Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (2010)

Canada / Verenigde Staten
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Chris Columbus
met Logan Lerman, Uma Thurman en Pierce Brosnan

Percy Jackson (Logan Lerman) is een jongen die op het punt staat om van de middelbare school getrapt te worden. Alweer. Maar dat is niet zijn grootste zorg. Dankzij een Satyr, genaamd Grover, komt Percy er achter dat hij deel uitmaakt van een mythische wereld vol magische wezens en dat hij de nakomeling is van de Griekse god Poseidon. Als de bliksemschicht van Zeus wordt gestolen, hebben Percy en zijn vrienden tien dagen de tijd om zijn onschuld te bewijzen en om een oorlog tussen de goden te voorkomen.

avatar van Emileke93
Dragonslayer schreef:
Vage film zeg Verhaal is zo onlogisch als de pest. Kan een hele waslijst met onduidelijkheden of onlogica opnoemen:

1. Percy wordt zomaar beschuldigd een bliksemschicht gejat te hebben zonder dat daar een reden voor wordt gegeven. Weet Zeus als machtige god dan niet eens dat Percy nog helemaal geen weet heeft van dat hij een halfgod is?

2. Percy krijgt een deal aangeboden door de slechterik, zijn moeder tegen de bliksemschicht. Die heeft hij niet, dus denkt hij dat als hij even de hel binnen wandelt en zegt dat hij dat ding niet heeft hij netjes zijn moeder terug krijgt?

3. Komen ze er nou echt op het allerlaatste moment achter dat ze een parel tekort komen?

4. Hades zit vast in de onderwereld maar hij kan toch even in het vuur verschijnen op dat kamp.

5. Een stel tieners zonder geld is in staat om makkelijk door heel de V.S. te reizen.

Haha dat vroeg ik me dus ook allemaal af. Ik vond de film echter wél zeer vermakelijk.

Ik had een beetje een film ala harry potter verwacht, leuk en spannend.
Maar dat was deze film helemaal niet, het voelt erg aan als een MISLUKTE harry potter kloon.

De film gaat over een jongen die erachter komt dat hij een zoon is van een relatie van een god en een mens.. En daar blijken er meer van te zijn.. Dan gaat hij samen met een paar andere half goden opzoek naar de bliksem van zeus, want als die niet op tijd gevonden word word het goden oorlog!

Nou het klinkt leuk, maar de uitwerking is bagger... Het ziet er allemaal wel mooi uit.. Maar de spanning of diepgang is ver te zoeken, ook het verhaal verloop is heel saai gedaan.
Echt jammer, 2*

avatar van jippie2010
_Casper_ schreef:
Ik had een beetje een film ala harry potter verwacht, leuk en spannend.

Ging mij net zo...
De film als geheel viel me erg tegen.
Ik zie er nu al tegen op om deel twee te gaan kijken...
*2,5

jippie2010 schreef:

Ging mij net zo...
De film als geheel viel me erg tegen.
Ik zie er nu al tegen op om deel twee te gaan kijken...
*2,5

maar waarom ga je dan deel 2 kijken als je deel 1 ook vond tegenvallen?

avatar van jippie2010
_Casper_ schreef:

maar waarom ga je dan deel 2 kijken als je deel 1 ook vond tegenvallen?

Omdat ik autistisch ben aangelegd haha... niet echt natuurlijk,
maar ben daar wel licht dwangmatig dat als ik een eerste deel heb gezien,
dat ik ook het tweede deel moet zien.

Tarkus schreef:
Hoewel het verhaal een beetje zwak is wist de film me toch te boeien.
De prent moet het vooral hebben van de vele special effects, en die zijn wel zeer goed, zodanig dat het de film zeer het bekijken waard maakt.
Over de vertolkingen ben ik ook wel best tevreden, mede dankzij de grote namen die aan de prent hun medewerking verlenen.
Ik heb me prima vermaakt met deze tienerfilm.

Naar aanleiding van het verschijnen van de tweede film heb ik eerst deze eens opnieuw bekeken.
En ik moet zeggen dat hij me nog beter is bevallen dat de eerste kijkbeurt, zodanig zelfs dat ik mijn waardering wat heb verhoogd.
Het is en blijft een mooie film geschikt voor de ganse familie.

avatar van Phantasm
Aardige bedachte fantasiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van MacHop
Mooie special effects en onderhoudende familiefilm in het genre van avonturensprookjes. Leuk om op een regenachtige zondagmiddag met de hele familie naar te kijken met een bak chips op schoot.

avatar van Serafijn
Grappig dat veel mensen deze film afdoen als een zwak tienerfilmpje

De film is dan ook gemaakt voor kinderen en tieners, het is gebaseerd op een boek voor 12 of 13+, en dat is ook hoe de film in elkaar zit. Ik herkende het grootste deel van het boek wel in de film, verder waren de special effects best oké, soms zelfs heel goed. Het verhaal is niet zo best, maar dat was in het boek ook al zo, het verhaal is nu eenmaal niet zo bijster origineel, daar kan de filmmaker weinig aan doen als hij zich moet houden aan de verhaallijn van de auteur.

