• 10.980 nieuwsartikelen
  • 162.773 films
  • 10.300 series
  • 30.056 seizoenen
  • 616.475 acteurs
  • 193.533 gebruikers
  • 9.002.087 stemmen
Avatar
 
banner banner

Io Sono l'Amore (2009)

Drama / Romantiek | 120 minuten
3,27 339 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 120 minuten

Alternatieve titel: I Am Love

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Luca Guadagnino

Met onder meer: Tilda Swinton, Flavio Parenti en Edoardo Gabbriellini

IMDb beoordeling: 7,0 (23.905)

Gesproken taal: Engels, Italiaans en Russisch

Releasedatum: 26 augustus 2010

Plot Io Sono l'Amore

Een aristocratische Italiaanse familie komt samen in hun imposant Milanees landhuis om de verjaardag van de pater familias te vieren. Kleinzoon Eduardo stelt verloofde Eva voor aan de familie en zijn zus Elisabetta presenteert een schilderij aan haar grootvader. Ineens staat de vreemdeling op de stoep die de voorheen onverslaanbare Eduardo van zijn titel beroofde in een race. En wanneer opa zijn plannen voor de bedrijfsovername bekendmaakt, beginnen de gecontroleerde manieren en de etiquette van de familie scheurtjes te vertonen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Emma Recchi

Edoardo Recchi Junior

Antonio Biscaglia

Elisabetta Recchi

Edoardo Recchi Senior

Allegra Rori Recchi

Tancredi Recchi

Eva Ugolini

Gianluca Recchi

Ida Marangon

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23124 berichten
  • 3452 stemmen

Opvallende gelijkenis met Hitchcock's Vertigo.
De achtervolgingsscène door de straten van San Remo met bijpassende muziek...... en de haarkrul van Emma lijkt verdacht veel op die van Carlotta.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2460 berichten
  • 1426 stemmen

Qua artistiek is dit ongetwijfeld van een hoog niveau. Visuele franjes, met bijzonder veel aandacht voor de camerastanden en invalshoeken. Met een soundtrack die helemaal in de beelden opgaat. En met een betoverende Tilda Swinton - door haar acteren, en door de manier waarop ze wordt uitgebeeld: het ene moment een indrukwekkende, imposante en eyecatching dame, het andere moment een rouwend wrak.

Maar wat baten oog en oor, als het verhaal niet boeien kan ?

Ik raakte hier nergens bij betrokken, kon me geen moment inleven, ging totaal niet op in de sfeer die een dergelijke film zou moeten uitstralen. Het gevoel van in het tv-scherm getrokken te worden, en in de scenes op te gaan, en uit te kijken naar wat er aankomt, dat gevoel dat kwam er nooit.

Ik zit me suf te denken aan de titel van een film; het verhaal speelt zich af in een aula of feestzaal, met veel gekostumeerd volk, en ergens na halfweg is er een moord en wordt de dader onder de aanwezigen gezocht; een film die hier vrij hoog scoort op MM: een totaal andere plot, maar deze Io Sono L'Amore roept daar ergens toch herinneringen aan op. Als je er niet 'in' geraakt, wordt het een lange zit, waarbij je bij 'The End' een zucht van verlichting slaakt.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30497 berichten
  • 5205 stemmen

Voor zover je het vergelijk kan maken, is het jammer dat de film La Meglio Gioventù beter in de smaak valt dan deze Io Sono l'Amore. Io Sono L'Amore neemt haar tijd, de regisseur blijft soms even stil staan om een shot mooi in beeld te brengen, en creëert de nodige sfeer. Nergens wordt het echt hoogstaand, maar het blijft genieten. Ik hou wel van dit tempo. Tilda Swinton toont dat ze één van de betere actrices is uit de 21e eeuw. De film zelf neemt ons dan weer terug naar de hoogdagen van de Italiaanse film. Niet dat het zich hoeft te meten met de grootmeesters, maar het is toch een aangename nostalgische ode.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7758 berichten
  • 8116 stemmen

Knappe constructie. Genietbaar camerawerk met verrassende, mooie shots uit verrassende hoeken.

Afwisselend spelen met muziek en geluidloze scènes.

Dat er gebrek aan tempo is kan niet ontkend en het plot niet bol staat van actie evenmin, maar de beschrijving van hoe, ook in stijve, deftige, aristocratisch families, het masker en de facade kan wegvallen, wanneer het om (sensuele) verborgen verlangens gaat, is best geslaagd. Getuige de figuur van "moeder" Tilda Swinton.

Groots is het wel niet maar zekerlijk genietbaar.

De korte scène met de fotos tussen moeder en dochter (een uitstekende Alba Rohrbacher) is knap vertolkt.


avatar van pampelonne

pampelonne

  • 312 berichten
  • 131 stemmen

mooie film met veel melodrama en sex in softfocus tussen -letterlijk- de bijtjes en de bloemetjes.:)

een sterke rol van tilda swinton, maar echt invoelend maakt ze het niet want ik begreep haar motieven niet echt. de cinematografie is beeldschoon vooral dat stukje in Nice.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8435 berichten
  • 4735 stemmen

Uit Italiaanse hoek komen wel meer verborgen pareltjes naar boven. Nu niet dat dit een topper is, maar kwaliteit is er zeker aanwezig. Ook geen film die ik me jammer genoeg na enkele weken/maanden zal herinneren. Daarvoor boeide hij me net iets te weinig.

