- Home
- Films
- Escape from Alcatraz
- Filtered
Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Don Siegel
Met onder meer: Clint Eastwood, Patrick McGoohan en Roberts Blossom
IMDb beoordeling: 7,6 (146.916)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
- Zaterdag om 03:00 uur op WDR Fernsehen
Plot Escape from Alcatraz
"No one has ever escaped from Alcatraz… and no one ever will!"
Op 18 januari 1960 landde Frank Morris onder zware bewaking op Amerika's meest gevreesde en beruchte gevangenis op het eiland Alcatraz - een geïsoleerde vesting waarheen uitsluitend de gevaarlijkste misdadigers overgebracht werden en vanwaar geen terugkeer mogelijk was. Gedreven door een sterke vrijheidsdrang en getergd door de gewetenloze en willekeurige straffen van de gevangenisleiding begint hij samen met een paar medegevangenen een plan voor te bereiden wat nog niemand gelukt is: ontsnappen van Alcatraz.
Externe links
Acteurs en actrices
Frank Morris
Warden
Doc
Clarence Anglin
John Anglin
English
Charley Butts
Wolf
Litmus
Johnson
Video's en trailers
Reviews & comments
TMP
-
- 1796 berichten
- 1629 stemmen
Aardige gevangenisfilm, die geen moment verveelt. Het acteerwerk is prima en het plot zit goed in elkaar. Uiteindelijk hebben de drie toch relatief weinig obstakels om te ontsnappen. Het plot en de personages hadden nog iets meer diepgang mogen hebben, maar het is zeker een onderhoudende film.
FilmBreaker
-
- 22 berichten
- 4 stemmen
Een prachtige film, ik heb echt vol met spanning zitten kijken!
En een gouden tip om het verhaal nog leuker te maken. Je zou het eiland Alcatraz bij San Francisco is moeten bezoeken. Het eiland is veranderd in een museum. Je krijgt daar aan het begin een headset en cassettebandje (ook Nederlands).
Het is net alsof je in de film zit, echt waar. Je ziet daar ook nog het gemaakte hoofd op bed liggen en tussen de twee cel rijen is een glaswand geplaatst waar je het gangenstelsel kunt zien waar ze ontsnapt zijn.
Bovendien vind ik films met een waargebeurd verhaal altijd iets spannender. Dus voor de mensen die nog in San Francisco komen, een bezoek is het zeker waard.
4,5*
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Uitstekende film waarin een nieuwe gevangene van Alcatraz samen met een paar anderen probeert te ontsnappen. Het harde gevangenisleven en de routine die daarbij hoort zijn goed in beeld gebracht. De hele ontsnappingspoging is geloofwaardig en wordt steeds spannender. Clint Eastwood doet waar hij goed in is en dit is met gemak één van de betere gevangenisfilms.
K. V.
-
- 4106 berichten
- 3595 stemmen
Alweer zo'n klassieker op tv, dus maar eens meegepikt. 'k vond het wel een prima film. Ondanks dat je al kunt raden hoe de film zal aflopen, werd het toch boeiend gebracht.
Wel jammer dat we eigenlijk heel weinig over het hoofdpersonage te weten komen.
Verder deed de cast het wel prima en kwam overtuigend over.
De moeite om eens te (her)bekijken en ondanks de redelijk lange speelduur wist de film te boeien.
Geno
-
- 298 berichten
- 224 stemmen
Zonder enige twijfel een klassieker. En zonder enige twijfel hoort deze film in de top zoveel van beste films ooit te staan. Lange stiltes, korte direct dialogen, alleen de essentie in beeld gebracht, de menselijke maat, zeer krachtige underacting van Clint Eastwood, muziek is mij al helemaal ontgaan (ook een verademing)..., en er zullen voor de kenners zeker nog meer of belangrijkere aspecten zijn die deze film mede tot een mijlpaal maken in de cinematografie. Want het effect op de kijker en de vereenzelviging met de hoofdrolspeler is hierdoor, hoe dan ook, optimaal.
Escape from Alcatraz is, ondanks dat het nu wat gedateerd overkomt, alleen al door het gevangenisregime en door de soms wat gedweeë gevangenen, een must see voor iedere filmliefhebber.
4 *
John Barry
-
- 3410 berichten
- 613 stemmen
Escape from Alcatraz is een erg sterke film over de waargebeurde ontsnapping van Morris en van nog een paar andere gevangen uit Alcatraz.
