The Ninth Gate (1999)

Verenigde Staten / Frankrijk / Spanje
Thriller / Mystery

geregisseerd door Roman Polanski
met Johnny Depp, Emmanuelle Seigner en Lena Olin

Dean Corso, een boekendetective, gaat op zoek naar zeldzame boeken. Op een dag krijgt hij van een zekere Boris Balkan de opdracht om de echtheid van het 17e-eeuwse boek "De 9 Poorten" van het Rijk der Schimmen na te gaan. Er zijn over de hele wereld maar drie exemplaren van dit satanische boek overgeleverd, maar slechts één ervan heet authentiek te zijn. Wie het juist hanteert, zou in de mogelijkheid zijn de Duivel in hoogst eigen persoon op te roepen. Om de drie boeken - en in het bijzonder, de negen geheimzinnige gravures - met elkaar te vergelijken, reist Corso van New York naar Toledo, Parijs en Sintra in Portugal. Moord en dood blijken hem daarbij te achtervolgen, net als twee raadselachtige vrouwen. De ene, Mrs. Telfer, maakt ook jacht op het boek. De andere is een zeer vreemde vrouw, die hem steeds lijkt te beschermen.

Prima film van Polanski, met een uitstekende Johnny Depp.
Een wat mysterieus verhaal, maar dat genre zijn we wel gewend van Polanski.
Het was eens leuk om Depp eens te zien in een rol waarbij hij eens geen typetje uit zijn mouw tovert, en waarin hij ook goed is.

avatar van bawimeko
Eigenaardige film; een nogal dun verhaal en doorzichtig plot, gered door de fraaie beelden en de boeiende filmstijl. Gek genoeg oogt de film als een rolprent uit de jaren '60, precies ergens tussen Hammer House of Horror en Alfred Hitchock in.

avatar van Tasha27
Had hoge verwachtingen van deze thriller en zeker in het begin vond ik het een spannend en mysterieus verhaal. Helaas vond ik uiteindelijk sommige stukken toch wat aan de langdradige kant en kon de film me niet helemaal blijven boeien. Wel prima acteerprestaties en ook het camerawerk wist een bepaalde spanning op te wekken met mooie beelden. Het einde viel me tegen en bleef voor mijn gevoel open. Mijn waardering: 3 sterren.

avatar van zyntex
Alleen gekeken en afgekeken vanwege johnny depp. Niet een film die je nog een keer opzet. Veel te traag.

avatar van rep_robert
De film begint erg spannend en de zoektocht is dan ook erg mysterieus en het smaakt naar meer. Naarmate de film vordert ebt het wat weg, wordt de film traag en eindigt de film helaas met een climax die veel te ver over de top gaat in vergelijking met de rest van de film.

Zeker niet de beste Polanski die ik gezien heb.

Prachtige film waarin Polanski de Bilderberg-groep en de Vrijmetselarij op de hak neemt.

''De heksen van nu zijn verveelde miljonairs die rituelen uitvoeren onder het mom van 'social clubs' en sex-feestjes.'' - Baronesse Kessler.

De zoveelste film waarin Polanski wraakt neemt op de moordenaars van zijn vrouw en ongeboren kind. Geen wonder dat de VS hem overal ter wereld opjagen. Het mag nooit bekend worden dat Bush, Obama, Jay-Z, Beyonce, Lady Gaga etc en alle andere celebs en politici de duivel aanbidden.

avatar van knusse stoel
Film vond ik in zijn geheel een boeiend en een meestal goed lopend geheel maar zoals meerdere kijkers al hebben geconcludeerd; er waren stukken die uit de pas liepen qua lengte en een climax enigszins over de top. Had beter gekund maar uiteindelijk toch na wikken en wegen 3,5*.

avatar van Capablanca
Leuke thriller, maar de manier waarop connaisseurs met zeldzame boeken omgaan is volkomen ongeloofwaardig. Rook en drank is taboe, evenals het hanteren zonder handschoenen.

