A Series of Unfortunate Events (2004)

Alternatieve titels: Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events | Lemony Snicket: Ellendige Avonturen

Verenigde Staten / Duitsland
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Brad Silberling
met Jim Carrey, Emily Browning en de stem van Jude Law

Violet, Klaus en Sunny Baudelaire zijn drie intelligente kinderen die te horen krijgen dat hun ouders zijn omgekomen in een brand, en dat ze hen een enorm fortuin hebben achtergelaten dat ze pas mogen hebben als het laatste kind oud genoeg is. Ze komen te wonen bij Oom Olaf, een gierig familielid die probeert het fortuin te stelen en voor zichzelf te houden.

avatar van missl
Visueel erg mooi en de bijrollen zijn leukm een zeer vermakelijke film.

Daenelia schreef:
Alle boeken uit de serie gelezen en daarvan genoten. Eerst een beetje teleurgesteld toen ik hoorde dat Count Olaf door Jim Carrey gespeeld werd, toen weer blij met Billy Connolly. Maar enorm tevreden met wat Carrey van Olaf maakte.

Eén van de eerste films waarbij de aftiteling sequence het echt waard was voor mij om voor te blijven zitten. Leuk. Maar ook heel erg, en misschien het advies opvolgen om iets over blije elfjes te kijken, omdat alles wat de Baudeleaire weesjes overkomt zo ont-zet-tend vre-se-lijk is. Arme kindertjes...

Ik heb de boeken niet gelezen maar hoe trouw blijft deze film aan de boeken? Denk je dat ze hier een filmserie/miniserie van hadden moeten maken? Ik vond de film leuk maar had op het einde zoiets van de film gaat in zo een snel tempo, het mocht best wat meer uitgediept zijn voor mij.

alexspyforever schreef:

De boeken zijn herhalend. Voor deze film hebben ze de eerste drie delen samengevoegd en je ziet die herhaling van het thema Count Olaf vermomt zich en probeert de kinderen te vermoorden. Dat gaat zo'n 13 boeken door. Maar in de boeken komt er een andere rode draad, waardoor de herhaling steeds iets anders aanvoelt. De kinderen komen heel veel te weten over hun ouders, een geheim genootschap en waarom Olaf doet wat hij doet.

Ik denk dat een serie films uiteindelijk geen goed idee was, dus ik ben heel blij met deze ene film, die eigenlijk de toon en de sfree vcan de boeken verder goed weergeeft. Jude Law had wel wat melodramatischer mogen acteren in zijn rol als Lemony Snicket. In de boeken is hij namelijk wel degelijk een personage, en wel eentje die een heel gekleurd beeld geeft van de gebeurtenissen. Maar Snicket is echt over de top melodramatisch.

Een mini-serie is misschien nog wel een optie. Maar dan met 13 delen. En dan nog zal het op een moment te herhalend worden. Om het gechikt te maken voor een serie zou er wel het een en ander herschreven mogen worden. Maar ja. Ken jij mini-series voor kinderen gebasseerd op een kinderboek? Mij schiet weinig te binnen. Die doelgroep is niet interessant.

Wat betreft het tempo op het einde, dat lag denk ik ook aan het feit dat men een goede afsluiting moest maken, waarin het hele verhaal enigszins rond werd afgesloten. Je moet wel het idee hebben dat de kinderen Olaf verslaan, dat ze echt een kans hebben en dat er iemand naar ze luisterde. Voor een kinderfilm lijkt me een al te open einde geen goed idee. Je wilt wel dat de kids 's avonds gaan slapen en niet lopen te huilen dat de film niet goed afloopt.

Er gelden gewoon andere regels voor kinderen. Vergeet niet, deze film kreeg een 6+ aanbeveling. En voor die doelgroep is diepte niet belangrijk.

