• 8.349.757 stemmen

Geregisseerd door: John Landis

Met onder meer: Dan Aykroyd, Eddie Murphy en Jamie Lee Curtis

Releasedatum: 3 november 1983

Plot Trading Places

"They're not just getting rich... They're getting even."

Mortimer en Randolph Duke zijn rijke mannen die wel eens een weddenschap houden. Hun laatste weddenschap: Randolph gelooft dat ze van een gewone crimineel een succesvolle zakenman kunnen maken in hun bedrijf. De crimineel, Billy Ray, wordt de baan en het huis van Louis aangeboden om te zien of die criminele zaken gaat doen als hij zijn rijke omgeving en zijn vrienden verliest.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Pawnbroker

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2043 stemmen

Net weer herzien en blijft een heerlijke film.

Theunissen

Regisseur John Landis blaast nieuw leven in het oude thema van "De prins en de bedelaar". Centraal staat de vraag of aangeboren eigenschappen zwaarder wegen dan sociale omstandigheden.

In dit verhaal vragen twee schatrijke senioren en broers, te weten Randolph Duke (Ralph Bellamy) en Mortimer Duke (Don Ameche), zich via een weddenschap af of een goede zakenman wordt gemaakt of wordt geboren. Om dit uit te zoeken, laten ze hun verwende accountant Louis Winthorpe III (Dan Aykroyd) opdraaien voor een misdaad, die hij niet heeft gepleegd en zorgen ze ervoor dat hij in de goot belandt. Zijn baan wordt daarbij overgenomen door straatschooier Billy Ray Valentine (Eddie Murphy), om te kijken of Louis afdaalt naar de criminaliteit en of Billy Ray zich kan redden in de aandelenhandel.

Uitstekende amusante en vermakelijke Komedie film, met een doordacht verhaal, snelle grappen en voortreffelijke vertolkingen. Vooral het eerste uur is zeer goed en daarna wordt het minder, maar wel nog altijd leuk genoeg om te zien (o.a. de scène met de gorilla, zowel een echte als iemand in gorillakostuum, in de trein). Ralph Bellamy, Don Ameche, Dan Aykroyd en Eddie Murphy (toen hij nog leuk was in de jaren 80) worden vaak geroemd om hun vlijmscherpe werk in "Trading Places", maar het waren juist de bijrollen van Jamie Lee Curtis (die ook topless te zien is) als hoertje Ophelia met het hart van goud en Denholm Elliott als butler Coleman, die een British Academy Award uit het vuur sleepten.

Al met al nog steeds een leuke en vermakelijke jaren 80 Komedie film, met Eddie Murphy in één van zijn eerste rollen.

avatar van des1

Zaterdag 8 december 2018 opnieuw in de bioscoop

Trading Places - 35th Anniversary in de bioscoop | pathe.nl

avatar van Chainsaw

Chainsaw

John Landis is prima in het maken van niet-subtiele puberale ongein. Het is alleen jammer dat hij de boel altijd enorm moet rekken. Zo ook in Trading Places, een sympathieke komedie met een hoop over de top typetjes en karikaturen, de film oogt vaak meer als een live action tekenfilm. Dat levert geestige sequenties op, maar is met bijna 120 minuten ook vrij vermoeiend, als de film de hele tijd maar van scène naar scène blijft hoppen als een reeks sketches. Zo neemt Landis héél veel tijd voor één grapje met een gorilla, die niet eens geestig is. Dat daar zoveel onnodige tijd in moest zitten. Sowieso zijn de grappen met lange opzet uiteindelijk een stuk minder geestig dan de vaak wat kleinere momenten, zoals Dan Aykroyd als kerstman of alle scènes met Denholm Elliott. En godzijdank stamt deze film uit de tijd waarin Eddie Murphy nog niet meerdere typetjes moest spelen.

3 sterren.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Ja toch een beetje een tegenvaller. Het leukste vond ik de jaren '80 sfeer, de humor was toch vaak van het net-niet niveau. Wat dus betekent dat het zeker niet helemaal niks was, enkele keren best hardop gelachen, meesttijds toch meer wat geglimlacht. Wel lekker dat je in die tijd nog gewoon "foute" grappen kon maken zonder dat je wereldwijd aan de schandpaal werd genageld.

