Four Weddings and a Funeral (1994)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Mike Newell
met Hugh Grant, Andie MacDowell en Kristin Scott Thomas

Charles woont samen met zijn zus en is een typische Engelsman die altijd wel naar bruiloften gaat, maar zelf nooit zijn grote liefde kan vinden. Zodra hij in de nabijheid van een mooie vrouw is, weet hij vaak geen zinnig woord uit te brengen. Dan ontmoet hij de Amerkaanse jongedame Carrie op een huwelijksfeest waar hij direct verliefd op wordt, maar al snel blijkt dat ze op het punt staat met iemand anders te trouwen.

Inderdaad een briljant begin. Ik lag het eerste halve uur continu dubbel om de hilarische grappen (die af en toe niet eens grappig bedoeld waren) Daarna valt de film in een groot dal, waar hij dan de rest van de speelduur veel moeite voor doet om er weer uit te klimmen, maar dit lukt eigenlijk niet echt meer. Er worden af en toe nog wat grappen gemaakt, de leuke typetjes zijn wel geintroduceerd en ook de leuke MacDowwel kan er helaas niet voor zorgen om in de briljante sfeer van het eerste half uur terug te komen. Jammer...

avatar van otherfool
Dat gedicht is toch wel zo schitterend... Zag hem lang geleden maar die scene is me altijd bijgebleven, en toen ik hem zonet youtubede had ik weer een dikke laag kippenvel...

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was het debuut van Grant in de rom-koms he? Hij heeft daarna gelukkig betere van dit soort films gemaakt.
De film miste iets belangrijks: Humor.
Het verhaal bleef me ook niet zo lang bij, maar dat wordt vaak gecompenseerd door de grappen en de romantische momenten. In beide gevallen viel ie me wat tegen.

Whoo, draak van een film.

Engelse droogheid is leuk, maar alleen als het er eigenlijk lekker overgaat. Dit was zo ongelofelijk duf

Flauwe grapjes, muffe karikaturen en een hoop dertigers gejank. De humor moet dan komen van mensen als Atkinson, die niet verder komt dan een flauw typetje dat enkele zogenaamd grappige versprekingen maakt.

Absoluut mijn ding niet. Melig en vreselijk dufromantisch, slecht geacteerd en enorm langdradig. Het ziet er ook allemaal niet uit en de soundtrack is om van te janken.

Had em ooit al een keertje gezien, vond het toen beter geloof ik. Heb me vooral geërgerd deze keer.

Ontroerende en vrolijke komedie (een lust voor het oog), zoals die (bijna) alleen in Groot-Brittannië gemaakt kunnen worden met ook sterke rolbezetting.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke romcom die aardig in balans blijft maar helaas nogal voorspelbaar is en iets te veel leunt op flauwe grappen. Grant speelt zijn standaard-act maar is prima thuis in deze redelijke film.

avatar van 606
Ja wat zal ik zeggen, aardig maar over het algeheel is het saai.
Echt heel komisch was het ook niet.
Acteurs zijn goed.

3 sterren.

avatar van DonOswaldo
Ondermaats brits werkje, dat totaal niet grappig is en ook qua romantiek niet echt weet te beklijven.

Charmante romantische comedie waarbij de titel precies de lading dekt. Het rom-gedeelte is soms vrij serieus van toon en geloofwaardig. Het com-gedeelte is vrolijk van toon en gaat nergens over de top. En die combinatie is in perfect evenwicht hier. Goed geschreven en een erg fijne cast waarbij Hugh Grant positief opvalt in een rol die zijn grote doorbraak betekende.

avatar van K. V.
De film zelf had 'k wel wat grappiger voorgesteld, vooral omdat Rowan Atkinson ook meedeed, al is z'n bijdrage nogal beperkt.
Het einde is natuurlijk voorspelbaar, maar stoorde niet.
Niet echt een film dat 'k nog eens hoef terug te zien, daarvoor was deze te gewoon.

avatar van Spetie
Een redelijke romkom, die een behoorlijke klassiekerstatus geniet, al kan ik er niet echt goed uithalen waarom.

Hugh Grant speelt hier weer zijn typische rol, die hij in veel latere van dit soort films ook laat zien. Een stuntelige jongeman, die zich vaak nogal onwennig in de buurt van het andere geslacht gedraagt. Grant doet het hier redelijk, al zal ik er geen fan van worden. MacDowell is ook redelijk, maar ik miste een beetje de chemie tussen de twee.

De grappen waren veelal flauw, met als dieptepunt Rowan Atkinson als stuntelige priester. Gelukkig waren de rest van de bijrollen wel goed ingevuld, waardoor het allemaal nog wel behoorlijk kijkbaar is. Het hoogtepunt van de film is overigens de begrafenis, waarbij een erg sterke speech wordt voorgedragen. Verder ben ik er niet onder de indruk van, al moet ik zeggen dat de Britse romkoms vaak ook niet echt aan mijn besteed zijn.

