Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 105 minuten
Alternatieve titel: Stricken
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Reinout Oerlemans
Met onder meer: Carice van Houten, Barry Atsma en Anna Drijver
IMDb beoordeling:
6,8 (5.662)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 26 november 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Komt een Vrouw bij de Dokter
"Would you cheat on your partner when they needed you most?"
Stijn houdt van het leven en het leven houdt van hem. Hij heeft een eigen zaak, een prachtige dochter en het lekkerste wijf van het Westelijk Halfrond. Dat hij af en toe van andere vrouwen geniet hoeft zijn Carmen niet te weten. En bovendien, zijn hart is van Carmen, dus wat maakt het uit. Hij is on top of the World. Hij heeft het gemaakt. Maar dan; borstkanker. Zijn wereld stort in. Carmen en Stijn komen terecht in een rollercoaster van ziekenhuis in, ziekenhuis uit, chemokuren en bestraling. Maar hij is er voor haar. Altijd. Hoe vreselijk moeilijk dat ook is. Tussen de chemo’s door doen ze of er niks aan de hand is.
Externe links
Acteurs en actrices
Stijn
Carmen
Roos
Frenk
Doctor Scheltema
GP Doctor
Doctor Jonkman
Ramon
Luna (6 y/o)
Luna (3 y/o)
Video's en trailers
Reviews & comments
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Matig, en dat is vooral te danken aan de vreselijke personages. Waarom dit type film bijna altijd moet draaien om een stel yuppen snap ik niet helemaal. Alles is erop aangepast: irritante vrienden, werkelijk vreselijke muziek (die clubscènes
) en dialogen zonder enige inhoud. Naast dit feit geeft het script ook geen enkele ruimte om de personages een beetje goed uit de hoek te laten komen, nee, het fragmentarische straalt van de hele film af. Gelukkig weet van Houten nog een aardige prestatie neer te zetten als noodlijdende vrouw. Verder is er hier en daar best een leuk plaatje te bespeuren en laat het einde je als mens niet onberoerd, maar intrigerend was het allang niet meer. Typische film van Nederlandse bodem toch weer.
2*
Dennis Evahi
-
- 842 berichten
- 565 stemmen
De film begint en in de 6e minuut zijn ze al van bil.... hoppa!!!
Het boek heeft uiteraard meer diepgang. Snap ik. Toch wel jammer dat er te veel wordt afgeweken van het boek. De ommeslag was in 2001 op Ibiza. Dat is het punt dat Stijn tot inkeer komt. Waarom wordt dat niet ook zo gespeeld? De muziek in het boek is ook van belang. Waarom geen Roger Sanchez - another chance - ? Neeeee, wat krijg je te horen; Kane. Waarom Kane? Belangen? Waar is de scherpe, sarcastische humor van Kluun? Als kijker is de focus te veel op emotie, emotie, emotie, janken, janken, te pusherig. Neemt niet weg dat Carice de sterren van de hemel speelt, hulde! De film raakt een gevoelige snaar dat zal denk ik geen 1 kijker ontkennen. Tuurlijk laat je een traan. Hoe verschrikkelijk kanker is zal ook niemand ontkennen. Whatever...vond het een ontroerende fim maar niets meer of minder. Inderdaad passend bij RTL 4 en had gemakkelijk kunnen worden uitgezonden op een woensdagavond.
*** sterren
lolMarnixlol
-
- 19 berichten
- 638 stemmen
Zeker niet mijn ding..
Toch had het wel een boodschap voor mij:
Het leven is kort..
Daarom toch nog 2 ster
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Zeker niet mijn ding..
Toch had het wel een boodschap voor mij:
Het leven is kort.. r
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Het camerawerk is simpel, niet verrassend of boeiend.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Het is inderdaad iets meer dan een gemiddelde GTST-aflevering, maar een meerwaarde? Daar is het toch echt te simplistisch voor.
Lupussy Galore
-
- 456 berichten
- 728 stemmen
"Would you cheat on your partner when they needed you te most?"
