The Expendables (2010)

Actie / Thriller
103 minuten / 113 minuten (extended director's cut)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Jason Statham en Jet Li

'The Expendables' zijn een groep huursoldaten, elk met een eigen specialisme die in opdracht infiltreren in een Zuid-Amerikaans land. Zij gaan de strijd aan met de wrede dictator die het land in zijn greep houdt. De mannen beseffen al snel dat niet alles in deze missie is wat het lijkt. Ze raken steeds dieper verstrengeld in een gevaarlijk web van bedrog en verraad. Hierdoor wordt hun missie gedwarsboomd en brengen ze een onschuldig leven in gevaar. Maar de mannen worstelen met een nog zwaardere uitdaging... één die hun band onderling dreigt te vernietigen.

Heerlijke actiefilm! Soms wat nep (dat bloed etc), maar voor de rest lekker doorknallen. Beloofd wat voor het 2de deel wat er denk ik wel komt. Misschien met van Damme erin?

avatar van FillumGek
Stallone weet, net als Rambo (2008), hoe je een dikke actiefilm in elkaar zet. De film kent zelfs veel gelijkenissen met Stallones vorige werk. Geen diepgang, maar non stop actie, explosies, achtervolgingen en brute kills. Sowieso al een genot om zoveel grote namen naast elkaar te zien schitteren. Het voelt bijna als een reünie. Erg vermakelijk en een topper in zijn genre!

avatar van pietermi
Wel veel actie, over de top. Raken zelf niet gewond. Zelfs [spoiler[Gunner komt weer terug.
Leuk om alle actie helden in 1 film te zien, zoals Bruce Willis en Arnold Schwarzenegger.

Nu al 3 x gekeken en hij verveelt nog steeds niet !.
Heerlijke actiefilm, vooral met de vechtacties van Jason en Jet Li.
Statham vind ik zowiezo een goede acteur voor het geweldgenre.
Vond alleen de dictator niet zo denderend, daarom * ster aftrek.

avatar van FunkStarr
Eric Roberts niet denderend? Ik vond hem wel overtuigend spelen met die typische boevenkop van hem. Perfect gecast voor de rol.

ik bedoelde niet Eric Roberts, maar die andere generaal.
Eric Roberts vond ik goed spelen.

avatar van JOANN010
Vond de film echt beukerig goed. Heerlijk al die actie en het stukje met Arnold vond ik kort maar komisch

avatar van jipt
JOANN010 schreef:
het stukje met Arnold vond ik kort maar komisch
Dat stukje heeft voor mij nu al een heilige plaats

avatar van nic boy
Reinbo schreef:
Ik kijk geen dvd (niet op tv in ieder geval) en heb deze enkel in de bios gezien. En ik kan van de eindgevechten in de tunnel op eenzelfde manier keer op keer genieten als van een nummer van Rammstein. Kan ik prima vijf keer in een maand naar luisteren/kijken. Of de monologen van Rourke. Dat zijn gewoon instant klassiekers die ik vele maken kan aanhoren en bekijken. Geweldig met dat pijpje.

groot gelijk

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ga daar dan heen en lees dat dan!

Je hebt gelijk, en ik doe het ook.
Veel beter dan non-stop postjes zetten over hoe beregoed deze film is. Ik heb wel wat beters te doen

pietermi schreef:
Wel veel actie, over de top. Raken zelf niet gewond. Zelfs Gunner komt weer terug.
Ze raken niet gewond? Heb je de film wel gezien? Jet Li word toch redelijk lens geschopt en Gunner raakt kritiek gewond. Zelfs Stallone zegt dat zijn ass gekickt is.

Denk ook eens om spoilers voor mensen die deze film nog niet gezien hebben! Zoals Gunner die terug komt enzo.... Niet erg leuk om al te weten als je de film nog moet zien!

avatar van Montorsi
Had er toch wel wat leukers van verwacht. Vond het bij vlagen best saai, lang niet zo komisch als ik had gehoopt, en een paar elementen waar ik weinig van begrijp.