Eigenlijk wel een beetje wat ik ervan verwacht had.

Leuke romcom, die gaandeweg zijn humor en spirit een beetje verliest. Een van de weinige films, waarin Andie MacDowell de kans krijgt om te laten zien dat ze goed kan acteren. Kristin Scott Thomas loopt er helaas letterlijk en figuurlijk een beetje verloren bij.

avatar van Fran
Tot twee keer toe naar deze film gekeken. De reden dat ik voor een tweede keer keek is omdat ik toch wel heel veel goede reacties hoorde over deze film. Ik wilde hem dus nog een tweede kans geven maar ik moet helaas zeggen dat ik het toch echt maar een matige romcom vind.

Op zich is het sfeertje wat er tussen de vrienden heerst wel leuk. De groepsdynamiek en de humor die ze onderling veel gebruiken is vermakelijk om naar te kijken. Maar het gehele romantische gedeelte vind ik er totaal niet uitkomen. Er is, wat mij betreft, gewoon weinig chemie tussen MacDowell en Grant. Sowieso ben ik niet zo'n fan van haar en dat is bij deze film niet anders.

Het gaat ook allemaal wel een beetje te makkelijk. Zij gaat trouwen met een oudere man, waardoor hij weer gaat trouwen met zijn ex. Maar dan opeens staat Carrie weer voor zijn neus omdat ze opeens van haar man weg is. En vervolgens dumpt hij voor het altaar zijn ex om weer samen te zijn met Carrie. Hmm, een beetje te simpel naar mijn mening.

En dan inderdaad Kristin Scott Thomas, zoals door BBarbie beschreven, wat voor toevoeging had haar personage. Er is welgeteld 1 klein dialoogje van misschien 4 zinnetjes waarin ze aangeeft verliefd te zijn op Charles en dat is het enige. Verder zie je haar wat verloren door het beeld lopen zonder verdere toevoeging. Alsof ze nog een grote naam in de film wilden hebben maar eigenlijk geen idee wat ze hier verder mee aan moesten. Jammer, want zij is natuurlijk niet de minste.

Hierdoor komt het romantische gedeelte er gewoon niet uit voor mij. En qua humor is het op zich wel leuk maar het is nu ook weer niet zo dat ik constant in een deuk heb gelegen. Kortom, nog steeds een magere film in mijn opinie.

avatar van Vinokourov
Een typische romcom uit het Britse boekje en dat valt me altijd behoorlijk tegen. Four Weddings and a Funeral vond ik zelden grappig en sowieso vind ik het huwelijk een nogal stompzinnig gebeuren. Al die heisa rond een trouwfeest krijg je dus vier keer te zien. Gelukkig stond er ook nog een begrafenis op het menu van deze film en dat was nog een spaarzaam hoogtepuntje in een verder drekkerige film met Hugh Grant als Hugh Grant en Andie MacDowell die niet echt verschrikkelijk weet te boeien.

Na herzien, kom ik tot de conclusie dat de film minder grappig is als ik mij herinner.
Niettemin een 3. De film kijkt goed weg, over het algemeen een goede cast, fijne sfeer, met hier en daar leuke grappen.
Niet een van de besten in zijn genre, maar voor de zondag prima.

avatar van IH88
“Another wedding invitation. And a list. Lovely.”

Four Weddings and a Funeral is een aardige romcom. Het concept van vier bruiloften komt wat gemaakt over maar het is wel een origineel idee en door de sfeer en de acteurs blijft het een aangename kijkervaring. De film is niet echt bijzonder grappig maar door het stuntelige gedrag van Grant en sommige andere acteurs zit je wel met een glimlach op de bank te kijken.

Toch is de film ook een romantisch drama door uiteraard de begrafenis maar ook door het wat trieste karakter dat Scott Thomas speelt en de wat ijzige houding van MacDowell. Of het zo bedoelt is weet ik niet maar MacDowell kwam erg afstandelijk over in de scènes met Grant en die aantrekkingskracht heb ik niet gezien. Ik vind MacDowell ook geen hele fijne actrice moet ik zeggen. Maar eigenlijk heeft dat afstandelijke sfeertje tussen Grant en MacDowell ook wel wat en het is verfrissend om te zien dat de film niet gelijk in zoetsappige dialogen en over the top romantische uitingen van liefde vervalt. Het is allemaal heerlijk Brits en wat meer down to earth. Ook wel een lekker.

avatar van mjk87
Nou, dan eindelijk eens deze klassieker gezien. Geen idee waar de film die status aan te danken heeft. Audiovisueel sowieso helemaal niets bijzonders in te ontdekken. En verder nogal duf. Af en toe wel leuk, door alleen met plezier gespeeld, de sfeer in dat wat hogere sociaal milieu is goed getroffen, maar vaak gewoonweg niet grappig genoeg. Grant gaat me als typetje er te over die steeds te laat komt en ringen vergeet of zo'n Atkinson die loopt te hakkelen van de zenuwen. Dat zijn dingen die bij mij niet als grap werken. En helaas bouwt de film in het begin te veel daar op. 2,0*.

avatar van Shadowed
Niet goed.