Ik niet maar ja, wie ben ik? Het is toch niet bepaald ongewoon he? Vond het boek beter, meer diepgang en humor hebben. Zag de film nu pas omdat ik toen hij draaiide zelf te ziek was. Vond de film een beetje leeg soms. Maar zeker geen slecht debuut van Reinout Oerlemans. Ik vond de soundtrack ook vreselijk. Waarom Kane? Vanwege Guusje? Dat voelde als een beetje onfrisse uitverkoop. Carice van Houten en Barry Atsma waren goed. Anna Drijver slechts de "usual babe" jammer, die ben ik na de serie Levenslied erg gaan waarderen.
Tja, hoeveel sterren? Vervelen deed ik me niet, de pauzes vond ik wel even prettig vandaag......het is een debuut....dus.....dan toch maar een drie?
kikujiro
-
- 109 berichten
- 786 stemmen
Ik vind jammer dat RTL 4 komt nooit Nederlandse ondertiteld. Wanneer komt in Nederland 1, 2 of 3?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Het camerawerk kwam op mij rechttoe-rechtaan over. Het zal best solide in elkaar zitten maar ik zag geen bijzondere of aparte of prikkelende dingen daarmee gebeuren. Het is ook persoonlijke smaak denk ik.
Ik heb het zelf niet ervaren als een voortdurend spel met licht en objecten etc, misschien een enkele leuke reflectie of lichtspeling gezien. Verder zag ik veel close-up en interview techniek (mensen die met elkaar spreken, afwisselend in een vaste positie in beeld), voor mij wat minder boeiend.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wat een onzin, zeg.
runrunrun
-
- 65 berichten
- 64 stemmen
Toen mijn vriendinnen hem een jaar terug hadden gezien hoorde ik weken lang:
Aaahh, weet je nog dat gedeelte waar ze doodging? Dat was zo zielig!!
Dus met het einde in zicht, heb ik hem gisteren toch maar gekeken en ik vond Roos' appartement echt zo leuk ingericht, ik wachtte ook telkens op de scènes in haar appartement zodat ik die kon bestuderen!
Nighinn
-
- 7 berichten
- 2 stemmen
Ik heb mijn man verloren aan kanker en hadden een hele liefdevolle relatie, maar als deze film ode is aan de liefde, dan wil ik wel eens weten welke liefde ze bedoelen, want ik heb geen liefde gezien, ik heb een kanker patient zien wegteren en een man die elke vrouw ligt aan te douwen die die kan pakken, vind de film een grote schande, heb er geen goed woord voor over, mensen die zeggen dat dit een goede film is, kijk dan ook effe naar je eigen relatie, denk maar niet dat ik mijn man alleen liet, die had mijn steun en verzorging, en die beschermde ik aan alle kanten, en steunde ik aan alle kanten.
En wat ik hier zie is gewoon schandalig, dat is geen liefde is gewoon een ik gebruik jou relatie.
Vind de film gewoon om te kotsen, misschien moet meneer oelewapper eens wat minder porno produceren en wat meer kijken hoe mensen echt reageren als hun geliefde iets mankeerd.
Decec
-
- 6746 berichten
- 8590 stemmen
Vind ik ook, maar ik ga niet kijken zonder ondertiteld en ondanks niet goede cijfers... 
Anjin
-
- 650 berichten
- 735 stemmen
waardeloze film..
Tis net of ze zo uit het boek van kluun zaten op te lezen..
Maar het is weer het zelfde liedje met hollandse films..
Veel gevloek,sex,en een hoop onzin uitkramen,en te gemaakt acteren..
En ben het helemaal met Nighinn eens dat deze film echt om te kotsen is.. 
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ik heb mijn man verloren aan kanker en hadden een hele liefdevolle relatie, maar als deze film ode is aan de liefde, dan wil ik wel eens weten welke liefde ze bedoelen, want ik heb geen liefde gezien, ik heb een kanker patient zien wegteren en een man die elke vrouw ligt aan te douwen die die kan pakken, vind de film een grote schande, heb er geen goed woord voor over, mensen die zeggen dat dit een goede film is, kijk dan ook effe naar je eigen relatie, denk maar niet dat ik mijn man alleen liet, die had mijn steun en verzorging, en die beschermde ik aan alle kanten, en steunde ik aan alle kanten.
En wat ik hier zie is gewoon schandalig, dat is geen liefde is gewoon een ik gebruik jou relatie.
Vind de film gewoon om te kotsen, misschien moet meneer oelewapper eens wat minder porno produceren en wat meer kijken hoe mensen echt reageren als hun geliefde iets mankeerd.
