• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.422 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.128 gebruikers
  • 9.378.991 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inception (2010)

Thriller / Sciencefiction | 148 minuten
4,00 7.605 stemmen

Genre: Thriller / Sciencefiction

Speelduur: 148 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt

IMDb beoordeling: 8,8 (2.782.715)

Gesproken taal: Engels, Japans en Frans

Releasedatum: 22 juli 2010

Plot Inception

"Your mind is the scene of the crime."

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van gmx

gmx

  • 1034 berichten
  • 778 stemmen

rep_robert schreef:

ik vind de IMDB toplijst ook best betrouwbaar hoor. Dat zijn gewoon films die de grote massa kan waarderen en wat mij betreft (minstens)6 van de 10 keer ook goede films zijn.

Ik zit net effe te tellen, ik kom op iets minder dan 3 van de 10. Nee, ik zie op deze pagina Montorsi en Naomi_Watts die 3 sterren geven en Reinbo die daaronder zit met 1.5. Dan weet ik genoeg. Wat zouden we toch zonder MovieMeter moeten


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Deel jij altijd je mening met hun dan?


avatar van 88Fabian

88Fabian

  • 1527 berichten
  • 0 stemmen

gmx schreef:

(quote)

Ik zit net effe te tellen, ik kom op iets minder dan 3 van de 10. Nee, ik zie op deze pagina Montorsi en Naomi_Watts die 3 sterren geven en Reinbo die daaronder zit met 1.5. Dan weet ik genoeg. Wat zouden we toch zonder MovieMeter moeten

Je laat dat aan hun over of je naar een film gaat ja of nee?

Da's best.......Meeloperij


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

Nee, met zijn allen 5 sterren geven, is geen meeloperij.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen


avatar van Roel_

Roel_

  • 287 berichten
  • 2062 stemmen

Deze film is echt waardeloos. Ik denk dat Hollywood uit de ideeën aan het raken is en dat ze dan maar iets heel ongeloofwaardigs ten tonele brengen. Verder ging mij het overacting van Leonardo de keel uithangen.

Ik dacht vanwege de hoge waardering zal ik hem eens kijken. Blijkt dat die waardering echt helemaal niets zegt. De waardering zit nu in op een hype stand. Dat wordt vanzelf een stuk lager als de tijd verstrijkt.


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Montorsi schreef:
(quote)


Nog eentje; Waarom neem je de zwaartekracht in de eerste laag droom mee naar de tweede laag (van 'busje' naar 'hotel' dus), maar waarom stopt dit vervolgens bij de volgende laag alweer. Een echte verklaring tot dan toe kan ik niet bedenken, maar uiteindelijk kun je met het einde alle inconsequenties wel van tafel vegen, heeft Nolan toch wel simpel en efficient, maar toch ook wat gemakszuchtig aangepakt.


nee, heel logisch. Als je goed kijkt vliegt Arthur door de eerste kick een paar centimeter boven zijn stoel. Eames is in die zin niet zo geraakt door de kick omdat hij ten eerste in een diepere droom is waardoor het lastiger wakker worden is en omdat zn lichaam word niet direct geschokt of geraakt dat zn mind denkt dat er geen gravity is. Nog maar een keertje kijken misschien?


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Montorsi schreef:
Ik vraag me af of Nolan bewust zulke 'fouten' heeft gemaakt, of dat hij gewoon totaal geobsedeerd is geraakt door al het groteske van zijn plannen. Overal verhaal, thema's, emoties, schuldgevoelens. Echt te veel hooi op de vork gewoon, en je moet dan wel van heel goede huize komen wil je nagenoeg foutloos blijven.

Langs de andere kant zijn ze gewoon te opzichtig en denk ik dat hij met de 'fouten' een kapstok heeft gemaakt voor het slot. Het slot laat het allemaal nog enigzins in het midden, maar eigenlijk kun je niet anders dan concluderen dan dat het allemaal nog steeds een droom was, dus dan doen die fouten er in zijn geheel niet meer toe.

Al met al vind ik het einde toch wel echt te makkelijk.


Weer niet mee eens, er is voor mij genoeg bnewijs dat hij en de realiteit was. ten eerste draagt hij in zn dromen een wedding band waar hij dat in de realiteit niet doet. Op het einde draagt hij geen wedding band. Ten tweede zie je in de eerste scene (droom) zijn kinderen, op het einde zie je ze ook waar ze even oud lijken te zijn en ongeveer dezelfde kleding dragen, op de schoenen na. Ook kun je kijken naar de IMBD credits waar het zoontje James is gecast als iemand van een paar maanden en iemand van drie. ookl de dochter is twee keer gecast. Ook zie je op het einde de tol wankelen wat hij nog niet eerder in een droom heeft gedaan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Tuurlijk is het een droom, anders was die tol al lang gevallen. Boeit verder ook weinig, er wordt immers niets mee gedaan.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Threeohthree schreef:

op de schoenen na.