Dit is een film met een erg donker sfeertje. Al vanaf het begin van de film word er al een donkere en grauwige sfeer neergezet. En die sfeer blijft dus de hele film hangen. Deze film heeft een rustig vertel tempo. Op een rustige manier krijg je te zien, hoe Morris en zijn vrienden de ontsnapping plannen. Ook laat de film zien hoe het leven voor een gevangene was in Alcatraz. En je krijgt goed te zien hoe streng het regiem daar was. Er word niks geromantiseerd of verergert. Je krijgt gewoon te zien hoe het daar was.
Naast dat de film een constant grauwige en donkere sfeer heeft , heeft de film ook voor een groot deel een spannende sfeer. De spanning is in de film om te snijden. Vooral wanneer Morris en zijn vrienden ook echt goed beginnen met hun ontsnappingsplannen ten uitvoer te brengen , stijgt de spanning tot grote hoogte. Je zit in deze film op het puntje van je stoel. Het laatste stuk van de film als de Morris en zijn vrienden ook daadwerkelijk gaan ontsnappen is bloedstollend.
Clint Eastwood speelt in deze film Frank Morris. Eastwood doet dit geweldig. Dit soort rollen zijn hem op het lijf geschreven. Een man van weinig woorden, maar daden. Zoals bijna altijd straalt Eastwood een soort coolheid uit. Eastwood zet in deze film op een geweldige manier Frank Morris neer. Ook de rest van de cast acteert naar behoren.
Klein minpuntje van deze film is de niet helemaal uitgewerkte rol van English. English en Morris krijgen in deze film een soort van vriendschap met elkaar. Maar deze vriendschap word niet zo goed uitgewerkt. Er word in de film niet zo veel met die vriendschap gedaan. Dit is jammer maar ook niet meer dan dat. Echt storend is het niet omdat de hoofdverhaallijn over de ontsnapping gaat en die verhaallijn is juist wel subliem uitgewerkt. Maar toch is het wel een beetje zonde dat de filmmakers een kleine kans laten liggen.
De film heeft een open einde. Ik moet toegeven dat ik meteen na het kijken van de film wat ben gaan opzoeken over de mogelijkheid of Morris en zijn vrienden het toch wel hebben overleefd. Want dat is natuurlijk de grote vraag: Zijn ze verdronken of niet ? Dit is een vraag waar veel mensen al over hebben nagedacht. Voor beiden mogelijkheden is wel wat op te zeggen en een simpel antwoord is er dan ook niet. Hoe dan ook ,het einde is een interessante hersenkraker.
Al met al vond ik Escape from Alcatraz een erg goede film.
4,5 ster voor deze film.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Gemengde gevoelens. Op z'n best wanneer het zich puur richt op de ontsnapping. Veel van het overige komt dusdanig gescript over, dat het niet zoveel voorstelt. Dat geldt ook voor het sfeertje. In de opening wordt Alcatraz nog gepresenteerd als een uitzichtloze stenen homp in het water, maar het barre, koude gevoel dat De Rots zou moeten oproepen, is in het verdere verloop onvoldoende aanwezig.
Siegel is vooral druk in de weer met het kweken van sympathie en antipathie in z'n meest simpele vorm. Nu zit zoiets altijd wel opgesloten in films als deze, maar hij maakt zich er wel heel erg gemakkelijk van af met hetgeen Doc overkomt. Even rap drie scènes achter elkaar gooien en klaar. Blijkbaar niet genoeg, want later moet er nog eentje aan geloven. Bloemetje, muisje, het ligt er erg dik bovenop.
Een soortgelijk effect wanneer de spanning enkele keren kunstmatig wordt opgevoerd, bijvoorbeeld met de papieren kop. Als je het zo opzichtig doet, dan werkt het niet. Of zelfs averechts. Zo is er meer dat de film niet kan of in ieder geval niet hoeft te gebruiken. Had het lekker gelaten bij de voorbereidingen, het verkennen en het uitvoeren van het plan. Dat zou op zich al meeslepend genoeg moeten zijn.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Tegenvaller. De hoge score en naam die de film heeft deed me een betere film vermoeden. Wel leuk om erachter te komen dat films als The Green Mile en The Shawshank Redemption eigenlijk helemaal niet zo origineel zijn als ze op het eerste gezicht leken, er is een hoop afgekeken van deze film.