De status van klassieker is mij een raadsel, laat staan het komedie genre. Werkelijk, ik heb geen enkele keer om deze duffe humor moeten lachen, terwijl Engelse humor juist wel goed bij mij werkt. Ook zie ik andere recensies die ik niet denderend zijn.

Slechts Atkinson heeft wat uitstraling, de rest acteert brak en helemaal niet grappig. Ik snap ook niet waar ik om moet lachen, de kamer bij mij lag plat terwijl ik nog bezig was met de rede waarom ze nou aan het lachen waren.

Zelden geef ik een cijfer lager dan een 4, maar hier moet ik dat toch doen. Leuk als jij ervan kan genieten, maar ik sluit me aan bij de groep die deze film maar brak vind.

De destijds relatief onbekende verrukkelijke acteurs, gesteund door een briljant en origineel scenario, zorgden voor het toentertijd grootste Britse kassucces en deze Romantiek / Komedie film kreeg Oscarnominaties voor "Beste Film" en "Beste Scenario", maar werd daarbij afgetroefd door "Forrest Gump" (Beste Film) en "Pulp Fiction" (Beste Scenario) en dat zijn natuurlijk ook niet de minste films.

Notoire laatkomer Charles (Hugh Grant) ziet al zijn vrienden in het huwelijk treden. Dat maakt hem zenuwachtig en gefrustreerd omdat hij zelf geen vriendin kan vinden, tot hij de Amerikaanse Carrie (Andie MacDowell) ontmoet die romantische gevoelens bij hem losmaakt.

Vooral Hugh Grant is op de winnende toer als warrige romanticus, welke verliefd wordt. De komische dialogen, het gestuntel van Rowan Atkinson als overijverige priester en de aanstekelijke humor maken dat je de film keer op keer kunt bekijken. De film had een laag budget en de figuranten moesten bijvoorbeeld zelf bruiloftskleding meenemen om de kosten te besparen. Al met al een vrolijke romcom.

avatar van Filmkriebel
Herziening.

Vermakelijk maar helaas met Hugh Grant, één van irritantste acteurs die ik ken. Deze romcom lijkt een ode aan het "liefde op het eerste zicht" fenomeen met de verschillende koppeltjes die gevormd worden gedurende verschillende trouwpartijen. Laatste huwelijk vond ik het leukste stuk maar ook Fiona die toegeeft dat ze al jaren een boontje heeft voor Charles vond ik een sterker moment in de film. Verder zijn de personages nogal karikaturaal en zie je ze nooit in een andere context dan op trouwfeesten wat de film aan de oppervlakkige kant houdt. Ook Rowan "Mr. Bean" Atkinson mag zijn nummertje opvoeren. Niet altijd even leuk maar je blijft er wel naar kijken...

avatar van Ste*
Was weleens benieuwd naar deze film, een wat bekendere titel die ik nog nooit had gezien, en als ik het goed heb een van de eerste 'typische' Hugh Grant rollen die Hugh Grant neerzet.

Geen idee waarom dit de status heeft die het heeft, want aan de kwaliteit heeft hij het zeker niet te danken.

Vond die hele setting van al die bruiloften echt enorm suf en vervelend om te kijken, ook door het soort mensen. Tuurlijk, je kunt dat verwachten met zo'n titel, maar had niet direct verwacht dat het zo vreselijk onleuk zou zijn. Zowel wat humor betreft (dat stukje met Rowan Atkinson die het huwelijk moet sluiten behoort echt tot de meest ongrappige en cringeworthy dingen die ik ooit gezien heb), als gewoon het verhaal als geheel. Op papier is het hele idee van alleen maar de bruiloften laten zien ergens nog wel origineel en leuk, maar in de uitwerking is het niet geslaagd. Je krijgt geen echte band met de personages, de romantiek werkt nooit echt, en de tijdssprongen om vervolgens weer bij de volgende bruiloft aanbeland te zijn maken het een stroef geheel. Het is een idee dat kan werken, maar niet op deze manier, gewoon niet strak genoeg gedaan.

Of ik heb gewoon teveel een hekel aan dat hele bruiloft-sfeertje, en dan blijkt dat je bij deze film maar weinig te zoeken hebt.

Het enige dat ik dan nog wel begrijp is dat Hugh Grant in deze rol een bepaalde appeal had destijds. Een 'typetje' dat hij nog vaker dunnetjes over zou doen, maar dat gewoon wel altijd werkt.

TMP
Aardige komedie met droge Britse humor. Degelijke hoofdrol van Hugh Grant en ook wel aardige bijrollen. Andie MacDowell vond ik niet zo goed gecast en ook niet al te sterk acteren. Niet hoogstaand, maar voor een keertje wel oké.