• 8.762.688 stemmen

Releasedatum: 31 mei 2000

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Ninth Gate

"Every book has a life of its own."

Dean Corso, een boekendetective, gaat op zoek naar zeldzame boeken. Op een dag krijgt hij van een zekere Boris Balkan de opdracht om de echtheid van het 17e-eeuwse boek "De 9 Poorten" van het Rijk der Schimmen na te gaan. Er zijn over de hele wereld maar drie exemplaren van dit satanische boek overgeleverd, maar slechts één ervan heet authentiek te zijn. Wie het juist hanteert, zou in de mogelijkheid zijn de Duivel in hoogst eigen persoon op te roepen. Om de drie boeken - en in het bijzonder, de negen geheimzinnige gravures - met elkaar te vergelijken, reist Corso van New York naar Toledo, Parijs en Sintra in Portugal. Moord en dood blijken hem daarbij te achtervolgen, net als twee raadselachtige vrouwen. De ene, Mrs. Telfer, maakt ook jacht op het boek. De andere is een zeer vreemde vrouw, die hem steeds lijkt te beschermen.

Dean Corso

Pablo & Pedro Ceniza/1st & 2nd Workmen

Andrew Telfer

avatar van notsub

notsub

The Ninth Gate is een vlotte film met een duistere missie. Soms neigt het wel naar fantasy, zo is de toon regelmatig opvallend luchtig voor deze film over duivelse machten. Johnny Depp speelt een goede rol, maar ik heb hem zeker wel eens beter gezien. Qua sfeer zat het verder wel goed met als die geheimzinnige boekenverzamelingen in prachtige ruimtes, maar er had nog meer in gezeten als de film de horrorelementen verder had uitgediept.

avatar van joost1964

joost1964

Boeiende, goed gespeelde zoektocht naar (het oproepen van) de duivel.

Depp in een rol waarin ik hem het liefst zie: gewoon acteren, zonder teveel pose.

Thriller/Mysterie, zeker geen horror.

Hoofdfiguur wordt willens nillens (= tegen wil en dank) meegezogen in een spannend avontuur dat hem niet los laat.

3de film van Polanski die ik nog niet eerder zag op een week tijd (verder nog The tenant en Death and the maiden) en deze beviel me het best, ofschoon de andere twee ook goed waren.

Dat heb je nu eenmaal met een klasse regisseur.

avatar van henkies

henkies

Deze film is al vele jaren mijn nr1. Ik heb hem helaas te vaak gezien, dus ik beperk mezelf nu tot ongeveer eens per 2 a 3 jaar. Zo niet gaat het me tegenstaan, als je de teksten al kan invullen etc..

Ik vind de muziek van de film ook prachtig, ik zit nu ik dit schrijf de soundtrack op LP te beluisteren, ik heb de colored vinyl versie, prachtige editie. Voor de nieuwsgierige liefhebber: Wojciech Kilar - The Ninth Gate (Original Film Soundtrack) (2016, Flame Red/Yellow, 180 g, Vinyl) | Discogs

De 1e keer dat ik deze film zag was ik rond de 15, (ergens in 99/2000) bij een vriend op tv in een achterkamertje, stukjes kan ik me nog herinneren, ik vond het meteen een intrigerende film, hij bleef in mijn geheugen zitten, na een paar jaar heb ik opgezocht welke film het was, en de film herbekeken, ik werd meteen weer gegrepen. Het werd mijn 1e Polanski.

Er zit zoveel interessante inhoud in deze film, en die spreekt me allemaal aan, de boeken, de verzamelaars, de adel, de kastelen/locaties/bibliotheken, de zweem van oude Europese grandeur!, het mysterie, de detective, de gewoontes van Corso, het occulte en de symboliek. De film heeft verschillende lagen, je kan er veel uit halen, de sfeer is magisch zoveel sfeer in deze film, dat vind ik het sterkste punt, en dat komt door de acteurs, die uitstekend spelen, de locaties, het camerawerk!, de regie, de muziek!, allemaal erg goed tot gewoon fenomenaal te noemen. Combineer dit met een script wat je uitermate interesseert en je hebt je top film.