Sfeer is prima, Eastwood speelt oké, en het tempo ligt hoog. De minpunten waardoor deze film me echter tegenviel zijn te vinden in het script, met name in het volstrekt ongeloofwaardige ervan. Het is niet één klein foutje, het zijn werkelijk talloze malen dat de film met onrealistische oplossingen komt om uit een gevangenis te ontsnappen. Domme bewakers, een directeur die een nagelknipper voor het grijpen legt en vervolgens niet mist, een maquette van de gevangenis tentoonstelt, gevangenen die bijlen mogen gebruiken, nep uitziende rasters die niet opvallen, gevangenen die muziekinstrumenten in hun cel mogen hebben, en dat valt allemaal nog wel mee. Toppunt vond ik een gevangene die met succes lucifers als solderbout gebruikt en daarmee een gereedschap in elkaar zet die in beton kan graven zonder te breken, ook kan hij met een ventilator boren en dat ook nog midden in de nacht in een muisstille gevangenis zonder dat iemand het hoort... Het is duidelijk dat Eastwood hier geen handleiding met echte ontsnappingstruuks wilde maken, van de kunstjes die uitgehaald worden moet MacGyver vast hard lachen. Al die onzin kost deze film wat mij betreft een volle ster.
Aardig om een keer gezien te hebben, maar bij lange na niet de topper die ik vermoedde. 2,5*
nclo
-
- 1489 berichten
- 156 stemmen
Ja, zulke films worden nogal simpel een klassieker. In die ''poging te ontsnappen uit een desolate gevangenis'' films, kun je vrij weinig fout doen. Ten eerste is het vrij simpel om sympathie te kweken voor de gevangenen door de medewerkers en de gevangenisdirecteur als sociopaten af te beelden en de gevangen als slachtoffers van hun eigen daden weer te geven. Zo ook deze film, waarin alle mogelijke clichés als een sneltrein voorbijvaren. De hoofdpersoon is toerekeningsvatbaar (net als de mensen waarmee hij optrekt), hij wordt lastiggevallen door een opperklootzak binnen zo'n gevangenis en (natuurlijk onvermijdelijk) mensen om hem heen sterven of takelen mentaal af door het harde beleid van de gevangenisdirecteur die natuurlijk een antagonistische rol heeft.
De acteerprestaties van Eastwood zijn natuurlijk weer van een respectabel niveau, en het doet mij goed om te zien dat hij in deze film wat menselijke trekjes heeft (hij heeft genoeg rollen waar hij naar mijn mening een iets te kille personage speelt). De balans tussen de stoïcijnse en harde gevangene en de man die zich zichtbaar zorgen maakt om de mensen om hem heen (zoals Doc die zijn vingers er vanaf hakt omdat hij niet meer mag schilderen). Aan de acteerprestaties ligt het ook niet. Ik zie alleen weinig films waarin het script qua niveau zo verschilt van het acteerwerk. Ik kan mij namelijk heel goed vinden in de woorden van Insignificance. Het is allemaal zo geforceerd. Er worden willekeurige straffen uitgedeeld die niet nader worden toegelicht (zoals het ontnemen van de schilderspullen van Doc en het kapot maken van die bloem. Dat kwam dat nogal abrupt en het voelde alsof het puur werd gebruikt om de kijker te dwingen om een good guy en een bad guy in dit verhaal te bepalen) en het feit dat er zo weinig aandacht wordt geschonken aan de slachtoffers zorgt nou niet bepaald voor sympathie voor de bewakers. De beslissingen van de gevangenisdirecteur ogen daarbij nogal willekeurig. ''Morris praat nogal veel met Butt? Dan verplaatsen we hem maar naar een andere cel''. Alsof geen enkele gevangene in de geschiedenis van Alcatroz met zijn buurman praat om de tijd en de eenzaamheid te doden. Dat sociopatische karakter van die directeur kent ook zijn grenzen lijkt mij, want dan begint het nogal cartoonesk te worden. De keuze om het er zo dik bovenop te leggen is begrijpelijk, want de kijker moet de hoofdpersonages echt gunnen om te ontsnappen uit dat onmenselijke oord, maar het had allemaal wat subtieler gekund.
De finale was rete spannend, dat geef ik gelijk toe. Maar hoe snel en makkelijk de aanloop naar de ontsnapping wordt weergegeven is bijna een belediging voor de film. ''Ik zie dat ik iets los kan peuteren rond de ventilatieschacht. Laten we een dummy maken, via het dak ontsnappen en dan zien we wel verder''. Wanneer ze proberen te ontsnappen wordt het echter al snel duidelijk dat alles net genoeg meezit dat het hele plan wel zal werken. Het zou interessanter zijn geweest als het in eerste instantie niet lukte. De situatie wordt dan zo hopeloos dat de kijker extra zal meevoelen.
Nee, het voelde allemaal nogal geforceerd en voor een goede klassieker en een top 250 notering hoor je toch echt een betere script te hebben en een subtielere aanpak.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"There's always the possibility that some asshole will be offended. Isn't there?"