Al met al één van de betere films van Eddie Murphy, maar zeker niet één van de betere comedy's.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Grappig op IMDb, bij "cast".

Ron Taylor ... Big Black Guy

James D. Turner ... Even Bigger Black Guy

Ik neem aan dat dit die twee luitjes uit die politiecel zijn.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Na zoveel jaren nog steeds een van de leukste films van Eddie Murphy. Sowieso waren de jaren 80 vol van dit soort films. Vandaag de dag kunnen we bij comedy's niet meer hard lachen, maar zijn ze soms gewoon leuk. Trading Places heeft zeker wel zijn momenten dat je echt in een lach schiet. Met name in het tweede uur na de lange aanloop in het eerste uur zijn bijzonder grappig . Vooral de coupemomenten zijn hilarisch te noemen. Die gorilla kan er bijvoorbeeld ook nog wel even lekker door. Schitterend gedaan. Ook heeft de film net als bij Coming to America (88) zijn foute grappen. Maar leuk blijven ze wel al zal Sylvana er vast niet meer om kunnen lachen. Ik wel, moet kunnen vind ik zelfs. En zoals ik al bij Coming to America ook al zag bij een van de reviewers, veel grappen zijn door Eddie zelf gemaakt. Dus wie heeft het er dan nog over een neger die als baby wordt geboren al aan het jatten was. Maar zelfspot kan schijnbaar ook al niet meer. Gelukkig geen censuur dus in deze oude films.

Afijn Trading Placing zit verder goed in elkaar wordt mooi opgebouwd en heeft een prettig einde. Ik had het overigens wel een beetje te doen met "Dan Aykroyd". Een leuke rol heeft verder ook dat hoertje Jamie Lee Curtis die toentertijd vooral bekend was met haar Halloween films. De twee oudjes doen het trouwens ook leuk en lang en breed natuurlijk al overleden. Het verbaast me trouwens dat we van Eddie eigenlijk niet meer zo heel veel horen terwijl ie nog redelijk jong is.

Beeld op deze blu ray is goed te noemen. Hij is prachtig mooi opgelapt. Slechts een paar hele kleine vlekjes komen in beeld, maar zijn erg minimaal en te verwaarlozen. Geluid had wat beter gekund.

Film 4.0

Beeld 4.0

Geluid 3.5

Extra's geen.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

“I had the most absurd nightmare. I was poor and no one liked me. I lost my job, I lost my house, Penelope hated me, and it was all because of this terrible, awful Negro!”

Een heerlijke komedie film met Murphy in de hoofdrol. Ik heb me eigen erg vermaakt ens soms goed gelachen om de komische act die hij wederom op weet te zetten. ‘Trading Places’ is echt typisch jaren ’80 komedie en ik hou er wel van. Grof en soms kurkdroog met hier en daar een enkele racistische opmerking die wel kan (je beschadigt er niemand eigenlijk mee) en toch nog aardig wat dames die topless verschijnen in de film, ze zijn er duidelijk niet vies van en het komt heerlijk in beeld. Jammer dat tijden zo veranderen, nu niks meer mag en kan. Achja, daar verder geen discussie over maken: de film kijkt prima weg, en is een leuke komedie waar je wel van moet houden.

De film had ik hoofdzakelijk uitgekozen omdat er een lichte kersttint aan zit, dit brengt toch wel een beetje ten goede hoe de sfeer er momenteel bij hangt, want dat is één en al kerst op het ogenblik. De sfeer is dus erg leuk maar ook het verhaal vond ik vermakelijk. We volgen een zwever (Murphy) en een zakenman. Op een dag komen de twee in aanraking als de zwerver vals beschuldigd word van diefstal maar even later op borgtocht toch nog vrij komt. Twee broers hebben een weddenschap gepleegd om de zwerver een goede zakenman te laten worden. Ondertussen is Louis in een tocht om van rijk naar erg arm te gaan waar alles tegen zit. Hij zet echter alles op alles om zijn baan, huis en leven weer terug te krijgen terwijl Ray er achter komt wat er nou precies aan de hand is. De twee gaan samen werken om vervolgens de twee rijke mannen van de troon te stoten.