Het begon allemaal wel leuk met die openingsscene waar Lundgren hard tekeer ging en de personages zich aandienen, maar al gelijk daarna beginnen zich de eerste haarscheurtjes te openbaren. Krijgen we een of ander superlame liefdesverhaaltje van Statham waar vervolgens echt helemaal niks mee gedaan wordt wat al niet echt helpt, maar ook Stallone zelf moet van zijn meest gevoelige kant worden getoond. Zelfs bij Rourke zie je op een gegeven moment nog net niet de traantjes over de wangen biggelen. En dan ben je al halverwege, en heb je voor actiescenes van betekenis niet meer dan een paar vingers nodig..

Verder bevat de film zeker wel leuke momenten, maar wat mij betreft maar veel te sporadisch. Veel van die momenten dat een of meer leden van de groep iets of iemand overhoop knallen, en als dat dan succesvol blijkt er zo'n extreem geforceerde oneliner achtergeplakt moet worden. Zulke dingen hebben wel potentie als je alles echt over de top maakt, maar gek genoeg is het geheel nog best serieus en sentimenteel. Natuurlijk is het wel een knipoog naar de Eighties, dat zie ik ook wel, maar het voelt allemaal nogal achterhaald en niet helemaal geslaagd aan.

Daarnaast vond ik de choreografie verder wel goed, de groep heeft zijn skills en ze kicken aardig ass ja, maar werd de actie met de scene eentoniger (elke keer weer dat schieten in de voet enzo). Helaas was er soms vrij weinig van te zien, want hoe het in beeld is gebracht is laat nogal eens te wensen over. Verder ziet alle actie en de ontploffingen er wel overweldigend uit, maar allemaal erg blikkerig CGI-wise, net als dat digitale bloed elke keer. En toch ook wel een uitkomst dat er altijd zoveel vaten olie, gasflessen en ander explosief spul rondslingert op zulke locaties
Camerawerk en soundtrack waren ook wel gewoon erg zwak.

Zo nu en dan wel een leuk momentje (dat Lundgren er opeens weer bijzit op het einde ), dat geknal van die neger in de tunnel, de cameo van Schwarzenegger , maar dan heb je het ook wel zo'n beetje gehad. Qua memorabele actiescenes wel erg mager voor een film als deze.

avatar van eddyeddy
Heerlijke actiefilm, kijken, genieten en met een niet al te kritische blik ondergaan.

avatar van JacoBaco
Thorak schreef:

Klopt het dat Randy Couture geraakt wordt door een kogel in de tunnel, vlak voordat Terry Crews tekeer gaat?

avatar van Iron Maiden
ja, zie je ook niks meer van terug.

avatar van El ralpho
Anderhalf uur puur genieten

Nee als actie fan heeft men bij deze film weinig te klagen. De oude rotten zoals Stallone, Lundgren en Li laten nog steeds zien hoe je een goede actiefilm bewerkstelligt maar ook broekie (vergeleken met de rest) Statham staat zijn mannetje in de film.

De film neemt zijn tijd niet alleen voor de actie scene's maar ook voor de personages. En hoewel deze de gehele film wel oppervlakkig blijven zorgen ze toch voor de nodige leuke scene's. Met als hoogtepunt natuurlijk de Schwarzenegger cameo; ongetwijfeld nu al een klassieker.

De film heeft zaken als obligate plotwendingen, ingewikkelde complot theorieën en slaapverwekkende under cover acties lekker thuis gelaten maar is teruggegaan naar de kern waar het om draaide in de jaren 80; kei harde actie. Veel te vaak worden de films vandaag de dag ondergebracht onder de categorie actiefilm terwijl het meer wegheeft van een slaapverwekkende spionage thriller die dan toevallig een enkele actie scene bevat.

Niks van dit alles bij deze prent; als de actie even niet van het scherm knalt is het genieten van de vele grootheden die het scherm sieren. Jammer dat Willis en Rourke weinig screentijd in de film hebben en eigenlijk alleen maar figureren. Had hun ook wel graag in een aantal scene's volledig los willen zien gaan

Nee stallone weet nog steeds hoe hij moet knallen. Zowel voor als achter de camera; eighties style!