Daenelia
Bedankt voor deze heldere uitleg. De Faerie Tale Theatre is misschien de enige miniserie voor kinderen die ik voor de geest kan halen, al is dat weer iedere keer een ander sprookje.
Maar Ted Kerkjes weet misschien wel enkele. Er was zo een Nederlandse serie op TV vroeger van Hamelen. Ted kan misschien wel helpen, hij weet wel veel over zulke dingen

Daenelia schreef:
Hier ben ik het niet mee eens: als je het zo formuleert lijkt het alsof diepgang voor kinderen niet belangrijk is. In de boeken van Winnie-de-Pooh (A. A. Milne) worden meer filosofische overpeinzingen aangesneden dan in menig boek voor volwassenen. Het maken van goede kinderfilms is net zo moeilijk als het maken van films voor volwassenen, als het niet moeilijker is.
alexspyforever schreef:
Haha Ik moet zeggen dat ik niet zo gauw iets kan verzinnen. Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer? was geen miniserie: het had 45 delen. Daarnaast was die serie niet gebaseerd op een kinderboek.
Ik zou zo gauw geen miniserie voor kinderen kunnen verzinnen, die gebaseerd is op een kinderboek.

HALVE TAMME.
(Mini) series.

Swiebertje (TV Series 1955?1975).

Pipo de clown (TV Series 1958?1959).

Little House on the Prairie (TV Series 1974?1983).

avatar van Daenelia
Ja, hallo Ted Kerkjes en HALVE TAMME., Dat waren inderdaad geen mini-series. Dat liep jaaaaren door.

Er is maar zoveel diepgang die je als kind doorhebt. Maar toon mij de 6-jarige die de diepe filosofische achtergronden in Winnie-the-pooh kan beargumenteren en dan bind ik in.

Trouwens (oud-kinderboekverkoopster hier), de diepgang is in principe in Winnie de poeh wel een beetje ver te zoeken. Dat er op Winnie een hele serie quasi-filosofische boeken is gebasseerd, mwah. Maar uiteindelijk is het een verhaal voor een jongetje over zijn speelgoed. Zeg maar: Toy Story avant la lettre.

Maar kinderen kunnen gewoon niet alles aan wat een volwassenen kan. Dat is gewoon echt zo. Je zou een kind toch ook niet naar The Road laten kijken, omdat er een jongetje in voorkomt. Of naar The Fall. Of Pan's Labyrinth. Of South Park. Kinderfilms zijn gewoon beperkter in een bepaald register. Dat maakt ze niet minder, dat maakt ze geschikt voor kids. En wie zou nou willen dat films alleen voor volwassenen waren en altijd diepe levensvragen aanroert?

(Overigens verschilt het natuurlijk per kind. Maar laten we maar weer generaliseren en van een gemiddelde uitgaan. Als ze van Lemony Snicket houden - de boeken dan- , dan is de kans groot dat ze bijvoorbeeld HP of Percy Jackson snel te simpel zullen vinden. Dat ze misschien eerder geneigd zijn om uiteindelijk als volwassene wel naar The Road te kijken. Ik denk wel dat de film een goede reclame is voor de boekenserie. Het zijn maar dunne boekjes hgoor. Binnen twee weken ben je er doorheen )

Daenelia schreef:
Nee, kinderen zullen niet zeggen: "Dat en dat zijn de filosofische achtergronden.", en ze zullen het ook niet kunnen beargumenteren. Natuurlijk niet. Maar dat was de stelling ook niet, Daenelia. Jij zei:
De vraag was of een zekere diepgang in films of boeken voor kinderen belangrijk was, en dat is mijns inziens het geval.
Daenelia schreef:
Dan heb je de boeken zeker nog niet uit. Of je hebt ze totaal niet begrepen. Om de Vlaamse auteur Stefan Brijs maar te citeren: "Een slechte lezer is als iemand die in een bos wandelt zonder de bomen te zien.". Jij hebt de bomen van het Honderd Bunderbos duidelijk niet gezien. Maar goed, deze discussie ging niet over Winnie-de-Poeh. Dat was slechts een voorbeeld. Slechts één voorbeeld van werk voor kinderen met wel degelijk noodzakelijke diepgang.
Daenelia schreef:
Ik heb nooit gezegd dat kinderen naar films voor volwassenen zouden moeten kijken. Natuurlijk niet. Er is wel degelijk verschil tussen films voor volwassenen en films voor kinderen. Echter denk ik wel dat er voornamelijk een verschil is in woordkeuze, in onderwerpen, valt wel mee.
Natuurlijk hoeven films voor 'grote mensen' niet allemaal diepe levensvragen aan te roeren, maar ik denk wel dat films met diepere lagen beter beklijven en ook vaak mooier zijn.

