Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling: 8,8 (2.539.335)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2539335)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- iTunes: € 7,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
GGMM
-
- 57 berichten
- 289 stemmen
Typisch een film voor onzekere mensen die zich graag slim voelen. Een zogenaamd complex verhaal wordt helemaal uitgemolken met een droom in een droom in een droom in een droom. Tjonge, het is wat. Ik vind het een beetje over de top allemaal.
Een concept dat uit de Donald Duck komt overigens.
Ik vind het een vermakelijke actie-film, niet meer niet minder. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die het nogal lastig te volgen vonden en blij zijn dat dit ze lukte deze film wat hoger beoordeelden. Daar teren de meeste Nolan-films op.
LeeGer
-
- 176 berichten
- 328 stemmen
Prima film. Mooi gefilmd, goed geacteerd, origineel verhaal. Is het zo ingewikkeld en diepgaand? Valt volgens mij allemaal wel mee. Al kan het verhaal natuurlijk nooit echt eenvoudig zijn als je het hebt over dromen in dromen in dromen. Je moet er dus wel bijblijven. Maar dat kost bij deze film geen enkele moeite.
Eliandjiee
-
- 77 berichten
- 414 stemmen
Na een herziening mijn stem toch weer verhoogd van 4,5 naar de volle mep. In vergelijking met Interstellar die ik recent heb gezien is deze toch daadwerkelijk een klasse beter.
Een onwijs interessant en gaaf concept wordt op prachtige en spannende wijze verfilmd. Een heerlijke combinatie van visueel prachtige beelden & trucjes en spanning die je op het puntje van je stoel houdt. De ondersteunende muziek draagt hier aan bij.
Verder wordt er ook overtuigend geacteerd, met leuke rollen en personages. Het drama/emotionele gedeelte en het meer filosofische aspect geven de film een extra dimensie en maken hem nog interessanter en beter.
Voor mij een pareltje, niks op aan te merken, ik overweeg een plek in mijn top 10!
des1
-
- 1691 berichten
- 967 stemmen
Nou voor een tweede keer gezien. Interessant doenerij versie zoveel van Nolan (zoals ook zijn Batman films) om maar mooie, spanning suggererende plaatjes te laten zien, voor luitjes wier hersenen niet meer te doen krijgen dan in een gemiddeld computerspelletje? Of is meer (mogelijk) aan interpretatie? Kijk, als er één ding is aan dromen, dan is het dat ze volstrekt persoonsgebonden zijn, en niks met rationaliteit van doen hebben, laat staan de talloze uitlegjes die steeds gegeven worden en die we maar moeten slikken als zoete koek. Het gaat niet zozeer om de onwaarschijnlijkheid van het verhaal (Nolan is erg verzot op zijn dikke duim), maar om de quasi-filosofietjes waarmee van alles gesuggereerd wordt. Overigens kun je wel degelijk een idee laten postvatten bij iemand, zonder dat deze de herkomst kan traceren (inceptie), zonder dat geneuzel over de noodzaak van allerlei mazes bouwen. Hoe vaak denken mensen niet op een origineel idee te zijn gekomen terwijl ze het toch echt van elders hebben? Enige redeeming quality van de film (uitweg?) is dat we natuurlijk als kijker collectief hebben deelgenomen in Nolans eigen maze geprojecteerd als één grote guilt trip van Cobb? Non, je ne regrette rien. Waarom voelt dat aan als een cheap cop out? Well... because it is. 2,5 * voor de moeite, maar persoonlijk heb ik een hekel aan Chris Nolan films - entertainment voor een onnadenkende generatie, en manipulatief tot op het bot, fake drama, fake emoties incl. de suggestie dat kijkers iets speciaals gezien hebben. Beste is wellicht het tolletje aan het eind... dat we in de film wéĺ een paar keer hebben zien omvallen. Go figure.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“If we are gonna perform Inception then we need imagination.”
