• 8.230.085 stemmen

Geregisseerd door: Tom Ford

Met onder meer: Colin Firth, Julianne Moore en Matthew Goode

Releasedatum: 4 februari 2010

Over A Single Man

Los Angeles 1962, het hoogtepunt in de Cuba crisis. De Britse homoseksuele professor George Falconer (Colin Firth) worstelt met de betekenis van het leven na de dood van zijn partner, Jim (Matthew Goode). George leeft compleet met zijn gedachten in het verleden en kan zich geen beeld van de toekomst vormen. We volgen hem gedurende een dag waarop een serie ontmoetingen en gebeurtenissen George er toe doen besluiten dat er geen betekenis aan het leven zit na Jim. George wordt bijgestaan door zijn beste vriendin Charley (Julianne Moore) die zo haar eigen vragen over haar toekomst heeft. Gebaseerd op de gelijknamige roman door Christopher Isherwood.

imageimage

Social Media

AGE-411

Elke keer als ik die poster zie moet ik denken aan prins Laurent

avatar van plankieplank

plankieplank

Na de weightwatchers zeker...?

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Goed geacteerd, prachtige muziek en cinematografie maar niks voor een homofoob als ik.

avatar van Reinoir

Reinoir

Hater

avatar van lebowski

lebowski

Gisteren voor een tweede keer gezien, stem verhoogd. Mooie 'kleine' film, het effect van het in kleur verbeelden van de gemoedstoestanden van Falconer vind ik een prachtige vondst.

Wel een heel opvallende fout, joe black meldde het ook al, die heb ik de eerste keer gemist: Hij grijpt bij zijn hartaanval inderdaad naar zijn rechterarm en borst. Rare blooper. Je zou denken dat het opzettelijk is, but why?

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Wat een prachtige film zeg, er zitten een paar scenes in die ik wel 100 keer kan zien, geweldige sfeer en onwijs goed acteerwerk.

avatar van Resurrection

Resurrection

Toch wel een indrukwekkend filmpje dit; veel klopt gewoon: de muziek, de aankleding, het spel, de cinematograpie en ook het verhaal is onderhoudend en laat je even nadenken.

Om dezelfde redenen keek ik er naar uit om deze film te zien. Als fervent Mad Men-volger vind ik de sfeer en de stijl van de vroege jaren '60 ontzettend mooi (leuk dat je Jon Hamm nog even hoort, een stem die je herkent uit duizenden). Met de bekende modeontwerper Tom Ford als regisser wist je dat het met de aankleding wel goed zou zitten, maar hij blijkt dus ook heel aardig te kunnen regisseren. Colin Firth krijgt in zijn rol alle tools en ruimte om te excelleren en dat doet hij dan ook gewoon. Het karakter van Julienne Moore vond echter ik niet interessant of een meerwaarde hebben, maar ik heb me er ook niet aan geergerd. Ik weet trouwens niet of het écht een fout is als hij een hartaanval krijgt. Hij doet namelijk al iets met zijn rechter arm voordat hij verschiet van de pijn, misschien verkrampt het, of kan hij moeilijk ademhalen o.i.d. Je gaat je trouwens wel afvragen of dit en tragische dood is of een mooie, voor beide is wel iets te zeggen.

avatar van stefan dias

stefan dias

Aardige film, überstyled weliswaar, wat het allemaal wel heel mooi maakt, maar anderzijds ten koste gaat van de geloofwaardigheid.

Dat niet alleen decor en kleding (té) perfect zijn, maar ook de woorden van George altijd feilloos elegant zijn, is wel een leuke extra.

Colin Firth is gewoonweg heel, heel goed, maar de jongetjes zijn iets te veel gewoon mooie jongetjes, een übergay zijn wet dreams zeg maar, om echt veel vlees aan hun rol te geven.

Ik vrees dat het deze film niet zo heel lang aan mijn ribben gaat kleven.

avatar van rubenn

rubenn

Couturier Tom Fords A SINGLE MAN ging me niet in de koude kleren zitten: ‘gelintmeterde’ architectonische annex fotografische kadrementen strak in het pak, om in te wonen. De objecten, materialen en houten oppervlakken, “you feel he's polished them with his own linen handkerchief.” Art (not) for ad’s sake. Bedekt met mantel der (heren)liefde: montage me wat ruw van snit en de kleurspoelingsgimmick bij de mooi afgewassen beelden.

avatar van Loefa

Loefa

Prachtige film.