Een erg goede, niet helemaal trouwe, verfilming van het boek. Het boek heb ik pas jaren later gelezen, rond 2010, ik heb daarna alles van Perez Reverte verslonden, typisch mijn stijl die boeken, heerlijk. Zo heb ik trouwens ook veel van Polanski's oeuvre gekeken (nog niet alles..).

Als ik the ninth gate kijk doe ik dat met een goede borrel, het komt door Corso, krijg altijd dorst van zijn manier van acteren in deze film. Na de cinema, geniet ik, beneveld, en als de laatste rook uit de asbak weg kringelt, van die weergaloze ending credits en de stem van Sumi Jo. Prachtig.

hasanordek

henkies ik ben het met je eens. Het is een sfeervolle film, met uitzondering van Depp en Olin wordt er goed geacteerd. Frank Langella blinkt uit als je het aan mij vraagt.

Wat ik wel jammer vind is de twist van het verhaal. Niet Langella, maar Depp is de "uitverkorene". Het ontgaat mij volledig waarom hij wel als geschikt is.

avatar van umbra

umbra

Voor zo'n film zitten er gewoon serieuze fouten in vind ik. Vb als ie (Depp) in de gietende regen vd winkel komt, met z'n lange jas en bruine papieren zak doordrenkt vd regen, maar in z'n appartement, is zowel z'n jas als de zak kurkdroog, vind ik een doorn in het oog voor dergelijke films, allé zou me al storen in goedkope soap, dus zeker in een A-film. Film is me voor de rest ook niets bijzonder, heb Depp ook al beter geweten.

avatar van Supernatural

Supernatural

Net weer gezien naar een lange tijd.heb me weer prima vermaakt.goeie cast verders.een prima verhaal.niet heel spannend of zo,maar zeker geen slechte film.beetje mysterieus en daar hou ik wel van.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

hasanordek schreef:

Inderdaad hasanordek de film heeft een open einde maar mij lijkt het ook dat Depp de
uitverkorene is en dat het meisje lucifer is die hem heeft uitverkoren.

Mysterieuze thriller die er best mag wezen. Frank Langenella is inderdaad een van de betere acteurs.
Depp acteert op peil en Emmanuelle Seigner "acteert" zoals we van haar gewoon zijn. 4 sterren

hasanordek

dvdcrusher Seigner is een beperkte actrice. Ze kreeg een rol wat niet veel vraagt van haar acteertalenten. Overigens denk ik niet dat haar personage Lucifer of de duivel is.

Depp's personage had de juiste mindset om uitverkoren te worden. Sterker nog, hij was er helemaal niet naar op zoek. Hij nam de opdracht aan van iemand die uitverkoren wilde worden.

Balkan en Telfer deden het uit ijdelheid, hebzucht (naar macht). Depp's personage begon ervan te houden gaandeweg de film. Zijn motieven waren niet honger naar macht en ijdelheid. Wat wel? Een oprechte geïnteresseerdheid?

avatar van thunderball

thunderball

hasanordek schreef:

Het ligt toch echt anders:
Depps personage beseft pas op het einde dat hij zelf Lucifer is, hij kon het zich niet meer herinneren in zijn menselijke gedaante. Steiner is Lilith, de minnares van Lucifer en probeert hem het zich te helpen herinneren. Pas op het laatste moment weet hij het weer. Het boek heeft dan ook niet als functie om Lucifer op te roepen, maar om hem te helpen herinneren wie hij werkelijk is.

Seigner heeft de rol overigens louter om dat ze de vrouw is van Polanski.

hasanordek

thunderball uitstekend uitgelegd. Klinkt heel plausibel.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Zie hier een echte Polanski. Mooie film, kan niet anders zeggen

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Gaat wel.

Ik ken het oeuvre van Roman Polanski nog niet genoeg om te kunnen oordelen of dit een typische Polanski-film is of niet. In ieder geval is het amper serieus te nemen als thriller, maar heb ik me er niettemin wel kunnen mee vermaken.