Inception is een project dat Christopher Nolan al een hele tijd in zijn hoofd had zitten en het uiteindelijke resultaat mag er wezen. Het verhaal rond Dom Cobb, die voor geld een idee kan stelen uit iemands geheugen, zit erg sterk in elkaar en ondanks het op het eerste gezicht ingewikkelde plot is het allemaal goed te volgen. Het is intrigerend, inventief, spectaculair en actierijk en Nolan draait zijn hand niet om voor een droom in een droom in een droom…
Cobb en zijn team krijgen een nieuwe opdracht waarbij ze worden gevraagd geen idee te stelen maar te plaatsen in iemands geheugen. Moeilijker, maar niet onmogelijk. De film is een visuele snoepwinkel en de verschillende dromen zijn spectaculair weergegeven. Vooral de sneeuwwereld op het laatst is een lust voor het oog. Er is ook een subplot met de vrouw van Cobb die telkens tevoorschijn komt in de dromen en geeft het verhaal nog wat emotionele diepgang. Films van Nolan kunnen soms wat afstandelijk ogen maar met de verhaallijn tussen Cobb en zijn vrouw Mal probeert Nolan wel degelijk een wat persoonlijker verhaal te vertellen. Leonardo DiCaprio is erg sterk en weet goed de verschillende karaktereigenschappen van Cobb weer te geven. Als Cobb bezig met zijn werk is hij professioneel, alert en stoïcijns maar in de scènes met Mal is hij emotioneel buskruit die elk moment kan ontploffen. Ook Marion Cotillard is als Mal erg goed en erg “creepy”. Knap gespeeld van haar. Ook Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Ken Watanabe, Ellen Page, Cillian Murphy en Dileep Rao zijn goed op dreef. Een erg grote cast maar zelfs in de kleinste rol overtuigen ze. Inception is duidelijk een passieproject van Nolan en hij mag met recht trots zijn op het resultaat. Een intrigerend en visueel meesterwerk, tot aan het mooie einde die voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Kondoro
-
- 10694 berichten
- 2485 stemmen
Inception
Ik gebruik mijn vakanties altijd om de grote films te kijken. Neem maar als voorbeeld vorig jaar: alle batman films gezien van de nieuwste Trilogy (Dark night etc.). Ook deze vakantie wou ik dat proberen maar dat is niet helemaal gelukt. Had wel een paar grote namen op het kijk-lijstje staan maar hier is niet veel uitgekomen. Vannacht zijn we over gegaan in een nieuw jaar, 2016. Valt raar maar toch leuk, en om dan toch 2016 in te luiden mag Inception zich de eerste film noemen die ik dit jaar heb gezien en het was ook gelijk een goeie. Inception, ik weet nog wel dat daar veel over te praten was. Een super grote, en daarbij goede film, waar je toch wel even je koppie bij moet houden. Het is qua actie erg geslaad en ook de Sci-Fi scenes zijn adembenemend goed, zat soms met open mond toe te kijken!
Het verhaal was erg gaaf. Het waren allemaal een soort CIA agent die door middel van dromen dingen konden 'stelen' en te weten komen en / of dingen in dromen konden plaatsen. Daarbij zijn gevaren niet buiten gesloten en die zaten ook in de dromen. Het was een echte denk film waardoor je zelf ook ging puzzelen. Ze moesten uiteindelijk iemand ontvoeren in zijn droom maar die was beveiligd, waardoor er een heel leger (wat zo leek) aan special ops soldaten achter hun aankwam, daarbij was de droom van Leonardo ook nog eens gewikkeld in deze droom waardoor de twee verhalen uit de film naar elkaar toe kwamen. Echt ingewikkeld was de film niet maar je moest echt wel even je koppie erbij halen, waardoor je echt geconsenteerd gaat kijken maar sommige momenten, bijvoorbeeld rustige praat scenes beginnen te vervelen want je krijgt een groot en mooi concept naar je toe geslingerd waar je eigenlijk naar door wilt blijven kijken.
Het is niet zo dat deze film saai was, of wat ik in eerste instantie dacht: erg moeilijk. Kreeg van verschillende mensen te horen dat de film heel erg lastig was waardoor het kijken niet leuk was, nou dat viel mee. Het acteerwerk is erg goed, niet alleen van Leonardo maar ook van Tom en uiteraard de rest, dus daar valt echt niks aan op te merken. Helaas is de film 1 grote informatie bom waardoor je overspoeld word door informatie wat je hoofd soms overvol kan maken en de film soms een beetje saai word te volgen. Wat dat betreft echt een toppie film die zeker eens moet gezien worden bij niet alleen Sci-Fi fans maar ook actie fans, eigenlijk gewoon een groot deel van de film community.
4.0*
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
Ik ben het eigenlijk meer dan eens met Fonzzz002. Het enigste ietwat interessante personage is eigenlijk Leonardo DiCaprio. Dat is dan ook de enigste waar je echt een achtergrond van krijgt. Al de rest van de personages zijn zo vlak als het maar kan zijn. Je weet er zo goed als niks over. Is dat een probleem? Goh, misschien niet per se want als je elk personage gaat inleiden had de film misschien 4 uur of meer geduurd. Dat gezegd zijnde is de film soms wel echt lastig te volgen. De motivaties van we doen nu dit zijn soms redelijk onduidelijk gemotiveerd en verdienen ofwel een betere uitleg ofwel heb ik het niet goed begrepen. Geef toe het is moeilijk in 1 kijkbeurt te vatten. Ik moest mij ook door de eerste 100+ minuten worstelen, want het echte verhaal begint pas daarna. De film is daarvoor niet meer dan gemiddeld.
Daarvoor worden de 'extractors' gerecruiteerd en wordt uitgelegd hoe ze de inplanting gaan doen etc etc.
De score van Hans Zimmer is dan weer uitstekend. Van de acteerprestaties kan ook weinig slecht gezegd worden, het zijn allemaal stuk voor stuk toppers. Niet tegenstaande dat dit een indrukwekkende, complexe en 'dromerige' film is miste ik gewoon de connectie met de personages. Voorlopig 3*
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Films met Leonardo DiCaprio hebben steeds een klein streepje voor. Ook deze Inception, al zou het de film oneer aandoen zijn om hem enkel te beoordelen op de hoofdacteur. De film bevat zoveel meer goede dingen. Dingen die ik voor een eerste kijkbeurt niet altijd de volle 100% meeheb, maar de overgrote (plot)lijnen zitten wel snor.
