Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling: 8,8 (2.538.745)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2538745)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- iTunes: € 7,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
tukkerstein
-
- 2140 berichten
- 3033 stemmen
Aardige film met een plot dat origineel is, maar zich helaas in veel te veel bochten moet wringen om geloofwaardig te worden. Nolan had er beter aan gedaan de film minder realistisch neer te zetten en er meer iets artistieks van te maken. Zoals gezegd, het plot is origineel en weet zeker in de eerste helft goed te boeien. In combinatie met de prachtige effecten en het goede acteerwerk is die eerste helft dan ook het beste deel van de film. In de tweede helft wordt het allemaal wat langdradiger. Het accent komt meer te liggen op subplotjes ipv het -imo veel interessantere- hoofdplot over dromen (het dromen in dromen, erg leuk gedaan bijvoorbeeld). Veel interessants betreft het dromen komt er niet meer bij. Het einde is leuk gedaan, maar echt ergens op slaan doet het niet (het is eerder misschien een beetje goedkoop, maar de Fanboys van de Donkere Ridder zullen er wel wat prachtigs in zien .
3,5*
Oja, en een betere soundtrack was ook wel leuk geweest.
Had veel meer in kunnen zitten.
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2495 stemmen
Gistermiddag dan gezien, mijn interesse was allang gewekt maar zeker na de hoge beoordelingen, en vooral het gemiddelde, moest en zal ik deze film zien. And I did. Gelukkig maar. En wat was het een spektakel, sjonge jonge. Nolan weet me altijd vast te pakken vanaf het begin en het loslaten gaat altijd erg moeilijk. Dit is dan mijn derde film van hem, maar tot nu toe ben ik nog steeds in de batman-mood zodra ik eraan denk. Ik denk dat Inception ook nog wel een tijdje blijft hangen. Wat ik totaal niet erg vind. De film vond ik vrij makkelijk te volgen, minder moeilijk dan verwacht. Er is me, netzoals hieronder, ook maar een vraag open gebleven: valt de tol nou wel of niet? Of mag de kijker dat zelf invullen?... De vriend van me zus was zeker van WEL, maar ik hield me bedenkingen... Anyway: een erg goede sterke film die straalt in originaliteit, actie en spanning. DiCaprio doet het weer uitstekend en ook Ellen Page vond ik vrij sterk spelen, hoewel ze meer indruk maakte in Hard Candy. Gemengd met avontuurlijke muziek, humor en wat drama kom je uit op een bijna perfecte film die je iedereen aanraad om te kijken. 4,5 ster Ik ben tevree
Le Edzel
-
- 879 berichten
- 2580 stemmen
Gisteren dan eindelijk naar Inception gegaan!
Had redelijk hoge verwachtingen en ik was erg bang dat deze niet waargemaakt konden worden.
Gelukkig bleek dit meer dan mee te vallen. Het verhaal an sich was voor mij helder en duidelijk. Niets dat onduidelijk was, duidelijk concept. Zat knap en orgineel in elkaar imo.
Heb de hele 'rit' aan het scherm gekluisterd gezeten. Zoals in vrijwel iedere film zijn er altijd wel details of kleine zaken die niet helemaal kloppen of kunnen ( de kogelregens waardoor slechts Saito geraakt wordt, de tijd die Arthur nog had om de andere te wekken etc. Maar dit vormde voor mij geen belemmering om de film minder te beoordelen.
Je kan over deze films vele vele discussies starten, ook ik heb zo mijn mening en visie er op, daar het voor mij tijdens de film allemaal vrij duidelijk was.
Over het einde kun je lang speculeren, maar hier kom je uiteindelijk nooit achter de 'echte' waarheid. Ik denk dat je voor jezelf gewoon een besluit moet nemen of hij nog in een droom zit, of dat hij zich in de realiteit bevind. De tol bleef draaien, waardoor ik in eerste instantie dacht 'nee, hij zit nog in een droomwereld'. Deze begon echter te wankelen, om iedereen even te lopen kutten. Het wankelen van de tol en het zien van de gezichten van zijn kinderen, hebben mij doen besluiten dat hij zich in de realiteit bevind. Ook al speelt bij mij nog de gedachte dat hij de gezichten van de kinderen nu kan zien in zijn droom, doordat hij de kwestie met Mal een plek heeft kunnen geven.
Eerste wat ik ook zei toen de aftiteling begon was 'Godver, nu flikt ie ons hetzelfde als in Shutter Island'
Al met al een in mijn ogen erg sterke film.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Inception
Zoals gezegd, gisteravond bekeken op normaal scherm. Ik ben er echt voor gaan zitten, omdat ik vreesde dat het allemaal lastig te volgen zou zijn, en Nolan kennende, het inderdaad best moeilijk kon zijn (bv Memento/Prestige, lastig te volgen, maar goed te volgen, en lullig om die films af te kraken omdat Nolan moeilijkdoenerij praktiseert, onzin, maar dat is een andere discussie ). Het valt allemaal wel reuze mee. Als je wat Nolan films hebt gekeken weet je ook een beetje waar je op moet letten, plus je kan er van uitgaan dat er een plottwistje aan het einde komt.