Zeker het eerste uur creëert Polanski een tof sfeertje en zijn er genoeg rare typetjes die voor wat mysterie zorgen. Zoals wel vaker bij dit soort films, is dat het sterkste gedeelte. Nadien duurt het toch een beetje te lang, want veel meer dan Johnny Depp die van hot naar her huppelt, achterna gezeten door het mysterie dat hij moet ontrafelen, is het ook weer niet.

Zeker het einde, waarin het occulte de bovenhand neemt, is erg vreemd. Die laatste seksscène slaat als een tang op een varken, maar ik heb er in ieder wel om kunnen lachen. Zo zitten er wel meer (al dan niet bedoeld) grappige scènes in. Maar dat in combo met de stoffige look en sets vol details, bovendien mooi gefilmd, zorgt alleszins voor genoeg kijkplezier.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

The Ninth Gate is een interessante, sfeervolle en op elk vlak goed in elkaar stekende film, die echter wel nooit ergens een hoger elan weet te bereiken. Het plot steekt goed ineen, en het mysterie is vrij boeiend, maar het wordt nergens écht spannend of beklijvend. Ik vond het ook jammer dat voor het grootste deel van de film de bovennatuurlijke of mythologische subtext een beetje genegeerd wordt, en het soms meer aanvoelt als een generieke thriller met wat speciale elementjes. Het einde, met die wilde seksscène bij het brandende huis, gaat er dan weer opeens té ver over, en is weinig subtiel. Dat personage van Seigner is sowieso maar vervelend en inhoudsloos ingevuld, en uiteindelijk laat het me ook koud of haar personage nu symbolisch de Duivel zelf, of een gevallen engel, of een hulpje van de duivel, etc, etc is. De film moet het dan toch veeleer van de prima sfeer en de mooie visuele aankleding hebben. De sets zijn lekker authentiek; al die oude landhuizen en bibliotheken geven de film toch een bepaalde leuke sfeer mee. Uiteindelijk kan dan nog vermeld worden dat Depp een prima rol speelt. Inhoudelijk geen al te uitdagend of moeilijk personage, maar dus wel gewoon goed geacteerd.

3.5* voor slechts de eerste film die ik van Polanski heb gezien; ik heb dus ook geen idee in hoeverre deze film typisch 'Polanski' is of zijn stijl reflecteert. Maakt verder ook weinig uit natuurlijk.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

De film begon naar mijn mening erg sterk en ik was zeer benieuwd wat het verhaal mij ging brengen. Naar mate kwam ik er achter dat het meer een mysterie film was dan een spannende thriller. Tenminste, ik vond hem nou niet bepaald spannend .

Omdat de film voor mij dus een enorm mysterie was , bleef ik constant aandachtig naar de uitkomst . Toen de soort achtige uitkomst kwam was ik een beetje teleurgesteld . Ik had er gewoon meer van verwacht en ook meer spanning en /thriller scènes verwacht . Buiten deze minpunten wel prima acteer werk .

Ook voelde het einde een beetje vaag en open voor me en weet ik nog steeds niet echt wat het einde nou voor antwoord is op de film ..

Kortom , voor mij een goed begin en de film blijft boeiend door het mysterieuze . Verder kakt het halverwege wel een beetje in en duurt het allemaal veel te lang. Ook zit je op een verklarend , spannend einde te wachten dat niet komt .

Bxian32

Op zich een mooie sfeervolle film en ik houd wel van dit soort thema's. Echter lijkt het alsof de uitleg en met name het einde nogal ondergeschikt is gemaakt aan mooie beelden Het boek was volgens mij bedoeld om de duivel te kunnen oproepen. Wat is Balkan dan eigenlijk van plan met zijn ritueel? Wat verwacht ie dat er dan gebeurt, hij wordt zelf onoverwinnelijk EN de duivel komt tevoorschijn?. Vervolgens heef Corso uiteindelijk alle juiste pagina's enkel in zn bezit en er gaat zonder wat voor ritueel dan ook een poort voor hem open, en wat is hier dan de bedoeling van? Als hij zelf de duivel is wat is dan de relevantie van het verzamelen van al die pagina's? die jij zelf heeft gemaakt? Of hij kan nu ook de duivel oproepen/dat gebeurt spontaan en dan? Ik zit met een hoop vragen.....

hasanordek schreef:

thunderball uitstekend uitgelegd. Klinkt heel plausibel.

