Arrival (2016)

mijn stem
3,51
1354 stemmen

Verenigde Staten
Sciencefiction / Mystery
116 minuten

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

TRAILER

479 BERICHTEN 93 MENINGEN
zoeken in:
avatar van mishad
4,5
0
geplaatst: 31 januari, 22:33 uur [permalink]
Regisseur Denis Villeneuve die met ‘Incendies’, ‘Prisoners’, ‘Enemies’ en ‘Scicario’ al liet zien heel veel in zijn mars te hebben wordt hier geholpen door de fantastisch acterende Amy Adams die ‘Arrival’ eigenhandig naar buitencategorie tilt. Tel daar Jóhann Jóhannsson bij op die een zwaar op de maag vallende soundtrack toevoegt en ik zeg: Laat ‘Bladerunner 2049’ maar komen!

avatar van Macady
4,0
0
geplaatst: 31 januari, 23:03 uur [permalink]
Wow. Toen ik deze aanzette verwachte ik een soort independance day, met die gedachte vond ik arrival erg saai, speelde zelfs met de gedachte om de film voortijdig te beeindigen, naarmate het vorderde er volledig ingezogen. Prachtige niet dertien in een dozijn film.

4*

3,0
0
geplaatst: 1 februari, 08:27 uur [permalink]
doctari schreef:
Misschien ben ik een beetje met te hoge verwachtingen deze film ingegaan maar ik vond hem niet bijzonder. Hij is best goed gemaakte (mooie beelden, goede sfeer, prima rol van Amy Adams) maar dat kan m.i. niet verhullen dat het allemaal wel een beetje erg weinig om het lijf heeft.

Het proces van het ontcijferen van de vreemde taal vond ik in ieder geval maar erg matig in beeld gebracht, het gedrag van het leger was wel een beetje erg kort door de bocht , en de ontknoping van het mysterie viel mijn nogal tegen (het is niet helemaal vreselijk, maar een echt wow-moment was het allemaal niet - je ziet het allemaal nogal ver van tevoren aankomen).

Wat mij betreft was hier meer uit te halen geweest indien het tempo een beetje omhoog was geschroefd en het allemaal wat beter uitgewerkt zou zijn. Nu blijft het wel erg vaag, en hoewel dat ook soms goed kan zijn, vond ik het hier niet bevredigend.


Sluit me hier volledig aan, ruimteschipje uit ruimteschipje in en zo 100x het duurde mij allemaal veel te lang. Verder weer de gebruikelijke cliches waar de VS vredelievend is en een diplomatieke oplossing zoekt en China alleen maar in bommen en granaten denkt en Rusland zich daar uiteraard ook bij aansluit.

Toch wel vermakelijk, maar geen 8.2 waard.

5,0
0
geplaatst: 1 februari, 19:58 uur [permalink]
Aargh, nu helemaal verdwenen uit de bios? Te laat opgepikt dit, om nog een keer te kunnen genieten op groot scherm. Jammer.

avatar van Vilmkritikus
1,0
0
geplaatst: 1 februari, 20:32 uur [permalink]
martijnk schreef:
(quote)


Sluit me hier volledig aan, ruimteschipje uit ruimteschipje in en zo 100x het duurde mij allemaal veel te lang. Verder weer de gebruikelijke cliches waar de VS vredelievend is en een diplomatieke oplossing zoekt en China alleen maar in bommen en granaten denkt en Rusland zich daar uiteraard ook bij aansluit.

Toch wel vermakelijk, maar geen 8.2 waard.


Hoe zou Trump reageren op aliens ?

avatar van horizons
 
0
geplaatst: 1 februari, 20:43 uur [permalink]
Vilmkritikus schreef:
(quote)


Hoe zou Trump reageren op aliens ?

Net zoals Australië en Japan.

avatar van otherfool
4,5
0
geplaatst: 1 februari, 22:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wow. Zelden een grotere emotionele pay-off gezien dan tijdens het slotkwartier van Arrival, als de puzzelstukjes allemaal op hun plekje vallen en de kijker het even ontroerende als dramatische eigenlijke verhaal van deze film meekrijgt.

Tot die tijd is Arrival voor een science-fiction film - met aliens nog wel - bepaald rustig te noemen. De uitblinkende Adams (wanneer niet?) en immer betrouwbare Renner worden richting een ruimteschip gestuurd om een vorm van communicatie op te zetten. Een moeizaam proces, voor sommigen een tikkeltje langdradig misschien zelfs wel, maar ik vond het wel lekker ontspannend.

