• 12.704 nieuwsartikelen
  • 168.076 films
  • 10.918 series
  • 31.307 seizoenen
  • 626.461 acteurs
  • 195.703 gebruikers
  • 9.163.054 stemmen
Avatar
 
banner banner

Átame! (1989)

Komedie / Romantiek | 111 minuten
3,33 338 stemmen

Genre: Komedie / Romantiek

Speelduur: 111 minuten

Alternatieve titels: Tie Me Up! Tie Me Down! / Bind Me Vast! / ¡Átame!

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Pedro Almodóvar

Met onder meer: Victoria Abril, Antonio Banderas en Loles León

IMDb beoordeling: 7,0 (32.785)

Gesproken taal: Spaans

Releasedatum: 12 december 1990

Plot Átame!

"A love story... With strings attached!"

Ricky wordt ontslagen uit een psychiatrische instelling. Een volwassen man, bezeten van de drang een normaal leven te leiden. Hij vindt een vrouw die hem bevalt: Marina, een derderangsactrice. Hij dringt haar huis binnen, sluit haar op en bindt haar vast. Hij doet alles om bij haar in de gunst te komen, behalve haar vrijlaten. Vrienden en familie worden aan het lijntje gehouden. Door haar leugens en emoties, raakt Marina stilaan mede verantwoordelijk voor haar eigen ontvoering.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27413 berichten
  • 3932 stemmen

De (lichte) opmars in de kwaliteit van Almodovar zijn films zijn toch wel bespeurbaar. Het plot is weliswaar niet zo absurd als zijn voorgaande films, maar de uitwerking is gewoon veel aanstekelijker, toegankelijker en met meer vreugd gebracht dan wat van Almodovar zijn oudere werken.

3*


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2384 berichten
  • 1374 stemmen

Een evolutie van Style naar Substance. Hoewel die Style 'zijn reputatie wel gemaakt heeft, natuurlijk.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2402 berichten
  • 1398 stemmen

Na wat feministische kritiek gelezen te hebben over het vermeende vrouwonvriendelijke karakter van deze film, was ik toch wel benieuwd hoe de film zou uitpakken. Goed, je kunt je afvragen of shots van vrouwen die op het toilet zitten een film naar een hoger niveau brengen, maar de vermeende sadomasochistische praktijken komen niet aan bod. Nergens komt wordt de bondage erotisch neergezet, iets wat extra goed duidelijk is door het feit dat naarmate de film vordert de touwen die Marina aan het bed binden, steeds losser worden, terwijl de banden tussen haar en Ricky tegelijkertijd hierdoor steeds sterker worden.

Abril en Banderas acteren in ieder geval uitstekend in rollen die zowel aangrijpend als absurd zijn. Aangrijpend, omdat beide personages bij mij een hoop sympathie opwekten (ondanks een hoop tekortkomingen als geestesziektes of drugsverslavingen) en tegelijkertijd absurd vanwege enkele absurde wendingen en beslissingen. Het moment dat Ricki Marina's huis binnendringt en haar een kopstoot geeft die hem tegelijkertijd ook gigantische hoofdpijn bezorgd of de veelbesproken sexscene die eigenlijk gewoon droogkomisch is zijn voornamelijk grappig in plaats van shockerend. Het hele verhaal met de regisseur deed me dan persoonlijk weer niets.

De eindscene waar Ricki met Marina en haar zus al zingend in de auto wegrijdt is heel vreemd en bijna musical-achtig, maar werkt wel uitstekend en is een leuk einde van een vreemde film. Ik kan me prima voorstellen dat mensen hier niets aan zouden vinden, maar ik heb toch bijzonder genoten.


avatar van nadrin

nadrin

  • 1311 berichten
  • 1343 stemmen

Vooral absurditeit.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4200 stemmen

Fantastische film. Prachtig kleurenpalet van Almodavar. Heerlijke humor, absurd, maar nooit erover heen. Spanje op z'n lekkerst.


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 2988 berichten
  • 2328 stemmen

pff, tis meer een kolderriek gebeuren dan een film. Beetje simpelton allemaal. Erg over de top. Eindscene was het leukst..


