal irritant. Het kleffe thema van zijn zoontje die zijn spinnenangst moet overwinnen met moed, vond ik iets té veel van het Amerikaanse happy feelgood gedoe. Het verhaal met de verloren bruid is tenminste een leuk verwijzinkje naar Phantom Manor (de enige ook) maar de rest (de butler, de begraafplaats, de koets, het uiterlijk van het huis) is allemaal gebaseerd op de Amerikaanse versie van de attractie. Al met al een aardige kinderfilm, hij krijgt krap 3 sterren.

Wow ik heb veel films gezien die vanaf het begin te voorspellen waren maar deze springt er toch echt uit! Hahah echt geen bijzondere film

Maar goed ondanks het feit dat het niks origineels was toch maar 3* voor de grappen en beetje spanning

Nah 3 sterren is het niet waard 2.5

rens_1993
saaie en stomme film

jack-sparrow
ik vond hem best wel een leuke film . leuke idee op the haunted mansion in disneyworld .
ik geef 3.5

avatar van Norma
Voor volwassenen totaal niet spannend, voor de kleintjes soms te eng. Verder totaal niet grappig en slecht geacteerd. Wel hele fraaie special effects hier en daar, daarom toch nog 2,5 sterren.

ik vind hem best leuk .
prachtig gedaan en leuk verhaal.
af en toe een beetje voorspelbaar maar voord e rest best goed.
3.5

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond dit echt wel een leuke en vermakkelijke film.
Verhaal was matig, maar de humor was grappig, en het was leuk gemaakt allemaal.
Toch altijd wel mijn ding, geesten enzo, dus vond dit gewoon wel leuk.
Voor de rest niet veel op aan te merken.

avatar van Sanderkeuh
Een nogal voorspelbare film, met een zwak verhaal.
Mooi gemaakt is ie wel, en Murphy speelt goed, maar ik zie hem liever in andere rollen.

Het stuk met in dat kerkhof dat die lijken uit hun graven komen was wel vermakelijk.
Ik had meer van deze film verwacht toen ik de trailer een paar jaar geleden zag.

Vond hem wel leuk gister nog herkeken en vermaakte me nog steeds ( maar ik was gister ziek dus) 2,5*

Dit lijkt me wel een goede familiefilm komt op VT4 ga hem kijken.

hij was net op tv.
ik heb hem gezien en hij was best goed.
ik vond persoonlijk dat deel met die zingende beelden die Grim Grinning Ghosts speelden erg goed.
voor de rest blijft het een happy end verhaal.
maar hij is zeker niet slecht.
ik verhoog wel mijn cijfer van 3.5 naar 4.0

avatar van *kelly*
Vond dit wel een mooie film, vooral door de vele prachtige graphics en special effects.
Echt een aanrader voor mensen(zoals ik)die niet tegen horror kunnen maar er toch naar willen kijken.
Mooi geacteerd ook van Murphy en ook die kids.
Wel even erbij zeggen dat er toch een aantal schrikbeelden in voor kwamen die toch wel zeeeeeeer eng zijn.

---------------------->4*

avatar van italian
Toen ik nog naar elke Disneyfilm in de bioscoop ging kijken ...
Toen vond ik hem nog leuk, zeker niet meer dan dat.
The Haunted Mansion is inderdaad weinig grappig, alle jokes zie je al van ver aankomen en zijn zeer voorspelbaar.
Eddy Murphy's carriere gaat steeds bergafwaarts en zijn gekkebekken en lachjes geraak je stilaan moe. De meeste mopjes die uit zijn mond komen zijn eerder flauw en heb je al duizend keer gehoort.
Ook totaal verkeerde humor voor een film als deze. Als je een komedie/horror wil maken gebruik dan in hemelsnaam geen slapstisckhumor...
Hij is wel de enige die het best acteert, al blijft het bij matig, want de rest van de cast leveert erg matige acteerprestaties op. Zo overdreven allemaal maar ook om dat kan je zelfs niet lachen.
Dat overdreven sentimenteel gedoe op het einde was ook al niet meer draagbaar na een belachelijke dood van de butler .
Over het verhaal valt niets te zeggen, kijkbaar maar niet geweldig, zoals bijna alle dingen in deze film. Op de muziek heb ik zelfs niet gelet.
Van horrormomenten heb ik ook niet zoveel gemerkt. Er zit evenveel horror in deze film als in Pirates of the Carribean,met al die skeletten...
Verder is de film totaal niet sfeervol en het kasteel heeft geen enkele griezelige uitstraling maar is alleen maar een groot kitscherig decor.

een 4,0. een erg leuke film nog altijd vermakelijk

zandertjuh
Het leek me een geweldige film, maar toen ik hem eenmaal aan had staan.. Wat een flauwe film zonder enkel verhaal. Pff.. Hij was opzich nog wel leuk om te kijken maar er zijn genoeg andere films die beter zijn..

*2.5

Een leuke familiefilm. Wat me meteen opviel heel mooie effecten,maar op het einde van de film ging de buttler veel te rap dood voor een bad-guy jammer!!! De acteerprestaties vielen ook best wel mee buiten Eddy Murphy zijn vorige prestaties. Weinig grappen ook al vond ik. Best vermakelijke film,maar meer voor de kleine film- liefhebbers 3*** .

Saaie humorloze film, 2 sterren van mij.