• 8.487.330 stemmen

The Sorcerer's Apprentice (2010)

Avontuur / Fantasy | 109 minuten
3,07 1.427 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Geregisseerd door: Jon Turteltaub

Met onder meer: Nicolas Cage, Jay Baruchel en Alfred Molina

Releasedatum: 29 juli 2010

Plot The Sorcerer's Apprentice

"It's The Coolest Job Ever."

Balthazar Blake (Nicolas Cage) is een tovenaarsmeester in het hedendaagse Manhattan die probeert zijn stad te beschermen tegen zijn aartsvijand, Maxim Horvath. Balthazar kan dit echter niet alleen, daarom benadert hij de jonge Dave Stutler (Jay Baruchel). Dave is een doorsnee jongen maar heeft een verborgen potentieel om een tovenaar te kunnen worden. Balthazar neemt de jongen onder zijn hoede en geeft zijn onzekere leerling een stoomcursus magie. Het vergt het uiterste van Dave zijn moed om Balthazars training te overleven, de stad te redden en het meisje van zijn dromen voor zich te winnen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Gydo schreef:

Iedereen wie deze film een cijfer geeft boven de 3,5*, adviseer ik de afleveringen van Dora te kijken..

Ik heb alle afleveringen al gezien en nu? cor sleutel!

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1942 berichten

tattoobob schreef:

Ik heb alle afleveringen al gezien en nu? cor sleutel!

Tja... je moet mensen met een standaardafwijking van 1,55 volgens mij niet al te serieus nemen

Nee das waar hahahah.

avatar van schoonetoonen

schoonetoonen

Niet onaardig, maar wel erg voorspelbaar allemaal.

avatar van DtchTux

DtchTux

2*.

Je weet eigenlijk al dat hij goed afloopt. Soms leuke humor-momentjes Maar is de film voor jong-volwassenen of voor kinderen? Er zit vanalles in.

Effecten trouwens mooi gedaan, dat krikt de film op

avatar van Hey Blondie!

Hey Blondie!

Wat een prutswerk, echt verschrikkelijk. In de grote lijnen zit de film goed in elkaar en het ziet er ook prachtig uit. Maar wat een gruwlijk slechte dialogen tussen Cage en Baruchel. Het vuur in het acteerwerk van Cage was dan ook al snel uit. Waarschijnlijk had hij doorgekregen dat Baruchel zijn rol niet aankon.

Dankzij Kebbel en vooral Molina heb ik het toch nog af kunnen kijken en zelfs op 3 sterren uit kunnen komen. Ik heb nu eenmaal een zwak voor slechterikken.

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2083 stemmen

Rol van Alfred Molina was erg leuk. Maar Monica Belucci (erg mooi) was om te janken.

Verder was het einde van de film erg jammer. Opeens wordt het hem duidelijk...

Goed zo voorspelbaar als de pest, na opnieuw te hebben bekenen blijven de punten staan.

avatar van The Brain

The Brain

Deze film twee keer gezien en beide keren best genoten. Dat die Baruchel geen super bekende acteur is mag geen verassing zijn. De film kijkt lekker weg.

avatar van Hansjepansje

Hansjepansje

Stiekem had ik hier wel zin in. Turteltaub heeft met National Treasure en diens opvolger twee fijne filmpjes gemaakt, en Cage kan bij mij weinig fout doen. The Sorcerer's Apprentice doet alles volgens het boekje, maar doet het wel goed. Standaard verhaaltje over liefde en verraad, de wereld die gered moet worden en om alles af te maken uiteraard nog een meid wiens hart veroverd moet worden. Turteltaub heeft er weer een lekker vlotte film van gemaakt, zonder echte hoogtepunten maar ook nergens momenten dat het echt inzakt. Cage is op niveau, Alfred Molina een heerlijke bad guy en Teresa Palmer is erg schattig. Zitten ook een paar toffe verwijzingen in, moest bijvoorbeeld hardop lachen bij die Star Wars-referentie.

