The Haunted Mansion (2003)

Alternatieve titel: Disney's The Haunted Mansion

Fantasy / Komedie

geregisseerd door Rob Minkoff
met Eddie Murphy, Jennifer Tilly en Terence Stamp

Jim Evers, een makelaar, die altijd zijn gezin heeft verwaarloosd, gaat met zijn gezin een weekendtripje houden. Maar eerst moet hij nog even bij een potentiële klant langs. Hij komt erachter dat de man des huizes, een geest is, die eeuwen geleden met een vrouw was getrouwd die sprekend op Jim's vrouw lijkt, wie nu als bruid moet dienen. Jim moet deze vloek zien te verbreken. Dit zorgt er voor dat hij in gaat zien hoe belangrijk z'n familie voor hem is.

Veel dieper kan Eddie niet zakken, we weten nu wel hoe de grijns van hem er uit ziet en we weten ook wel dat Eddie zichzelf heel leuk vind.... Duure productie van Disney zonde van het geld... een magere drie dus 1.5*

avatar van otherfool
Disneyfilmpje met Murphy heeft 2 problemen. Ten eerste is de film niet eng, maar bovendien valt er werkelijk nooit om te lachen. Wat is er toch met Murphy gebeurd?. Vervelend en saai, met moeite uitgezeten.

1*.

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond dit echt wel een leuke en vermakkelijke film.
Verhaal was matig, maar de humor was grappig, en het was leuk gemaakt allemaal.
Toch altijd wel mijn ding, geesten enzo, dus vond dit gewoon wel leuk.
Voor de rest niet veel op aan te merken.

avatar van italian
Toen ik nog naar elke Disneyfilm in de bioscoop ging kijken ...
Toen vond ik hem nog leuk, zeker niet meer dan dat.
The Haunted Mansion is inderdaad weinig grappig, alle jokes zie je al van ver aankomen en zijn zeer voorspelbaar.
Eddy Murphy's carriere gaat steeds bergafwaarts en zijn gekkebekken en lachjes geraak je stilaan moe. De meeste mopjes die uit zijn mond komen zijn eerder flauw en heb je al duizend keer gehoort.
Ook totaal verkeerde humor voor een film als deze. Als je een komedie/horror wil maken gebruik dan in hemelsnaam geen slapstisckhumor...
Hij is wel de enige die het best acteert, al blijft het bij matig, want de rest van de cast leveert erg matige acteerprestaties op. Zo overdreven allemaal maar ook om dat kan je zelfs niet lachen.
Dat overdreven sentimenteel gedoe op het einde was ook al niet meer draagbaar na een belachelijke dood van de butler .
Over het verhaal valt niets te zeggen, kijkbaar maar niet geweldig, zoals bijna alle dingen in deze film. Op de muziek heb ik zelfs niet gelet.
Van horrormomenten heb ik ook niet zoveel gemerkt. Er zit evenveel horror in deze film als in Pirates of the Carribean,met al die skeletten...
Verder is de film totaal niet sfeervol en het kasteel heeft geen enkele griezelige uitstraling maar is alleen maar een groot kitscherig decor.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwak en saai. Eddy Murphy werd en wordt met het jaar slechter. Stop toch man....

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zeer flauwe griezelkomedie met de steeds verder afzakkende Murphy, die al sinds jaren niet meer een goede rol weet te krijgen danwel te spelen. Leuk voor kinderen, maar dat was het dan ook wel. Matig.

avatar van glimmerman2000
Een film die het vooral van de mooi weergegeven sfeer moet hebben.
Het verhaal is daar en tegen ook niet mis, maar toch schort er het een en ander aan.
Leuke familiefilm!

avatar van Chainsaw
Een film die zich in de handjes mag knijpen dat Rick Baker en zijn team vakmannen aan boord waren. De make-up effecten waren zonder twijfel het hoogtepunt van de film. Met name de zombies zagen er zeker niet verkeerd uit, had daar graag meer van gezien. Verder is The Haunted Mansion niets meer dan een dertien-in-een-dozijn werkje met als doelgroep 'jong en oud' voor ogen, maar in praktijk enkel voor 'jong' geschikt. Het voorspelbare script bevat maar bar weinig creativiteit en geslaagde humor is ver te zoeken. Had best leuk kunnen zijn, maar uiteindelijk is het niets meer dan een simpel tussendoortje, waar enkel de make-up effecten en settings verzorgd zijn. De rest ben je na een dag weer vergeten.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van huVILEub
Horror... nee.
Komedie... nee.
Eigenlijk meer een kinderfilm. Er zit niet extra veel humor in als een familiefilm of zoiets dergelijks. Eng is het zeker niet.
Leuke specialeffects/make-up of wat het is. Maar niets komt er eigenlijk uit. Het verhaal is ook niet spetterend, maar had zeker beter uitgepakt kunnen zijn. De attractie in disneyland parijs was 23x zo leuk.
Normaal houd ik wel van Eddie Murphy, maar in deze film doet hij ook niets leuks. Jammer.
Kortom: Géén horror/komedie, aardig, maar slecht uitgepakt verhaal met zwak acteerwerk. Aardige film voor kinderen.

avatar van ibendb
Ja, zo goed is deze film nu ook weer niet, maar hij zorgt zeker voor een goede avond met een paar glimlachjes. Eddy Murphy is irritant. De horror is zeker geen horror. Maar dat zorgt er zeker niet voor dat ik minder van deze film heb genoten. ik hou wel van kinderhorrors.