Leuk, een van de weinige Polanski’s die ik nog niet gezien had. Visueel zeer oké, vele leuke bijrollen en steeds weer van de aangename ontmoetingen, moorden en andere kleurrijke situaties die gewoonweg erg vermakelijk zijn. Het geheel wordt luchtig en licht komisch gebracht, terwijl de spanning hem zit in het ‘feit’ dat het verhaal pakt. Veel van de symboliek en verwijzingen vond ik nogal opdringerigals Balkan het over heksen heeft komt Seigner in beeld, de rode auto, het overal verschijnen, het neerdalen etc., hoewel ik vast niet alles zal mee hebben gekregen, hadden veel van dit soort zaken subtieler of in mindere mate gemogen van mij. Het mystieke gaat juist wat verloren dan. Leuk voor de puzzelaars, maar vond dit nu niet het interessantst om mee bezig te zijn. Dat zit hem veel meer in de setting van stoffige bibliotheken en boekhandels in New York en een aantal Europese steden. De sfeer vond ik derhalve dan ook belangrijker.

In de tweede helft van de film verliest Polanski de grip over het verhaal wat, waar hij zelf steeds meer nadruk op legt. Dat overkwam hem ook al met een Frantic en later weer met the Ghost Writer, films die een zelfde soort raamwerk hanteren. Het komt de sfeer en de film in zijn geheel uiteraard niet ten goede. Toch verpest dat de film niet en is het resultaat een bovengemiddeld vermakelijke film. Jammer, want een echt hoge beoordeling zat er in.

3,5 sterren.

avatar van Vascago
Ik had de film al twee of drie keer gezien en elke keer vond ik het een sterke film met een geweldige Depp en een ijzersterke sfeer. Maar ik kwam nooit hoger dan 4 sterren omdat er best veel onduidelijk voor me was.
Vandaag heb ik de uitleg van Tarkis hier gelezen en toen vielen de puzzelstukjes op zijn plaats. Hartelijk dank hiervoor. Dankzij het begrip dat ik nu van het verhaal heb gekregen vind ik het ipv een erg goede film nu een klein meesterwerk.

avatar van ValAktaion
Een net-niet film voor de meesten, maar een stukje cult voor hen die om de zoveel tijd een boekhandel binnenstappen, niet zo zeer om te kopen maar gewoon om de sfeer te proeven, de geur van papier te inhaleren en te genieten van de mystiek van honderden dichtgeslagen kaften.

Ninth Gate heeft een geeky Johnny Depp, een mysterieuze en even sexy als casual geklede Seiger, een vleugje romantisch satanisme en een hoop symboliek. Een film die zowel luchtig als serieus te nemen is, en door de een wordt afgedankt als een B-film maar door de ander laag voor laag wordt geanalyseerd. Cult dus. Heerlijk.

avatar van Confusie
Een van mijn favoriete films met Depp. Kon altijd wel lachen om de kurkdroge rol die hij hier neerzet.

Op het moment dat alles op onverklaarbare wijze mis begint te gaan.

Dat je hem ineens ziet rennen als van die stellages instorten.

Ik weet het niet meer precies. Hoog tijd om deze weer eens te bekijken denk ik.

avatar van blurp194
Ondergewaardeerd.

Tenminste, dat denk ik zo even terug te lezen hier, en ik herinner me ook dat ik het zelf niet zo'n geweldige film vond vroeger. Misschien ook wel voor een groot deel omdat het wel even duurt voordat alle details netjes op hun plaats vallen - en dan is het toch best een leuk intrigerend verhaal.

En een prachtige cast ook. Depp is erg goed op dreef, Olin en Seigner ook - en ook nog eens mijn favoriete actrices in een rol die ze prima ligt. Qua cinematografie hier en daar erg leuk - en ook daar weer iets dat niet ieders smaak zal zijn, maar de wat, eehm, 'opvallende' manier waarop Seigner de trap afkomt maakt op mij toch wel indruk. En niet alleen dat, de wat vervreemdende beelden zijn precies perfect in de hele occulte sfeer van de film. Ook dat komt beter tot zijn recht in de herziening.

avatar van frolunda
Blijft toch wel een goede thriller met een prima sfeertje al moet ik er bij zeggen dat het begin van de film net iets meer belooft dan hij uiteindelijk kan waarmaken.Desondanks een interessant verhaal dat ook nog heel aardig wordt uitgewerkt.Met Depp,Olin en Langella is ook het acteren goed verzorgd alleen Seigner valt wat door de mand.The Ninth gate doet dat als occulte thriller echter zeker niet.