avatar van timbo_

timbo_

Het is lang geleden dat ik me zo verveeld heb tijdens een film. En dat nog wel bij een film waarover zo veel goeds te zeggen valt. De hoofdrol van Colin Firth bijvoorbeeld is indrukwekkend. Ook het prachtige spel met kleuren, het camerawerk en de naadloze overgang van flashbacks naar het heden zijn meer dan prima. Dat A Single Man toch zo'n saaie ervaring is geworden, komt vooral door het trage tempo van de film en het feit dat er nauwelijks iets gebeurt. Het zorgt er voor dat de pluspunten al snel naar de achtergond verdwijnen en dat A Single Man ondanks zijn speelduur van net anderhalf uur toch een hele lange zit blijkt.

avatar van Loefa

Loefa

Ik snap wel wat je bedoeld, het is gewoon niet jouw film. Ik haalde vooral ontzettend veel voldoening uit alle details en de gehele stijl van de film, maar dat is echt iets wat ik zelf heel erg op prijs stel.

avatar van Sjoerdow

Sjoerdow

Ik vond het tempo wel prettig eigenlijk, realistisch en niet te opgeblazen is ook wel eens fijn. A single man is een mooie sfeervolle film met prima overgangen en passend kleurgebruik. Colin Firth acteert goed, Julianne Moore is wat mij betreft overbodig in deze film en voegt niets boeiends toe.

Vooral het einde brengt stof tot nadenken, wat mij betreft wel een happy end aan een buitengewoon boeiend drama.

avatar van Sjoerdow

Sjoerdow

Over de zogenaamde "fout";

Een hartaanval kan ook beginnen met pijnsteken in de rechterarm, maar komt inderdaad meestal voor bij de linkerarm.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1957 stemmen

Mooi gestyleerde kleine film.

Ik heb er verder niet zoveel op aan te merken.

Op het puntje van mijn stoel zat ik niet, daarom blijft hij steken op 3,5 ster.

avatar van Toontje35

Toontje35

Mooi gefilmd en geacteerd. Maar toch een beetje saai

avatar van otherfool

otherfool

Fraaie, hypergestyleerde film over liefde, verlies, ouder worden en depressie, waarbij Falconer's homosexualiteit feitelijk behoorlijk op de achtergrond blijft. En dat is opmerkelijk, want gesitueerd in de jaren '60 had ik de nodige moeilijk kijkende burgerlui en een paar klappen verwacht. Echter niets van dat al, behoorlijk verfrissend.

Colin Firth is werkelijk magnifiek als de treurende professor, die zijn vriend verliest in een auto-ongeluk en het leven letterlijk kleurloos verder leidt/lijdt. Soms zijn er momenten van opleving en wordt de visuele blusher boven tafel gehaald (een trucje dat iets te vaak wordt toegepast), maar desondanks lijkt Falconer er de brui aan te willen geven. Tot een late ontmoeting met een jonge student het geheel weer in een andere richting zwenkt.

De dialogen tussen Falconer en deze Kenny behoren tot het fraaiste wat de film heeft te bieden. De (erotische) spanning druipt er van af en ik zocht dus juist wel het uiterste puntje van mijn stoel op. Het einde is dan helaas een tikkeltje onbevredigend want halfslachtig, anderen schreven hier ook al over.

Maar toch echt genoten. Ik was altijd van mening dat je wel extreem talentloos moest zijn wilde je in de modewereld terecht komen, maar Ford (ik ken hem verder niet) heeft een prima debuut afgeleverd. Geholpen vooral door een perfecte cast, maar ook met schitterende score en een sublieme aankleding. Een aanrader.

4 dikke sterren.

Ajax&Filmfreak schreef:

Da's nu het punt. De film gaat toch totaal niet over seksualiteit?

AGE-411

Dit had ik echt niet verwacht!

Een bijzonder sfeervol drama dat het nergens moet hebben van emotionele uitbarstingen. Het spreekt zowiezo al tot de verbeelding.

Ik bedoel hiermee dat de film enorm veel sfeer bevat. Niet van die warme sfeer, zoals een film meestal uit straalt, maar echt het deprimerend sfeertje dat films als deze horen uit te stralen, maar dat vaak niet doen.

Ik dacht eigenlijk eerste dat het aan de kwaliteit van mijn gepindakaasde versie ging, maar blijkt dat het wel effectief zo is dat de kleuren (zelf in het midden van een scéne) kleurvoller of net grijzer worden, naarmate de sfeer om slaat van optimistisch naar depri.

In dat kader zijn sommige flashbacks die eigenlijk 'leuke momenten' moeten zijn maar eigenlijk verschrikkelijk deprimerend zijn, gewoon helemaal in zwartwit gelaten.