Maar goed, dit gaat niet meer over Lemony Snicket.

avatar van Daenelia
En de film is gewoon leuk. End off

avatar van alexspyforever
Ted Kerkjes ik hoop dat je later wat uitleg wil verschaffen over de lage score die je deze film geeft. Niet dat ik een verantwoording van je wil maar ben gewoon benieuwd wat je zo slecht vond ?

avatar van Ted Kerkjes
Misschien dat ik ook iets te streng ben geweest. Twee sterren is wellicht wat aan de te lage kant.
In mijn herinnering was Graaf Olaf afgeschilderd als een karikatuur, en zo had ik hem niet voorgesteld bij het lezen van de serie. De serie zelf vond ik trouwens ook veel te veel van hetzelfde. Na een tijdje ken je het trucje wel. Verder vond ik dat een heleboel wat op papier wel werkte, niet goed werken op het scherm. (De ondertitels bij de baby en zo.)
Maar ik ga nou wel op mijn herinnering af. Toen ik deze film keek, had ik de eerste drie, vier delen van de serie gelezen. Daarna las ik de rest van de serie, en die vond ik echt heel slecht, omdat steeds hetzelfde trucje werd uitgehaald. Ik vermoed dat ik mijn stem te veel baseer op mijn ervaring met de serie, en dat is natuurlijk niet terecht. Destijds had schijnbaar de film wel mijn nieuwsgierigheid gewekt naar de boekenserie: anders had ik die boekenserie niet gelezen. Ik zal mijn stem verwijderen en de film nog een keer bekijken om vervolgens een eerlijk oordeel te vellen.

avatar van Daenelia
Ted Kerkjesm yay! Zie je? Dat bedoel ik. Er zullen vast wel meer mensen geweest zijn die de serie gingen lezen, al was het maar tot deel 3. En volgens mij is dat het al waard.
Mijn vriend kwam er ook niet doorheen... Ik heb ze allemaal gelezen, de eerste 8 in 7 dagen. Daar wordt je wel depri van... Maar ik hou van de toon van Daniel Handler (de schrijver), ik vind die truukjes juist leuk Lekker vertrouwd.

Ben heel benieuwd naar je her-kijk-ervaring. Zou grappig zijn als je de film kon zien met iemand die onder de 12 is. Gewoon, om te zien hoe hun reactie is.

Daenelia schreef:
Ik vond het geenszins treurige boeken. De boeken waren in mijn ogen humoristisch vanwege de zwarte humor. Ik vermoed dat ze ook met die intentie geschreven zijn.
Daenelia schreef:
Hm. Persoonlijk vind ik het uitmelkerij. In de eerste drie boeken was het allemaal nog leuk, humoristisch en origineel en toen had Handler moeten stoppen. Daarna werden alle truukjes, die eens zo grappig waren, eindeloos hergebruikt en uitgemolken. Jammer. Overigens vind ik het pseudoniem Lemony Snicket erg leuk bedacht. Dat moet wel worden gezegd.
Daenelia schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar mijn her-kijk-ervaring.