Ik vind het helemaal niet plausibel, zie mijn reactie.

hasanordek

Bxian32 Balkan wilde d.m.v. de tekeningen toegang krijgen tot het negende poort en uit het boek des levens verwijderd worden en aangemeld worden in het boek des doods. Met andere woorden, als een wezen uit de hel zich begeven op aarde. Blijkbaar is dat The Girl.
Blijkbaar had hij niet de juiste tekeningen. Corso had helemaal geen tekeningen, dus kun je afvragen wat de nut van de tekeningen is. Waarschijnlijk diende dat als lokaas om een nieuw lid te lokken. Niet om ze toegang te geven, maar om te kijken wie zich daar het meeste voor zou inzetten. Dat was dus Corso, niet Balkan, Telfer, de barones, enz.

avatar van jippie2010

jippie2010

Alleraardigst. De sfeer had hier en daar wat donkerder gemogen, de soundtrack mocht wel wat subtieler.

Ik kon het experimentele camerawerk wel waarderen, al was het niet elke keer een succes.

Het verhaal zelf intrigeert tot het einde en laat precies genoeg ruimte over om er nog even op te herkauwen. *3,5

hasanordek schreef:

Corso had nu juist weer wel de laatste echte tekening dus het lijkt me dat dat er wel mee te maken heeft. Verder allemaal erg vaag. Ik vond de film er trouwens niet minder om. Dan blijven we maar met wat vragen zitten....

avatar van pe3a

pe3a

Mooi geschreven, Supernatural. Jouw begeestering van deze film heb je mooi verwoord.

avatar van thunderball

thunderball

Bxian32 schreef:

Ik vind het helemaal niet plausibel, zie mijn reactie.

Tardis heeft het ooit allemaal (eerst voor zichzelf en erna voor ons) uitgeplozen en op pagina vier staat zijn uitgebreide uitleg, plus er na nog verdere aanvullingen. Lees dat eerst maar eens en er gaat een hele andere wereld voor je open.

thunderball schreef:

Bedankt voor je reactie, tja dat is ook een interpretatie lijkt me.

avatar van robertinho

robertinho

• 1974 stemmen

Ontzettend sfeervolle film, luchtige duisternis. Ondanks de speelduur vloog de tijd voorbij.

Een aldoor drinkende en rokende Depp kon ik hier heel goed hebben, in tegenstelling tot de films waarin ie als een stripfiguur acteert. Zelfs de klunzige actiescènes stoorde me niet.

Aangenaam verrast!

avatar van lpjdamen

lpjdamen

Ik zat zaterdagavond thuis en verveelde me te pletter, dus ik dacht laat ik een film kijken. Ik had Netflix afgestruind, opzoek naar een horrorfilm, en deze film van Roman Polanski stond in de lijst.

Oké, Roman Polanski, bekende regisseur...

Johnny Depp, bekende acteur, veel over bekend...

The Ninth Gate, waarom ook niet?

En Jezus wat vond ik het toch een saaie kutfilm. Het begon allemaal interessant. Dean Corso die moet onderzoeken of een kopie van een duivelsboek wel authentiek is. Maar naarmate het verhaal zich uitvouwde en er steeds meer op Dean Corso afkwam, begon ik me steeds meer te vervelen. De film was op geen enkel moment spannend en veel van de dialogen en "actie-scènes" kwamen knullig en droog over, waardoor ik nog dieper in de bank weg zonk.

Johnny Depp acteert houterig en ook Emmanuelle Seigner acteert als een dromerige zak aardappels. Ze probeerde naar mijns inziens vooral mooi te lijken in de camera, dan dat ze daadwerkelijk wat te presenteren had als haar rol als "beschermengel" over Dean Corso. De film duurt veel te lang voor een verhaal dat eigenlijk nergens echt interessant werd. Jammer.

avatar van Flavio

Flavio

Een film uit de categorie: Vast ooit eens gezien, maar volledig vergeten. Na deze kijkbeurt vermoed ik dat ik in de war was met Secret Window want vrijwel geen enkele scène kwam me bekend voor. Alleen die tweeling in de boekhandel zei me vaag iets.