Overgens straalt de film een soort van 'klasse' uit die je heden ten dage niet veel meer terug vind in films. Zo'n soort klasse die je eerder terug vind in een film-noir uit de jaren 40 of 50.

Iets anders wat de film nog completer maakt zijn de dialogen. Waar bij sommige films met goede dialogen dat vooral gaat over een paar momentjes tussen een paar personen zijn de dialogen in deze film hele tijd van hoog niveau!

Dat zorgt ervoor dat elke personage enorm intrigerend is. Van mij mag de film nog veel langer duren. Ik heb het gevoel dat we nog niet 1/10 van het hoofdpersonage kennen. En ook Charley, Kenny en Jim zijn personages alwaar ik echt veel meer wou over te weten komen. En dan zwijg ik nog over het interessante en knappe bijrolletje van Jon Kortajarena, die die Spaanse supermarktparking-gigolo speelt.

Het einde is nogal besproken

Vind het een nogal redelijk 'open einde'. We weten niet wat er daarna gebeurt is, en hoe de personen zich eigenlijk voelden op het einde. Maar of ik dat erg vind? Neen! Ik had me voorgenomen om de film een half punt of een vol punt minder te geven als er een happy end gekomen was waar George het met Kenny doet, of met Charley? Of een emotionele inzakking en daarna terug de "happy man" als in 'ik vind nog wel iemand'? Of hadden jullie dit liever gezien?

Bij dit soort films heb ik altijd iets als: 'verras me!'. En dat heeft deze zeker gedaan.

Om nog maar eens te bewijzen dat een film geen sterk verhaal moet hebben of belachelijk en spectaculaire plotwendingen, maar vooral een sterke sfeer moet hebben die tot stand komt door de acteerprestaties en de beelden.

Ik vraag me wel nog een paar dingen af?

- Is Kenny Potter eigenlijk homo? Ik vermoedde eigenlijk van wel, maar dat wordt nergens duidelijk gemaakt, al lijkt het er wel op. Zou hij verliefd zijn op zijn docent? Of vind ie het enkel een intrigerend figuur? Hij ziet er alleszins gay uit. Zag ik al van de eerste seconde. Maar dat kan met de acteur zelf te maken hebben.

- Is George eigenlijk dood op het einde van de film?

- Waarom had Kenny dat pistool eigenlijk bij zich toen ie sliep?

Beste film van 2010 en mijn enige 4,5* dit jaar:

avatar van Pastaman

Pastaman

Toppertje 4*

avatar van centurion81

centurion81

• 1960 berichten

Geweldige cinematografie, knap acteerwerkt, een ingetogen uitermate sterk drama.

ik zag Kenny Potter als een soort engel die zorgt dat de hoofdrolspeler doodgaat met inner peace ipv met wrok en verdriet...Zijn witte wollen trui versterkte dit beeld

avatar van hankdigger

hankdigger

Erg onder de indruk. Moest in het begin wennen aan de stijl, maar werd al vrij snel in de film gezogen.

Ik bleef stil zitten bij de aftiteling, wat me niet vaak gebeurt bij een film.

avatar van david bohm

david bohm

Hoewel de film niet eens zo lang duurt, heb ik het ervaren als een lange zit. A Single Man leunt wel erg nadrukkelijk op deze man, Mr. Firth. Hij zet een mooie rol neer en waar de film zelf stilistisch hoge ogen gooit , leidt het weinig overtuigende gehannes met het pistool de score omlaag. Wanneer iemand zwaar depressief in een slaapzak ligt met een pistool in zijn mond en vervolgens de telefoon opneemt vind ik dat wat al te melodramatisch en niet overtuigend.

Drie sterretjes

david bohm schreef:

Drie sterretjes

Ik herinner me een aflevering van het programma 'levensgevaar', waar een bijna gelijkaardig situatie in voor kwam. (En dat programma toonde reconstructies van waargebeurde verhalen).

Ook iemand die zelfmoord wou plegen (persoon in kwestie had een heel flesje pillen genomen), en toch nog de telefoon wou opnemen.

Dus echt onwaarschijnlijk is het niet. Ik denk zelf eerder waarschijnlijk dan onwaarschijnlijk.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

AGE-411 schreef:

Ik vraag me wel nog een paar dingen af?

- Is George eigenlijk dood op het einde van de film?

- Waarom had Kenny dat pistool eigenlijk bij zich toen ie sliep?

- Ik denk het zelf ook, misschien biseksueel. Het einde vond ik zelf heel erg flirterig, maar gelukkig werd het niet hardop gesproken in de film, dat zou enorm veel stijl afnemen.