Het verhaaltje is best origineel en ongewoon en ook met een zekere spankracht, maar toch zit de waarde van deze Polanski in de filmische beelden met licht demonische sfeerschepping. Zelfs mooie Seigner valt onder die noemer. Best geslaagd en verrassend, net als Johnny Depp met zijn boekwurmbrilletje en lang niet zo stoer als heel dikwijls.

avatar van RuudC
Oh, dit was lekker! Ging de film in met weinig verwachtingen, maar dit heeft me allemaal vrij positief verrast. Eindelijk eens een occulte film waarin het niet lijkt alsof de makers slechts een kwartiertje gegoogled hebben op het onderwerp, voordat ze aan het script beginnen. Zonder echte scares is Ninth Gate een behoorlijk naargeestige film met situaties die heel subtiel van 'normaal' naar creepy veranderen. De film draait vooral op de sterke dialogen en de sterke sfeer. Het leek wel alsof Ninth Gate ergens in de jaren zeventig geschoten is. Kreeg vaak een soort hammergevoel bij deze prent. Johnny Depp zet een degelijke rol neer. Hoewel zijn personage de protagonist is, vind ik het spel van zijn tegenspelers vele malen interessanter. Deze film was gewoon eng vanwege de onberekenbare karakters. Je vliegt door de film heen. Ik dacht eerst echt dat deze dvd op de verkoopstapel kon, maar dit schijfje gaat gekoesterd worden.

avatar van John Barry
The Ninth Gate vind ik een goede en fascinerende film.

Al gelijk aan het begin weet de film meteen de volle aandacht te trekken met de scene dat een man zichzelf ophangt. De film verliest daarna geen moment de aandacht. Roman Polanski slaagt er de gehele film in om een mysterieuze en duistere sfeer te creëren. Ik zelf vind de film over het algemeen behoorlijk spannend. Wat ook zeker bijdraagt aan de sfeer van de film is de goede muziek Wojciech Kilar. Hij zorgt met zijn muziek voor een nog wat extra duisterende sfeer.

Het acteerwerk van de gehele cast vind ik erg goed. Johnny Depp vind ik ontzettend goed acteren. Emmanuelle Seigner als het meisje valt ook op positieve zin op. Zij heeft in de film precies de juiste mysterieus uitstraling die bij haar rol vereist is.

Ik moet zeggen dat naar het einde toe de film wat verwarrend en rommelig overkomt. Daarnaast kwamen sommige dingen wat uit de lucht vallen. Nadat ik de film had gezien ben ik wat berichten gaan doorlezen en ik kwam een aantal berichten tegen die mij met andere ogen naar de film doen kijken. Ik heb het over de berichten van Tardis. Mijn complimenten aan hem voor zijn uitstekende uiteenzettingen. Ik raad iedereen die de film heeft gezien aan om zijn berichten door te nemen. Vooral het bericht van 15 augustus 2015 ( te vinden op pagina 4 ) is een aanrader om te lezen.

Met verhaal Tardis in het achterhoofd ben ik de film wat beter gaan begrijpen en wat meer gaan waarderen. De film zit eigenlijk best wel slim in elkaar en daarvoor mijn complimenten. Dat neemt niet weg dat ik blijf vinden dat het laatste stuk van de film toch wat afgeraffeld en te rommelig overkomt. Het leek erop dat Roman Polanski aan het eind van de film haast kreeg en dat de film perse niet langer dan ongeveer 2 uur mocht duren.

Al met al vind ik The Ninth Gate een behoorlijk fascinerende film. Ik denk dat ik de film binnenkort nog een keer opnieuw ga kijken. Ik ben benieuwd hoe ik de film voor een tweede keer zal ervaren nu ik wat meer weet van het onderliggende verhaal. Mijn cijfer zou zomaar nog kunnen veranderen na een tweede keer kijken, maar voor nu hou ik het op 4 sterren.

avatar van Left4Dead
Heb een aantal films van deze regisseur gezien en deze springt voor mij er echt bovenuit. Depp speelt hier in mijn ogen de beste rol van zijn leven. Tegenwoordig snap ik de gast niet meer, het is in zijn normale leven ook al een karikatuur geworden. Zag laatst een aflevering van (het neppe) Overhaulin' met Depp en Amber Heard. De man kon nauwelijks een volzin uitspreken met zijn gebrabbel.

