Four Weddings and a Funeral (1994)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Mike Newell
met Hugh Grant, Andie MacDowell en Kristin Scott Thomas

Charles woont samen met zijn zus en is een typische Engelsman die altijd wel naar bruiloften gaat, maar zelf nooit zijn grote liefde kan vinden. Zodra hij in de nabijheid van een mooie vrouw is, weet hij vaak geen zinnig woord uit te brengen. Dan ontmoet hij de Amerkaanse jongedame Carrie op een huwelijksfeest waar hij direct verliefd op wordt, maar al snel blijkt dat ze op het punt staat met iemand anders te trouwen.

Mooie en een van de betere romcoms maar die Andy mcdowal trek ik voor geen meter. Geen enkele chemie samen

Btw de kritiek dat een grote naam als Kirstin Scott Thomas een bijrol heeft is raar. In 1994 was ze nog geen grote naam maar begon ze net

Robi schreef:
Dit is de leukste film die ik ooit gezien heb. De ene na de andere grap waar ik waarschijnlijk om had moeten lachen. En dan ook nog zo heerlijk voorspelbaar.
logisch die 1.5 rating dus

avatar van mjk87
Nou, dan eindelijk eens deze klassieker gezien. Geen idee waar de film die status aan te danken heeft. Audiovisueel sowieso helemaal niets bijzonders in te ontdekken. En verder nogal duf. Af en toe wel leuk, door alleen met plezier gespeeld, de sfeer in dat wat hogere sociaal milieu is goed getroffen, maar vaak gewoonweg niet grappig genoeg. Grant gaat me als typetje er te over die steeds te laat komt en ringen vergeet of zo'n Atkinson die loopt te hakkelen van de zenuwen. Dat zijn dingen die bij mij niet als grap werken. En helaas bouwt de film in het begin te veel daar op. 2,0*.

avatar van Shadowed
Niet goed.

De status van klassieker is mij een raadsel, laat staan het komedie genre. Werkelijk, ik heb geen enkele keer om deze duffe humor moeten lachen, terwijl Engelse humor juist wel goed bij mij werkt. Ook zie ik andere recensies die ik niet denderend zijn.

Slechts Atkinson heeft wat uitstraling, de rest acteert brak en helemaal niet grappig. Ik snap ook niet waar ik om moet lachen, de kamer bij mij lag plat terwijl ik nog bezig was met de rede waarom ze nou aan het lachen waren.

Zelden geef ik een cijfer lager dan een 4, maar hier moet ik dat toch doen. Leuk als jij ervan kan genieten, maar ik sluit me aan bij de groep die deze film maar brak vind.

avatar van BlueJudaskiss
Shadowed schreef:
Niet goed.

Wél goed.

De destijds relatief onbekende verrukkelijke acteurs, gesteund door een briljant en origineel scenario, zorgden voor het toentertijd grootste Britse kassucces en deze Romantiek / Komedie film kreeg Oscarnominaties voor "Beste Film" en "Beste Scenario", maar werd daarbij afgetroefd door "Forrest Gump" (Beste Film) en "Pulp Fiction" (Beste Scenario) en dat zijn natuurlijk ook niet de minste films.

Notoire laatkomer Charles (Hugh Grant) ziet al zijn vrienden in het huwelijk treden. Dat maakt hem zenuwachtig en gefrustreerd omdat hij zelf geen vriendin kan vinden, tot hij de Amerikaanse Carrie (Andie MacDowell) ontmoet die romantische gevoelens bij hem losmaakt.

Vooral Hugh Grant is op de winnende toer als warrige romanticus, welke verliefd wordt. De komische dialogen, het gestuntel van Rowan Atkinson als overijverige priester en de aanstekelijke humor maken dat je de film keer op keer kunt bekijken. De film had een laag budget en de figuranten moesten bijvoorbeeld zelf bruiloftskleding meenemen om de kosten te besparen. Al met al een vrolijke romcom.

avatar van Filmkriebel
Herziening.

Vermakelijk maar helaas met Hugh Grant, één van irritantste acteurs die ik ken. Deze romcom lijkt een ode aan het "liefde op het eerste zicht" fenomeen met de verschillende koppeltjes die gevormd worden gedurende verschillende trouwpartijen. Laatste huwelijk vond ik het leukste stuk maar ook Fiona die toegeeft dat ze al jaren een boontje heeft voor Charles vond ik een sterker moment in de film. Verder zijn de personages nogal karikaturaal en zie je ze nooit in een andere context dan op trouwfeesten wat de film aan de oppervlakkige kant houdt. Ook Rowan "Mr. Bean" Atkinson mag zijn nummertje opvoeren. Niet altijd even leuk maar je blijft er wel naar kijken...

avatar van Ste*
Was weleens benieuwd naar deze film, een wat bekendere titel die ik nog nooit had gezien, en als ik het goed heb een van de eerste 'typische' Hugh Grant rollen die Hugh Grant neerzet.

Geen idee waarom dit de status heeft die het heeft, want aan de kwaliteit heeft hij het zeker niet te danken.

Vond die hele setting van al die bruiloften echt enorm suf en vervelend om te kijken, ook door het soort mensen. Tuurlijk, je kunt dat verwachten met zo'n titel, maar had niet direct verwacht dat het zo vreselijk onleuk zou zijn. Zowel wat humor betreft (dat stukje met Rowan Atkinson die het huwelijk moet sluiten behoort echt tot de meest ongrappige en cringeworthy dingen die ik ooit gezien heb), als gewoon het verhaal als geheel. Op papier is het hele idee van alleen maar de bruiloften laten zien ergens nog wel origineel en leuk, maar in de uitwerking is het niet geslaagd. Je krijgt geen echte band met de personages, de romantiek werkt nooit echt, en de tijdssprongen om vervolgens weer bij de volgende bruiloft aanbeland te zijn maken het een stroef geheel. Het is een idee dat kan werken, maar niet op deze manier, gewoon niet strak genoeg gedaan.

Of ik heb gewoon teveel een hekel aan dat hele bruiloft-sfeertje, en dan blijkt dat je bij deze film maar weinig te zoeken hebt.

Het enige dat ik dan nog wel begrijp is dat Hugh Grant in deze rol een bepaalde appeal had destijds. Een 'typetje' dat hij nog vaker dunnetjes over zou doen, maar dat gewoon wel altijd werkt.

avatar van Koerok
Ste* schreef:
Waarom ga je dan kijken? Het staat nota bene in de titel!
Of had je je heel erg op die begrafenis verheugd?