Allereerst vond ik het thema van dromen beïnvloeden creatief en origineel! Omdat niet teveel in het grijze gedeelte te gaan treden, somehow heb ik hier ook een soort ervaring mee in een totaal on-paranormale manier. Alleen om dan te gaan kijken hoe ze deze prachtige technieken gaan gebruiken voor een heist? Wow zeg, wat een tegenvaller. De mogelijkheden die hierin lagen waren echt prachtig, ik dacht constant wat had een Lynch van deze film kunnen maken?
Maarja, misschien is het Hollywood, misschien vond Nolan dat een heist echt het beste thema was voor de film.
Uiteindelijk kom je in een droomwereld met verschillende 'lagen'. Gelukkig ging het mij qua chronologie goed af dus het was best te volgen. Wat me wel opviel is dat de droomwereld bijna perfecte replica's zijn de werkelijkheid, en ook hier was ik van mening dat er wel wat kansen lagen. Aan de andere kant was ik ook wel blij, want het leidt niet tot 'The Cell' achtige praktijken wat leidt tot allerlei spinsels en waanzin wat echt totaal niet meer valt te volgen. Nee, de lagen zijn allemaal zeer makkelijk te onderscheiden, wat het kijkgemak (belangrijk woord dit, makes or break je kaskraker, zie bv Memento) zeker ten goede komt. Al kun je je er toch niet aan onttrekken dat bv. de maze van het meisje (Adline ofzo?) echt ongeïnspireerd is, dit had beter gekunt, om maar te zwijgen van de Limbo. Het levelen tussen de verschillende niveau's, de manier waarop en met wie vond ik echt het sterkste punt van de film, hier is Nolan lekker creatief mee bezig geweest, en met slaapmiddelen, shocks en totems krijg je toch een frisse duik in het dromen.
Uiteindelijk vond ik het plot tussen Mal en Dom het meest interessant, en was misschien ook wel het belangrijkste plot van de film. De heist zal vast bijzaak zijn (gezien ook niet duidelijk wordt wat er met Fischer Corporation gaat gebeuren). Wat me dan ook weer erg tegenviel, was dat cheesy einde met de tol, Kom op zeg, dit is een goedkope manier om er een open einde aan te breien, en de kijkers een idee te geven dat ze konden filosoferen en discussiëren over de film. Terwijl het juist de aandacht afleidde van de film zelf. Het kon en kan mij eerlijk waar weinig schelen of Dom nu echt nog sliep of in de werkelijkheid zat. Voor de filmervaring maakt het niet uit toch?
Soort van conclusie: de film is goed. Misschien komt er in deze review vooral negativiteit naar boven drijven, maar merk op dat dit allemaal een soort van verbeterpunten zijn en niet keiharde kritiek. Want ik heb me, zeker het 2e deel, echt goed vermaakt! Ik kan dan ook iedereen aanraden om de film zsm te kijken.
Als laatste wil ik nog even meedelen dat ik DiCaprio nog een overgewaardeerde acteur vind, maar dat doet er verder niet toe.
Excuses voor de zeer slecht lopende review trouwens het is vast allemaal erg lastig te lezen besef ik me, maar ik probeer net als in de film de verschillende lagen te analyseren.
Ofzo .
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Lekkere film. Een blockbuster met wat pretenties, zoals het ook eigenlijk hoort. Jammer dat velen een gecompliceerd plot direct beschouwens als iets vies. Zo blijft onderbelicht dat Nolan veel goed doet op het gebied van de vertelling. Verrassend is bijvoorbeeld dat hij het bekende filmthema van `droom versus realiteit' verpakt in het misdaadgenre, toch weer een nieuwe variatie. Vervolgens benadert hij de droomrealiteit uiterst rationeel, omdat het doel niet ligt in de droom zelf maar in de manipulatie van de dromer. Daarom gelukkig geen overbelichte scenes of zweverige voice-overs om toch maar krampachtig te proberen een droom na te filmen. Het plot wordt tenslotte in een goed tempo vertelt en onderweg wordt ook nog ruimte gevonden om het hoofdpersonage wat gewicht mee te geven door het zijplot over zijn geliefde. Het zwakste aan Inception vond ik de overdreven actie, met name te veel schietscenes. Vooral het sneeuwbunker gedeelte doet inderdaad denken aan James Bond, en is eigenlijk niet zo goed serieus te nemen. De eindscene vond ik dan weer wel goed, het komt op mij zeker niet over als een poging tot een mindfuck maar laat het antwoord aan de kijker. Bovengemiddelde film dus. De scene waarin Parijs wordt omgeklapt en de eerste scene met opgeheven zwaartekracht, met in de cross-cutting het van de weg rakende busje, zijn wat mij betreft nu al klassieke scenes binnen het genre.