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1110 berichten
  • 493 stemmen

Nogal slap naar mijn smaak... Ik had meer verwacht van Almodovar, nadat ik La ley del deseo, Volver, Todo sobre mi madre, Able con ella, enz. had gezien... Maar de allernieuwste, La piel que habito, vond ik ook veel minder dan voornoemde films... Misschien ligt het aan Banderas...


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4200 stemmen

Zeker een kolderieke film, maar wat zou dat?

Beter dan de zoveelste vervelende Hollywood komedie.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1110 berichten
  • 493 stemmen

Akkoord, maar als dat het criterium is...


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4200 stemmen

Geen criterium, maar een constatering.


avatar van Kronos

Kronos

  • 972 berichten
  • 1369 stemmen

Amusant maar soms wat te ongeloofwaardig op een storende manier. Almodùovar lijkt dat bewust te doen en komt daar ook wel redelijk mee weg. De acteerprestaties zijn nogal matig. Verder wel mooie fotografie.


avatar van Robi

Robi

  • 2410 berichten
  • 2470 stemmen

Nog niet zo heel lang geleden gezien. Blijft een leuk origineel en boeiend verhaal. Prima geacteerd. En kijkt lekker weg.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Bijna precies zulke bocht als Mujeres al Borde de un Ataque de Nervios, al kan ik hier met zelfs de grootste moeite nog geen positief punt bedenken. Ik kan ook hier werkelijk waar helemaal niets mee en de film dan ook met heel veel pijn en moeite uitgezeten. Daarom heb ik ook maar besloten om niets meer te kijken van Pedro Almodóvar. Drie keer scheepsrecht was in dit geval drie keer rotzooi. Het verhaal is ronduit debiel en doet vooral denken aan een zeer goedkope, kitscherige dramasoap van een lokale omroep.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2530 berichten
  • 1472 stemmen

Flinterdun verhaal met een overdosis aan flauwe dialogen, geen drama, geen spanning, geen humor, en evenveel diepgang als een Laurel & Hardy -sketch (die dan uiteraard wel humor bevat)

Terwijl ik dit schrijf gaat er nog een halfje van de punten, want dit verdient geen 5 op10.

Ik vraag me al helemaal af hoe zoiets in de Quality Film Collection terecht komt.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13673 berichten
  • 4111 stemmen

Eerste Almodóvar, een schande eigenlijk dat het zo lang duurde. Maar ik ben nu bezig met een cursus Spaans en heb flink wat films ingeslagen om gevoel te krijgen met de taal en de uitspraak vooral, dus eindelijk die schuld eens ingelost. Over de film zelf: niet per se goed, wel vermakelijk.

Dat niet goede slaat vooral op de goedkope look, in alles: acteerwerk, soms het camerawerk (leken wel sketches, zoals scènes zijn opgebouwd), verhaalopbouw, de enorme felle vloekende kleuren, belichting, et cetera. Ook mis ik nogal eens de humor en de regisseur in de rolstoel is vooral pijnlijk onleuk.

Maar soms juist toont Almodóvar hele mooie beelden, glijdt de camera zeer fijntjes en zit soms op mooie posities (dat beeld in de plafondspiegel!) en is de muziek sterk en ondersteunt goed. Daarnaast is de film best charmant, is de humor soms ook wel grappig en weet de film echt de volle speelduur best te boeien. Dat liedje op het eind past ook zowaar ondanks dat het echt kitsch is. 3,0*.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13380 berichten
  • 1936 stemmen

Toffe, grappige en toch ook wel ontroerende film van Almodovar. Heerlijke eindscène. Kan sowieso geen noemenswaardige kritiek hierop verzinnen. Wat mij betreft biedt de Spanjaard een gegarandeerd avondje filmisch vermaak en ik waardeer hem derhalve als regisseur in het algemeen nog wat meer dan wellicht uit m'n losse filmbeoordelingen blijkt.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Iets beter dan Women on the Verge..., deze film voelt minder chaotisch en meer evenwichtig aan, al overheerst het komische thema alsmede felle kleuren. Het is een film die zich laat bekijken en waar drama (de grote afwezige in zijn eerdere films) een beetje haar intrede doet. Moet zeggen dat ik nog steeds niet door Almodóvar's vroege werken ben overtuigd. De film is overigens een door Almodóvar vrij geïnterpreteerde komische remake van The Collector (1965). Bijna 3*.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23760 berichten
  • 4796 stemmen