Ted Kerkjes
Ik kan natuurlijk niet spreken over de boekenserie want ik heb ze niet gelezen en ben het ook niet van plan. Maar uitmelkerij heb je natuurlijk heel vaak wanneer het om een serie gaat. Neem de Harry Potter serie bijvoorbeeld, dat noem ik pas uitmelkerij en repetitiviteit in de hoogste (en vervelendste) graad. Maar blijkbaar zijn er toch heel wat mensen die het wel lusten. Fijn dat je wel de moeite wil doen om de film te herbekijken

alexspyforever schreef:
Fijn dat je wel de moeite wil doen om de film te herbekijken
Graag gedaan, hoor! Ik hoop dat het geen jaren gaat duren.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Het leuke aan A Series of TimBurtonate Events is het lugubere sfeertje wat deze film uniek maakt in z’n soort. We treden samen met 3 buitengewoon slimme hoofdpersonages in een duister wereldje waar we een simpel verhaal voorgeschoteld krijgen (nee, geen puttanesca). Maar door het verhaal voel je wel dat deze film een combinatie is van 3 verschillende boeken. De 3 kinderen zijn aangenaam genoeg, maar over-the-top Jim Carrey steelt uiteraard de show, hoewel Streep en Connolly ook niet onaardig waren. Ook de filmsets zijn buitengewoon excentriek en de muziek is heerlijk om naar te luisteren … echt onvervalst entertainment.

avatar van Capablanca
De film zit visueel goed in elkaar, het verhaal kon me niet helemaal pakken. Het ging voor mij te veel van incident naar incident. Daarbij komt de persoonlijke noot dat ik bepaald geen fan van Jim Carrey ben.

Ted Kerkjes schreef:
Ondertussen kan ik er wel twee verzinnen: Oorlogswinter en De Zevensprong.

Grappige en vermakelijke film

Bijzonder leuke film die in hoge mate door Jim Carrey wordt gedragen.

avatar van joolstein
Film naar de wonderlijke kinderboekenserie 'Ellendige avonturen'('A Series of Unfortunate Events') met niemand minder dan Jim Carrey - haast onherkenbaar - als Graaf Olaf. Toch is het geen vrolijke film er hangt een naargeestige sfeertje (wat meteen tijdens het begin van de film al duidelijk wordt.) Het is een combinatie van vreemdsoortige humor en zwartgalligheid, en maakt van deze film een unieke jeugdfilm. Lemony Snicket gaat over drie kinderen: Violet, Klaus en Sunny Baudelaire. Bij een brand raken ze hun huis en hun ouders kwijt. Een film over wezen betekent normaal gesproken een zielige vertoning, waarin het leed van de arme kindertjes tot hoofdmoot wordt gemaakt. In Silberlings gemene en tegelijk hilarische familiefilm gelden andere regels. De drie achterblijvers zijn nogal ongewoon. Violet, 14 jaar oud, weet overal raad op. Klaus, 12 jaar, is ongekend slim. Baby Sunny bijt op alles wat ze tegenkomt - als Sunny een tafel ziet, zet ze haar tanden meteen in het houten blad. Lemony Snicket is behalve vermakelijk ook een lust voor het oog. Een film die je moet kijken voor de sfeer en de mooie plaatjes en niet voor het diepgravende plot. Een zeer vermakelijke, aparte en charmante film.

TMP
Aardige film, met name visueel de moeite waard. De sfeer en de decors zijn goed. Het plot is niet altijd even sterk, maar wel onderhoudend genoeg. Jim Carrey doet het goed als de gemene Count Olaf en ook de vertolking van de drie Baudelaire kinderen is in orde. Verder veel bekende acteurs in niet al te bijzondere bijrollen (Streep, Hoffman, Spall, Law).

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Een beetje Tim Burtonachtig wel, maar mede daardoor wel gewoon een leuke film met een eigen sfeertje, en sowieso al een vermakelijk verhaal door het "lugubere" plot.

De kinderen doen het goed genoeg, Jim Carrey in al zijn over-the-top acteren gaat nog net (al is dit op het randje). De wat rustigere bijrollen van zo'n Billy Connolly kunnen mij meer bekoren.

Visueel en qua sfeerbeleving zoals gezegd wat Burtonesque. Die Brad Siberling ken ik van toeten noch blazen, geen idee wat die nog allemaal gemaakt heeft en of dat ook in die trant was. Dit is alleszins wel degelijk tussendoorvermaak.