De opbouw doet me wat aan The Matrix denken (andere vbn eveneens mogelijk). Een moeilijk begin voor de kijker die zich er wat moet doorworstelen tot de puzzelstukjes langzaamaan gelegd worden. Deze info wordt gegeven door de vertellende en onthullende scene tussen Cobb en Ariadne tijdens "oefensessies" in de droomwereld. Nolan serveerde een sterke originele thriller met oog voor visuele details, een goed verhaal, maar vooral met een uitstekende plot. Geen film voor de "luie" kijker, wel een film zoals je gewend bent van Nolan waar je bij de pinken moet zijn om alles te volgen.
Een tweede kijkbeurt dringt zich op om alle verbanden goed te kunnen leggen al heb je na een eerste beurt al een hele hoop mee. Een film met een uitstekende cast, goede track en montage, maar vooral subliem concept. Ook het einde van de film is mooi gebracht. De kijker wordt wat in het ongewisse gehouden en kan er zelf een invulling aan geven.
M.vanRoom
-
- 8 berichten
- 223 stemmen
"Our dreams feel real while we're in them. It's only when we wake we realize things were strange."
Nolan: yes, soundtrack Hans Zimmer: yes, doordacht plot: yes. Deze film tikt al mijn boxjes af! Hier word ik blij van!
Vrij lange film, maar nergens saai. Hierdoor toch vaker teruggekeken. Fijne actie, vooral geschikt voor de oplettende kijker. Want als je een stukje mist, dan ben je de verhaallijn kwijt. Prachtig in beeld gebracht met, nogmaals, mooie muziek. Zeker een aanrader!
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
'You couldn't have peed before you went under?'
Het schijnt dat Nolan meer dan 10 jaar aan dit script gesleuteld heeft en dat het in eerste instantie eerst voor een horror verhaal moest doorgaan maar later in een 'kraak' veranderd is. Desalniettemin baart de film opzien met zijn bijzondere verhaal, het immense plot op verschillende lagen, aan de kijker gebracht met een welhaast duizelingwekkende vaart. Desondanks, op wat kleine dingetjes na zoals hoe LDC en Watanabe zonder 'kick' en de opeenvolgende volgorder die de anderen wel moesten doorlopen wakker worden in het vliegtuig, klopt het allemaal en wordt het niet onbegrijpelijk gebracht. Sterker nog, de complexiteit van de film wordt in die zin heel begrijpelijk gebracht.
De 'setup' die uiteindelijk bedacht wordt door de crew om de inception bij Fisher te laten slagen door hem op het einde zijn stervende vader te laten zien en in de kluis iets kleins als een jeugdherinnering te vinden die de grote verandering te weeg brengt vind ik zowel geniaal als ontroerend. Bedenk dat maar eens.
Actie, drama, visueel spektakel, bijvoorbeeld de omgekeerde stad of de vechtscène van JGL in de als maar draaiende gang, zijn wonderschoon en prachtig gemaakt. Dan is er de werkelijke sublieme soundtrack van Zimmer, overigens mijn favoriete filmmuziek componist. Twee van zijn beste werken zonder twijfel The thin red line en Inception. Spanning en dreiging, wat is echt, wie zit er achter wie aan, en zielenroerselen als Mallory die constant op het punt staan roet in het eten te gooien, andermaal de nadruk op de complexiteit van hoe dit alles in elkaar verweven is. Hoop, angst, verlies, alles komt voorbij. Prima rollen overigens van een heerlijke Hardy, maar JGL ook goed gecast als de goedgekleed en welbespraakte Arthur die ook nog uit kan delen. DiCaprio die andermaal laat zien het prettyboy imago, de natte droom van alles meisjes, van Titanic, definitief achter zich te hebben gelaten.
Een bijzonder goed uitgebalanceerde en goed uitgedachte film , actiespektakel, spannend tot op het laatste, maar wat mij betreft niet helemaal dat meesterwerk wat het kunnen zijn, geen vijf sterren, want ik vind het uiteindelijke motief voor al deze drukte net niet goed genoeg. Zo'n enorme toestand, zo'n verhaal en zoveel gevaar en actie....en dan gaat het uiteindelijk om bedrijfsspionage, en meer niet? Dat is het enige dat ik jammer vind aan deze film.
KritischVentje
-
- 128 berichten
- 183 stemmen
Leuk concept, maar daar blijft het ook bij.
Ben ik het stiekem wel mee eens. Goede film hoor, maar raakte er niet zodanig enthousiast van.
Voor een goede onderbouwing, zou ik hem eerst weer eens moet bekijken.
MisterD 1985
-
- 151 berichten
- 815 stemmen
Erg gaaf! Meerdere keren moeten kijken om het goed te begrijpen. Wat is deze film sterk!
remorz
-
- 1930 berichten
- 2379 stemmen
Halfje eraf.
Nolan begon als een low-budget creabea en heeft zich inmiddels gevestigd als intellectuele-blockbustermagnaat. Doet ie goed. Toch vind ik zijn (latere) films altijd zo’n rationele beleving, voel ik er nauwelijks iets bij; Inception is wat dat betreft een schoolvoorbeeld.