Aardige prent van Almodóvar. Banderas in z'n jonge jaren. Vind het een lastige film om te beoordelen. Verder dan redelijk komisch komt deze film niet. Romantisch wordt het ook niet en qua drama blijft het ook op de oppervlakte. 'Átame!' blijft een beetje overal tussenin hangen. Het zijn vooral het kitscherige sfeertje en een paar absurde momentjes die me zullen bijblijven. Heb me aardig vermaakt. Kleine voldoende.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3062 berichten
  • 7902 stemmen

Er is een verschil tussen kitsch en het bewust gebruiken van kitscherige elementen. Met pastelkleuren, bloemmotieven en prenten van religieuze of erotische aard creëert Almodóvar z'n eigen originele universum. In de V.S. was er een rechtszaak over de provocerende inhoud, waarna de X-rating omgezet werd in geen rating. Het wordt allemaal met humor gebracht, met name de ode aan Jacques Cousteau.

Banderas speelt een obsessieve fan die alle omgangsregels aan z'n laars lapt. Hij dringt haar appartement binnen, slaat en knevelt haar. Toch dwingt hij geleidelijk aan sympathie af. Hij heeft tenslotte een moeilijke jeugd gehad. Daarmee probeert hij in het reine te komen door terug te reizen naar z'n geboortedorp in Extremadura, wat een mooi panorama oplevert.

Victoria Abril is mijn favoriete Spaanse actrice. Ze speelt een B-ster die verslaafd is aan opiaten. In haar verdoofde toestand wil ze pijn voelen. Ze is een masochiste die aan een ernstige vorm van het Stockholmsyndroom gaat lijden. Twee labiele persoonlijkheden vinden elkaar.

Drie karakterrollen geven het nodige contrapunt. Francisco Rabal speelt een bejaarde regisseur van campy horror. Loles León speelt de ongeremde Lola, het tegendeel van haar zus. De expressief lelijke Rossy de Palma speelt een van haar groteske nevenrollen, dit keer een virago op een scooter. Ennio Morricone voegt er muziek aan toe die soms dreigend klinkt als Psycho, dan weer geruststellend en romantisch.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1367 berichten
  • 831 stemmen

De eerste goede Almadovar

eerste deel is prachtig, knipoog naar de filmwereld (B film in bijzonder) maar ook de mis-en-scene (met een score van morricone !) heeft een speelse ondertoon. Almodovar touches : Zijn personages en milieu zitten reeds in drugs en prostitutie, de muzikale intermezzo's (met de mooie melancholie) zijn in schoonheid gebracht. Maar jammer genoeg mist de film inhoudelijk de motivatie van de verandering (van verachting naar liefde), het wordt niet (voldoende )getoond. Dit is het pre Penelope Cruz tijdperk en dus enter Victoria Abril met hier haar beste rol. Meer nog, dankzij haar présence/vertolking draagt ze de film net naar een drie sterren.


avatar van ratfish

ratfish

  • 92 berichten
  • 376 stemmen

Mensen die dit niks vinden begrijpen Almodóvar niet. Átame! is een travestie van de romcom, en in die hoedanigheid ultiem aanstekelijk en ontroerend. Met een perfecte Abril natuurlijk.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

ratfish schreef:

Mensen die dit niks vinden begrijpen Almodóvar niet.

Ik begrijp vooral de ophef rond Almodóvar niet. Hable con Ella en Volver vond ik ook al zulke draken van films. Átame! probeert een hilarische parodie op een romcom te zijn, maar mist daarvoor de nodige humor en romantiek, althans naar mijn smaak uiteraard.

De muzikale intermezzo's en het spel van Victoria Abril maken het nog een beetje uit te houden.

2*


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9540 berichten
  • 5193 stemmen

Fijne Almodovar en tevens de film waarbij Banderas naambekendheid verwierf bij het grote publiek. Hij speelt hier een labiel persoon dat ontslagen werd uit een psychiatrische instelling. Hij wordt smoorverliefd op een voormalige pornoactrice en drugverslaafde. Zijn aanpak om haar te veroveren daarentegen is weinig romantisch. Hij neemt het wel erg letterlijk door haar te ontvoeren en vast te binden.