Weer eens de top 250 afwerken, en omdat Eastwood erin speelt deze maar gekozen. Toch vraag ik me af waarom deze film in de top 250 staat. Ik heb betere films gezien van Eastwood die er niet in staan, Dirty Harry (ook van Don Siegel) bijvoorbeeld.
Toch is Escape from Alcatraz zeker geen slechte film. Het is alleen niets nieuws, alle bekende clichés komen weer opdagen en ik kwam er ook achter dat Prison Break een beetje is afgekeken van deze film. Het was natuurlijk wel erg vermakelijke hoe Eastwood reageert op alle bekende clichés, mooi hoe hij die flikker even liet weten wie de baas was en zich niets aantrok van het verschil in huidskleur. Ook geinig was die ouwe met zijn muis.
Wel een punt van kritiek is dat in de film door de strenge gevangenisdirecteur word verteld dat de gevangen nauwelijks privileges hebben en geen magazines krijgen. Terwel ik vind dat er juist erg veel privileges zijn, de mogelijkheid om te schilderen en zelfs een muziek-club... Ook vind ik het ongelofelijk dat ze niet zijn gezien toen ze over het dak van de gevangenis gingen, ze liepen toch echt een aantal keren in het licht.
De film is een beetje langdradig en dat kwam volgens mij toch grotendeels omdat de film maar erg weinig soundtrack heeft. Bovendien was het verhaal een beetje voorspelbaar.
De cinematografie van Siegel was weer prima, mooie beelden van The Rock.
Al met al denk ik niet dat Escape from Alcatraz thuis hoort in de top 250, al heb ik toch echt slechtere films gezien op de lijst. Leuk om een keer gezien te hebben.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Positieve verassing.
Positieve puntjes als Eastwood, sfeertje, verhaal en personages staan wel vast. Maar wat me het meest beklijft is de ontsnapping en de beleving ernaartoe. Duimpjes omhoog voor Siegel van mij.
Hierboven staan enkele zuurpruimen alles af te kraken wat Siegel heeft gedaan. Zoals dat de spannende momenten er wel erg dicht op worden gelegd. Ja, als je dit allemaal onder de loep gaat lopen nemen blijft er bij mij nog weinig filmplezier over. Mocht het nou echt tenenkrommend zijn, a'la. Maar nee, het werkte niet storend.
Prima klassiekert, die als basis diende voor The Green Mile, the Shawshank Redemption en natuurlijk de eerste twee seizoenen van Prison Break.
Toonaangevend geweest, en naar mijn idee ietwat ondergewaardeerd.
The Oceanic Six
-
- 59141 berichten
- 3918 stemmen
Lang geleden al eens gezien, maar nu maar eens een nieuwe kijkbeurt aan gewaagd. De ontsnapping van het beruchte eiland Alcatraz is vrij legendarisch te noemen, helemaal doordat het eiland een jaar later ook gesloten werd. De bekendste verfilming is denk ik wel deze Eastwood klassieker, alweer bijna 40 jaar oud. Ik ben zelf ook eens op Alcatraz geweest als toerist en dan is het allemaal wel vrij herkenbaar om in de film te zien.
Gaaf dat ze daadwerkelijk vanaf Alcatraz hebben gefilmd, wat het allemaal een stuk authentieker maakt. Het verhaal is me dus wel bekend, maar wel jammer dat het harde en uitzichtloze gevangenisleven in de film niet erg goed naar voren komt. Wat ik bij mijn eilandbezoek mee kreeg destijds was dat mensen het er behoorlijk zwaar hadden. Veelal lange dagen in de hele kleine cellen waar bij de meeste cellen geen daglicht aanwezig was en waar het behoorlijk afzien was. Dat gevoel komt in deze film niet zo goed eruit.
Ook de gevangenen zijn hier redelijk sympathiek en netjes, terwijl er destijds toch wel vrij zware jongens opgesloten werden. Maar buiten dat zit de film goed in elkaar. Prima opbouw met een uitstekende Eastwood en ook voor de ontsnapping wordt ruim de tijd genomen. Het einde is iedereen die bekend is met het verhaal wel duidelijk, de 3 ontsnapte mannen zijn nooit teruggevonden. Ontsnapt of verdronken? Dat mag je zelf invullen. Het was een behoorlijk eind tot het vasteland en de stroming was er sterk. Kan me bijna niet voorstellen dat ze het overleefd hebben. Anderzijds is er ook helemaal niks teruggevonden, wat ook wel weer apart is.
Boeiende, maar ook wel iets te simplistische Alcatraz verfilming.