Technisch zeker bovengemiddeld met mooie shots en camerastandpunten. Mooie ondersteunende klassieke muziek ook, vooral bij de climax op het einde, net iets te bombastisch (en melodramatisch misschien). Geen echt originele prent: een film over één of andere rijke aristocratische familie met onderhuidse spanningen en geheimen. Naar de buitenwereld toe de perfecte familie. Naar binnen toe verrot van intriges en hypocrisie.

Een uitstekende Tilda Swinton, fraai decor met mooie beelden van Milaan en het platteland, maar qua verhaal net te weinig om me echt mee te zuigen. Ik moet nu zeven films later al eens nadenken wat er nu precies allemaal gebeurd is. Oja, die seksscène! Best sensueel gefilmd, beetje Terrence Malick in The thin red line met zijn natuur en beestjes.


avatar van stephan-0115

stephan-0115

  • 1342 berichten
  • 1878 stemmen

Oei oei oei. Ik denk dat dit de grootste tegenvaller van het jaar wordt.. Ik had hier echt hele hoge verwachtingen van, maar deze zijn absoluut niet gerechtvaardigd.

De eerste 40/50 minuten gaan nog wel, maar daarna kon ik geen enkele seconde m'n aandacht er nog bij houden. Het deed me gewoon niets, en ik kon er niets mee. De eerste 40/50 minuten redden Io sono l'Amore (wel een schitterende titel) van de laagste score.

1*


avatar van wezli

wezli

  • 130 berichten
  • 954 stemmen

Ik ben een groot fan van Tilda Swinton. Maar niet van deze film, hoe goed het er ook uitziet. weinig verhaal kan, maar geen verhaal gaat wat ver....


avatar van Baboesjka

Baboesjka

  • 891 berichten
  • 1613 stemmen

Dit is echt zo’n film die langzaamaan op gang komt. Ik dacht pakweg het eerste half uur zelfs dat het niet mijn ding was, maar toen begon het zich te ontvouwen en werd het een parel. Tilda Swinton speelt haar rol (wederom) fenomenaal, ook de anderen vind ik erg goed en toen ik eenmaal in het verhaal zat, sleepte het mij mee. Zo mooi, ontroerend, artistiek en romantisch, naast al de dramatiek. De muziek vind ik bijpassend en het versterkt de emoties en de gebeurtenissen. Indrukwekkend kunstwerk! 4*


avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

  • 687 berichten
  • 321 stemmen

Mooie film om naar te kijken, heeft Visconti elementen en Swindon is goed gecast.

Een vrouw die van nature heel veel uiteenlopende rollen en uitdossingen heeft: in Narnia met een schitterend spel en kop en zo nog veel meer. Met kort, wit haar een sciencefiction uiterlijk en in deze film het aristocratische en koele dat erbij hoort. Halverwege ben ik afgehaakt, toen werd het voorspelbaar, want de affaire met haar zoons vriend zie je van verre al aankomen.

Om naar te kijken een rustige, aangename film die doet denken aan de grote, Italiaanse klassiekers.

Swindon speelt deze rol erg goed. zo'n blanke parel in de Italiaanse aristocratie in verval.


avatar van ubbink

ubbink

  • 6 berichten
  • 296 stemmen

wat een mooie film over het kiezen van de eigen weg in het leven; mooi gemaakt ook!


avatar van Zeriel

Zeriel

  • 1375 berichten
  • 2408 stemmen

Prachtig gefilmd allemaal zoals vaker opgemerkt hier. Alleen liet het mij verder koud wat de hoofdpersonen overkomt. Van enige chemie tussen de “geliefden” heb ik niks gemerkt, vooral van de kok vond ik dat helemaal niet invoelbaar, een lustobject voor Emma ja, wederzijdseaantrekkingskracht nee. Ik dacht ook dat hij een oogje had op Eduardo en dat wel wederzijds... zo dat al de bedoeling was en dus mede de oorzaak van het fatale ongeluk, komt dat verder helemaal niet uit de verf.... dat was juist interessant geweest...

De anderen; de zoon en vriendin blijven ook erg op afstand. Ondanks dat het doek geheel gevuld werd met bewegend naakt vlees, voelde het allemaal nogal kil aan.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21335 berichten
  • 4482 stemmen

Prachtige film. Guadagnino kent zijn klassieken want dit draagt veel sporen van klassieke Italiaanse cinema. Vooral Visconti is merkbaar een invloed. Al is dit kleiner drama dan bij hem vaak. In het begin als de vader terugtreed is dat het startschot waarbij bijna iedereen uit zijn rol sodemietert. Het bedrijft wordt geheel tegen zijn wensen in verkocht, dochter krijgt een lesbische verhouding waarvoor ze haar keurige vriend verlaat en moeder die zich al decennia in een kleurloos keurslijfbestaan heeft gehesen kiest er ook voor om haar gevoel te volgen. Het einde breekt eigenlijk met traditionele Italiaanse eindes of misschien wel filmeindes in het algemeen. Moeder weigert haar breuk met wat er verwacht wordt als oorzaak (en de dood van haar zoon als een soort boetedoening voor de zondes van har familie te zien en kiest voor haarzelf. Ik merkte dat ik dat zelfs niet verwachte. Gewend als we zijn aan het leggen van schuldverbindingen die niet bestaan En dat is de kern van de film.


Doet niet onder voor Call Me By Your Name, benieuwd naar de rest.