Knap hoe Villeneuve ondertussen constant het mysterie rond de dochter aanwezig laat zijn, het gevoel begint je langzaam maar zeker te bekruipen dat er meer aan de hand is. Dat mysterie wordt op duivelse wijze steeds verder opgebouwd, tot aan die laatste minuten, en dan met die aanzwengelende muziek, ja prachtig prachtig prachtig!

avatar van philtuper
 
0
geplaatst: 2 februari, 01:31 uur [permalink]
Heb de film helaas nog niet gezien maar wát een clichématig en flutartwork is die cover zeg! Villeneuve-onwaardig.

avatar van Justinw
4,5
0
geplaatst: 2 februari, 01:35 uur [permalink]
philtuper De film is naar mijn mening inderdaad verkeerd in de markt gezet en de trailer slaat ook nergens op, de film zelf is allesbehalve dat.

avatar van philtuper
 
1
geplaatst: 2 februari, 01:40 uur [permalink]
Justinw Zo'n vermoeden had ik al. Een regisseur van de statuur Villeneuve maakt geen commerciële meuk en daarom past die hoes ook niet. Kan me gelukkig wel gewoon blijven verheugen om de film te gaan kijken.

Edit: Ga vooral zijn eerdere films zien als je dat nog niet gedaan hebt.

 
0
geplaatst: 2 februari, 15:47 uur [permalink]
Villeneuve heeft voor mij 2 van de beste films van de afgelopen jaren op zijn naam staan met prisoners en enemy, maar ik was op de een of andere manier nogal huiverig om aan arrival te beginnen. Misschien kwam dit omdat het genre scifi mij niet zo trekt maar ook bij deze film ben ik zeker weer niet teleurgesteld! De film begon met een heftige opening waardoor ik snel in de film zat, en de spannings opbouw tot aan het moment dat wij de aliens zien vond ik subtiel en erg goed gedaan. Maar vooral visueel was ik erg onder de indruk van deze film. Elke shot is werkelijk een plaatje en alles word fantastisch in beeld gebracht. Vooral de scene waar ze met de helikopter voor het eerst naar de plaats vliegen waar het ruimteschip geland is wordt briljant in beeld gebracht!

avatar van pmeester
1,5
0
geplaatst: 2 februari, 20:31 uur [permalink]
Als groot SF liefbebber keek ik erg uit naar deze film. Eindelijk weer eens een SF zonder schietende ruimteschepen en voor de hand liggende aliens. Dus Ik had bewust geen recencies gelezen of ratings bekeken want ik wilde er blanco in zonder onnodig hoge verwachtingen. Aan Amy heeft het niet gelegen, die deed gewoon wat ze moest doen op prima wijze. Maar na een kwartier heb ik al een haakwerkje gepakt om de boel uit te kunnen zitten. Gedurende de lengte van de film heb ik echt geprobeerd uit te puzzelen waar het nou over ging of wat de boodschap was. In 1 woord "teleurstellend" dus. Gezien de hoge ratings zal het wel aan mij liggen want ik heb gemerkt dat films in de jubel categorie niet mijn ding zijn. Als iemand mij uit kan leggen wat ik niet gezien of gemist heb, dan hoor ik het graag.

avatar van Triller
1,0
0
geplaatst: 2 februari, 23:03 uur [permalink]
Hoe ? Hoe in hemelsnaam komt deze film aan een 8.2 hoe? Hoe… ? Kan het gewoon niet geloven, wat een slechte film… ja ailians ze komen bla bla bla. Leren een taal praat tegen een Chinese leider, bla bla ze gaan weg kom we maken een kind, wat een onzin… 8.2? 8.2? Man man man eerder een 2.8, je kan dit vergelijken met voetballers, als van Beukering een 8.2 vind wat is Messi of Ronaldo dan, die imdb nemen we ook niet meer serieus…

2,5
1
geplaatst: 2 februari, 23:51 uur [permalink]
trage film met weinig diepgang ik snap dan ook niet al die goeie recensies .
47 miljoen voor een film waarbij er een beetje dom gecommuniceerd word met een paar aliens voor een glasplaat en een beetje disco rook eromheen.

avatar van knusse stoel
3,5
0
geplaatst: 3 februari, 14:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijke film die niet echt tot de top van de SF zal behoren, nu niet en ook niet in de toekomst. Toch was de film ondanks mijn eerste zin, wel de moeite van bekijken waard. Alleen als je op actie zit te wachten, op confrontaties tussen mens en Alien, dan zal deze film dat niet bieden.
Deze 'Arrival' heeft trouwens niets te maken met 'The arrival' The Arrival (1996) uit 1996.

