Moonlight (2016)

geregisseerd door Barry Jenkins
met Naomie Harris, Mahershala Ali en André Holland

Jaren 80, Miami. Dit verhaal focust zich in drie hoofdstukken op de jeugd, puberteit en volwassenheid van een Afro-Amerikaanse man die zich in de turbulente stad Miami probeert staande te houden. Hij wordt gepest op school en thuis is het leven hard voor hem. Hij probeert zichzelf te ontdekken en liefde te vinden ondanks zijn worstelingen met zijn achtergrond en seksualiteit.

avatar van John Milton
Donnie Vallermee schreef:
WELTERUSTEN ! Amen. Mij heeft gesproken. Geef mij de vredespijp lul.
hoe schilderachtig.

Zo besloot je gisteren je schrijfsel bij The Debt Collector (2018) ook. Mogen we die parel onder al je pennenvruchten verwachten?

avatar van Donnie Vallermee
John Milton schreef:
Mogen we die parel onder al je pennenvruchten verwachten?

Ja vriendelijke vriend, daar de meningen natuurlijk over verdeeld hè ?

Mag gezegd worden dat het een het ander niet is, en het ander wederom niet het een.

Een lach en een traan en een rijpe banaan. De vogeltjes komen en de vogeltjes gaan. Ti’s maar net waar ze even willen staan.

Amen.

avatar van Lovelyboy
Sterk drama met drie verschillende acteurs die allemaal uitblinken als Chiron, toch weet de film ondanks zijn zijn verhaal, kracht, boodschap en sterke personages en acteerprestaties mij net niet helemaal te raken.

It's a hard knock life in optima forma in beeld gebracht. Het harde nietsontziende leven van Little, een waardeloze moeder, glansrol van Naomie Harris die we toch van heel wat gemakkelijkere rollen kennen als Moneypenny en Pirates, een omgeving die bruut tegen hem is en hem niet begrijpt, de enige die moeite voor hem lijkt te willen doen is dealer Juan en zijn vriendin. In het tweede deel is het niet anders, Black heeft het nog steeds lastig in een harde omgeving, geen veilig thuis en wanneer hij dan eindelijk uit zijn schulp lijkt te kruipen en iets van hem zelf ontdekt wordt dat ook weer bijzonder hard in de kiem gesmoord en natuurlijk betaald hij de zwaarste prijs wanneer hij eindelijk een keer voor zich zelf opkomt. In het derde deel zien we hem terug als iemand die lering getrokken lijkt te hebben van dat ene moment dat hij terugsloeg, en dat dit het antwoord op alles is, getuige zijn getrainde lichaam. Natuurlijk is hij een kopie van Juan geworden, zelfs het likje aan de lippen iedere keer, want wat voor voorbeeld had hij verder? De gedachte dat Juan ook een dergelijke jeugd gehad heeft ligt voor de hand. Toch de twijfelende houding over hem zelf, wie hij is, en wat hij is, die blijft spelen....

Wat valt verder op, de zo gezegde twijfel, de onveiligheid in iedere situatie maar vooral ook dat deze jongeman door zijn omgeving wordt gevormd en is gevormd, ook wanneer hij later met zijn maat zitten te praten, en aangeeft een dealer te zijn, wellicht het beste wat hij zou kunnen zijn, en toch is het niet goed. Het is nooit goed. Een wonder dat Chiron zichzelf niet durft te zijn, wat een immense worsteling.

Goeie film, goed geacteerd, vooral door alle drie die Chiron spelen, Naomie Harris mag ook genoemd worden net als Mahershala Ali. Dat de film in de prijzen gevallen is geen wonder te noemen, toch raakte de film me niet heel erg. Boeiende film, mooi een keer gezien te hebben.

Onvergetelijke film.

De veelzijdigheid aan thematiek: identiteit, druggebruik, kind-ouderrelatie, armoede, opgroeien, vriendschap, seksualiteit e.a. vloeiden mooi samen in een film die ik vooral qua regie magnifiek vond.

Sommige scènes waren hartverwarmend of hartbrekend, en zo mooi in beeld gebracht.

Ik vond de film wel wat kort. Had graag wat meer uitdieping van personages of verhaallijnen gezien. Ik bleef wat verwaasd achter. Van schoonheid, maar ook omdat ik het gevoel had dat er nog veel meer te vertellen was.

In mijn ontroering, enthousiasme en al de rest heb ik 5 sterren gegeven, en ik hoop dat het, als bij sommige films, niet wegebt en ik mijn score verlaag. Ben nogal emotioneel in filmbeleving en punten geven.

Heb één dag gewacht om er een kort stukje over te schrijven. De dag ervoor zag ik The Hangover, en die krijgt 0,2 meer dan deze. Heb me ingehouden, want daar heb ik het héél moeilijk mee.

avatar van Mitakcor
Bijzonder project van Barry Jenkins. Heel moeilijk te beoordelen. Ik weet niet precies wat ik hiervan moet vinden.

Het was helemaal niet leuk om ernaar te kijken. Het is heel triest om telkens te beseffen dat dit daadwerkelijk gebeurt in onze bizarre wereld. Mensen die op hetzelfde geslacht vallen horen gewoon hetzelfde behandeld te worden als heteroseksuele mensen. En dan heb je ook nog een verslaafde moeder die je om geld smeekt om weer te kunnen gebruiken.

De film kent bijna helemaal geen positieve scènes. Het blijft een ijzersterk verhaal maar het heeft mij alleen maar boos gemaakt. Ik weet dat cinematografie kunst is maar ik heb hier gewoon niet van kunnen genieten. Het camerawerk bevalt mij trouwens ook niet echt. Waarom film je bijvoorbeeld een gesprek tussen twee mannen steeds in een cirkel rond?

Ik kan me voorstellen dat dit project de Oscar voor beste film heeft gewonnen. Maar dat Mahershala Ali de Oscar voor beste mannelijke bijrol heeft gekregen… Serieus? Die kan niet eens een sigaret roken.

avatar van Basto
Boyhood voor de gekleurde (homofiele) medemens. Ik vind het weer niks.

Waarom volharden sommigen toch in het gebruik van het woord homofiel?

avatar van Basto
Ziegler schreef:
Waarom volharden sommigen toch in het gebruik van het woord homofiel?

Homo, nicht, flikker, poot, reetridder, leken mij allemaal minder gepast. Geen idee welke politiek correcte naam in 2020 trending is.

Volgens mij heeft het met politiek correct niet zo veel van doen, maar homoseksueel is volgens mij gangbaar. Het 'fiel' reserveren we voor gedrag dat we als 'ziek' bestempelen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ziegler schreef:

Volgens mij zit heel Moviemeter vol met cinefielen...