Dan Aykroyd en Murphy spelen beiden hun rol erg leuk en vooral goed. Met erg veel leuke komedie scenes er in verwerkt. Ook vond ik Jamie Lee Curtis het leuk doen die echt een prachtig lichaam had destijds, en ook de badkamerscene- vond ik niet verkeerd. Een boeiende en leuke cast.

Ja, de film is geslaagd. Ik heb veel gelachen om een paar domme dingen, en het is in het algemeen gewoon erg vermakelijk. Het verhaal is leuk, het concept ook.

avatar van maurice32

maurice32

Kijk ik altijd met kerst , heerlijke film .

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Beetje gemengde gevoelens. Het begin is zonder meer het best, als Winthorpe en Valentine worden geïntroduceerd -met de klassieke scène "I can see! I've got legs!"- en als langzaam het duivelse plannetje van de twee oude heren vorm begint te krijgen is het zowel komisch als bijtend. Ook vond ik Aykroyd echt geweldig als grommende kerstman. Vanaf het moment dat Valentine achter de waarheid komt zakt het helaas in, met als dieptepunt die verkleedpartij in de trein en dat gedoe met die aap. Ook de finale op de beurs werkte niet, eigenlijk had de film toen ook al lang afgelopen moeten zijn-een dergelijk verhaaltje moet toch in 90 minuten verteld kunnen worden?

Een film met twee gezichten dus, waarbij ook weer eens opvalt hoe politiek incorrect Hollywood destijds nog mocht zijn.

avatar van Movsin

Movsin

Het eerste gedeelte van de film is best genietbaar, plezierig, boeiend, goed en logisch verhaald. Daarna daalt het peil van de film zienderogen : rommelige, burlesque toestanden, dwaze achtervolgingen en smijt- en gooipartijen, clichés alom en karikaturaal. Kortom vervelend.

Spijtig.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Leuke film, die ik al zeker 3 keer gezien heb, maar toch blijft niet alles hangen.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Degelijk.

Trading Places is, ondanks de wat stoffige look, een prima wegkijker. Eddie Murphy zorgt voor een natuurlijke schwung in tegenspel met Dan Aykroyd, die m.i. toch echt geen komisch talent is. De kerstsetting blijft voor de verandering eens op de achtergrond en staat in schril contrast met de humor die soms toch wel rechtdoorzee overkomt. Aan fucks ontbreekt het niet en af en toe passeert er zelfs wat bloot. Nu bon, als komedie kan het nog net. De situationele humor is oké, maar het is toch vooral een feelgood-film. Hilarische taferelen heb ik althans niet gezien.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2080 berichten

Eddie Murphy die zijn beste stereotypes speelt, dansend met een black face de trein op stelten zet. Toen dat nog allemaal gewoon kon zonder hysterie. Alleen al daarom kan ik deze film wel waarderen. Verder was het een fijne herziening waard, als ondergewaardeerde kerstfilm.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Dan Aykroyd en Eddie Murphy waren allebei nog grappig in de jaren '80. Ook dat koppel rijke oude knarren, gespeeld door Ralph Bellamy en Don Ameche, is leuk. Ik ben het eens met hen die zeggen dat de film erg goed begint met toch wel bijtende en soms foute humor, maar eens in de trein gaat het heel snel bergafwaarts naar het niveau dwaze kolder. Als je de vervelende kop van James Belushi ziet, weet je al dat het fout gaat. Het absolute dieptepunt komt met die twee apen, eentje in een erg nep pak en de ander in een nog nepper pak. De film duurt een half uurtje te lang, en begint na anderhalf uur gewoon te vervelen.

Ajax&Filmfreak schreef:

Wat een prachtige borsten had Jamie Lee Curtis vroeger zeg

Het is maar dat niets perfect is in deze wereld, maar haar borstenpartij zat toch wel dicht tegen de perfectie aan.