 
0
lezertje
geplaatst: 3 februari, 18:24 uur [permalink]
Vilmkritikus schreef:
(quote)


Hoe zou Trump reageren op aliens ?


Trump is zelf toch een alien? Ik denk dat je beter kunt vragen: Hoe reageren aliens op Trump?

avatar van Teejey
3,5
0
geplaatst: 3 februari, 19:14 uur [permalink]
Arrival vond ik een film die beide kanten op kon: het is een Villeneuve, maar over aliens was ik nogal skeptisch, daarom heb ik ook lang getwijfeld over een bioscoopbezoek.

De film begint erg indrukwekkend, met prachtige beelden en de juiste muziek die je direct in het verhaal slepen, zoals ik gewend ben van Villeneuve. Wanneer de aliens daadwerkelijk in beeld komen is de magie eigenlijk wel verdwenen helaas. De aliens zijn namelijk een soort van mix tussen zeedieren en boomstammen, ik kan er echt weinig anders van maken. Het eeuwige coderen en decoderen, in principe het complete middenstuk, is daarbovenop vrij saai. Het wordt zelfs lachwekkend bij vlagen; Louise voelt een emotionele band met de aliens en China declares war to the aliens, come on...

Zonde dat het prachtig lijkende einde me niet meer wist te raken door zowel het middenstuk dat mijn concentratie wegnam als nog een ander discutabel punt: Louise kan blijkbaar in de toekomst kijken... Hoe ze dat kan is mij een beetje ontgaan. Het wordt duidelijk dat ze er achter komt dat de aliens het kunnen, waarop ze het zelf ook ineens kan? Ook de verhaallijn rond haar dochter kon ik maar moeilijk plaatsen.

Adams, Whitaker en Renner spelen goed, maar laatstgenoemde zijn casting vind ik nog één van de twijfelachtige keuzes in Arrival.

Villeneuve's meeslepende sfeer is er waar mogelijk zeker, maar het verhaal maakt dit dus soms onmogelijk om te benutten.

EDIT:

De persoonlijke verhaallijn rond Louise, Ian en de dochter is me inmiddels duidelijk door wat internet research. Dit kan wel eens positief uitpakken bij een volgende kijkbeurt, maar voorlopig blijft mijn mening ongewijzigd. Het was me toch iets te vaag in eerste instantie.

avatar van zegmaarmaarten
4,0
0
geplaatst: 3 februari, 21:21 uur [permalink]
Boeiende en intrigerende film.

 
0
lezertje
geplaatst: 3 februari, 21:24 uur [permalink]
Intrigerende S.F.-film, waar ik werkelijk geen moet van begrijp. Maar één ding weet ik zeker: Ik ben niet de enige. In ieder geval NUL sterren voor deze volksverlakkerij.

avatar van horizons
 
0
geplaatst: 3 februari, 21:34 uur [permalink]
Al die diverse commentaren. Heerlijk.

Waar kan ik de film op dit moment legaal kijken?

avatar van tattoobob
4,0
0
geplaatst: 3 februari, 22:01 uur [permalink]
horizons schreef:
Al die diverse commentaren. Heerlijk.

Waar kan ik de film op dit moment legaal kijken?


Bioscoop

avatar van horizons
 
0
geplaatst: 3 februari, 22:07 uur [permalink]
tattoobob schreef:
(quote)


Bioscoop

Welke?

avatar van HALVE TAMME.
3,0
0
geplaatst: 3 februari, 22:17 uur [permalink]
horizons schreef:
Waar kan ik de film op dit moment legaal kijken?
Wat een engeltje

avatar van horizons
 
0
geplaatst: 3 februari, 22:22 uur [permalink]

Blijf me verbazen dat mensen niet meer zoals vroeger een paar jaar konden wachten tot een film op tv kwam.
Tegenwoordig binnen half jaar legaal te zien* waar is geduld toch heen?