Verder heb ik er wel geniet van gehad, samen met m'n vriendin naar gekeken, lekker verstand op 0 en dan wegkijken. Geen topper of iets dergelijks maar zeker onderhoudend.

Ik wil iedereen er even op wijzen dat deze film vanaf vele kanten is gebasseerd op Harry Potter, maar de verhaallijn er op vele momenten zeker niet op lijkt. Iedereen verwacht iets ¨geweldigs¨ zoals Harry Potter, maar eigenlijk moet je dat niet zo zien. Rick schrijft dan misschien niet origineel, maar wel heel anders dan J.K Rowling. Het verhaal in de film is inderdaad slechter gezet dan het boek, maar dat sommige de acteurs ¨watjes¨ vinden, dat er geen ¨humor¨ in zit, daar kan ik slecht tegen. Dat iemand zegt dat het een MISLUKTE harry potter kloon is, vind ik zwak. De effecten in de film zijn goed gedaan en op vele momenten vind ik de film ook spannend. Dat Grover, de ¨neger¨ in de reactie´s wordt afgedaan als een ¨acteur die een op sexs belust persoon moet spelen, de leuke meisjes aan hem voorbij gaan en niet de leiding heeft¨ vind ik zo onterecht dat ik het even moet melden. Grover is een SATER okè!? In het boek krijgt hij een leuke vriendin, de bosnimf Juniper, Hij is goede vrienden met Annabeth en Percy. Saters zijn altijd op jacht naar meisjes, daar staan ze bekend om. Hij is de ¨Protector¨ dus eigenlijk heeft hij wel een soort van de leiding. Beste mensen, misschien een tip om ook de boeken te lezen. Dan zie je dat heel veel reactie´s onterecht zijn.
Dankjewel voor het lezen

Dragonslayer schreef:
Vage film zeg

toen ik dit las, vielen mijn ogen echt uit.
Punt 1: Percy wortd beschuldigd voor het stelen van de bliksem. en niet zomaar. dat komt omdat Poseidon en Zeus grote rivalen zijn. Zeus denkt dat Poseidon hem van de troon wil stoten. Poseidon regeert over de smidsen onder water, en zo kan hij heel veel replica´s maken. Maar aangezien het verboden is voor de goden elkaars machtwapens te stelen, denkt Zeus dat Poseidon Percy heeft gebruikt. en tuurlijk weet Zeus dat Percy nog niet weet dat hij een halfgod is. Maar een Furie heeft hem ontdekt. Duh, tuurlijk gata hij dan naar Kamp Half Blood. LEES DE BOEKEN
punt 2: Tuurlijk weet hij dat het niet zomaar gaat. Maar als optimist moet je alles proberen in je korte leven als Demigod. En denk ook even aan de actie in de film okè?
Punt 3: Hallo, Percy verliest zijn moeder. Hij ziet zijn moeder terug terwijl hij dacht dat het verloren zou zijn. Ze worden bijna opgegeten door zielen of door Hellehonden, ze moegen nog kiezen ook. Tja, dan vergeet je soms wel eens wat, als je op het PUNT STAAT ZELF BIJNA DOOD TE GAAN....
punt 4: Godenverplaatsing. Duuh. Hades zit niet ¨vast¨ in de onderwereld. het punt is dat ie er niet uit wil. PERSEPHONE kan er niet uit. Hades mag uiteraard bij de zomerzonnewende ook Olympus bezoeken. LEES DE BOEKEN
Punt 5: inderdaad, zonder geld. maar, waar zie jij dan een vervoersmiddel waarvoor de ECHT moeten betalen? ze pakken iedere keer een auto. daar hoef je niet voor te betalen. Duuh

Nou, ik hoop dat het duidelijker is.

Franza schreef:
Griekse Mythologie, daar ben ik zeer geínterreseerd in!

Maar helaas speelt de film zich dan niet af in Griekenland...
In plaats daarvan speelt het zich af in America!
Ik vind dat als je een film over dit onderwerp maakt dat ie zich ook moet afspelen in Griekenland, maar dat terzijde.
Met dit in het achterhoofd gaan we verder kijken naar de film.