Waarom dan geen hogere score? Dat heeft alles te maken met ene Jay Baruchel. Ugh, wat een vat vol ergernis. Ik erger me in dit soort films niet zo vaak aan acteerprestaties, maar dit was wel heel opvallend slecht. Zonde, want verder was dit best een leuk filmpje. 2.5*

avatar van RuudC

RuudC

Tja, disney. Dat betekent avontuur, spektakel, humor en liefde. Iedere keer op dezelfde wijze in de blender gegooid. Als dit een cartoon zou zijn geweest, had het zo tussen al die andere tekenfilms gepast.Eigenlijk pakt het in Sorcerers Apprentice gewoon goed uit. Het komt vertrouwd over, maar belangrijker is dat de Disneymagie hier goed werkt. De plasmaballen en vuurstralen worden al snel saai, maar alle andere vormen van magie zijn hartstikke leuk. Neem nou het moment waarin de Chinese tovenaar ontwaakt en zijn Oriëntaalse magie ontvouwt. Erg leuk gedaan! Waarom Abigail Williams dan ineens zo'n minirolletje krijgt is me een raadsel. Sorcerer's Apprentice had zoveel kleur kunnen krijgen wanneer enkele andere magiërs hadden kunnen schitteren, maar dat wordt ineens afgekapt. Een gemiste kans. Ook dat er niet zoveel artefacten als het Perzisch drijfzandtapijt zijn, is jammer.

Ach, verder vind ik het acteerwerk dik in orde. Nicholas Cage en Alfred Molina doen het beide uitstekend. Ook Jay Baruchel kan ik best hebben. Hij had wel wat minder stuntelig mogen zijn (en dan had hij beter vervangen kunnen worden inderdaad), maar het resultaat mag er wezen. The Sorcerer's Apprentice biedt een leuk verhaal en veel popcornvermaak. We hebben beter gezien van Disney, maar ook véél slechter.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Wow, dit is een overbodige film die het moet hebben van de magische shizzle. Het is echter niet veel bijzonders wat er gebeurt: een oeroude vete wordt eindelijk eens beslecht. Dat is het en dat is toch wel karig. Nicolas Cage acteert voor de rest routineus en het is Jay Baruchel die de film pas echt goed weet te ruïneren. Wat een irritant mannetje is dat met dat vreemde kinderachtige stemgeluid van hem.

scorsese

Redelijke film waarin een jongen erachter komt dat hij afstamt van de tovenaar Merlijn. Een avontuurlijk verhaal over magiërs en tovenaars dat zich afspeelt in het hedendaagse New York. Flink wat spektakel en special effects. Uiterst voorspelbaar, maar nog redelijk vermakelijk. Jay Baruchel is niet goed op zijn plaats hier in de titelrol.

avatar van shortmen

shortmen

Best leuk filmpje, irriteerde me wel aan de jonge tovernaar. Als zijn rol niet de nerd was geweest maar gewoon een normale gast dan had het allemaal beter en sterker uitgepakt.

tattoobob

Leuke fantasie film met een goede rol van Cage,die ook voor deze rol geknipt is .

Een film waar je gelijk lekker in zit,goede CGI en effecten en ook het acteerwerk van de spelers is meer dan voldoende.

Leuk verhaal wat ook echt bij zo,n film past.....aanrader voor wie van dit genre houd.

avatar van tomnuytkens

tomnuytkens

Leuke film met knappe special effects. Cage kruipt prima in de rol.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Are you in Depeche Mode?

Dit soort grapjes maken het extra leuk.

Ik hou in de regel helemaal niet zo van films over magiërs en tovenaars en wat dies meer zij, maar deze film was zeker wel prettig om naar te kijken.

Met de mooie special effects, goede dosis humor en Nicholas Cage in de hoofdrol kom ik op een degelijke 3☆.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Nog maar eens gekeken... best een redelijk filmpje, voor een Disney dan. Natuurlijk weer erg voorspel en uiteraard ook zoet maar de special fx zien er wel goed uit en het verhaal verveeld niet. Leuk tussendoortje.

avatar van Antonev

Antonev

Leuk en avontuurlijk filmpje over een jongen die meer is dan hij denkt te zijn. Cage is geinig als oude tovenaar. Zitten een paar behoorlijk fraaie passages in.

avatar van John Barry

John Barry

Leuke film om eens gezien te hebben, maar echt goed is de film niet.