* voor de meeste gangbare films, uit Azië ligt dat vaak wat lastiger

avatar van HALVE TAMME.
3,0
0
geplaatst: 3 februari, 22:30 uur [permalink]
Evolutie van de mens

Films met super gave effecten/vette muziek en of geluid,
die kijk ik ook gewoon in de bios. Al het andere, gewoon
lekker pindakazen die handel

avatar van bl8
2,0
0
bl8
geplaatst: 4 februari, 00:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onvoorstelbare teleurstelling. Langdradig, wat clichés ertegenaan gegooid. Ja hoor, er landen koffieboon schepen over de gehele wereld met niet eens USA die als eerste klaarstaan om ze uit de lucht te schieten en de langzame ontknoping is voor mij geen scifi meer , maar volstrekte Onzin. Als ze haar boek uit de doos neemt "how to read heptapod" met melancholisch muziekje erbij en plots kan ze het allemaal ontcijferen . Ja ze kan in de toekomst kijken. Wooh. Donderslag en bliksemschicht "time is not linear" Als je het allemaal kan slikken zul je het wel een fan-tas-tische film kijken. Dan vond ik het spelen met de tijd in Interstellar vele malen beter en aannemelijker dan dit snel afgeraffeld einde 1ster voor de soundeffects en 1ster voor de rook . Wat ik mij ook altijd afvraag is hoe zo een wandelende octopussen een hoogtechnologisch ruimteschip kunnen vervaardigen en bedienen. En gezien het geluid dat die beesten uitbraakten vermoedde ik dat die een woofer als orgaan hadden

avatar van Gerlof1378
1,0
0
geplaatst: 4 februari, 09:23 uur [permalink]
Ja de 1 vind deze film geweldig de ander niet, ik zit bij het groepje van niet ik ben een groot sci-fi film liefhebber maar ik vond Arrival niks en dat te begrijpen dat ik zelf enorm uitzag naar het zien van deze film. Het verhaal op zich vind ik goed gedaan en het is ook mooi om eens een alien film te zien waar niet alles en iedereen uitgeroeid en vernietigd word. Amy Adams speelt ook wel goed alleen kwam er totaal geen vaart in de film en worden naar mijn menig nog veel vragen onbeantwoord je kan het oneens zijn met mij of niet maar das nogmaals mijn menig. De hele setting en atmosfeer is wel goed gedaan en de rest van de cast zoals Jeremy Renner doet ook zijn best maar kan deze film niet reden. Ik vind Denis Villeneuve zijn films erg goed Incendies, Sicario en het meesterlijke Prisoners zijn erg goed en ik ben ook zeer benieuwd naar Blade Runner 2049 gezien de 1st 1 van mijn favoriete films is. Maar goed ik zou zeggen oordeel zelf over deze film en misschien vind jij hem wel goed enjoy.

3,0
0
TMP
geplaatst: 4 februari, 15:24 uur [permalink]
Gemengde gevoelens bij deze film. Visueel zeer behoorlijk. Het plot, waarin de komst van aliens op originele wijze wordt benaderd door de nadruk te leggen op de communicatie met deze buitenaardse wezens, is qua uitgangspunt best aardig. Toch kon de uitwerking mij niet heel erg overtuigen. Best traag en weinig interessante personages. Naar het einde toe blijkt de focus toch meer op de hoofdpersoon zelf te liggen, waarbij de uitwerking van die verhaallijn mij toch niet echt kan meekrijgen.

avatar van SergioMalick
4,0
0
geplaatst: 4 februari, 18:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De science-fiction in deze film steekt enigszins wel boven het gemiddelde werk uit. Echter stoort mij het gebrek ambiguïteit in het midden van de film. Als kijker wordt ons namelijk niks onthouden door Villeneuve. Het blijft een beetje een knipperlichtrelatie tussen mij en Villeneuve. Zijn materiaal en filosofie zijn uitstekend, maar de uitwerking blijft toch een tikkeltje eentonig en voorspelbaar, wat vooral goed te zien was in het handelen van de aliens. Hierbij komt ook gelijk mijn zeer positieve insteek, namelijk de uitwerking van het personage van Amy Adams. Een beetje met geluk van het fantastische Nature of Daylight, maar er valt geen valse noot te vinden in haar ontwikkeling en rouwverwerking. Wanneer uiteindelijk alle alien-verhalen worden weggegooid en het uitdraait op een bloedmooie romance kon ik mijn geluk niet op.
Villeneuve is volgens mij een kundig regisseur, maar focust zich zo nu en dan iets teveel op een goed verhaaltje. Maar zeker de laatste 10 minuten zijn uitmuntend. Voor Blade Runner 2046 heb ik toch wel een goed gevoel, mede door het (soms wat verborgen) talent van Villeneuve en de ervaringen van Ridley Scott.