- Ik denk helaas dat hij inderdaad is gestorven aan een hartaanval, je zag ook dat Jim hem kwam ''ophalen'' en het leven weg kuste. Zo zag ik het in ieder geval.

- Ik denk dat Kenny erachter is gekomen dat George zelfmoord wilde plegen, aangezien George nogal verward wakker word op zijn bed en waarschijnlijk geen idee heeft hoe hij daar terecht is gekomen, lijkt het dat Kenny hem daartoe heeft gedragen. Waarschijnlijk wat rond gelopen en het pistool bij zich heeft gedragen om de zelfmoord te vermijden?

Wat mij juist bezighield was de meerwaarde van de scènes in het water? Erg mooi en zo, maar vond het afentoe een beetje dreigend overkomen! Maar goed:

A single man. Verkeerde gok, zocht naar a serious man, maar toch maar afgekeken en thank god hiervoor. Wat een bijzonder mooi geschoten film is dit. Leuk om te zien dat de mode van toe, nu langzaam weer in komt. Die brillen en die skinny jeans en alles. Wel grappig, enorm stijlvol en modebewust vond ik de gehele cast. Ook het decor, en de auto's: wauw. Prachtige tijd qua vormgeving. De film is een geval apart, er word inderdaad niet veel gebruik gemaakt van emotionele uitlatingen, dat maakt de film juist zo sterk, omdat je toch de emotie voelt, maar niet ziet. Dat is film!

Daarnaast vond ik de film ook erg mysterieus, vooral op het begin. Die close ups van die ogen van Kenny en Lois in het lokaal, enorm mooi geschoten en wekt wat vragen op, maar ja. Al snel kom je erachter dat de film puur op George is gericht en zijn verwerking van de dood en zijn zoektocht naar het leven, en daar horen geen verhaalwendingen in. Toch een ijzersterk verhaal, het is aan de ene kant vrij schattig door de vormgeving en het gevoel, wat ik tenminste had, dat George wellicht een nieuwe liefde ziet in Kenny, of in ieder geval een stukje leven. Je merkt als kijker op dat er geen shockerende of heftige bedoelingen achter deze film zitten. Het is puur genietbaar en heeft gewoon een liefelijke uitstraling.

Niet bepaald een fan van Colin maar in deze film vond ik hem erg sterk spelen. Misschien omdat ik gewend ben om van hem geschreven grappen voor te lezen en wat te gaan zingen en dansen (;-)), dit was gewoon erg sterk gespeeld en tevreden als ik zijn kan, droeg hij de hele film. Van begin tot eind.

Al met al een erg sterke film die uitblinkt in het camera werk. 3,5 ster wellicht verhoging na herziening.

avatar van Willemweetniet

Willemweetniet

Ik vind het erg lastig om iets te zeggen van de film, maar wil echt even kwijt dat de soundtrack van een geweldig niveau is zeg, schitterend!

avatar van remorz

remorz

Hele aangename kijkervaring.

Had nooit veel op met Firth, maar hij zet hier een mooi personage neer met kleine middelen. Script had hem nog subtieler mogen maken wat mij betreft maar de grootsheid van zijn verdriet gaat schuil achter korte blikken en acties. Mooi gedaan. Ook Moore speelt eigenlijk altijd wel oké, al zal het nooit mijn actrice worden.

De setting is een lust voor het oog, gelikt als het moge zijn. Wellicht te gestyleerd en bedacht om je je als kijker écht in de jaren '60 te wanen, Ford lijkt esthetiek boven realisme te verkiezen en met dit als resultaat geef ik hem groot gelijk.

Minpunten vond ik de bijtijds zwakke bijrollen (Kenny) en het op een gegeven moment tot een 'trucje' gereduceerde color blushing. Alsof Ford bang was dat we het verband zouden missen.

Alles bij elkaar een uiterst schone film om naar te kijken met genoeg (onderhuidse) emotie, sterke beelden en degelijk acteerwerk. 4*

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Apart dat deze film zo´n hoge score heeft. Hij zag er natuurlijk prachtig uit en sterk acteerwerk, maar verhaal was nou ook weer niet zo geweldig. Firth was ontzettend goed en het verbaast me achteraf dat hij de Oscar voor Beste Hoofdrol niet heeft gewonnen vorig jaar.. nja.. wss dit jaar als ik het zo hoor van iedereen.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Jouw vote is toch afgerond het zelfde als het gemiddelde? Wat is hier dan zo apart aan als je het er over eens bent?

avatar van remorz

remorz

Zonder herziening toch verhoogd naar 4,5*.

Film heeft zich genesteld in mijn hoofd, terwijl ik ondertussen genoeg anders (goeds) gezien heb.