Ruigpootuiltje
-
- 1 berichten
- 8 stemmen
Ik was naar deze film gegaan met een vriendin (die helemaal niet van dit genre films houdt) en we vonden hem beide geweldig. Een film met een lange speelduur en geen minuut verveelt. De film moest je wel goed volgen om alles goed te kunnen snappen, maar voor mij was hij absoluut geslaagd. Iedereen zijn eigen mening, maar deze film heeft wel een duidelijk doel voor ogen waar hij ook naar toewerkt in het einde. Deze film heeft echter gewoon een goed open einde, net als de meeste goede films. Niks raars aan dat, als het aan mij ligt. Zeker eens het kijken waard!
Zeriel
-
- 1372 berichten
- 2396 stemmen
Vooral dat gedoe met DiCaprio en zijn overleden vrouw zorgden er vooral voor dat het tempo uit de film gehaald werd. 3,5*
Dit is nu precies het verhaal waar de film om draait! En is juist te weinig uitgewerkt. Ten eerste is er al geen enkele chemie tussen Cobb/DiCaprio en Mall/ Marion Cotillard.
Is Cobb verantwoordelijk voor de dood van zijn vrouw direct of indirect. ?, dat is de vraag. Merkwaardig is de overeenkomst met Shutter Island waarin DiCaprio met iets soortgelijks worsteld. Geen wonder dat hij in onze werkelijkheid bang is om te trouwen.
Enerzijds vind ik de film heel knap gemaakt, om 5 (droom) nivo's door elkaar synchroon te laten lopen, knap gedaan. Maar ik bleef wel een beetje met een leeg gevoel achter in de bios. Dat komt doordat Nolan een erg mentale regiseur is, die er niet of nauwelijks in slaagt om je gevoel aan te spreken.
Verder vond ik de hele aanloop naar de Fischer-Inception, nogal langdradig. Alles moest eerst helemaal uitgelegd worden, zodat Henk en Ingrid de film ook kunnen snappen, nou dat is iig gelukt...alhoewel.....
De Fischer- klus zelf sprak nou ook niet echt tot de verbeelding, moet je daarvoor je leven wagen, een simpel multinational-boef-wil-concurrentie-uitschakelen- plotje? Waar een club mensen hun leven voor wagen, want dat doen ze,zodat Cobb weer de States in kan en zijn kinderen weer kan zien. Zonder enige garantie overigens. Of is dit een droom/fantasie van Cobb?
Sommige dingen gingen me dan weer veel te snel; Ellen Page / Ariadne, the Architect, snapt wel héél erg snel hoe je de droomwereld kunt manipuleren. Iets waar de anderen jarenlang voor getraind hebben.
De droomwereld zelf getuigd wel van heel erg weinig fantasie, en ziet er bovendien nogal grijs en grauw uit voor een droomwereld, waarin kleuren meestal superintens zijn. Het toppunt is de stad van Cobb en Mal, waar ze 50 jaar (!) aan gebouwd schijnen te hebben; een verschrikkelijk stedelijk inferno, waar je nog niet dood gevonden zou willen worden!
Kortom knap gemaakt, maar er was veel meer uit te halen geweest.
Vergeleken met boeken over lucide dromen; de Kunst van het dromen, van Carlos Casteneda, en de boeken van Taisha Abelar ;De sprong in het onbekende en Florinda Donner; De gedroomde werkelijkheid,, is deze film dodelijk saai.
Na Carlos Castaneda's dood in 1998, zijn Taisha Abelar, Florinda Donner samen met nog 3 leerlingen van Castaneda spoorloos van de aardbodem verdwenen. In 2003 is één lichaam teruggevonden. De droomwerkelijkheid is een groot raadsel waar men nog nauwelijks enig benul van heeft.
Casteneda
KwintenS
-
- 115 berichten
- 1407 stemmen
Nolan heeft net als bij The Dark Knight de fout gemaakt om de film te lang te rekken. En waar bij The Dark Knight de spanning behouden bleef, viel die hier totaal weg in het laatste uur.
Wat me meteen opviel was dat er totaal geen chemie was tussen DiCaprio en Cottilard. Jammer genoeg draait het hele verhaal daar rond. In het laatste half uur wordt dan nog eens bijna letterlijk alles herkauwd wat een half uur eerder al gezegd was. Dit haalt het tempo hopeloos uit de film. Het stoort me een beetje dat je een verhaal anderhalf uur schitterend opbouwt om dan het tempo enorm te laten zakken.
Wat me ook stoorde was dat het verhaal me nogal bekend voorkwam. Het idee van de droomwereld van DiCaprio en Cottilard komt nogal letterlijk uit een aflevering van the 4400. Ik vond dit persoonlijk nogal storend.
Dus als conclusie vond ik het 1ste deel van de film zeer goed opgebouwd, maar wordt het tempo daarna zodanig zwaar uit het verhaal gehaald dat het bijna saai werd om naar te kijken.
3,5*
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
Inception is de film van 2010!
Naar mijn mening is deze film geweldig, het zit vol met details en vol met spanning. Vanaf het eerste moment is je aandacht er al bij, het leuke is dat je overal over kunt nadenken. Aan het begin is het wat vaag maar uiteindelijk wordt alles duidelijk en heeft zelfs dat vage begin een betekenis! Ieder lid heeft dus een rol en ze gaan dromen en dan weer dromen: A Dream Within a Dream. Ik moet zeggen dat ik deze film echt origineel vond, en dat is toch echt de kracht van Nolan en dus van Inception.