3* (was 3,5*)
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Afgelopen jaar ben ik in San Francisco geweest en heb ik ook Alcatraz bezocht, omdat iedereen me vertelde daar naar toe te gaan. Het was aardig om te zien, maar het had voor mij niet echt een diepere betekenis. Ik denk dat ik meer onder de indruk was geweest als ik eerst deze film had gezien. Aan de andere kant was deze film nu voor mij een feest van herkenning, en dat heeft ook wel wat.
Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, en bij het zien ervan moest ook ik denken aan The Shawshank Redemption, met name vanwege overeenkomsten in het ontsnappen, maar ook elementen als een verkrachting (hoewel hier niet tot uitvoer gebracht) en de omgang tussen de gevangenen in het algemeen. Wat dat betreft is deze film veel minder melig, want de aandacht gaat hier toch vooral naar het ontsnappen.
Die ontsnappingspoging heeft natuurlijk z'n spanning, wat soms ook (te) dik aangezet wordt getuige Eastwood die ineens toch in bed blijkt te liggen terwijl men de kijker laat denken dat de bewaker het nephoofd gaat ontdekken. Beelden zijn zoals vaker in die tijd verre van sprankelend, vooral registrerend. Acteerwerk is in orde, en zeker Eastwood mag ik toch vaak wel graag aan het werk zien. Hij kan toch altijd wel aardig de rol van een koele kikker neerzetten.
Allemaal aardig om te zien, zeker na Alcatraz zelf bezocht te hebben, maar niet meer dan dat. 2,5*.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“Welcome to Alcatraz.”
Sterke film. Ik moest bij het kijken naar Escape from Alcatraz vaak aan The Shawshank Redemption denken, want sommige scènes lijken wel identiek. Escape is wel een stuk donkerder en rauwer. Een perfecte film voor Clint Eastwood en de man is dan ook helemaal op zijn plaats.
Ik vond het wel goed dat je niet zoveel te weten komt over de personages en waarom ze in Alcatraz zitten. Alleen van Frank (Eastwood) weet je iets summiers. De voorbereiding is sterk gedaan maar de ontsnapping zelf is natuurlijk het hoogtepunt. Erg spannend en goed gefilmd door Siegel. De sfeervolle muziek helpt ook een handje. Je kan zien dat veel gevangenisfilms hebben afgekeken bij Escape from Alcatraz. Een terecht compliment.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Escape from Alcatraz is een herziening voor mij. Hetgeen ik me nog kon herinneren van de film bleef goed overeind. Deze film is een voorbeeld geweest voor talloze andere gevangenisfilms. Vele dingen zie je terugkomen zoals onder meer het lozen van steentjes uit de broekspijpen (The Shawshank redemption). Typisch voor vele gevangenisfilms (verder Lock up, The Green Mile, ...) is het feit dat je te doen hebt met een sympathieke bende die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren, uitgezonderd dan van één ruziemakende dwarsligger of sadistische directeur. Toch een beetje vreemd omdat Alcatraz zoals de film ook meegeeft vooral bedoeld was voor de grootste misdadigers van de VS waarmee geen enkele andere staatsgevangenis weg mee wist.
Escape from Alcatraz speelt zich volledig af op Alcatraz. Geen andere locaties of flashbacks. De film start met de aanmelding van Frank Morris (Eastwood) in het gevangeniscomplex. Met het geweld van de cipiers viel het ook best mee behoudens de brandslang. De terreur is eerder psychologisch en komt tradtitiegetrouw van de directeur. Eastwood doet zichzelf als koele (intelligente) kikker alle eer aan. Geweldige acteur!
De sfeer in het complex is goed neergezet. Technisch misschien wat gedateerd, maar dat stoort allerminst. De ontsnapping en voorbereidingen erop zijn best spannend en vormen het hart van de film. De MacGyver-achtige knutselwerken waren er misschien net over, maar was dit niet gebaseerd op waargebeurde feiten? Ook het achterblijven van Butt vond ik aangrijpend, de pure angst voor de onbekende vrijheid of de angst voor de gevolgen. Extra pijnlijk wordt het als je daardoor te laat op de afspraak bent en je kans verkeken is.
Voor mij is Escape from Alcatraz een klassieker waaruit andere films inspiratie hebben geput. Vandaar ook voor mij deze hoge quotering.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Eén van mijn favoriete films met Eastwood. Soms zie je dat The Shawshank Redemption veel gehaald heeft uit deze klassieker. Ik zou het dan ook meer verdiend vinden dat Escape from Alcatraz op één staat want Shawshank is in essentie net hetzelfde verhaal is, maar dan met wat sentimenteel gedoe errond om een breed publiek te kunnen paaien.