3* Voor de zingende hoofden!

Voor de kinderen inderdaad.

Al had ik er dan ook niet zoveel meer van verwacht. Wel grappig om de vroege reacties te lezen van mensen die denken dat ze daarwerkelijk een horrorfilm zullen voorgeschoteld krijgen.

Met de aankleiding is niet zoveel mis. Een sfeervol huisje, belichting is leuk, de settings zijn gedetailleerd. En ook de personages (Stamp) zien er oké uit. Het is dan ook best jammer dat Murphy met z'n hele gezinnetje zo geweldig uit de toon valt. Vond sowieso dat de rol meer voor Will Smith geschreven leek, maar het zwarte zakenmannetje met chique BMW werkt gewoon niet in dit kleurrijke haunted house filmpje.

Verder geen geweldige fan van Murphy, dus z'n ondergang herken ik niet echt in deze film. Vind hem meestal niet grappig. Het is uiteindelijk vooral genieten van de decors en aankleiding, het niveau daalt al snel als er mensen in beeld komen of er verhaaltjes verteld worden.

avatar van StevenMighty
Heb hem gezien op Halloween nacht omdat hij me daar erg geschikt voor leek.
Bleek ook te kloppen want ik vond hem erg leuk, een goede combinatie van griezelen en humor.

Het familiefilm gedeelte zat hem in de humor stukjes met Eddie Murphy en z'n gezin, terwijl de mansion zelf best goede horror momenten kende. Heel de crypte scene met de levende doden vond ik echt heel overtuigend eng gemaakt.

De film is gebaseerd op de Disney attractie en wie deze al eens deed zal veel in de film herkennen, zoals de grappige zingende borstbeelden

Goeie griezel/humor film voor jong en oud!

3 sterren

avatar van Devoo
Leuk voor kinderen.

Een simpele komedie die duidelijk gericht is op een jonger publiek. Een soort mengelmoes tussen komedie, fantasy en horror. Voor volwassenen niet echt interessant, maar ik kan me voorstellen dat kinderen hiervan smullen. De beste scène vond ik die met de zingende standbeelden, daar moest ik oprecht mee lachen. Verder had deze film mij niet veel te bieden, maar het keek wel leuk weg.

avatar van Kondoro0614
The Haunted Mansion

Deze beginners geesten film, dus ja voor de 12 jarigen, werd mij op wat punten een beetje als slaperig bevat. Ik kon vaak mijn concentratie niet vast houden op het beeld waarna mijn telefoon al gauw belangrijker werd. Al moet ik zeggen dat ik dit soort films op 12 jarige leeftijd niet had durven te kijken. En ja, vroeger werd ik zelfs bang van zombie's in een film... Meh.. Special effecten waren goed alleen had de film leuker ingeschat. En ik vond het allemaal beetje saai.

Eddie Murphy speelde een leuke rol, ik mag hem wel. Terence Stamp de butler (even goed zeggen voordat ik weer op mijn kop krijg), speelde een prima rol. Net zoals de rest. Het was allemaal niet echt waarvan je zou zeggen "wow".

Het verhaal was matig en ik vond het bij lange na niet zo erg leuk. Het concept is wel leuk bedacht en Eddie maakte me nog wel eens aan het lachen. Stond toevallig op Netflix dus waarom niet gelijk even meepikken ...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Het is wat mij betreft belangrijk dat je in gedachten houd hoe een film is bedoeld, in dit geval een film die geschikt moet zijn voor de hele familie.
De humor vond ik eigenlijk best leuk, lekker flauw wel en ik keek deze film later op de avond toen ik geen zin meer had in iets zwaars en gewoon vermaakt wou worden. Daar is deze film zonder twijfel in geslaagd.
De film heeft een fijne feel-good sfeer met een klein spannend laagje, de humor werkte in de meeste gevallen goed en de setting is zoals veel horror filmpjes van vroeger. (Denk bijvoorbeeld aan House on Haunted Hill, en dan bedoel ik de originele versie natuurlijk.)

Het is een film die geslaagd is in zijn opzet en met kinderen die gelukkig niet irritant waren.

3,5 sterren kan ik hier wel aan kwijt, zeker geen vervelend filmpje.

avatar van Shadowed
Typisch Murphy.

De Murphy is weer terug en acteert opnieuw een beetje hetzelfde als dat hij in het algemeen acteert. Wat voor mij deze film uit de brand helpt is dat de locatie er mooi uitziet en visueel mag de film dan ook wel werken daarmee.

Het huis is mooi en weet wel enigszins een spookachtig sfeertje met zich mee te tillen. Murphy is weer flauw en niet altijd even grappig, het acteerwerk van de rest is ook niet echt briljant. Nergens is het ook heel eng of ongelooflijk sfeervol.

Het huis zelf is wel vrij sfeervol, jammer dat hier echter maar weinig met de sfeer wordt gedaan en het allemaal weer moet terugvallen in een wat flauw bende. Jammer, want dit had makkelijk een klassieker kunnen worden van Disney.

avatar van Harleen Quinzel
Saai en voorspelbaar kinderfilmpje dat nooit tot leven komt omwille van een doods script en overdaad aan zwakke cgi. Het jaren eerder verschenen Casper is stukken leuker en indrukwekkender dan dit gedoe.