Di Caprio was weer geweldig zoals altijd maar ook zijn mede spelers zijn geweldig. En natuurlijk dat einde is weer typisch Nolan en weer heerlijk. Vooral de twist en de auto die van de brug valt zijn dingen die geweldig zijn, maar wat zou Inception zijn zonder Hans Zimmer? Hij maakt de film af met zijn bombastische muziek en dan kom ik gewoon uit op een heerlijke 5* en een heerlijke film!
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Zeer geslaagde film, het is het soort film waar ik erg van houd, een lekker doorgeslagen script. Onrealistisch maar toch knap gebracht. In combinatie natuurlijk met de zeer knappe special effects. Ik ben geen fan van slowmotion beelden, maar hier kon ik het meestal wel waarderen.
Het verhaal was goed te volgen vond ik, natuurlijk beetje vergezocht. Maar wel boeiend van begin tot het eind. Humor was ook nog wel leuk, beetje zoals in The Dark Knight. En de score van Hans Zimmer vond ik ook behoorlijk goed! Leek ook wel op de score die hij voor The Dark Knight maakte.
De cast was uitstekend, Leonardo blijft groeien als acteur, en voor Jospeh Gordon-Levitt heb ik altijd wel een zwak gehad, Maar Ellen Page sprong er het meest uit vond ik.
4.5*
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Inception is een film die je slechts goed kan beoordelen als je hem snapt. Wat mijn geval niet is. Er zijn heel wat details die ik nog eens moet herkauwen en doorslikken met een tweede kijkbeurt. Indrukwekkende cinema is het anders wel, vooral in de manier waarop Nolan in iemands hoofd gaat kijken. Het verhaal is heel sterk, of komt toch sterk over door de complexe details. Dromen in dromen, de onsterfelijkheid van de ziel en de vermenging van droom en realiteit zijn zovele thema's die hier weerkeren. Het knapste gefilmd vond ik die drie droomniveaus met die zeer lange slowmotion van die vallende jeep om verschillende tijdsniveaus weer te geven . De interessantste verhaallijn vond ik die liefde tussen Cobb en Mal. Dit is een film die liefhebbers van breinkrakers zullen waarderen. En van de regisseur van Memento weet je alvast dat je er hoofdpijn zult aan overhouden. Wel vond ik dat er iets teveel actie in zat, die bovendien spanningsloos en weinig stijlvol in beeld werd gebracht. Eerste reactie een 3, maar ik ben er van overtuigd dat die met een tweede kijkbeurt nog beter zal smaken. 3,5* dus.
Bartacus
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Deze film is echt een mindf*ck, heel goed opgezet verhaal, super acteerwerk van vooral DiCaprio vooral bij het tonen van zijn emoties, heel origineel, deze behoort zeker tot mijn top 3 beste films ooit. Als je luchtig een filmpje wilt kijken moet je wel niet naar 'Inception" gaan. Je zit van begin tot eind op het puntje van je stoel en opletten is bij elke zin vereist. Nolan maakte bij mij zijn eerste echte indruk met 'The dark knight' maar deze film overtreft alles, super film, iedereen moet deze gezien hebben, dit is pure nostalgie! zeker 5 ***** waard.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Nou nou, dat was "m dan, dé Inception. Erg veel reclame en posters van deze film gezien en ook de trailer zag er goed uit, helaas bleef dat hierbij want de film zelf heeft naast de ongewone actiescenes gewoon niet veel te bieden. Het zweven bijvoorbeeld ziet er leuk uit en ook de superslomo explosies bij het terras zijn mooi in elkaar gezet. En het Villa Volta-effect was natuurlijk niet te missen.
Maar verder wordt er teveel gepraat en niet erg sterk geacteerd. Hier wordt me weer eens laten zien dat DiCaprio een saaie acteur is. Hij kan grote ogen opzetten en overtuigend overkomen maar de film tot leven brengen doet hij niet. Het is allemaal op maat gemaakt en er lijkt geen ruimte te zijn voor creativiteit van de acteurs zelf. Personages praten naast elkaar heen zonder gevoel en het klopt gewoon niet. Dat Cobb zijn oude leven weer terug wilt lijkt er maar bij verzonnen te zijn om het ietsjes persoonlijker te maken, want eigenlijk voert het gehele team belangrijke werk uit ( de zwevende man bijvoorbeeld ).
Alhoewel hier een zeer leuke uitwerking had van kunnen komen blijft die grote verassing weg. Jammer, het stelt me teleur.