Hier is de uitbraak van Frank Morris rauw, duister en to the point. Gelukkig geen "docu" over het leven in de Alcatraz-gevangenis maar een zuivere "prison break" film. Door zijn hoge IQ slalomt hij rond alle obstakels op zijn weg om zijn doel te bereiken. Een agressieve kolos die hem tot vriendje wil, de paranoïde gevangenisbewaarder, de voortdurende rondjes van de cipiers. De complexe ontsnapping is schitterend gebracht en geeft aanleiding tot enkele spannende momenten. Uitstekend!
PeckOlivier
-
- 6 berichten
- 7 stemmen
“No one has ever escaped from Alcatraz. And no one ever will.”
Escape from Alcatraz is typisch zo'n film die nooit te oud wordt. Naar mijn belevenis is het een ijzersterke Thriller. Dat begin vond ik vooral heel mysterieus. Wat mij opmerkte in de film is het gebrek aan dialogen. Je zult ook snel merken dat Frank Morris (Mr. Eastwood) geen prater is, maar daar heb ik absoluut geen bezwaar tegen. Het straalt toch wat intelligentie uit.
Het acteerwerk vind ik goed, verhaal zeker (ook omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal). Zodra Morris en de gebroeders Anglin's ontsnappen, zul je ongeveer een kwartier lang misschien wel één van de beste scenes ooit zien. Het ziet er wel heel donker uit, maar dat maakt de scene juist zo spannend en uniek.
Kortom, Geniale film en erg ondergewaardeerd!
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Best leuk.
Laatst meegepikt vanwege de top 250 en omdat hij toch op Een kwam. Eastwood vind ik best een lollige acteur, maar of hij nou de sterren in de hemel speelt hier, nee. Geen enkel iemand was echt fenomenaal bezig, maar het was wel ok.
De film voelt nauwelijks gedateerd aan, behalve bij geweerschoten dan, maar dat maakt vrij weinig uit. Hij ziet er nog altijd beter uit dan bijvoorbeeld Eragon. Het eerste deel van de film is onderhoudend maar weinig materiaal waarvan je echt terug gaat denken.
Tweede deel (de ontsnapping) was natuurlijk erg leuk. Soms ook nog best spannend, en ondanks dat het allemaal redelijk donker was was het zo in beeld gebracht waardoor hij je pakt. Er zitten wat schoonheidsfoutjes in want je moet als bewaker wel erg stom zijn om te zien dat er alleen maar een kartonnen hoofd in het bed lag.
Ondanks dat een best leuke film.
Martijn89
-
- 7 berichten
- 8 stemmen
Blijft een topper deze film. Na een bezoekje aan Alcatraz de film maar eens opnieuw gekeken, de film is dan een waar feest van herkenning. Goed acteerwerk, gevangenissfeer wordt mooi neergezet en Eastwood speelt zijn rol erg goed. Mooie van dit soort klassiekers is dat je na een paar minuten al vergeet dat je een relatief oude film kijkt, dat zegt ook genoeg over de film zelf.
pocalan
-
- 120 berichten
- 1318 stemmen
Dat ik nog twee uur lang zit te lezen over de achtergrond van de film maakt in ieder geval duidelijk wat voor effect de 'mythe' ervan op mij heeft. Juist het ongeloofwaardige maakt het voor mij interessant gezien het op waarheid berust. Zoals iemand al eerder zei, zijn de beelden eerder registerend. Dat hoeft niet verkeerd te zijn en maakt de film naar mijn idee juist sterker omdat een geromantiseerd beeld (zoals in latere gevangenis-films) naar mijn gevoel niet klopt. Deze stijl is meer rechttoe rechtaan, wat ik beter vind passen bij dit genre. En compleet gevoelloos is het ook weer niet.
Wel jammer vind ik dat je niet veel mee krijgt van de achtergrond van de personages. Maar dat had de film nog langer gemaakt dan het al is. En eerlijk gezegd past het mysterieuze wel bij Frank Lee Morris als je over zijn achtergrond leest.
Ik heb net zoals anderen het idee dat er nogal veel clichés in zitten. Gezien die clichés van latere films komen kun je misschien wel zeggen dat deze film juist vernieuwend was voor zijn tijd. Al heb ik nog geen oudere gevangenis-films gezien dan deze. (Staan wel nog op mijn lijstje!)
Over de film. Zeer sterk acteerwerk van Eastwood maar ook zeker van Blossom. De gevangenissfeer zit er goed in. Erg goed uitgedacht die ontsnapping. Wel een beetje zielig voor Butts die te laat was.
Dat zette mij ook aan het denken. Want is het wel zo zielig als de drie mannen het niet gehaald hebben?