Laat het maar aan hem over om zoiets fluïde en diffuus als droomlogica en -vormgeving zo rechtlijnig te benaderen. Tuurlijk, het conceptje droom-in-een-droom, de paradox van Eschertrappen, het idee van kicks, uiteraard de realiteitstwijfel (en nog een handvol exemplarische gegevens) zijn herkenbare elementen maar nergens in beeld of verhaal krijg je het gevoel van buitenrationele logica of onbegrensde mogelijkheden, dat dromen eigen is.
Nolan plakt lucide intellect op de droomwereld, omdat dat de enige manier is om zijn vernuftige verhaaltje uit de doeken te doen. Gevolg is wel dat je dus de helft van de tijd kijkt naar personages die andere personages een en ander aan het uitleggen zijn. Terwijl juist door die nauwsluitende benadering de stoplappen opvallen. Kan iemand uitleggen waarom een tol in een droom niet gewoon kan ophouden met tollen?
Ook beeldend doet de film de droomwereld echt geen eer aan. Alles is concreet, tastbaar, vastomlijnd en kleurloos. Satoshi Kon’s Paprika is niet alleen de conceptuele voorganger van deze (dromendiefstal) maar ook visueel wist het veel effectiever, mooier en kleurrijker het onderbewustzijn te verbeelden.
Toch, vergeet even dat het om het domein der dromen gaat en je houdt een gedegen thriller van formaat over. De recursieve tijdsbeleving van de cumulatieve droom levert een climax van ongeveer een uur op en het is alleen al knap te noemen hoe Nolan je op het puntje van je stoel houdt. Erg knap.
De repetitieve verhaallijn met Cobbs vrouw mag het tempo hier en daar wat ophouden, en ook de emotionele impact blijft grotendeels uit, toch behoudt de film zijn spanning. Jammer van de zwaar generieke soundtrack.
Nolan is een groots regisseur die de mainstreamcinema van een welkome injectie vernuft voorziet, maar doet dat met bombast, ietwat steriele visuals en een benadering die ten koste gaat van de emotionele component. En als je dan per se een slim, coherent, nauwsluitend verhaaltje wilt vertellen, moet je misschien niet de droom als uitgangspunt nemen. Die laat zich niet met intellect vangen. 4*
John Barry
-
- 3410 berichten
- 613 stemmen
Tja. Een ingewikkelde en complexe film staat niet altijd synoniem voor een goede film. Het idee van het binnen dringen in iemands dromen vind ik erg goed. Op een bepaalde manier heeft Nolan wel over het verhaal nagedacht. Het is jammer dat met het concept dromen niet echt veel wordt gedaan. Nolan gebruikt de dromen grotendeels als excuus om actiescènes in de film te stoppen. (En het zijn niet eens hele goede of speciale actiescènes). Aan het begin van de film doet Nolan nog wel iets interessants en visueel moois met de omgekeerde stad, maar deze lijn wordt helaas nauwelijks doorgezet.
Ik denk persoonlijk dat een meer ingetogen en op een spanningsgerichte benadering voor mij beter had gewerkt. Tussen alle (onnodige) actie door propt Nolan het verhaal van de vrouw van Dom. Dit verhaal zit slim in elkaar, maar raakte mij verder voor geen meter. Vooral vanaf de sneeuwwereld wordt de film echt wel saai.
Positieve punten: De special effects zijn indrukwekkend en de muziek van Zimmer past erg goed bij de film. Het acteerwerk is sterk, vooral Leonardo DiCaprio is erg overtuigend in zijn rol.
1,5*
deventerate
-
- 125 berichten
- 176 stemmen
Een bijzondere film echt van genoten. Maar je moet maar van dat mind blowing houden.
filmfan0511
-
- 957 berichten
- 997 stemmen
Inception is na The Dark Knight wellicht Nolan's beste film. Laat het maar aan hem over om een relatief ingewikkeld verhaal (valt echt nog wel mee hoor) zo meeslepend te presenteren. Het durft wel eens danig down the rabbit hole te gaan soms, maar Nolan weet het geheel altijd op de rails te houden, en dat is iets wat een van zijn meest bewonderenswaardige kwaliteiten is als regisseur. Het verhaal zit sterk in elkaar zonder ogenschijnlijke plotholes. De interne logica wordt in ieder geval nergens verbroken, wat het enige belangrijke is in dit soort films. Wat Inception vooral zo mooi maakt, is dat het menselijke nooit uit het oog verloren wordt. Je hebt hier dan wel een zeer groots verhaal over allerlei ver-van-je-bed achtige sciencefiction taferelen, maar de rode draad van de film is absoluut het samenspel van de personages en de lessen die zij uiteindelijk leren. Dat is dus nog iets waar Nolan in uitblinkt, wat ik vooral ook in Interstellar bijvoorbeeld merkte. Aan een geweldig verhaal heb je behoorlijk weinig als je geen binding hebt met de personages. Leonardo DiCaprio zet hier een fenomenale rol neer, maar ook Cillian Murphy, Tom Hardy, en ach kom, in feite de hele cast, doet het absoluut top.
De 'Time' soundtrack van Hans Zimmer is misschien ook wel een van de meest ontroerende, melancholische, droevige doch hoopvolle stukjes muziek ooit gehoord in film.