Op zich is de film redelijk vermakelijk.
Zit wat actie in, een beetje verhaal.
Maar niet al te veel.
En dan wil ik toch nog ff vermelden: een poort op een gebouw in Amerika die lijdt naar de poorten van de Griekse mythe... ik zeg niks meer...

Punt 2,5/3* aangezien ik moet kiezen neigt mijn gevoel toch meer naar 2,5*

Dat kan wel zo zijn , maar LEES DE BOEKEN!! ik blijf het maar herhalen...... De Olympische Goden verplaatsen zich daar naar wara het Vuur het strekst brand. In dat geval was dat Amerika. Ze hebben het in het boek ook nog over Rome, De berg Olympus, Sparta enz. Inderdaad. De geheime poort op het Empire State Building Naar Olympus, de 600ste verdieping....
Er wordt zooooveeel duidelijk van die boeken.. misschien een idee om te gaan LEZEN?? in boeken zit namelijk veel meer diepgang

Najade schreef:
Geweldige specials. En daar blijft het ook bij. Slechte acteerprestaties, flutverhaal.
Wanneer Percy denkt dat zijn moeder is overleden, pakt hij vrolijk zijn nieuw leventje op, helemaal geen verdriet ofzo. Je voelt weinig emoties van hem afkomen. Je voelt ook helemaal geen chemie tussen hem en Annabeth. De enige die een beetje kan acteren en leuk is, is Grover. Ook een beetje raar dat Annabeth out of the blue mee wil, en hoe wist ze eigenlijk dat hij die nacht zou weggaan??? Raar verhaal met weinig diepte, jammer.
MIsschien wil Percy zijn moeder terug halen, nadat hij heeft gezien dat ze nog leeft?? dan gaat hij natuurlijk gelijk die avond weg. Dat voel je toch gewoon! Misschien de film wat aandachtiger kijken....

avatar van Thorongil
Film herzien en is me goed bevallen. Van 2.5* naar 3.0*.
Beter dan ik me herinnerde.

avatar van nadrin
Viel me zwaar tegen. En dat kwam omdat de film teveel va,n alles wil zijn. Avontuurlijk, onderhoudend, spannend, fantasie. Maar door de hele mikmak schiet het verhaal erbij in.

Deze film is een beetje willen maar niet kunnen. Het avontuurlijke komt duidelijk naar voor maar dit ten koste van het verhaal. Zeer voorspelbaar, weinig variatie.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Veel lawaai, veel avontuur ook wel, maar echt goed is het toch niet. De doelgroep is uiteraard wel duidelijk en ik neem aan dat die er wel van kunnen genieten. De bekende dingetjes zoals Medusa zijn gelukkig in het verhaal verwerkt.

De cast is best saai, maar op die Alexandra Daddaliodi na kunnen ze nog wel een beetje acteren. Zo'n Pierce Brosnan werpt ook alle pretenties van zich af door zo in een film te verschijnen.

Audiovisueel is het allemaal niets. De special effects zijn in negen op de tien gevallen spuuglelijk. Chris Columbus is verder iemand die weet hoe het is om een familiefilm te regisseren en dat zie je wel.

avatar van Antonev
Geen onaardige avonturenfilm. Verhaal is er natuurlijk niet een van de bovenste plank, maar het had zeker zijn goede momenten. De beelden zijn mooi en er wordt prima geacteerd.

avatar van macrobody
Tenenkrommend slechte kinderfilm met slechte dialogen en zeer slechte vecht geografie. Dat zwaardvechten een kunst is dat blijkt wel uit deze film. Het acteerwerk was niet echt om over naar huis te schrijven, misschien op uitzondering van Percy en zijn protector na. De special effects waren wel goed maar vaak misplaatst en onnodig en het verhaal een aaneenschakeling van fragmenten uit de Griekse mythologie die uit hun verband worden gerukt en enkele mythologische figuren die vertolkt worden door donkere mensen. Dat kan maar klopt niets van natuurlijk.
En dan heeft Persephone 2 Griekse woordjes έλα εδώ die dan op typisch Amerikaanse manier worden uitgesproken. Zoals murky bean Frans moet voorstellen voor mercy bien.
Jammer maar helaas.

avatar van macrobody
clarisse schreef:
Dankjewel voor het lezen

Waarom zou ik in hemelsnaam slechte boeken lezen? Als je de Griekse mythologie zo verkracht door het compleet uit zijn verband te rukken maakt dan je eigen wereld zoals J.R.R. Tolkien, Terry Pratchett of J.K. Rowling. Doe wat origineels zou ik zeggen of hou je een beetje aan de oorspronkelijke verhalen.