Wat vooral de moeite waard is zijn de goede special effects en de leuke actie scenes. De gevechten tussen de verschillende tovenaars zijn erg vermakelijk. Het verhaal is niet hoogstaand, maar kan er wel mee door.

Wat de film echter een beetje de das omdoet is het hele slechte acteerwerk. Nicolas Cage komt totaal niet geloofwaardig over als tovenaar en het acteerwerk van Jay Baruchel is ook niet om naar huis te schrijven. De rest van het acteerwerk is eigenlijk ook niet al te best. Enigste die een beetje goed uit de verf kwam was Alfred Molina als Maxim Horvath.

Muziek van Trevor Rabin was wat te bombastisch en verder ook niet zo bijzonder, toch zijn muziek is niet slecht past wel aardig bij de film.

De film kijkt wel vlot weg en is nog best vermakelijk, maar echt goed is het niet.

avatar van psychopath

psychopath

Had echt een zo veel betere film kunnen zijn als die 16+ was geweest en ze niet voor Jay Baruchel hadden gekozen.

Jammer want echt toffe special effects en spells.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Voor een keertje kan het er wel door. Heeft wat mee van een moderne herwerking van The Sword in the Stone; los van het meester versus leerling thema wordt ook verwezen naar de scène waarin Dave de schoonmaak met magie tot leven brengt. Veruit één van de leukste scènes uit de film.

Walt Disney Studios join Jerry Bruckheimer... dat wil zeggen een spektakelfilm, en spektakel krijg je wel. Met bombastische trompettenmuziek, een helse vaart en leuke special effects. De film heeft genoeg bekijks en er komt met de regelmaat van de klok wel iets leuks in beeld. Baruchel viel me redelijk tegen als de ratelende spraakwaterval van New York; het woord irritant staat op zijn kop geschreven maar zijn geeky personage rechtvaardigt dat ergens wel. Gelukkig is er nog de lieflijke Palmer en een theatraal overacterende Molina om hem nu en dan eens te doen vergeten. Het blijven allemaal gemakkelijke standaard rollen voor Cage en Molina. Voor hun huidig acteerniveau goed genoeg. Ik kon het in ieder geval nog makkelijk verteren allemaal al hoef ik die zeker niet meer te herzien.

avatar van rambofirst

rambofirst

komt hier eigenlijk nog een vervolg op, want het einde van deze film insinueert wel dat er een vervolg op zou komen ?????

avatar van Shadowed

Shadowed

Turteltaub.

Vanuit deze regisseur heb ik nog niet veel werk mogen aanschouwen, maar mijn gok is dat hij vooral uithaalt met effecten. Veel van zijn films lijken vooral in te zetten op actie met veel geld. Deze film is daar geen uitzondering op, maar weet het wel net wat beter aan te pakken dan je zou denken. Turteltaub weet namelijk goed wat hij moet doen.

En dat is geslaagde, knappe actie neerzetten. Door middel van wat bijzondere effecten en magische ideeën wordt aan ons een verhaal getoond. Soms maakt datzelfde verhaal wat bijzondere keuzes, zoals de casting. Je zou niet denken dat Baruchel een goede keuze was voor deze rol. En daarin heb je gelijk, want hij past er niet in. Ook Cage is saai te noemen als krachtige tovenaar en waarom Bellucci überhaupt nog acteert is me al helemaal een raadsel.

Gelukkig weet de regie de boel wat beter op te lossen. Zeker de tweede helft van de film staat in het kader van wat sterke beelden. Misschien niet qua verhaal, want die blijft altijd aan de veilige kant, maar wel qua vormgeving. Zeker de achtervolging door de stad en de best spectaculaire finale zorgen ervoor dat de film geen enkel probleem is om van te genieten.

Verder hangt er ook wel een aardig tempo en wisselt de actie zichzelf aardig af met de reguliere beelden. Ook kon ik de lol wel inzien van bijrollen zoals die van Kebbell. Uiteraard kampen deze films met wat narratief problemen, maar het mag de pret niet drukken. Vlotte regie en mooie effecten zorgen ervoor dat deze fantasierijke film die niet te lang duurt nooit een probleem is om doorheen te komen. Prima vermaak.