Zijn relatie was al gebasseert op ontrouw , van beide kanten uit...Maar toch hielden ze blijkbaar van elkaar...
p.s. Sterkte met het verlies!
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Ik heb mijn man verloren aan kanker en hadden een hele liefdevolle relatie, maar als deze film ode is aan de liefde, dan wil ik wel eens weten welke liefde ze bedoelen, want ik heb geen liefde gezien, ik heb een kanker patient zien wegteren en een man die elke vrouw ligt aan te douwen die die kan pakken, vind de film een grote schande, heb er geen goed woord voor over, mensen die zeggen dat dit een goede film is, kijk dan ook effe naar je eigen relatie, denk maar niet dat ik mijn man alleen liet, die had mijn steun en verzorging, en die beschermde ik aan alle kanten, en steunde ik aan alle kanten.
En wat ik hier zie is gewoon schandalig, dat is geen liefde is gewoon een ik gebruik jou relatie.
Vind de film gewoon om te kotsen, misschien moet meneer oelewapper eens wat minder porno produceren en wat meer kijken hoe mensen echt reageren als hun geliefde iets mankeerd.
Sorry, hoe erg voor jou persoonlijk dit ook is, dit heeft totaal niets met de kwaliteit van deze film te maken en bovendien is het gelijknamige boek min of meer gebaseerd op Kluuns eigen ervaringen, dus heeft het wel degelijk met werkelijke gebeurtenissen te maken.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Sorry, hoe erg voor jou persoonlijk dit ook is, dit heeft totaal niets met de kwaliteit van deze film te maken en bovendien is het gelijknamige boek min of meer gebaseerd op Kluuns eigen ervaringen, dus heeft het wel degelijk met werkelijke gebeurtenissen te maken.
Wat eigenlijk gezegd wordt is dat dit een moreel verwerpelijke film is.
Een interessante vraag of dit bepalend kan zijn voor de kwaliteit van een film.
Een "mooie" realistische film over Mladic hoe hij die moslims uitmoordt; kan dat een goeie film zijn?
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Ik zou graag willen zeggen dat je moreel oordeel over wat er in de film gebeurt los zou moeten staan van of een film goed is of niet - wat in zekere mate ook het geval is -, maar volgens mij valt niet echt te ontkennen dat zoiets wel degelijk een rol speelt. Van Irréversible zie ik bijvoorbeeld wel dat 'ie goed in elkaar zit, maar die film is zo gruwelijk, wat mij betreft in ieder geval, dat de score lager uit is gevallen dan anders misschien het geval zou zijn geweest.
Deze film vond ik overigens helemaal niet zo moreel verwerpelijk.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
nee, ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit wel vinden. En de vraag is dan of dit een criterium is voor het bepalen of het een goeie film is of niet. Zeker als er geen enkele verklaring of uitleg aan het gedrag van iemand wordt gegeven en er zelfs een soort sympathie (of ook medelijden) met de "dader" wordt opgewekt.
Bij Irreversible kan je tenminste nog zeggen dat je walgt van de persoon en je hoopt op een wraakactie. Hier lijkt dit te ontbreken.
Nighinn
-
- 7 berichten
- 2 stemmen
Dan nog is dit een afgrijzelijke platte pornofilm, zelfs een amateur pornofilm is nog beter dan dit gedrocht, en als dit Kluun's beeld is van hoe die moest doen, mag ik hopen dat die ooit een vrouw treft die hem zo'n trap in zijn ballen geeft dat die ze uit kan spugen.
Want wat ik zeg Ode aan de liefde, dit is geen ode aan de liefde dit is gewoon een vreselijke film gebaseerd op een vreselijke vent.
En qua kwaliteit, Nederlanders moeten eens leren dat het filmgebeuren niet voor nederlanders is weggelegd, op een een of andere manier ziet het er nooit uit.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dat laatste ben ik grotendeels mee eens, maar is dit verder ooit als ode aan de liefde bestempeld? Zo ja, is Oerlemans finaal de mist ingegaan. Zo nee, is het geen argument om de film erop af te kraken.
melvddonk
-
- 3972 berichten
- 0 stemmen