Ondanks deze context blijft de film luchtig van aard. Het personage Ricky wekt zelfs enige sympathie op ondanks al zijn misstappen omdat je toch het gevoel hebt dat hij echt van haar houdt. Het levert soms ook komische situaties op. Verdere een aantal fijne camerabeelden met spiegels. De licht erotische scènes mochten er ook best wezen, zeker die in bad. Beiden groeien als verknipte persoonlijkheden dichter naar elkaar toe. De vrijscène was dan weer eerder humoristisch van aard, maar filmisch met die plafondspiegel best te pruimen. Zag ik onlangs ook nog eens in Verhoeven’s Basic Instinct (1992).


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30696 berichten
  • 5299 stemmen

Een herkenbare van de 80's Almodóvar. Voor de 5e keer werkt hij samen met Antonio Banderas, die ook duidelijk goed op z'n plaats zit. Het zou tot 2011 duren voor ze terug samen een film maakten. Maar ook de rest van de cast is voor de regisseur niet nieuw, hij werkt wel meer samen met acteurs en actrices voor meerdere films.

De film is vrij speels en de ontvoering zorgt zowel voor de nodige spanning als voor boeiende scènes tussen Banderas en Abril. Dankzij de kitch en het macho-personage van Banderas valt de film nooit stil. Daardoor is de film beter dan gedacht. Bijzonder wordt het nooit, maar door regie en cast is het nog best de moeite. En muziek van Ennio Morricone die er zijn enige nominatie bij de Goya Awards ooit voor kreeg.


avatar van notsub

notsub

  • 1379 berichten
  • 1364 stemmen

Átame! is totaal onwerkelijk. Zoals wel vaker met Spaanse titels gaat het over de top verhaal gepaard met uitbundig flamboyante karakters en mooie kleuren. Zo blijven rood en groen maar terugkeren. Het spettert regelmatig van het scherm en ook de humor is goed vertegenwoordigd. Ik heb wel een probleem met het plot, dat is zo veranderlijk als het weer. Los van de logica valt er voldoende te beleven met alle doldwaze acties met romantische en criminele intenties. Átame! is vooral lachen geblazen.


avatar van Gish

Gish

  • 1393 berichten
  • 6634 stemmen

Vandaag herzien na vele jaren. Er zijn talloze films van Almodovar voor een paar euro te koop, en deze zag ik daar tussen liggen. Heerlijke film blijft dit, het is een bizar plot met de nodige humor en spanning en gespeeld door een superbe cast. En het slot van de film is echt geweldig. Pedro stelt nooit teleur.


avatar van John Milton

John Milton

  • 22409 berichten
  • 12123 stemmen

Fijn! Ik blijf Almodóvar een erg leuke regisseur vinden. Tof dat we zoiets gewoon aan kunnen klikken op Mubi, en dat de film na al die jaren totaal niet stoffig voelt.


avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

  • 525 berichten
  • 700 stemmen

Absurde film van het betere niveau.

Victoria Abril speelt weer met verve, maar ook Antonio Banderas is indrukwekkend als de psychisch gestoorde Ricky.

Cinematografisch helemaal in orde. Ook de soundtrack is overwegend goed tot uitstekend.

Een aantal prachtige scenes, de masturbatiescene in het begin spant de kroon, maar ook de vrijscene en natuurlijk de laatste scène zijn fantastisch!

3,5 ☆


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21773 berichten
  • 4669 stemmen

Mijn zeventiende Almodovar en qua niveau is dit ongeveer mid-tier zou ik zeggen. Qua stijl nog duidelijk een vroege Almodovat. Dus absurder, wat gewaagder en minder melodrama. Banderas is eigenlijk alleen echt OK in Almodovars films. De toon heeft soms iets van een pervers sprookje, compleet met happy end. Paar leuike scenes als Almodovar leuk shockeert zoals de masturbatiescene of het absurde reclamespotje. Nu nog zijn shorts, een tweetal vroege films en een paar recente. En High Heels. De rest zag ik inmiddels.