Enfin, de film steekt subliem in elkaar, overal zie je subtiel kleine details terugkomen. De prent is erg mooi op beeld gezet en geluidstechnisch ontbreekt er niets. Het verhaal is origineel en het script loopt waardoor het tempo precies goed ligt.

Mooie prent, van 3,5** naar 4**.

avatar van SmackItUp
Mijn achtste Polanski.

Nog geen enkele keer heeft deze man mij teleurgesteld. Alle voorgaande filmpjes eindigden in een 3,5* of hoger, wat toch een beetje het verwachtingspatroon opkrikt.

Voordat ik deze film ging kijken had ik zoiets van, als er dan toch een film van Roman moet zijn die mij niet al teveel zou kunnen boeien, dan is het The Ninth Gate. Ik heb eerlijk gezegd weinig met boeken -ik lees nooit- waardoor ik bang was dat het verhaal mij niet 133 minuten zou kunnen boeien.
Maar telkens doet hij mij versteld staan. Zijn films hebben een beklemmende vorm van mystiek die mij enorm bevalt. Deze beviel mij bij Repulsion, bij Le Locataire, en vooral bij Bitter Moon. De laatste 2 hebben dan ook een dik verdiende plek in mijn top 10.

Dat niveau haalt The Ninth Gate niet, maar teleurgesteld ben ik allerminst. Dit is gewoon weer een geweldig ingenieuze film die ontzettend veel dingen goed doet. De typische duistere sfeer is weer aanwezig, al had het nog iets mysterieuzer gemogen. Je kan namelijk al na 20 minuutjes raden waar het zo'n beetje naartoe gaat. Toch verveelt de film geen minuut. Depp en protegé Seigner leggen uitstekende rollen op de mat, en enkele shots in combinatie met de typische Polanski muziek doen je zowel huiveren als beangstigen. Met name het shot van Depp en Seigner bijna op het einde bij het kasteel gaf me rillingen. Deze man is zó ontzettend goed in het creëren van sfeer waardoor ik me afvraag wat er de hele dag in die botte kop van hem omgaat. Sfeerschepper nummer 1, en mijn favoriete regisseur. Dikke 4* voor nu.

avatar van kimberlyVD
Mijn vorige post hier dateert van alweer meer dan 4 jaar geleden.
Ondertussen de film nog enkele keren herzien, waarschijnlijk was dit de 8ste keer ofzo.
En jawel, The ninth gate blijft in score stijgen. Alhoewel, dit zal de laatste keer zijn want hoger dan 5* zal moeilijk gaan. Al zou ik het 'm wel gunnen.
Zoals ik vorige keer al zei, ben ik telkens weer helemaal in de ban door de sfeer doorheen de film.
Donker, mysterieus, maar tegelijk ook subtiel en vernieuwend.
Het subtiele zit 'm dan vooral in het visuele. Her en der een groen lampje, het roken van hoofdpersonage Corso,... Het voegt écht wat toe aan de kijkervaring. Elk klein dingetje heeft z'n meerwaarde.
Het verhaal blijft de volledige speelduur boeiend en nergens langdradig of saai.
De film was dan ook afgelopen voor ik het goed en wel besefte.

Nu ben ik toch wel zéér benieuwd geworden naar het overige werk van Polanski.
Deze krijgt alleszins een stevige plaats in m'n top 10!

avatar van baspls
Oude boeken en occultisme heb ik altijd intrigerend gevonden. The Ninth Gate van Roman Polanski sprak mij dan ook meteen aan.

Dean Corso is een autoriteit op het gebied van zeldzame oude boeken. Op een dag krijgt hij de opdracht om de drie overgebleven exemplaren van het Occulte-boek "De 9 Poorten van het Rijk der Schimmen" met elkaar te vergelijken. Als de mensen die hij onderweg bezoekt allemaal op mysterieuze wijze om het leven komen wordt Corso steeds meer duidelijk dat er iets niet in de haak is. En dan wordt hij ook nog gevolgd door een mysterieuze vrouw...