Heb je dat zelf uitgevogeld, of staat dat ergens te lezen? Lijkt me toch sterk dat je degelijke details opvallen tijdens het kijken van een film. Dat van die kinderen was me op de aftiteling dan ook wel opgevallen.


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

(quote)

Heb je dat zelf uitgevogeld, of staat dat ergens te lezen? Lijkt me toch sterk dat je degelijke details opvallen tijdens het kijken van een film. Dat van die kinderen was me op de aftiteling dan ook wel opgevallen.

Heb de film drie keer gezien dus opzich vind ik het niet zo vreemd dat mij dat de laatste keer op viel.


avatar van Emiledj

Emiledj

  • 159 berichten
  • 97 stemmen

Top film en moet zeggen dat het verhaal toch redelijk tot goed te volgen is. In het begin moet je er wel even inkomen en dacht ik op sommige momenten... waar gaat dit heen.

Uiteindelijk hebben we ons prima vermaakt, maar absoluut voor ons geen 5 sterren... En om deze nou 3x te zien, daarvoor is de film voor mij al helemaal niet geschikt.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Threeohthree schreef:

(quote)

Heb de film drie keer gezien dus opzich vind ik het niet zo vreemd dat mij dat de laatste keer op viel.

Ah, dat verklaart het. Ik vind mezelf redelijk opmerkzaam met details, dit had ik niet gezien. Maar als je vaker gaat ga je daar juist natuurlijk op letten.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7316 berichten
  • 0 stemmen

Roel_ schreef:

Deze film is echt waardeloos. Ik denk dat Hollywood uit de ideeën aan het raken is en dat ze dan maar iets heel ongeloofwaardigs ten tonele brengen. Verder ging mij het overacting van Leonardo de keel uithangen.

Ik dacht vanwege de hoge waardering zal ik hem eens kijken. Blijkt dat die waardering echt helemaal niets zegt. De waardering zit nu in op een hype stand. Dat wordt vanzelf een stuk lager als de tijd verstrijkt.

Ik ben het met je eens dat je nooit 100% van de stemmen uit kunt gaan. Ook al krijgt een film hoge waardering wil dat nog niet zeggen dat jij of iemand anders dat ook vinden. Maar ik verwachten toch dat ik deze film goed zal vinden, waarom?? omdat het verhaal me wel aanspreekt en ik zie DiCaprio graag acteren. En Nolan's eerdere films vond ik ook niet verkeerd


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Reinbo schreef:
Tuurlijk is het een droom, anders was die tol al lang gevallen. Boeit verder ook weinig, er wordt immers niets mee gedaan.


Misschien doet Nolan er verder niks mee maar Het is trouwens niet zijn totem. Dus hij weet niet helemaal zeker of hij in de realiteit is of niet.


avatar van Roel_

Roel_

  • 287 berichten
  • 2062 stemmen

Ik was even vergeten dat Nolan ook Memento op zijn naam heeft staan. Ook zo'n wazige film.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7316 berichten
  • 0 stemmen

dat is waar en toch word die ook hoog gewaardeerd toch, dat snap ik ook niet goed.


avatar van predator 2

predator 2

  • 147 berichten
  • 64 stemmen

Roel_ schreef:

Deze film is echt waardeloos. Ik denk dat Hollywood uit de ideeën aan het raken is en dat ze dan maar iets heel ongeloofwaardigs ten tonele brengen. Verder ging mij het overacting van Leonardo de keel uithangen.

Ik dacht vanwege de hoge waardering zal ik hem eens kijken. Blijkt dat die waardering echt helemaal niets zegt. De waardering zit nu in op een hype stand. Dat wordt vanzelf een stuk lager als de tijd verstrijkt.

Mij sprak de film heel erg aan en dat heeft niets te maken met je zogenaamde hype stand,als jij de film slecht vind is dat jou eigen mening en is lullig om te zeggen dat de waardering helemaal niets zegt.EN jij moet het zinnetje IK VIND meer gebruiken dan komt het tenminste uit op jou mening.Spreek voor de rest lekker voor jezelf.


avatar van 88Fabian

88Fabian

  • 1527 berichten
  • 0 stemmen

Roel_ schreef:

en dat ze dan maar iets heel ongeloofwaardigs ten tonele brengen.