avatar van Kondoro0614
3,0
0
geplaatst: 4 februari, 20:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Arrival

Ik kwam deze onverwachts eens tegen bij wat recensies die ik gelezen had, heb me nooit verdiept in deze film en wist zelfs niet dat het bestond. Na het zien van de trailer kreeg ik ontzettend veel zin in Arrival, de film kent weer een versie van het contact onder de aliens waarbij ik altijd wel voorstander ben om deze films te zien. Hoewel ik betere, leukere en ook spannende films heb weten te zien, want spannend werd deze film niet echt en het was ook geen actie-knaller, telt de films zo wel zijn mooie momenten mee en, is de film echt wel interessant om te volgen, er gebeurd eigenlijk niks ‘spannends’.

Ja, de film Arrival is een duidelijk film van de bepaalde kanten van film kijkers. Dit is echt voor de puzzelaar weggelegd die lekker mee puzzelt maar vaak is de film erg warrig en kon je het op sommige fronten lastig volgen. Toch doet Arrival het leuk, het verhaal is prima, niet al te moeilijk meer het feit wat de aliens nou precies bedoelen is soms wat lastig te volgen al kom je er wel uit!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik Arrival toch een mindere variant vind van de alien films. Het grote gedrocht wat de aliens hebben meegenomen vind ik echt oerlelijk, het heeft totaal niet een bepaalde uitstraling en dat maakt het kijken soms ook erg saai en irritant. Toch is de binnenkant leuk, en was het gaaf om zelf ook te bedenken wat de aliens precies bedoelden, is het iets kwaads of bedoelen ze er niks ergs mee? Achteraf blijkt het dan te gaan dat Aliens uitleggen waarom ze komen, ze helpen nu de mensheid omdat ze over welgeteld 3000 jaar onze hulp nodig hebben, waarvoor? Dat zou ik echt niet weten. Mocht je zelf denken, oeh hier kwam ik niet, dan is het WWW een grote plek, er staat van alles uitgelegd hoe of wat er in Arrival afspeelt, waardoor je dus niet raar op kijkt van sommige fragmenten/momenten.

Arrival kent zo zijn mooie natuur, de Aliens zijn geland op een groot grasvlak bij wat bergen waar een dikke pak mist van af kwam en dat laat ook nog eens wat mooie natuur shots zien.

Arrival neemt je mee in het leven van Louise Banks (ook wel Dr. Louise Banks) die door het Amerikaanse leger mee word genomen om te achter halen waarom ze hier zijn. Louise gaat met een paar andere onderzoekers het ruimteschip in en komen daar twee wezens tegen, twee wezens in zon sodemieters groot schip, best ongeloofwaardig. Wanneer Louise (en haar team) er achter komen wat de aliens hier doen proberen ze meer communicatie te leggen met ze, al verklaard China en volgens mij was het Rusland wel de oorlog met de aliens. De aliens schrikken af van een bom, en zorgen er voor dat Louise alleen naar binnen mag, ze vertellen haar dat ze het wapen heeft en dat de aliens haar hulp nodig hebben (de hulp van de mensheid beter gezegd) over 3000 jaar, mogen we dan nog maar leven met dit klote broeikas effect.

De Aliens laten speciale tekens achter, dat moet eigenlijk een soort communicatie middel zijn. De aliens praten namelijk niet. Louise komt er achter wat de tekens betekend en de aliens vertellen haar na een tijdje grote verhalen hoe en wat. Ook laten de Aliens haar weten dat ze visioenen kan zien, waarbij je haar dochter gaat zien. Nou weet ik ook niet meer of ze er al eentje gehad heeft, of die nog krijgt. Maar mocht ze er eentje gehad hebben dan is deze hoog waarschijnlijk overleden aan de gevolgen van kanker, al heb ik zo’n gevoel
.

Leuke film om even mee te snoepen maar niet echt mijn ding helaas, heb wel eens wat leukere alien films gezien.

3.0*