Johnny Depp speelt een sterke hoofdrol als de boeken-detective. Naast hem waren ook Frank Langella en Emmanuelle Seigner goed in hun rol.

De film is gebaseerd op het boek El Club Dumas van Arturo Pérez-Reverte. De film gaat echter niet meer over een club van boekenverzamelaars, maar legt de nadruk nog meer op Satanisme en Occultisme. Als Corso eenmaal het boek in handen heeft wordt de film steeds mysterieuzer en ontstaat er een naargeestige sfeer.

Zoals we van Polanski kunnen verwachten is de hele film mooi opgenomen en is de cinematografie erg sterk. Mooie typisch Franse locaties en oude bibliotheken. Er zitten een aantal erg mooie shots in de film waar op een goede manier gebruik wordt gemaakt van moderne technieken. De schitterende luchten achter het kasteel en het laatste shot van de film bijvoorbeeld. De muziek van Wojciech Kilar (Bram Stoker's Dracula) draagt voor een groot deel bij aan de onheilspellende sfeer van de film.

Op het eerste gezicht is The Ninth Gate mischien een vrij standaard Thriller over Occultisme maar de manier waarop oude geschriften worden gebruikt en de vele symboliek en verwijzingen bewijzen het tegendeel. Aan de film is af te zien dat er echt flink research is gedaan. De meest onbenullige details in de film hebben achterliggende verwijzingen en/of symboliek (Bijvoorbeeld: De rode sport-auto is een Dodge Viper, verwijzend naar gedaante die de duivel in de bijbel aanneemt, een slang/adder). Emmanuelle Seigner's personage verwijst naar de mythologische Lilith, zowel een beschermengel als demon. Alle aspecten van de figuur Lilith komen in de film naar voren. De seks-scène verwijst naar haar rol als succabus. Verder zijn een aantal personages gebaseerd op Tarot-kaarten, Balkan is bijvoorbeeld de Magiër.

The Ninth Gate wist van begin tot einde te boeien en had een heerlijk sfeertje. Een thriller loopt geleidelijk in een bovennatuurlijke fantasy over. Een aanrader voor iemand die een spannende en onderhoudende film over Occultisme zoekt.

avatar van Antonev
Toch een film die op het moment van uitkomen niet heel groots werd ontvangen, maar door de jaren heen toch het respect van het publiek gewonnen heeft. Ik heb 'm jaren geleden gezien, maar ik kan me inhoudelijk niet alles meer herinneren. Binnenkort maar eens herzien.

avatar van Alathir
Het is eigenlijk al een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien, maar zeker nog geen jaar geleden. Toch staat het verhaal me nog redelijk bij alsook de heerlijke mysterieuze sfeer.
The Ninth Gate is een fascinerende thriller met Johnny Depp in een glansrol en een origineel concept. Boeiend van begin tot einde, ook al lees ik zelden nog boeken, dit was een erg interessant verhaal. Misschien moet ik deze binnenkort maar eens aanraden aan mijn vrienden voor een filmavondje, dan kan ik deze nog is herzien aangezien ik het einde een beetje rommelig vond.

avatar van Fisico
Het uitgangspunt van The ninth gate is best interessant. De mysterieuze sfeer van occulte boeken, geheimzinnige genootschappen en het oproepen van de duivel zijn thema’s die me best interesseren. De film kent een aantal vreemde plotwendingen en niet alles in de film wordt verklaard. Maar dat hoeft ook niet. De film,staat op zichzelf en blijft ondanks het trage tempo best boeiend.

Bij momenten creëert Polanski een soort van excorcist modus bij vreemde of inverklaarbare gebeurtenissen. Zo wordt ook de rol van de vrouwelijke partner in mysterie gehuld. Ze blijkt van alles op,de hoogte te zijn. Het gevecht aan de Seinebrug was wel erg vreemd en niet zo goed uitgevoerd. Johnny Depp doet het redelijk goed als wereldvreemde boekendetective. De film is cinematografisch sterk met zijn belichting en prachtige decors van eeuwenoude privébibliotheken.

Geen crowdpleaser deze The ninth gate, maar voor de rest zeker eens de moeite waard om eens te zien.

avatar van Nicholas
DIe vrouw (Seigner's rol) is natuurlijk niet zomaar een vrouw. Net zoals Corso niet een normale man is.