Zo ongeloofwaardig was het toch allemaal niet,komt allemaal erg overeen met de realiteit

Ik snap ook niet waarom dit als SF wordt bestempeld.


avatar van |Bazzie|

|Bazzie|

  • 61 berichten
  • 197 stemmen

Best goede film, alleen toch een aantal aspecten die de film tegenwerken:

De soundtrack was weer het typische bombastische Hollywood werk dat té aanwezig was. Onorgineel en inwisselbaar voor elke andere film. Het kwam m'n kijkplezier in ieder geval niet ten goede.

Bij een aantal scenes was het camerawerk en kadrering slecht, ik kan me met name een achtervolgingsscene in de stad en het gevecht in het hotel als zodanig herinneren. Teveel shaky camera gebruik en te sterk ingezoomd zodat je amper kon zien wat er precies gebeurde.

Hoewel de cast me nog wel mee viel, vind ik vooral DiCaprio en Watanabe nu niet echt een goede prestatie neerzetten.

Maar verder toch wel een erg vermakelijke film, dat het vooral moet hebben van het interessante plot.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

88Fabian schreef:

(quote)

Zo ongeloofwaardig was het toch allemaal niet,komt allemaal erg overeen met de realiteit

Ik snap ook niet waarom dit als SF wordt bestempeld.

We kunnen natuurlijk allemaal in elkaars droom binnen wandelen en zelf een droomwereld bouwen

Vind het Science Fiction betiteling erg passen, ik zou juist Thriller laten vervangen door Actie


avatar van Archibald

Archibald

  • 95 berichten
  • 804 stemmen

Een film die zijn weerga niet kent. Deze film heeft (gelijk) een plek in mijn top 5 beste films veroverd. Alles zit erin: goed verhaal, brute actie-scenes, beeldkwaliteit, goede acteurs enz.

Dit is echt een must om te zien!

Mensen die de film nog willen zien:

Luister niet al te veel naar Reinbo en de andere negatievelingen die een 1.5 geven voor Inception. Ik geloof dat hij, en anderen, al de hele thread aan het zeuren zijn op de film, zonder écht inhoudelijke argumenten te geven waarom ze deze film een 1.5 geven. Ik bedoel, hoe kan je voor Inception nou een 1.5 geven terwijl men voor Avatar of elke andere film een hoger cijfer geeft. Onbegrijpelijk en ook zeer storend.


avatar van des1

des1

  • 1737 berichten
  • 993 stemmen

Wow... wat een reacties allemaal al. Commentaren in de kranten die zeiden dat het lijkt alsof de regisseur er zelf niet helemaal is uitgekomen, kloppen wel.... Veel drukdoenerij en spectaculaire beelden (om toch ook een verwend publiek tevreden te stellen) en tekst en uitleg.... terwijl in de dop het een simpel verhaaltje is. Lees: dun. Geen klassieker. Maar ik vond The Dark Knight (eveneens van Nolan) ook een vooral visueel aanstellerige film met heeeeeel veel suspension of disbelief... Bij mij werkt dat persoonlijk niet.

Mooier was natuurlijk geweest.... (verwachtte ik eigenlijk) als de hele film een droom van Cobb was die deelgenoot was geworden (gemanipuleerd werd) in een dream maze van Fisher, denkende dat hij het allemaal zelf in gang had gezet... Misschien iets voor een Inception 2? Nu is het al met al een toch erg lineair verhaal geworden.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Archibald schreef:

Luister niet al te veel naar Reinbo en de andere negatievelingen die een 1.5 geven voor Inception. Ik geloof dat hij, en anderen, al de hele thread aan het zeuren zijn op de film, zonder écht inhoudelijke argumenten te geven waarom ze deze film een 1.5 geven. Ik bedoel, hoe kan je voor Inception nou een 1.5 geven terwijl men voor Avatar of elke andere film een hoger cijfer geeft. Onbegrijpelijk en ook zeer storend.

Waarom zouden we naar jou moeten luisteren? Als je even je oogjes open zou doen, zou je zien dat we allemaal onze redenen heb gegeven om deze film als een grote teleurstelling te zien. Betere argumenten dan jij eigenlijk!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Archibald schreef:

Een film die zijn weerga niet kent. Deze film heeft (gelijk) een plek in mijn top 5 beste films veroverd. Alles zit erin: goed verhaal, brute actie-scenes, beeldkwaliteit, goede acteurs enz.

Dit is echt een must om te zien!

Mensen die de film nog willen zien:

Luister niet al te veel naar Reinbo en de andere negatievelingen die een 1.5 geven voor Inception. Ik geloof dat hij, en anderen, al de hele thread aan het zeuren zijn op de film, zonder écht inhoudelijke argumenten te geven waarom ze deze film een 1.5 geven. Ik bedoel, hoe kan je voor Inception nou een 1.5 geven terwijl men voor Avatar of elke andere film een hoger cijfer geeft. Onbegrijpelijk en ook zeer storend.