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Degelijke en sobere film die het meer dan prima doet, maar bij gebrek aan drama en diepgang niet in de buurt komt van The Shawshank. Laatste genoemde er als vanzelfsprekend bij gehaald vanwege de vele parallellen.
Want die parallellen zijn er zat. De arrogante en egocentrische directeur, de gekleurde raadgever, het diertje en dan ook nog bij de oudere man van het stel, het zand en steenstof op het buitenterrein, de bieb, de problemen met de plaatselijke viespeuk die hij van zich af moeten houden, het lezen in de bijbel om als laatste te noemen dat zowel Andy als Frank hun gereedschap in hun bijbel verstoppen, en niet te vergeten het 'welkom terug' briefje. Het valt te verwachten dat King deze film gezien heeft.
De toon is degelijk, droog en vooral recht toe recht aan. Een stijl en aanpak waar de film en Eastwood prima bij varen. Het maakt de film ondanks het sobere sfeertje, en problemen rond Doc, aangenaam en gemakkelijk weg te kijken. Het is tevens ook de bottleneck van de film waardoor het vooral bij die zogenaamde wegkijker blijft en geen buitencategorie is. Een stukje jeugdsentiment heeft een stevige stem en de interesse en vraag wat er met de echte Morris gebeurt is, een lot nog altijd in nevelen gehuld en met vele theorieën.
Escape From Alcatraz een oudje die altijd weer leuk is te kijken en nooit verveelt of teleurstelt.
Kondoro
-
- 10693 berichten
- 2485 stemmen
“There's always the possibility that some asshole will be offended. Isn't there?”
Eigenlijk is deze film een beetje droog op mijn pad gekomen. Ik was gewoon even aan het kijken op ‘Netflix’ of er nog een degelijke film te vinden was en ik had eigenlijk al een andere klaar liggen om te kijken toen ik deze film voorbij zag komen. En films zoals deze zijn erg leuk om eens te zien zo nu en dan. Toch wel een erg geinig filmpje hoor, die door een best interessant verhaal makkelijk door speelde en waar ik eigenlijk vrij geïnteresseerd naar kon kijken.
‘Clint Eastwood’ speelt wederom een leuke rol, soms even wennen om hem niet als cowboy te zien al gaat het hem erg gemakkelijk af. Zeker toch in mijn ogen wel één van de beste acteurs uit die periode en hier staat hij ook weer zijn mannetje. De ‘stoere’ houding weet hem overal wel te redden, en hij wist de rol van ‘Frank Morris’ goed te vertolken. Ook de rest van de cast deden het overigens erg leuk en ‘Don Siegel’ heeft qua regie de film goed in handen.
Doordat de film op waarheid berust is de de film erg gered. Want buiten het interessant verhaal en de mysterieuze persoon ‘Morris’ om (we krijgen heel weinig achtergrond informatie) zijn er erg veel clichés te vinden in deze film. En ook een vrij standaard gevangenis-beeld trouwens van een nare directeur, overmacht van de bewaarders en uiteraard de groeperingen mensen (die je standaard en ook in echte gevangenissen hebt).
Maar toch, heb ik me uitstekend vermaakt. De film duurt nergens te lang en er worden ook nergens lange touwtjes aan vast geknoopt. Dit maakt de film direct, en dat is automatisch positief in mijn ogen want ik had ook niet veel zin in dat poes pas er om heen.
4.0*
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Onderhoudende gevangenisfilm met een volhardende en inventieve protagonist die het respect van vrijwel al z'n medegevangenen weet te winnen. Van de andere personages komen we eigenlijk meer te weten dan van Frank Morris.
Degelijk.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
UItstekend.
Don Siegel maakt over de ganse lijn een onderhoudende gevangenisfilm. Het is allemaal weinig spectaculair, maar wel solide - de immer roestige Clint Eastwood past perfect in dit plaatje. De film wordt gekenmerkt door een aangenaam kabbelend tempo. De spanningsopbouw is in een aantal scènes vakkundig geregisseerd. Het grijze sfeertje krijgt, op het einde, er een zekere dimensie bij. Na afloop heb ik mij toch even bijgegoogeld over Frank Morris en zijn kompanen. Toch straf dat de uitkomst nooit bekend is geworden.
4
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
De beruchte gevangenis Alcatraz in de baai van San Francisco gold als een gevangenis waaruit ontsnappingspogingen onherroepelijk faalden. Velen probeerden te ontsnappen, maar niemand slaagde. Nou ja, bijna niemand. Van een ontsnapping van drie gevangenen in 1962 is onduidelijk of zij succesvol was. Over die ontsnapping verscheen een boek genaamd Escape From Alcatraz. Regisseur Don Siegel zag er de filmische waarde van in en maakte de gelijknamige film.