Polanski laat weer zien bovenmatig geïnteresseerd te zijn in het occulte, en ik vond The Ninth Gate best vermakelijk, maar het mist de brille van zijn betere films. Dat komt ook wel door de aanwezigheid van Depp, die toch al snel acteert alsof hij het allemaal niet erg serieus neemt, maar de film is op momenten ook iets te luchtig, zoals die satanische bijeenkomst waar Balkan zonder al te veel plichtplegingen doorheen banjert. Door de toon is het geen moment spannend, maar het verhaal is intrigerend genoeg en het ziet er allemaal zeer verzorgd uit.

Leuk die theorie dat Corso zelf Lucifer is die zijn identiteit moet herontdekken, maar wat dan niet klopt (volgens mij dan) is dat hij min of meer toevallig wordt ingehuurd door Balkan, een niet erg solide basis voor alles wat daarna volgt lijkt me.

avatar van Aazhyd

Aazhyd

Matige, voorspelbare prent. Het karakter van Depp lijkt vooral dingen te doen omdat de scenarioschrijvers dat zo hadden bedacht. Het ziet er wel mooi uit, maar dat is het ook wel.

avatar van Kondoro

Kondoro

“There's nothing more reliable than a man whose loyalty can be bought for hard cash.”

Zo op het eerste gezicht leek mij deze ‘Polanski’ film best leuk. Dit kwam voornamelijk omdat ik zelf ook wel geïnteresseerd ben in het occulte en daar graag dingen over lees, een film als dit kwam daar natuurlijk wel dichtbij, en ik moest ook wel eens grijnzen als ik bepaalde rituelen zag. Dit soort films kunnen eigenlijk altijd heel veel kanten op maar, ‘Polanski’ kiest ervoor vooral de saaie kant in te schieten van deze film, waardoor de film toch te lang aan gaat voelen, en dat was zo niet nodig. De film had immers mijn volledige interesse gewekt om twee redenen, morgen is de film van ‘Netflix’ afgehaald dus dan moet je vaak even opschieten als je hem nog wilt zien maar, ook omdat ‘Johnny Depp’ zijn rol heeft in deze film. De acteur is nu natuurlijk ontzettend actueel in het nieuws en deze kende ik nog niet van hem, en ik ben best een fan van zijn werk.

Het script vond ik best interessant, natuurlijk omdat het occulte mijn interesse gauw weet te wekken, de film in zijn concept vond ik ook aangenaam. Waar ‘Depp’ de rol speelt als boekendetective en op een ongewoon klusje word gezonden om twee kopie-exemplaren te vinden en te onderzoeken welke echt is maar, tijdens zijn zoektocht door Europa krijgt hij telkens ongewenste gasten op zijn weg en maakt hij toch wel bijzondere dingen mee, waaronder veel mensen om hem heen dood gaan. Toch weet ‘Polanski’ de film dusdanig saai uit te werken, dat het concept de film toch veel moet dragen. Het verhaal is leuk maar, word op een gegeven moment toch ietwat eentonig en zelfs erg voorspelbaar waardoor je de film eigenlijk al kon uittellen terwijl je nog eventjes moest kijken. Het laatste half uur was dan ook wel erg lastig voor mij om daar mijn aandacht bij te houden.

En qua acteerwerk laat deze film ook veel punten liggen. ‘Johnny Depp’ speelde een aardige rol maar, kwam erg ongeïnteresseerd over, dit zorgde voor geen vuurwerk in zijn werk en was verre van bijzonder te noemen. Tuurlijk was zijn personage wellicht wat ingetogen, eigenlijk was de gehele uitwerking van zijn rol toch middenmaat. We kennen betere rollen van hem, ook in rond deze leeftijd van hem. Ook ‘Emmanuelle Seigner’ vond ik heel traag, en dun acteren. Waar de actiescènes toch lachwekkend werden, omdat die er zo houterig uitzagen dat het niet eens interessant of spannend was deze scenes te volgen. Een rol die eigenlijk totaal niet nodig voelde maar, er wel was. Jammer, had zo veel meer ingezeten.