JacoBaco schreef:

Nee toch? Volgens mij niet in ieder geval....

El ralpho schreef:
Anderhalf uur puur genieten

De film heeft zaken als obligate plotwendingen, ingewikkelde complot theorieën en slaapverwekkende under cover acties lekker thuis gelaten ... Veel te vaak worden de films vandaag de dag ondergebracht onder de categorie actiefilm terwijl het meer wegheeft van een slaapverwekkende spionage thriller die dan toevallig een enkele actie scene bevat.
Veel mensen lijken tegenwoordig inderdaad het verschil tussen een aktiefilm en een thriller niet meer te (her)kennen!

avatar van Temparer
Goede actiefilm, met enige vorm van een verhaallijn..
Stallone kan in deze film nog wel aardig mee komen, rennend helaas niet. Wel een aanrader!

avatar van Thorak
Vandaar ook dat hij aan het eind toegeeft niet zo snel meer te zijn.

avatar van Q Jones
Toch kan hij zijn vliegtuig nog op tijd halen

avatar van Thorak
Ja maar dat scheelde ook maar een haar en als je de douane eerst uitschakeld... tja zo kan ik het ook

Reinbo
Hij hangt gewoon graag aan vliegtuigen. Wie niet?

avatar van Thorak
Nou... ik sla even over...

avatar van qwatje
Reinbo schreef:

Het is absoluut een topper in het genre, tenenkrommend acteerwerk heb ik nergens gezien en simpel en voorspelbaarheid is juist een pre. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het van die obligate plotwendingen die de films zelden beter maken.

Ligt er aan wie 'het genre bepaalt' zelfs in het genre is dit een middelmatige film. Tenenkrommend acteerwerk als Stallone 'een beetje verliefd' gaat lopen te doen. Tis echt te triest voor woorden. Laat die nep liefdes scenes aan anderen over. Dialogen in deze film, of beter gezegd een stel obligate oneliners, kunnen ze ook beter achterwege laten. Kijk ik kan mij best voorstellen dat je je prima met deze film hebt vermaakt, maar iedereen die deze film een 5* geeft heeft wat mij betreft geen idee wat een perfecte film moet hebben. Films uit de Bourne trilogy zijn beter, zelfs Stalone's oudere films zijn stukken beter. Rambo first blood was Heel veel beter en zelfs volgens mijn maatstaven geen 5* waard. Chuck Norris heeft dit verhaal al dertig keer voorgedaan, en zelfs die waren beter. Dit is geen superslechte film en in zijn genre aardig. Leg niet jouw maatstaf op aan anderen. Als je later deze reacties leest snap jezelf ook niet meer waarom je deze film zo opgefokt verdedigt. Veel plezier en geniet lekker van alle films!

avatar van wimnoot
Ik zou eigenlijk Carl Weathers ook wel in deel twee willen zien! Kunnen ze samen over het strand rennen!

wimnoot schreef:

qwatje schreef:
Die nep liefdes hebben zo ook aan anderen overgelaten! Weer zo'n [censuur] die niet het verschil tussen geweten en 'verliefd' snapt terwijl dat in de verste verten niet eens op elkaar lijkt.
Je hebt op nr 2 in je top 10 Star Wars staan... over 'een beetje verliefd lopen doen' gesproken... (en ja, ik heb Star Wars een 4.5 gegeven)

avatar van qwatje
Thorak schreef:

??? heel duidelijk!
Of het nou geweten of verliefd is, het is gewoon tenenkrommend acteerwerk.
Geweten, mm ik had niet in de gaten dat deze film maar iets van moraal had, er wordt door de 5* mensen ook continu betoogd dat deze film beoordeeld moet worden puur op zijn aktie! Moraal, geweten, verliefd doet er niet toe, die scene hoort gewoon niet in dieze film thuis. En is echt een draak van een scene. Heel slecht acteerwerk. Alleen daarom al kan deze film geen 5* waard zijn.

4.5 dan