4.5*
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Oef. Ik had Inception altijd hoog staan, maar een herziening deed de film niet veel goeds. Was ik destijds in de bioscoop overdonderd - want dat doen Nolans films vaak in de bioscoop - op een handjevol effectief spektakel blijft er niet veel staan. Vooropgesteld zijn de personages in deze Nolan behoorlijk saai. Het personage van DiCaprio (‘Domkop’) is maar een futloos figuur en dat hele gebeuren rondom zijn vrouw Mal is niet bepaald interessant. Inception bevat een hoop Mal gedoe, if you will. Ook wordt DiCaprio neergezet als een genie en ‘het beste in zijn vak’, maar we zien eigenlijk maar weinig waarom hij nu zo goed is in wat hij doet. Ondanks dat hij duidelijk de belangrijkste persoon in het verhaal is, voor mijn gevoel liep hij de hele film maar een beetje mee. De rest van zijn team doet veelal het werk. Van dit team is Joseph Gordon Levitt aangehaald om enkel alles uit te leggen. Dit doet hij aan het personage van Ellen Page, die twee zijn nonstop aan het ouwehoeren over hoe alles in elkaar zit. Via hen lijkt Nolan koste wat kost alles te willen uitleggen over zijn gecompliceerde verhaal.
Eigenlijk is Inception een soort Mission: Impossible; een team gaat een missie uitvoeren met een hoop uitleg, waar je als kijker vrij snel klaar mee bent. Na het zoveelste ‘droom in een droom in een Limbo in een droom’ gedoe ben je wel klaar voor wat actie. Die actie komt er ook, maar ook die stelt wellicht wat teleur. Een paar scènes zijn nog steeds indrukwekkend, met name de dichtklappende stad en - vooral - het hele zweefgevecht in het hotel met Joseph Gordon Levitt. Je verwacht echter dat naar mate de film vordert de gevechten en actiescènes steeds spectaculairder worden, maar de ‘final battle’ met de sneeuwscooters is eigenlijk belachelijk underwhelming. Sowieso valt op dat Nolan maar een paar keer goed gebruik maakt van de creativiteit en speelsheid van dromen, vaak is alles eigenlijk vrij inspiratieloos. Je onderbewustzijn dat wordt bewaakt zijn gewoon simpele mannen met geweren, die je in praktisch elke actiefilm rond ziet lopen. Ook al voelt Inception aan de premisse een pak creatiever dan een gemiddelde Mission: Impossible, in praktijk valt dat eigenlijk vies tegen.
Wat dat betreft heeft Inception best wat interessante ideeën en een paar simpelweg uitstekende visuals, maar is qua personages, setpieces en look eigenlijk opvallend grauw, saai en grijs.
3 sterren.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Na jaren weer herzien, ditmaal in de bioscoop waar bijna alles van Nolan opnieuw draait deze periode. Het blijft nog steeds een boeiende film, goed geacteerd, mooi geschoten (met soms fijne luxueuze decors) en enkele visuele hoogtepuntjes. Dit is ook een actiefilm die net even inhoudelijk wat meer biedt. En zeker in de bioscoop komt het actiegedeelte goed naar voren, al blijft Nolan op dat vlak wel een gemiddelde regisseur. Alleen heeft hij genoeg andere kwaliteiten, vooral in het tempo waardoor die 150 minuten vrij soepel wegkijken.
De zwakste punten zitten in het laatste halfuur. De film verandert in een vrij simpele actiefilm, visueel is het wat minder boeiend allemaal (die sneeuwomgeving is zelfs saai te noemen) en de tijd klopt ook niet helemaal meer wat echt wel afbreuk doet aan de film. Ook is lang niet elke rol even sterk geschreven, sommige acteurs hangen er net te veel bij. Een film die lang heel goed is, maar aan het eind toch wat wegzakt. En eigenlijk weet dat centrale liefdesverhaal nergens te overtuigen. Dan blijft over 3,5*.
The Oceanic Six
-
- 59141 berichten
- 3918 stemmen
Oei, ik heb Inception maar eens opnieuw bekeken (staat gelukkig op Netflix) om een beetje in de sfeer te komen voor Nolan zijn nieuwe film Tenet die ik binnenkort ga bekijken, maar waar ik destijds zeer enthousiast de bioscoop uit kwam lopen, ben ik nu echt minder onder de indruk. Deze film is gewoon gemaakt voor de bios, dat merk je. Beeld, geluid, visuele effecten; allemaal fenomenaal sterk. Van de buigende straten tot de sneeuwbasis, alles oogt haarscherp en fraai. Maar inhoudelijk verveelt Inception me nu toch wel snel. Het idee is geweldig (de South Park parodie is trouwens erg leuk), maar na een tijdje krijg je toch het gevoel dat ze er niet alles uit halen. Het wordt langdradig en ook wel typisch Nolan. Dat is vaak een compliment, maar hij slaat in veel van zijn films ook geregeld door om het zo complex mogelijk te maken. En dan is twee en half uur toch best een lange zit.
