The Ninth Gate (1999)

Verenigde Staten / Frankrijk / Spanje
Thriller / Mystery

geregisseerd door Roman Polanski
met Johnny Depp, Emmanuelle Seigner en Lena Olin

Dean Corso, een boekendetective, gaat op zoek naar zeldzame boeken. Op een dag krijgt hij van een zekere Boris Balkan de opdracht om de echtheid van het 17e-eeuwse boek "De 9 Poorten" van het Rijk der Schimmen na te gaan. Er zijn over de hele wereld maar drie exemplaren van dit satanische boek overgeleverd, maar slechts één ervan heet authentiek te zijn. Wie het juist hanteert, zou in de mogelijkheid zijn de Duivel in hoogst eigen persoon op te roepen. Om de drie boeken - en in het bijzonder, de negen geheimzinnige gravures - met elkaar te vergelijken, reist Corso van New York naar Toledo, Parijs en Sintra in Portugal. Moord en dood blijken hem daarbij te achtervolgen, net als twee raadselachtige vrouwen. De ene, Mrs. Telfer, maakt ook jacht op het boek. De andere is een zeer vreemde vrouw, die hem steeds lijkt te beschermen.

avatar van notsub
The Ninth Gate is een vlotte film met een duistere missie. Soms neigt het wel naar fantasy, zo is de toon regelmatig opvallend luchtig voor deze film over duivelse machten. Johnny Depp speelt een goede rol, maar ik heb hem zeker wel eens beter gezien. Qua sfeer zat het verder wel goed met als die geheimzinnige boekenverzamelingen in prachtige ruimtes, maar er had nog meer in gezeten als de film de horrorelementen verder had uitgediept.

Boeiende, goed gespeelde zoektocht naar (het oproepen van) de duivel.
Depp in een rol waarin ik hem het liefst zie: gewoon acteren, zonder teveel pose.
Thriller/Mysterie, zeker geen horror.
Hoofdfiguur wordt willens nillens (= tegen wil en dank) meegezogen in een spannend avontuur dat hem niet los laat.
3de film van Polanski die ik nog niet eerder zag op een week tijd (verder nog The tenant en Death and the maiden) en deze beviel me het best, ofschoon de andere twee ook goed waren.
Dat heb je nu eenmaal met een klasse regisseur.

avatar van henkies
Deze film is al vele jaren mijn nr1. Ik heb hem helaas te vaak gezien, dus ik beperk mezelf nu tot ongeveer eens per 2 a 3 jaar. Zo niet gaat het me tegenstaan, als je de teksten al kan invullen etc..
Ik vind de muziek van de film ook prachtig, ik zit nu ik dit schrijf de soundtrack op LP te beluisteren, ik heb de colored vinyl versie, prachtige editie. Voor de nieuwsgierige liefhebber: Wojciech Kilar - The Ninth Gate (Original Film Soundtrack) (2016, Flame Red/Yellow, 180 g, Vinyl) | Discogs

De 1e keer dat ik deze film zag was ik rond de 15, (ergens in 99/2000) bij een vriend op tv in een achterkamertje, stukjes kan ik me nog herinneren, ik vond het meteen een intrigerende film, hij bleef in mijn geheugen zitten, na een paar jaar heb ik opgezocht welke film het was, en de film herbekeken, ik werd meteen weer gegrepen. Het werd mijn 1e Polanski.

Er zit zoveel interessante inhoud in deze film, en die spreekt me allemaal aan, de boeken, de verzamelaars, de adel, de kastelen/locaties/bibliotheken, de zweem van oude Europese grandeur!, het mysterie, de detective, de gewoontes van Corso, het occulte en de symboliek. De film heeft verschillende lagen, je kan er veel uit halen, de sfeer is magisch zoveel sfeer in deze film, dat vind ik het sterkste punt, en dat komt door de acteurs, die uitstekend spelen, de locaties, het camerawerk!, de regie, de muziek!, allemaal erg goed tot gewoon fenomenaal te noemen. Combineer dit met een script wat je uitermate interesseert en je hebt je top film.

Een erg goede, niet helemaal trouwe, verfilming van het boek. Het boek heb ik pas jaren later gelezen, rond 2010, ik heb daarna alles van Perez Reverte verslonden, typisch mijn stijl die boeken, heerlijk. Zo heb ik trouwens ook veel van Polanski's oeuvre gekeken (nog niet alles..).

Als ik the ninth gate kijk doe ik dat met een goede borrel, het komt door Corso, krijg altijd dorst van zijn manier van acteren in deze film. Na de cinema, geniet ik, beneveld, en als de laatste rook uit de asbak weg kringelt, van die weergaloze ending credits en de stem van Sumi Jo. Prachtig.

henkies ik ben het met je eens. Het is een sfeervolle film, met uitzondering van Depp en Olin wordt er goed geacteerd. Frank Langella blinkt uit als je het aan mij vraagt.

Wat ik wel jammer vind is de twist van het verhaal. Niet Langella, maar Depp is de "uitverkorene". Het ontgaat mij volledig waarom hij wel als geschikt is.