- 2 -
TinkerTex
-
- 312 berichten
- 312 stemmen
Een puike film van Christopher Nolan over het infiltreren van de menselijke geest. Erg knap is hoe een ongelooflijk complexe logica als basis dient voor een spannend verhaal. Of Leonardo DiCaprio de aangewezen persoon was voor de rol van Cobb betwijfel ik. Het acteerwerk was desondanks overal van hoog niveau. Prachtig Hollywoodvermaak dat minder simpel is dan de doorsnee film.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik kan me bijna volledig inleven in Reinbo's mening over deze film en in zekere zin heeft hij gewoon gelijk. Vooral op visueel vlak had dit een stuk intrigerender kunnen zijn. Echter: ik heb me voor de complete speelduur uitermate goed vermaakt, zeker door het moordende tempo van de film. De plot is niet geniaal, maar op zijn minst goed uitgewerkt. Nolan is een entertainer, geen visionair. Vermaken doet hij zeker. Dat de cast lekker plat acteert vind ik prima, weinig tijd om erover na te denken tijdens het kijken. De plot stuwt voort en beweegt zich knap tussen de verschillende werkelijkheden. Nolan maakte een filmische ui: gelaagd, maar niet gecompliceerd.
Demeter
-
- 227 berichten
- 1532 stemmen
Wat een geweldige film! Het script is origineel en zit ingenieus in elkaar (ik moet hem nog een keer zien om alles te begrijpen). Een spannende heist-movie, maar dan binnenin dromen. Je weet dat het inbreken in dromen eigenlijk een van-de-pot-gerukt gegeven is, maar omdat het zo realistisch gebracht wordt, word je er helemaal in meegezogen. Dat komt door de combinatie van een boeiend verhaal, overdonderende beelden en uitstekende acteurs die je er helemaal in trekken. Het is alsof je zelf in de dromen bent en ondanks dat het verhaal nogal complex is, weet je steeds wel in welke laag je je bevindt. En naarmate er een diepere laag wordt betreden, wordt het nog interessanter, want in de diepste lagen, waar de vrouw van Cobb opduikt, stijgt de emotionele betrokkenheid en lijkt er nog meer op het spel te staan . Absolute klasse 5 *
DiKKe_OsCaR
-
- 406 berichten
- 1823 stemmen
Zeer goede film! De 2,5uur op het puntje van mijn bioscoopstoel gezeten, en dat is heel erg lang geleden dat ik dat heb mogen meemaken!
Naar mijn idee ook tot in de puntjes uitgewerkt. Vaak heb ik bij het kijken van een film een "ja, maar wat als ... gebeurt, dan klopt hetgeen hier wordt gezegd/gedaan niet". Bij deze film is dat anders, elk puntje van kritiek dat ik bedacht zou kunnen hebben bij het inbreken in iemands dromen, werd ontkracht. Geen losse eindjes dus!
Heb ik al gezegd dat de film ook constant spannend blijft? Dikke topper en grote aanrader!
zephyr
-
- 137 berichten
- 474 stemmen
Ik vond het idee van de film helemaal niet nieuw, was hem al eens tegengekomen in een andere (B-) film met aanmerkelijk minder budget. Maar top regiseurs zoals Nolan gaan er vaak met de originele ideeën van onbekende mislukkende regiseurs van door.
Verder vond ik dat DiCaprio telkens te veel moest uitleggen wat de vaart in de film niet ten goede kwam. Daarbij kwam ook nog dat de film mijns inziens veel te lang duurde.
De manier waarop de slow motion gevechten in beeld werden gebracht begon ook al snel te vervelen en was ook al niets nieuws En het uitbeelden van vijandige droomelementen d.m.v. conventionele geweldsacties was nogal voor de hand liggend. (b.v. die gevechten c.q. explosies in het besneeuwde gebergte . Was wel aardig om te zien maar leek vooral op sixties/seventies 'James Bond'. Desondanks heb ik me wel redelijk vermaakt.
J. Clouseau
-
- 962 berichten
- 997 stemmen
Diep onder de indruk.
Van Nolan had ik al de meesterwerken Following, Memento en The Prestige gezien (zijn Batman-vehikels nooit afgekeken) en was dan ook wel benieuwd naar wat hij er hier van af bracht. En ook deze film is schitterend. Een fenomenaal scenario, met de vertrouwde Nolan-slimmigheidjes en listen, geweldig uitgewerkt (visueel ook werkelijk verbluffend, o.a. de zweefscènes en Parijs op z'n kant...), uitstekend geacteerd (DiCaprio deed het zeer goed, maar de echte topprestaties zijn hier van Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Marion Cotillard en Cillian Murphy), prima actiescènes en hier en daar een vleugje droge humor.
En dan nog het concept, dat op z'n minst briljant te noemen valt (akkoord, Nolan liet zich duidelijk inspireren door andere films, maar wie doet dat niet? Zolang hij maar niet letterlijk steelt heb ik daar geen problemen mee), vol fijne vondsten (die totems waren bv. een erg goed idee). De basisidee van 'inbreken in iemands gedachten en dromen' schenkt geweldige scènes waarin werkelijkheid en fantasie door elkaar lopen én biedt stof tot nadenken. Wat moet je nog meer hebben van een film?
Meeslepend, mindfucking, magistraal geschreven en in beeld gebracht. Topklasse.
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Wat een filmervaring was dit zeg echte Wow factor als de aftiteling begint.