3* (was 4*)
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Inception is een perfecte film: het is doelbewust non-stop spektakel op zowel fysiek, emotioneel, psychologisch en filosofisch niveau - zodat iedereen aan z'n trekken kan komen - dat tot in de details klopt en dat daarbij ook nog op actuele wijze inspeelt op het escapisme van de huidige tijd (van LSD tot games) en de film als zodanig, dat een briljante metafoor geeft voor het geheim van inspiratie (hoe je denkt dat jezelf iets hebt bedacht terwijl de muzen je het hebben gegeven) en dat een briljant ambigu einde of interpretatie heeft (wat gelooft Cobb nu uiteindelijk wat de werkelijkheid is?). Tegelijkertijd is het allemaal zo veel dat het elkaar in de weg lijkt te zitten: de actie zit het intellectuele in de weg en het intellectuele zit het emotionele in de weg, zodat de film uiteindelijk meer vermoeit dan een ‘kick’ geeft. De film lijkt even ingenieus als gekunsteld in een poging vergelijkbare films als The Matrix en Shutter Island nog te overtreffen waardoor het juist niet de originele kracht van die films heeft. Maar uiteindelijk is toch eigenlijk niets tegen de film in te brengen en is het een perfecte film.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Behoort Nolan tot de beste filmmakers van zijn generatie ? Het antwoord leest U in de laatste zin maar voor diegenen die geduld tot een deugd beschouwen hierbij de weg er naar toe. De ambitie van Nolan is duidelijk. Een mainstreampubliek lokken naar een film met een complexe vertelstructuur die meer te bieden heeft dan een gewone actiefilm. Hoe doet hij dat ? Door de verpakking als een blockbuster te versieren en inhoudelijk een filosofie/existentieel vraagstuk te brengen met een complexe narratieve structuur. Het personage Cobb kan dus gezien worden als het alter ego van Nolan die de (mainstream)kijkers een idee wil inplanten dat inhoudelijke moeilijke films best te genieten zijn. Het shot van de afgebroken trap (dat tweemaal voorkomt nl 1x als inleiding/theorie en 1x als plot) is significant. Geïnspireerd op de bewustzijnstheorie van de wiskundige hoogleraar Roger Penrose in combinatie met de afbeelding van kunstschilder Maurits Cornelis Escher nl de relativiteit. Daarin wordt de afgebroken trap afgebeeld als een doolhof. Je kan dus de trap ook zien als ononderbroken, als een lus dat uiteindelijk wel doodlopend eindigt. Inderdaad, net als het Inception verhaal. Nolan presenteert de film als een dozenstructuur. Elke scene opent een nieuwe inhoud dat uiteindelijk doodlopend eindigt (die rondtollende tol – misschien wel het meest frustrerend eindshot van het decennium). Daardoor creëert hij een paradox : het publiek 'out of the box' leren denken terwijl de kogels hen om de oren vliegen. Daardoor is ook de score van Zimmer belangrijk. Het is een variatie op de beginnoten van 'je ne regrete rien' van Piaff. Daardoor ben je ook niet zeker of je in een droom zit of niet. Of in welk level je zit. Als je het hoort, wordt je immers wakker (net als de personages) in een ander level maar als je het niet hoort blijf je dus in de droom (net als de personages). Dat filmmakers hun ideeën via beelden en verhaal willen vertellen in een vernieuwende cinematografische aanpak is niet nieuw. Volgens het boek ' de geheimen van de cinema' van Chris Craps (die dit idee in mijn hoofd plantte) zijn er 2 film die de ambitie al eerder succesvol in een film hebben gegoten. Citizen Kane (die dus de complexe flashback structuur samen met de innovatieve filmtechnieken als een bom dropte op een argeloos publiek) en 2001 : a space odessey. Naar die laatste film verwijst Nolan zelfs direct. De scene waar Joseph Gordon-Levitt op en neer loopt in de rondtollende kamer lijkt verdacht veel op het shot van Keir Dullea die in een ronddraaiend rad aan het joggen is. Nolan wil met Inception dus een nieuwe filmische ervaring bieden dat een impact heeft op de (nietsvermoedende) kijker. Te oordelen naar het aantal stemmen en naar het aantal commentaren op MM is zijn missie meer dan geslaagd
Rood1974
-
- 15 berichten
- 15 stemmen
Aardig idee, maar onnodig ingewikkeld uitgevoerd. De opbouw van de film is vrij zwak, het eerste uur geen enkel gevoel bij hoofdpersoon of andere personages. Later wordt dat wat beter, maar het wordt eigenlijk nooit goed. Einde is dan weer wel aardig. Zeker geen topper. 2,5 sterren, net een voldoende.
Panoramix
-
- 273 berichten
- 300 stemmen
Viel me toch flink tegen. Ik herinner me van het bioscoopbezoek dat ik onder de indruk was en alleen wat afknapte op de onnodige actie die erin gestopt was (had mijns inziens weinig met de verder interessante thematiek te maken). Tegenwoordig ben ik wat milder ten aanzien van zinloze actie; een actiescène hier en daar is af en toe gewoon lekker. Daarom begon ik een decennium later vol vertrouwen aan de herziening; ik had best zin in wat actie. Maar ik werd teleurgesteld.
Om te beginnen is de actie flets, saai. Als voorbeeld de achtervolging met het busje; doordat dit gefragmenteerd aangeboden wordt en doordat de aandacht eigenlijk allang verschoven is naar de diepere dromen voel je hier totaal geen spanning bij. En de beelden zijn ook niet spectaculair genoeg om de aandacht vast te houden. Het voegt gewoon niks toe.