Fijn dat ik als storend wordt ervaren, geloof echter dat ik mijn beoordeling zeer goed heb onderbouwd. En we zijn nu eenmaal niet allemaal zo snel tevreden....


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2638 stemmen

Gisteren gezien, en ik heb ervan genoten. Eindelijk na twee jaar weer een nieuwe film van Nolan, wiens films ik meestal wel kan waarderen. Net als deze dus. Nolan maakt er weer een leuke puzzel van, net als hij dat deed met onder andere Memento en The Prestige. Het verhaal zit goed in elkaar, en is ook goed te volgen, als je gewoon goed oplet. In het begin moet je er even inkomen hoe alles eigenlijk zit, maar na een half uurtje zit je goed in het verhaal. Dan begint ook meteen het puzzelen met de droomwerelden, en wordt alles netjes uitgelegd voor de kijker. Wat ik leuk vond was de verwijzing naar Esher met die trap, die eeuwig door lijkt te gaan.
De droomwerelden zagen er goed uit trouwens. In dromen kan alles dus daar maakt Nolan dan ook gebruik van. Gelukkig ook niet te veel want anders zou het ongeloofwaardig worden.
De spanning wordt goed opgebouwd, waarbij de goede actiescenes een rol spelen. Dit in tegenstelling tot sommige herzenloze actiefilms. Bij Inception zat er echt een goed verhaal achter, wat door de actie wordt ondersteunt.
Leonardo speelt goed, niet uitmuntend maar gewoon goed. Zijn personage had beter uitgediept kunnen worden. Maar ik vind Leo altijd een plezier om naar te kijken. Wat mij betreft paste hij perfect voor deze rol.
Kortom: Nolan heeft het weer geflikt, en heeft weer een prachtige film afgeleverd. Wat ook wel aardig was dat op het eind dat tolletje bleef draaien. Wat dus wil zeggen dat het toch allemaal een droom was. Een film die de trip naar de bioscoop driedubbel waard is.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Threeohthree schreef:
(quote)


nee, heel logisch. Als je goed kijkt vliegt Arthur door de eerste kick een paar centimeter boven zijn stoel. Eames is in die zin niet zo geraakt door de kick omdat hij ten eerste in een diepere droom is waardoor het lastiger wakker worden is en omdat zn lichaam word niet direct geschokt of geraakt dat zn mind denkt dat er geen gravity is. Nog maar een keertje kijken misschien?


Ja dat is dus precies wat ik bedoel, het komt Nolan zo uit dat ze wel de muziek van Piaff horen, maar niks van de zwaartekracht merken. Dat slaat toch eigenlijk nergens op? En denk ook aan de snelheid van de muziek!


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Boogeyman schreef:
(quote)


Weer niet mee eens, er is voor mij genoeg bnewijs dat hij en de realiteit was. ten eerste draagt hij in zn dromen een wedding band waar hij dat in de realiteit niet doet. Op het einde draagt hij geen wedding band. Ten tweede zie je in de eerste scene (droom) zijn kinderen, op het einde zie je ze ook waar ze even oud lijken te zijn en ongeveer dezelfde kleding dragen, op de schoenen na. Ook kun je kijken naar de IMBD credits waar het zoontje James is gecast als iemand van een paar maanden en iemand van drie. ookl de dochter is twee keer gecast. Ook zie je op het einde de tol wankelen wat hij nog niet eerder in een droom heeft gedaan.

Maar je vergeet nu dat niets logisch hoeft te zijn. Zo hoeven wetmatigheden en kleine hints niets te zeggen, zolang je maar bedenkt dat het iemands droom is.


avatar van gotcha89

gotcha89

  • 6 berichten
  • 14 stemmen

Geweldige Film was dit gewoon. Vanaf het begin werd ik het verhaal ingezogen.

Leonardo Di caprio kwam overtuigend over en was leuk om naar te kijken.

Kan niet anders dan een 5,0 geven want deze film was gaaf, orgineel en keek heerlijk weg


avatar van Horrorfreak12

Horrorfreak12

  • 375 berichten
  • 0 stemmen

met hoge verwachtingen naar de ciné
Het eerste half uur dacht ik dat deze een ' omghiergaiknietsvansnappenfilm' was maar al kijkend leer je en wordt alles helder.

Het einde is zalig en bijt aan je wanneer je de zaal verlaat het is het nu een droom of niet moment -_-