Erg goed gemaakt je kijkt gewoon met verbazing ernaar.
Het verhaal zit zo goed in elkaar e klopt gewoon precies.
Dan het acteren daar was ook weinig op aan te merken eerlijk gezegd.
Je moet wel goed opletten natuurlijk want anders raak je de draad kwijt, alleen buiten dat is het goed te doen.
Qua actie valt er ook meer dan genoeg te beleven.
Al met al een zeer geslaagde film ervaring in de bios vanavond.
Nolan did it again
4,5 ster
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Aardig vermaak, maar wat mij betreft niet veel meer dan een doorsnee blockbuster. En een ingewikkeld plot, zoals mij beloofd werd, zag ik ook niet. Wat ik vooral miste in de film was emotie en visuele overtuiging. Alles is nogal inspiratieloos in beeld gebracht. Niet slecht, zou het wel 'vakwerk' willen noemen, maar echt enthousiasme voor het medium film komt hieruit niet naar voren.
Wat mij betreft bewijst Nolan zichzelf geen dienst, door in zijn eigen project zo'n flinke component aan de actie te wijden. Maakt het geheel veel oppervlakkiger dan bijvoorbeeld een The Prestige (wat op zijn beurt qua diepgang ook flink wat te wensen overliet). Wat overblijft is vooral hap-slik-weg. Het was wel lekker, maar ik zal er morgen niet meer aan denken. Slechtste Nolan-film tot nu toe. 3*
maxo922
-
- 691 berichten
- 628 stemmen
Interessante film.
Het begint allemaal wat chaotisch en vaag, maar als duidelijk wordt wat er precies aan de hand is blijft het erg boeiend. Het hele verhaal is erg gaaf verzonnen en ondanks niet echt heel moeilijk moet er toch goed opgelet worden.
De visuals zijn natuurlijk erg netjes en goed verzorgt. De sfx zijn toch wel mooi te noemen. Het acteerwerk is goed genoeg om te overtuigen. Enige stoorzender vind ik toch DiCaprio, die voor een hoofdrol te geforceerd overkwam, en in de dramatische scenes de plank misslaat met zijn overdreven geschreeuw.
Verder zit er eigenlijk weinig psychologische ontknopingen in, wat ik trouwens wel had verwacht. Het is op zich een heel erg rechtoe-rechtaan verhaal.
Enige minpunt vond ik dat het op het droomgebeid af en toe wat saaiig overkwam. Het had gewoon veel verder kunnen gaan tijdens de dromen. Daardoor kwam het soms wat fantasieloos over.
In zijn geheel een goede film, al is het zeker weten niet top 250-waardig.
* 4,0
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Nolans films beginnen makkelijk te beoordelen te worden. Hoewel zijn films absoluut niet telkens een herhaling van zetten zijn, hebben ze constant hetzelfde effect op me. Al zijn werk is intrigerend op papier (behalve Batman Begins wat mij betreft), maar Nolan is niet goed genoeg om eruit te halen wat erin zit. Echter, hij levert wel bijna altijd uitstekend entertainment. Waar plaatst dat Nolan in de lijst van regisseurs van dit moment? Wel, hij is misschien de beste van alle blockbusterregisseurs in Hollywood, maar dat stelt niet zoveel voor tegenwoordig, lijkt het. Hij ligt nog enorm achter bij veel leeftijds- en landgenoten die in het independentcircuit werken.
Positief in Inception is in ieder geval dan Nolan eindelijk lijkt te zijn afgestapt in geforceerde plottwists die zo graag willen verrassen dat ze irritatie opwekken. Inception is rechttoe rechtaan en dat bedoel ik als een compliment. Ik lees hier veel verschillende berichten over hoe ingewikkeld deze film wel niet is. De een beweerd dat het een uiterst moeilijke film is, de andere dat zelfs de domste persoon het waarschijnlijk nog kan volgen. Mijn gevoel is toch meer dat de hoofdlijn simpel is en zelfs klassiek is gestructureerd, als een traditionele heistfilm. Maar laten we eerlijk zijn, Nolan werkt deze reis zo gedetailleerd uit dat we niet kunnen spreken van hap-slik-weg-niveau. Veel van de dialogen van Nolan gaan diep in over mogelijke werkingen van de hersenen en er worden nogal wat abstracte onderwerpen aangesneden die Nolan meer literair wil maken. Het zorgt voor een eerste deel waarin je vooral enorm goed moet opletten wil je de werking van de droomlagen en concepten als de Limbo begrijpen. Dit is het zwakke deel van de film, het uitlegdeel. Het mist pakkende dialogen en slechts enkele van de besproken concepten krijgen er een mooie visualisering (al is de stad die ingeklapt wordt wel geweldig, evenals de filmversie van Eschers eindeloze trap). De reden waardoor ik mijn interesse in de film niet verloor was omdat ik dit soort theorieën rond de werking van de hersenen, hoe onzinnig ook, bijna altijd wel leuk vind om te horen. De vraag is of dit ook herziening overleefd. Bij het vergelijkbare The Matrix was dit namelijk niet het geval.