Verder ben ik misschien minder kritisch naar elementen die er puur voor kijkplezier in worden gestopt, maar ik ben kennelijk wel kritischer dan de geloofwaardigheid van het concept waar de film om draait. Het gaat te snel om geloofwaardig over te komen. Zeker de nieuwe architect die zonder enige moeite meedraait; daar kan ik niet in meekomen. Ook het hele 'in limbo'-gevaar voelt zeer geforceerd aan.
Meest kwalijke is echter de ongeloofwaardigheid van Dom. Die zou dé expert zijn maar het is volstrekt onduidelijk wat hij toevoegt en al te duidelijk waar hij juist de hele onderneming in gevaar brengt; de voorspelbaarheid waarmee hij niet op Mal kan schieten op moment suprême, is kinderlijk.
Ook kwalijk is dat je nauwelijks de personages echt leert kennen en weinig meevoelt. De geschiedenis tussen Dom en Mal is super tragisch, maar roept toch weinig emotie op. Niet in de laatste plaats omdat Mal alleen maar onsympathiek en hysterisch over komt. Tot slot kan ook de andere lijn, namelijk de onderneming van Fisscher me weinig interesseren dus ook dat voel je niet mee.
Wat overblijft zijn mooie beelden en een interessant concept. Meer niet. En dat is matig. Zeker voor DiCaprio-begrippen.
M(O)H
-
- 52 berichten
- 616 stemmen
Deze film eerder gezien maar toen heb ik niet alles gevolgd waaronder de uitleg.
Na deze herziening waardeer ik deze film veel meer. Prachtig geluid en goede cast!
esmee2000
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
Pas vanochtend heel vroeg bekeek ik deze film op netflix. Ik kon niet slapen en bekijk dan vaak films om weg te suffen, nou, dit werkte goed. De helft heb ik meegekregen en de helft zelf ingevuld met lucide dromen, een totaal andere versie van deze film, echt een aanrader om uit te proberen.
Voor de rest vond ik de soundtrack enorm bombastisch ala Wagner en de effecten heel saai en slaapverwekkend.
Wel lekker op geslapen met eigen plots.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Tijdens je dromen is je bewustzijn verzwakt en dat het maakt het gemakkelijk om dromen te stelen. Inception is het vermogen om iemands droom binnen te dringen en zo een idee te planten in het hoofd van die persoon. Droomagent Cobb [Leonardo DiCaprio] beweert dit te kunnen en krijgt de lucratieve opdracht om dit toe te passen op Robert Fischer[Cillian Murphy]. Dat levert hem genoeg geld op om zijn schuld af te betalen en terug te keren naar zijn kinderen. Samen met partner Arthur [Joseph Gordon-Levitt] en droombouwer Ariadne [Elliot Page] zet hij de operatie in werking. DiCaprio’s spel is intens en de special effects zijn ronduit indrukwekkend, maar na al het theoretische gezever over wat er allemaal mogelijk zou zijn in dromen verslapte mijn aandacht al behoorlijk. Op een gegeven moment besluiten de agenten dat ze een droom binnen een droom binnen een droom moeten binnendringen. Dat ziet er mooi uit, maar voor mij valt dit in de categorie pretentieuze bullshit.
Film Fan
-
- 915 berichten
- 2124 stemmen
Je neemt een stel top acteurs, top regisseur en een top dirigent, geeft ze een script en er komt een geweldige film uit. Beetje kort door de bocht en niet altijd succesvol maar in dit geval werkt het. Eigenlijk nog geen slechte film gezien van Nolan en DiCaprio. In dit geval met muziekale ondersteuning van de altijd kwaliteit leverende Zimmer. Nolan schreef dit juweeltje ook, wat hij meer mag doen. Een orgineel verhaal prachtig weergegeven. Typisch een film om meer malen te bekijken. Aanrader!
Drulko Vlaschjan
-
- 396 berichten
- 358 stemmen
Hoewel ik vrij zeker wist dat dit geen film voor mij zou zijn, wilde ik hem toch graag eens bekijken. Slechts heel zelden neen ik de tijd voor een blockbuster en dan kan het maar beter een legendarische zijn, ja toch? Twaalf jaar na verschijnen kwam het er eindelijk van.
Het viel me mee noch tegen. Er zit (voor iemand die het genre niet gewend is) ontzettend veel tempo in de film. Hoewel al dat geschiet van mij niet per se hoeft, heb ik me toch nauwelijks verveeld. Het liefdes/rouwverhaaltje was daarentegen nogal dun en deed me weinig. Daarvoor kun je toch beter naar het filmhuis.
Op basis van de dingen die ik over deze film gehoord had, verwachtte ik een nogal ingenieus en duizelingwekkend plot. Dat je voortdurend op het verkeerde been werd gezet, de ene mindfuck na andere, een voortdurend zoeken naar de werkelijkheid in een opeenstapeling van dromen.
Maar daar was totaal geen sprake van. Goed, op het einde laten de makers je natuurlijk bewust achter met de vraag of je naar een droom of naar de werkelijkheid kijkt, maar verder was het allemaal doodeenvoudig te volgen. Ook omdat alles werd uitgelegd aan de nieuwe decorbouwer, zodat ook de kijker meteen snapte hoe de vork in de steel zat. Een beetje een noodgreep, als je het mij vraagt, maar vooruit.