De film is behoorlijk rechtlijnig geregisseerd. Die strakke stijl wordt vanaf de opening gehanteerd en verlaat de film nooit meer. De openingsscènes laten hoofdpersonage Frank Morris (Clint Eastwood) zien die onder sombere weersomstandigheden arriveert in de gevangenis waar hij wordt opgesloten. Na de gebruikelijke formaliteiten die zonder emotie in beeld worden gebracht, belandt hij in zijn eenpersoonscel. Daar wordt hem hardvochtig ingeprent dat iedere gevangene volkomen op zichzelf is aangewezen. De opening zet de sfeer. Grauw, kil, emotieloos. Nog iets dat de film nooit meer verlaat.
De film ruimt wat tijd in om de kijker te laten kennismaken met de wetten die binnen Alcatraz gelden. Er heerst een strak regiem. Wie afwijkt van de regels, belandt in blok D, waar de isoleercellen zijn gevestigd. Een goede reden om daar te belanden is niet nodig. In dit deel van de film vindt wat interactie plaats tussen Morris en andere gevangenen. Sommige contacten blijven hangen. Andere verdwijnen weer. Het strakke, gewelddadige en (vaak) onrechtvaardige beleid dat in Alcatraz wordt gevoerd om de gevangenen in toom te houden is daar meestal debet aan. Het gevangenisleven in een notendop gevat in een harde en wrede sfeertekening. Boeiend en onaangenaam tegelijk.
De film kent weinig emotionele scènes. De weinige emotie die de film laat zien, dient vooral om binding te genereren. Dat wil niet zeggen dat emotie geen goede scènes oplevert. Integendeel. Juist door het gebrek aan emotionele scènes heeft zo’n scène grote impact. Bovendien zijn dergelijke scènes onontbeerlijk voor de bewustwording van de kijker over de verschrikkelijke eenzaamheid waarmee de gevangenen zich op elk moment van de dag geconfronteerd zien.
Een opvallend menselijk aspect binnen die onmenselijke setting is de vrijheidsdrang die zich in elke gevangene openbaart. De één doet dat door zich op de schilderkunst te storten. Een ander door muziek te maken. En weer een ander fantaseert over een ontsnapping. Het is met name de passie die in die pogingen wordt gestopt die de kijker met een milde blik naar de criminele ingezetenen laat kijken. Ook de wanhoop die zich van hen meester maakt als een speeltje vaak onterecht door het regiem wordt afgenomen, zorgt voor succesvolle stemmingmakerij.
Het zijn aangrijpende en functionele momenten in een film die verder zonder veel narratieve uitstapjes is en vooral draait om een spannende ontsnapping en de voorbereidingen daarop. Escape From Alcatraz is een pakkende gevangenisfilm en heeft met Clint Eastwood een markante hoofdrol met een harde en scherpzinnige uitstraling. Goeie en spannende film.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Film die vroeger regelmatig op TV kwam en die ik waarschijnlijk wel een paar keer gezien heb in mijn jeugd. Het werd geen feest der herkenning. Komt natuurlijk ook omdat het een filmblauwdruk is van de ontsnappingsfilms, waarbij alle elementen keurig terugkomen, zonder dat er ergens een nieuwe draai aan wordt gegeven.
Zoals zo vaak in dergelijke drama's zijn de gevangenen, op een enkele bully na, de good guys, de bewakers zijn halve fascisten. Nou mag je blijkbaar een gevangenis niet zo ontwerpen dat ontsnapping werkelijk onmogelijk is (zo moeilijk zou dat niet moeten zijn) omdat de gevangenen wel een stip aan de horizon nodig hebben, maar de stip is in dit geval meer een strandbal. De reputatie van Alcatraz gaat al snel aan diggelen, eenmaal uit de cel gaat het eigenlijk verrassend makkelijk. Het is verder degelijk, zowel qua beelden als acteerwerk, maar de film legt het toch duidelijk af tegenover ontsnappingsklassiekers als Le Trou.
Gerelateerd nieuws
Deze klassiekers voegde Netflix vandaag toe aan het aanbod
Lockdown: een greep uit de beste gevangenisfilms ooit gemaakt
Bekijk ook
Papillon
Avontuur / Drama, 1973
350 reacties
Die Brücke
Oorlog / Drama, 1959
196 reacties
Midnight Express
Biografie / Misdaad, 1978
526 reacties
Caged
Drama / Misdaad, 1950
13 reacties
The Outlaw Josey Wales
Western, 1976
125 reacties
Kes
Drama, 1969
53 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.