Toch vond ik het eerste uur best prima uitzitten, het script boeide me enigszins en het mysterie zat er nog goed in. Na een ruim uurtje werd de film me te langdradig, en was het thriller gedeelte nog steeds niet aanwezig, wat ik overigens de gehele film wel een beetje heb gemist. De film had van mij part wat duisterder gemogen, dit toch ook wel aangezien het concept wat juist duister hoort te zijn. Dit zorgde voor een vertekend sfeertje, die helaas niet goed uitwerkte in de film.

Dan valt me deze film toch te veel tegen, en heb toch iets te veel verwacht van deze film. Ik denk dat de poster van de film het met duister is van deze hele film, en dat is best triest. Voor een doordeweeks vermaak, is de film meer dan geschikt maar, het is echt geen hoogstaande prent.

avatar van king_pin

king_pin

Waarom dat luchtige sfeertje in de film zit snap ik niet. Het verhaal en de karakters zijn allemaal serieus dus dat Corso (depp) zo droog en luchtig doet rijmt niet. Gelukkig verdwijnt dat meer en meer naarmate de film vordert, maar het stoorde me teveel om het te kunnen negeren.

Hollywood met z'n ideeën over een film toegankelijk te maken voor iedereen terwijl het overduidelijk een niche thriller is. Er zit zelfs een seksscene in wat het toch weer 16+ maakt. Houdt de rest dan ook op dat niveau.

avatar van Corcicus

Corcicus

In het verleden ondernam ik al drie pogingen, maar pas de vierde keer lukte het mij om de film helemaal uit te zitten. Neen, dit was niet goed. Er zitten enkele aardige shots in, maar voor het merendeel oogt deze film hopeloos gedateerd. Grootste struikelblok is echter de spanning, die nagenoeg compleet ontbreekt. Polanski is naar mijn mening de meest overroepen regisseur van de twintigste eeuw. Hiermede stond hij opnieuw garant voor een saaie en levenloze film.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Gisteren na een lange tijd weer eens herzien, en tja het verhaal is best wel goed gedaan. Alleen is de film erg traag en zit er niet veel pit in, ook Johnny Depp met zijn vele peuken en drankprobleempje? kan de film ook niet echt redden. Niet een aanrader, maar als je van mysterie houd dan is hij zeker voor jou.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Roman Polanski. Zowel goede als minder goede ervaringen met zijn films, maar nu ik The Ninth Gate ook mag toevoegen aan de 'positieve lijst' lijkt deze toch wel zo langzaamaan de overhand te krijgen. De man heeft mooie films op zijn naam staan en ik ben altijd wel nieuwsgierig naar wat hij te bieden heeft. Binnenkort maar eens eindelijk Chinatown afkijken. Ooit aan begonnen, maar door tijdgebrek nooit voltooid. Begon in ieder geval veelbelovend.

Bij The Ninth Gate had ik precies het tegenovergestelde. Aan het begin twijfelde ik of ik de film moest uitzetten. Ik vond de start erg traag en ik verwachtte een stoffige film over mensen met veel te veel geld op zak. Zodra Depp op reis wordt gestuurd, beland je als kijker echter in een groot mysterie en deze wist mijn aandacht moeiteloos vast te houden. Daarbij schuurt de film, zeker richting het einde, soms wel behoorlijk tegen het fantasy-genre aan, maar het mag gezegd worden dat de uitvoering mij zeker niet tegenviel. Er is meermaals sprake van spanning, de cast presteert op niveau en de materie waar de film zich op toespitst is boeiend. De film is aan de lange kant, maar - eenmaal op stoom - krijg je er ook wat voor terug. Aan originaliteit in ieder geval geen gebrek. De ontknoping had ik wellicht iets spectaculairder verwacht, maar verrassen deed het wel.