Trading Places (1983)

geregisseerd door John Landis
met Dan Aykroyd, Eddie Murphy en Jamie Lee Curtis

Mortimer en Randolph Duke zijn rijke mannen die wel eens een weddenschap houden. Hun laatste weddenschap: Randolph gelooft dat ze van een gewone crimineel een succesvolle zakenman kunnen maken in hun bedrijf. De crimineel, Billy Ray, wordt de baan en het huis van Louis aangeboden om te zien of die criminele zaken gaat doen als hij zijn rijke omgeving en zijn vrienden verliest.

avatar van Timothyvdmeer
Net weer herzien en blijft een heerlijke film.

Regisseur John Landis blaast nieuw leven in het oude thema van "De prins en de bedelaar". Centraal staat de vraag of aangeboren eigenschappen zwaarder wegen dan sociale omstandigheden.

In dit verhaal vragen twee schatrijke senioren en broers, te weten Randolph Duke (Ralph Bellamy) en Mortimer Duke (Don Ameche), zich via een weddenschap af of een goede zakenman wordt gemaakt of wordt geboren. Om dit uit te zoeken, laten ze hun verwende accountant Louis Winthorpe III (Dan Aykroyd) opdraaien voor een misdaad, die hij niet heeft gepleegd en zorgen ze ervoor dat hij in de goot belandt. Zijn baan wordt daarbij overgenomen door straatschooier Billy Ray Valentine (Eddie Murphy), om te kijken of Louis afdaalt naar de criminaliteit en of Billy Ray zich kan redden in de aandelenhandel.

Uitstekende amusante en vermakelijke Komedie film, met een doordacht verhaal, snelle grappen en voortreffelijke vertolkingen. Vooral het eerste uur is zeer goed en daarna wordt het minder, maar wel nog altijd leuk genoeg om te zien (o.a. de scène met de gorilla, zowel een echte als iemand in gorillakostuum, in de trein). Ralph Bellamy, Don Ameche, Dan Aykroyd en Eddie Murphy (toen hij nog leuk was in de jaren 80) worden vaak geroemd om hun vlijmscherpe werk in "Trading Places", maar het waren juist de bijrollen van Jamie Lee Curtis (die ook topless te zien is) als hoertje Ophelia met het hart van goud en Denholm Elliott als butler Coleman, die een British Academy Award uit het vuur sleepten.

Al met al nog steeds een leuke en vermakelijke jaren 80 Komedie film, met Eddie Murphy in één van zijn eerste rollen.

avatar van des1
Murphy's leukste film. Alleen al deze scene: Merry New Year! - YouTube

avatar van badfans69
Zaterdag 8 december 2018 opnieuw in de bioscoop

Trading Places - 35th Anniversary in de bioscoop | pathe.nl

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
John Landis is prima in het maken van niet-subtiele puberale ongein. Het is alleen jammer dat hij de boel altijd enorm moet rekken. Zo ook in Trading Places, een sympathieke komedie met een hoop over de top typetjes en karikaturen, de film oogt vaak meer als een live action tekenfilm. Dat levert geestige sequenties op, maar is met bijna 120 minuten ook vrij vermoeiend, als de film de hele tijd maar van scène naar scène blijft hoppen als een reeks sketches. Zo neemt Landis héél veel tijd voor één grapje met een gorilla, die niet eens geestig is. Dat daar zoveel onnodige tijd in moest zitten. Sowieso zijn de grappen met lange opzet uiteindelijk een stuk minder geestig dan de vaak wat kleinere momenten, zoals Dan Aykroyd als kerstman of alle scènes met Denholm Elliott. En godzijdank stamt deze film uit de tijd waarin Eddie Murphy nog niet meerdere typetjes moest spelen.

3 sterren.

avatar van Graaf Machine
Ja toch een beetje een tegenvaller. Het leukste vond ik de jaren '80 sfeer, de humor was toch vaak van het net-niet niveau. Wat dus betekent dat het zeker niet helemaal niks was, enkele keren best hardop gelachen, meesttijds toch meer wat geglimlacht. Wel lekker dat je in die tijd nog gewoon "foute" grappen kon maken zonder dat je wereldwijd aan de schandpaal werd genageld.

Al met al één van de betere films van Eddie Murphy, maar zeker niet één van de betere comedy's.

avatar van Graaf Machine
Grappig op IMDb, bij "cast".

Ron Taylor ... Big Black Guy
James D. Turner ... Even Bigger Black Guy

Ik neem aan dat dit die twee luitjes uit die politiecel zijn.

avatar van Boneka
Na zoveel jaren nog steeds een van de leukste films van Eddie Murphy. Sowieso waren de jaren 80 vol van dit soort films. Vandaag de dag kunnen we bij comedy's niet meer hard lachen, maar zijn ze soms gewoon leuk. Trading Places heeft zeker wel zijn momenten dat je echt in een lach schiet. Met name in het tweede uur na de lange aanloop in het eerste uur zijn bijzonder grappig . Vooral de coupemomenten zijn hilarisch te noemen. Die gorilla kan er bijvoorbeeld ook nog wel even lekker door. Schitterend gedaan. Ook heeft de film net als bij Coming to America (88) zijn foute grappen. Maar leuk blijven ze wel al zal Sylvana er vast niet meer om kunnen lachen. Ik wel, moet kunnen vind ik zelfs. En zoals ik al bij Coming to America ook al zag bij een van de reviewers, veel grappen zijn door Eddie zelf gemaakt. Dus wie heeft het er dan nog over een neger die als baby wordt geboren al aan het jatten was. Maar zelfspot kan schijnbaar ook al niet meer. Gelukkig geen censuur dus in deze oude films.

Afijn Trading Placing zit verder goed in elkaar wordt mooi opgebouwd en heeft een prettig einde. Ik had het overigens wel een beetje te doen met "Dan Aykroyd". Een leuke rol heeft verder ook dat hoertje Jamie Lee Curtis die toentertijd vooral bekend was met haar Halloween films. De twee oudjes doen het trouwens ook leuk en lang en breed natuurlijk al overleden. Het verbaast me trouwens dat we van Eddie eigenlijk niet meer zo heel veel horen terwijl ie nog redelijk jong is.

Beeld op deze blu ray is goed te noemen. Hij is prachtig mooi opgelapt. Slechts een paar hele kleine vlekjes komen in beeld, maar zijn erg minimaal en te verwaarlozen. Geluid had wat beter gekund.

Film 4.0
Beeld 4.0