Al met al blij dat ik hem eens gezien heb. Het waren zeker geen weggegooide uren, maar erg onder de indruk was ik nou ook weer niet.
Ummmagummma
-
- 131 berichten
- 112 stemmen
Weer een keer opgezet. Op de een of andere manier om ik er steeds maar niet door, het is visueel heel indrukwekkend, maar op de een of andere manier pakt het me niet.
Zijn het nou de bordkartonnen karakters of de wat kunstmatig aanvoelende, bijna voorgelezen dialogen, ik kom er niet in en ben na een klein uur gewoon klaar met het hele gedoe.
Het is niet dat de verhaallijn nou zo super complex is, maar het continu (op)jagen of opgejaagd worden stoort me enorm, er is teveel actiefilm doorheen geweven. Mooi gemaakt, niet mijn ding.
martijn011
-
- 1997 berichten
- 1296 stemmen
Met het herzien van een aantal films van Nolan kan m'n favoriete film van deze regisseur niet ontbreken natuurlijk. Ook was het alweer een tijdje geleden dat ik Inception had gezien, ik zag het dan ook als een mooie test om te zien of het nog steeds in m'n top drie allertijden zou staan.
Het leuke en mooie aan deze film is dat het niet uitmaakt hoe vaak je kijkt, elke keer vallen andere zaken weer op. Hoe meer je er over leest en hoe meer verschillende verklaringen je kijkt, hoe meer het op gaat vallen dat Nolan ontzettend gedetailleerd te werk gaat.
Hoe mooi is het dat er, ruim tien jaar na dato, nog steeds gediscussieerd wordt over de slotscène. Alhoewel het naar mijn mening vaststaat dat Cobb zich gewoon in de realiteit bevindt omdat hij z'n trouwring (zijn persoonlijke totem in plaats van de tol) draagt, zegt het wel wat.
Zo zit de film boordevol puzzels, ook voor de kijker, zodat geen enkele kijkbeurt tevergeefs hoeft te zijn.
De soundtrack is een integraal onderdeel van de film en helpt om de spanning en emotie van de scènes te versterken. Zimmer levert een geweldige soundtrack af die de film absoluut naar een hoger niveau tilt.
Het camerawerk in deze film is vooral zo goed omdat verschillende camerahoeken en -technieken aangeven of je in de droomwereld of realiteit zit. Zo zijn de camerabeelden in de droomwereld vaak vloeiender en lijkt de zwaartekracht minder sterk, terwijl in de realiteit de camera stabieler is en de zwaartekracht normaal lijkt. Dus ook dit draagt bij aan de visuele pracht en de complexiteit van het plot.
Wederom werd ik tijdens het kijken weer bevestigd dat dit de beste film is die Nolan ooit gemaakt heeft en deze terecht in m'n persoonlijke top drie staat. Ik kan geen negatief punt bedenken en kan nu al uitzien naar de volgende kijkbeurt.
5* stonden en blijven staan.
SparkyStation
-
- 10 berichten
- 12 stemmen
Ik vond deze film erg lijken op The Matrix. Vooral omdat een simpel verhaal wordt gebracht als een ingewikkelde.
Net als in The Matrix is de ingewikkeldheid niet meer dat ruis/bijzaak.
In dit geval gaat het ,uiteindelijk, om niet veel meer dan een gozer die rouwt om de dood van zijn vrouw.
Als dat de rode lijn was van deze film had het tenminste inhoud gehad. Nu kijk je 2,5 uur naar niks.
Hoe dom The Matrix dan ook wezen mag het was en is nog steeds een hele kijkervaring. Dat kan ik van deze film niet zeggen....
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Inception blijft voor mij altijd de magnum opus van Nolan, al zijn de gemiddeldes het daarover niet met me eens. Ik heb deze film altijd geweldig gevonden, zelfs bij de ondertussen derde of vierde herziening. Erg moeilijk is het concept nergens (ik had de film tijdens de eerste kijkbeurt al helemaal door), maar toch blijf je altijd wel iets nieuws ontdekken bij een herziening. Visueel met enkele stijlvolle hoogtepunten ook erg geslaagd, ik hoef de iconische momenten die ik specifiek bedoel niet eens meer te benoemen. Links en rechts zitten er wat mankementen tussen. Ik vond die ijsbasis wat minder geslaagd bijvoorbeeld, maar gelukkig vertelt Nolan zijn verhaal dusdanig vlot dat dit nauwelijks geldige kritiek is. Uiteraard is de film vergezocht, maar dat mag ook met een sciencefictionfilm. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Nolan dit ooit nog zal overtreffen.
Gerelateerd nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)
Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
'Tenet' zal vanaf 27 augustus in de bioscoop te bewonderen zijn
Filmjaar 2010: Deze films vieren dit jaar hun tiende verjaardag
Bekijk ook
The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.365 reacties
The Godfather
Misdaad, 1972
3.375 reacties
Pulp Fiction
Misdaad, 1994
4.941 reacties
The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.906 reacties
Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.794 reacties
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.671 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.