Het tweede gedeelte is dan ook vooral waar het echt om draait. Veelgehoorde kritiek is dat als de heist eenmaal begonnen er alleen maar gekozen wordt voor een actie-aanpak. Zelf vond ik dit juist sterk werken. Wat Nolan hier doet lijkt makkelijker dan het is. Als een Hollywoodversie van The Saragossa Manuscript duikt hij hier verschillende verhaallagen in, die elkaar beïnvloeden. Het is geen kleine kunst om alles overzichtelijk te houden. Belangrijker is dat geen enkele actiescène erin lijkt te zitten puur om er een actiescène in te hebben. Alles heeft een doel en bij constant bleef ik het gevoel hebben dat er iets op het spel stond. Cobb's relatie met zijn vrouw, de hoofdheist met Murphy en de teamleden die allemaal in een andere droomlaag zitten zijn geen elementen die je gemakkelijk combineert, maar hier voelt het als een eenheid aan.
Uiteindelijk valt dit tweede deel het beste te beschrijven als een vrije val en hoe toepasselijk is dat voor een film, waarin vrije vallen een rol spelen. Als kijker wordt je letterlijk het diepe in gegooid. Het grote plot is overzichtelijk, maar juist het ontdekken van kleine dingetjes, het toevoegen van miniscule elementen die het totaalplaatje helderder maken maken dit tot een bevredigende ervaring. De spanning zat er constant goed in en dat is het belangrijkste. Tevens was de gewichtloze scène met Levitt geweldig. Wel verwijdt ik de film een gebrek aan hoognodige humor en ook had ik het gevoel dat Nolan leek te denken dat de film een emotionele snaar van ontroering zou raken, maar dat viel tegen. Anderzijds verliest hij zich daarmee nooit in sentiment gelukkig.
Eigenlijk zijn de teleurstellingen die ik had voornamelijk klein, maar het waren er vrij veel. Ik had het al over het gebrek aan humor en het wat uitleggerige eerste deel. Dat hele subplot met dat bedrijf dat achter Cobb aan zat wordt plotseling ineens vergeten. Nolan blijft ook meer geïnteresseerd in ideeën en plot dan in mensen, waardoor de goede acteurs helaas nooit meer kunnen doen dan vakwerk leveren, al schoot Cillian Murphy er voor mij toch wel uit. Ondanks dat hij de target was, wat in de doordeweekse heistfilm vaak een van de meer hatelijke personages is, was hij hier de enige waar ik nog wel mee kon leven.
Wat mij op een persoonlijk vlak tegenviel was dat de film niet mijn gevoel voor dromen uitbeelde. Ik weet niet hoe andere mensen dromen, maar die paar dromen die ik me herrinnerde waren allemaal absurd, surrealistisch en er viel eigenlijk nooit een touw aan vast te knopen. Maar een plotingestelde regisseur als Nolan kan daar natuurlijk weinig mee. Buñuels Un Chien Andalou en de films van David Lynch evenaren voor mij nog het meest het vervreemdende gevoel van een droom. Ik had ook niet de indruk dat Nolan werkelijk met dromen bezig was, maar meer met rationele gedachten. Waarom anders draaien de heists van Cobb juist om zo'n concrete ideeën en wordt er veel gepraat hoe die concrete ideeën ontstaan. Zelfs Limbo en de scènes met Mal zijn niet zozeer droomachtig, maar steunen op herrinneringen. Maar ik reken dit Nolan niet zwaar aan. Ik kan toch moeilijk verwachten dat hij de film maakt volgens mijn visie op dromen. Evengoed zou ik wel graag een dergelijke thriller zien waarin een personage vecht tegen de onlogica van dromen. Dat is pas een 'mission impossible'.
Alle kritiek kan niet wegnemen dat dit een erg goed stukje vermaak is. De hype is weer wat overdreven, maar wat kan mij die hype verder schelen? Goed werk, meneer Nolan, maar de tijd van excuses is hierna wel voorbij. De volgende film moet dat langverwachte meesterwerk worden, begrepen?
4*
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Bijzonder oninteressant vehikel. Onsamenhangend verhaal met een onlogische opbouw en als grote minpunt de weinig emotionele diepgang.
Met het technische gedeelte zat alles wel snor, acteerwerk prima (afgezonderd van 'Mal', die zal helaas nog even terug naar de toneelschool moeten / daarentegen wel ok van de jonge Ariadne en natuurlijk Cillian 'Scarecrow' Murphy), regie in orde, muziek natuurlijk fantastisch.
Maar qua amusement was er weinig te genieten en dat is toch de voornaamste reden voor een bioscoopbezoek. De hele film interesseerde me op een gegeven ogenblik geen snars meer dus was de enige hoop gevestigd op de visuele effecten. Toen ook die achterwege bleven had ik het gauw genoeg gehad met deze film. Ook de zogenaamde 'humor' werkte op m'n zenuwen.