Dat laatste ben ik grotendeels mee eens, maar is dit verder ooit als ode aan de liefde bestempeld? Zo ja, is Oerlemans finaal de mist ingegaan. Zo nee, is het geen argument om de film erop af te kraken.
Ja, in de trailer zit zelfs het stukje tekst: 'Een ode aan de liefde'.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Toen ik de film in de bioscoop zag stond er zelf nog "Een ode aan de liefde" in de openingstitels. Is dit weggehaald in de tv-versie of heb ik me gewoon 'n potje zitten hallucineren in de bioscoop?
En hoezo zou film niet voor Nederland zijn weggelegd? Natuurlijk, d'r komen nogal wat gedrochten van films uit dit land, maar dat geldt ook voor Amerika en ik zou niet willen zeggen dat ze daar d'r ook maar mee moeten stoppen. Er zijn echt wel goede Nederlandse films te vinden als je er naar zoekt. Het Echte Leven en Nothing Personal vond ik allebei bijvoorbeeld prima te pruimen; Simon en Cloaca schijnen ook erg goed te zijn (al heb ik die niet gezien, moet ik bekennen).
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
'Alles Stroomt' vond ik misschien nog wel de beste die ik afgelopen tijd heb gezien.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Toen ik de film in de bioscoop zag stond er zelf nog "Een ode aan de liefde" in de openingstitels. Is dit weggehaald in de tv-versie of heb ik me gewoon 'n potje zitten hallucineren in de bioscoop?
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Zelden bij een film zo weinig gevoeld, waar dat zo nadrukkelijk de bedoeling was. Tuurlijk is het allemaal verschrikkelijk, maar veel mensen lijken, iets 'ergs' in een film automatisch ook indrukwekkend te vinden. Dit werkte bij mij voor geen meter. Heb het boek niet gelezen, maar als ik op de film af moet gaan, lijkt Kluun zichzelf nogal belangrijk te vinden en zijn eigen ellende en problemen belangrijker dan dat van zijn toenmalige vrouw. Dat lijkt een open deur omdat de film daar voor een deel over gaat, maar hij vindt de kanker van zijn vrouw nog steeds vooral verschrikkelijk voor zichzelf. Afgaande op de film dus. Verder zijn de karakters hol en leeg. Nee, ik vond het eigenlijk zelfs gewoon een dramatische 'foute' film. 1 ster.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik kan het me toch ook echt herinneren, hoor. Misschien alleen de digitale prints?
White Trash
-
- 332 berichten
- 239 stemmen
Goed om te zien dat het enorme enthiousiamse tempert nu deze film wat langer uit is. iedereen maar verplicht janken in de bios om dit wan product. Vooral Atsma zet een dramatische rol neer. Oerlemans faalt verschrikkelijk! Het boek was wel goed.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1632 stemmen
(edit mod: qequote spoiler verwijderd)
Het viel je nog mee? Waar slaat dat op, je doet net alsof je er blij mee bent. Kanker is al erg genoeg, en dan ga jij nog een beetje zeggen; het viel me nog mee dat ze doodging? Hoe kun je zoiets nou zeggen.
Hoezo nou weer aids? Wat heeft dat er nou weer mee te maken. Oke, Bart ging wel vreemd, maar wie weet deed hij het gewoon veilig? En anders had het toch niet veel meer uitgemaakt, want ze hadden toch geen seks meer.
Misschien even tussen spoilers zetten dat DOOD ging. Sommige weten het einde nog niet he.
Het laatste nieuws

Tip voor fans van de 'Outlander'-spin-off: de fantasyhitserie 'A Discovery of Witches' op Netflix

'All The Money in The World' van Ridley Scott dinsdag te zien op televisie

Netflix komt binnenkort met de Zack Snyder-films '300' en 'Rise of an Empire'

'The Alienist' was toch een Netflix Original, waarom is die verdwenen?
Bekijk ook

The Broken Circle Breakdown
Drama / Muziek, 2012
405 reacties

De Marathon
Drama / Komedie, 2012
660 reacties

Kapsalon Romy
Drama, 2019
49 reacties

Bloed, Zweet & Tranen
Drama / Biografie, 2015
149 reacties

Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.514 reacties

De Gelukkige Huisvrouw
Drama / Komedie, 2010
325 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