Technisch in orde allemaal, maar de film ontstijgt nauwelijks het niveau van een gemiddelde Bond of Bourne film. Geen aanrader en met 2* ben ik nog mild.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Wat een spanning, wat een sensatie, wat een complex onderwerp en bruisend enthousiasme van gans de cast.
Deze film is een van de beste en spannendste thrillers van de laatste jaren. Verbluffende special effects (? gebruikt Nolan special effects?) Enig minpuntje is dat het wel een tikkeltje langdradig is soms, en dat niet echt uitgelegd wordt hoe je precies in de droom geraakt. Je ziet wel de machine, maar de werking ervan is niet goed gekend denk ik/
Weer een Nolan die niet teleursteld, alhoewel de film na herkijken 0.5 zal dalen. Maar het wowgevoel had ik weer wel.
Captain Pervert
-
- 4404 berichten
- 2021 stemmen
Intelligente film, goed geacteerd, gave special effects, alles dik in orde.
4,5 sterren
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Christopher Nolan redefineert opnieuw het blockbuster-genre.
Met 'The Dark Knight' maakte Nolan duidelijk dat superhelden en actiefilms absoluut niet zwart/wit hoeven te zijn. 'Inception' gaat nog een stapje verder en neemt het concept van een goede thriller naar psychologische hoogtes.
De film begint mysterieus en houdt dat sfeertje vast tot het einde. Geen moment gaat voorbij dat je als kijker probeert alle stukjes aan elkaar te puzzelen. En dat is meteen de kracht van de film. Scènes tussen werkelijkheden, herinneringen en andere alternatieve bewustzijns wisselen elkaar zonder aankondiging af, waardoor je continue in het diepe wordt gegooid. De muziek houdt je op het puntje van je stoel. De beelden verrijken je ogen. En het verhaal laat je hersenen geen moment met rust. Een nieuwe beleving van popcorn film.
Want dit is absoluut geen indie-filmpje met een hoog budget. Machtige special effects en de snelle praatjes om alles nog even uit te leggen houden het ook voor de Bruckheimer fans interessant. Daarbovenop komen nog sterke acteerprestaties van een formidabele cast en je hebt een blockbuster die al het andere deze zomer doet verbleken in kwaliteit.
Het enige nadeel is dat ik 'Inception' de aankomende jaren niet nog eens hoef te zien.
4,5
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
De grootste teleurstelling die ik hier op MM heb meegemaakt. Onwaarschijnlijke bagger.
Ik keek uit naar de nieuwe Nolan. Elke film is wel iets bijzonders. En elke keer is het raak. Maar dit keer niet. Ik vond er niks aan.
Voordat ik de film de grond in boor eerst te positieve punten. De effecten zijn bijzonder fraai. De welbekende 'opkrulling' is prachtig gemaakt. Ook de vele slowmotionshots zijn een absoluut lust voor het oog.
Het acteerwerk is aardig. Over DiCaprio ben ik de laatste tijd erg positief. Hier is het niet anders. De bijrollen worden prima bezet, al voelde dat kind een beetje overbodig aan.
En dan nu de minpunten. Want och, wat zijn dat er veel. Waarom moet alles in zo'n verschrikkelijk directe manier worden uitgelegd? Had Leo anders gewoon op een podium gezet zodat hij lekker kon lullen hoe dat gedoe met die dromen werkt. Deze manier van vertellen is al vaak genoeg gebruikt. Ik wordt er een beetje moe van.
Minpunt nummer 2: de personages zijn zo plat als een dubbeltje. Enkel het hoofdpersonage heeft echt een achtergrond. Dit dat dat geneuzel met z'n vrouw intressant is. Moeten we hier medeleven voor tonen? Hoe vaak hebben we dit wel niet gezien? Zit het er in omdat het moet? Ik ergerde me er dood aan.
Maar het aller-aller ergste aan dit wanproduct is: hij is ongeloofelijk saai. Het duurt te lang en het voelt aan als intressantdoenerij (wat had het allemaal voor meerwaarden?).
Sorry dat ik zo vreselijk aan het trollen ben, maar ik ben zeer teleurgesteld. Dit had ik echt
niet verwacht.
1 ster. Zonde.
Fox McCloud
-
- 951 berichten
- 834 stemmen
Zeer goed.
Ik had ook eerlijk gezegd niet anders verwacht van Nolan. Ook deze film heeft weer een ingenieus plot en prachtige effecten. Leuk onderwerp die uitmuntend is uitgewerkt. Geweldige acteerprestaties van o.a. Leonardo DiCaprio en Ellen Page. Ook de muziek is zeer goed, met name op het eind. Op deze film valt amper iets aan te merken, maar mijn verwachtingen bleken toch iets te hoog na de vele lofuitingen.
4,0*
Gerelateerd nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)
Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
'Tenet' zal vanaf 27 augustus in de bioscoop te bewonderen zijn
Filmjaar 2010: Deze films vieren dit jaar hun tiende verjaardag
Bekijk ook
The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.365 reacties
The Godfather
Misdaad, 1972
3.375 reacties
Pulp Fiction
Misdaad, 1994
4.941 reacties
The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.906 reacties
Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.794 reacties
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.671 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.