Arrival (2016)

3,51

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

490 BERICHTEN 96 MENINGEN
avatar van Corcicus
geplaatst: 25 december 2016, 19:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende scifi met een vrij vernieuwend verhaal gebaseerd op de taalfilosofie van Wittgenstein. Vele scènes leken echter nodeloos uitgerokken en ook de laatste vijf minuten mochten in hun geheel worden geknipt. Ik was ook geshockeerd door het buitensporige egoïsme van het hoofdpersonage dat weet dat onnoemelijk lijden haar dochter wacht en uit pure zelfzucht toch een kind maakt. Alle respect die in de loop vd film wordt opgebouwd voor de protagonist in 1 klap weg.

avatar van bennie jolink
geplaatst: 28 december 2016, 14:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Corcicus schreef:

Dit is natuurlijk geen back-to-the-future waarin de protagonist vrij is om de toekomst en het verleden aan te passen naar eigen inzicht... Ik zie het meer zo dat Louise het hele verloop van de tijd tegelijkertijd ervaart, zonder lineariteit. Daarom kan ze het ook niet veranderen.

avatar van El ralpho
geplaatst: 28 december 2016, 14:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mars attacks?

Niets is wat het lijkt in deze Sciencefiction/drama van Villeneuve, die ook het geweldige Prisoners regisseerde. Gelukkig ging ik met juiste verwachtingen de zaal in want Arrival is nu niet bepaald wat je doorgaans van dit type film verwacht. Echter is dat in mijn ogen alleen maar positief omdat een invasie van ruimtewezens nu niet echt als origineel kan worden beschouwd. Maar is het eigenlijk wel een invasie? Deze vraag, die lang onduidelijk blijft, wordt door Arrival verkend. De conclusie is verrassend en zet hiermee een bepaald onderdeel van het verhaal in een geheel nieuw licht.

Hoewel ik over het algemeen positief te spreken ben over deze film waren er wel een aantal zaken die mij stoorde zoals het uiterlijk van het buitenaards leven wat op mij een beetje inspiratieloos overkwam. Gelukkig werd dit wel voor een groot deel verhuld door de mist en de glasplaat. en hoewel het wellicht een deel van het mysterie is, vroeg ik mij op een gegeven moment wel af welke gebeurtenis er over pakweg 3000 jaar plaats zou gaan vinden, waarvoor de hulp van de mensheid nodig zou zijn. Nu voelde het een beetje als een goedkoop excuus aan om de schepen op aarde te laten landen. Maar misschien wordt dit duidelijk in een eventueel vervolg. Een laatste puntje waar de makers ook wat meer aandacht aan hadden mogen besteden was aan de haren van Louise op het moment dat ze bij de buitenaardse wezens achter het glas beland en haar hele kapsel opeens overduidelijk uit de computer kwam. Dit leek me toch iets wat gemakkelijk had kunnen worden voorkomen en er nu een hele scené gewoon niet uit zag.

Misschien is het muggenziften, maar toch stoorde ik mij enigszins aan bovenstaande punten. Verder is Arrival zeker de moeite waard om een keer gezien te hebben en had deze wat mij betreft zeker voor de Oscars in aanmerking mogen komen.

geplaatst: 28 december 2016, 14:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Enkele vragen en bedenkingen over de film (spoiler alert!)
- Waarom 12 ruimteschepen? Een dozijn is zo'n traditoneel, menselijk aantal. 7 zou beter gepast hebben bij de aliens (die 7 poten en vingers hebben).
- Waarom kiest de linguÏste als eerste woord voor 'human'? Wat verwachtte ze als antwoord, 'alien'? Waarom niet gewoon 'hello'?
- Waarom gebruikt de linguïste geen fonetisch schrift om te communiceren met de aliens, of afbeeldingen? Engels heeft zo'n onmogelijke spelling. En dan is haar naam (Louise) nog eens gespeld op z'n Frans. Raak daar maar eens wijs aan uit als alien.
- Waarom slagen de Chinezen er niet in om het schrift te ontcijferen? De alien schrifttekens lijken toch meer op Chinese ideogrammen dan op ons lineair klankschrift. En als taal je kijk op de werkelijkheid bepaalt (de boodschap van de film) dan moet het alien schrift voor Chinese linguïsten een fluitje van een cent zijn.
- Waarom vertaalt de linguïste de alien boodschap als 'give weapon' terwijl ze daarna direct de bedenking maakt dat het tweede woord ook gewoon 'tool' (hulpmiddel) zou kunnen betekenen? Door haar onvoorzichtigheid veroorzaakt ze zelf mee de wereldcrisis en de bomaanslag. Hoe komt ze trouwens bij 'wapen'?
- Waarom waarschuwen de aliens de wetenschappers niet duidelijker voor de tijdbom, desnoods met schrifttekens? Nu tikken ze gewoon even op de 'ruit'.
- Waarom wordt er niet heftiger gereageerd op de bomaanslag, zowel door de militairen als door de aliens? Het lijkt wel een fait divers in het verhaal.
- Hoe kun je in de toekomst kijken door een niet-lineair schrift te leren? Zo gemakkelijk kan het toch niet zijn.

avatar van Corcicus
geplaatst: 28 december 2016, 14:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
bennie jolink schreef:
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar toch worden er voldoende suggesties gewekt dat de risicovolle reproductie een bewuste keuze was. Er werd bijna letterlijk gezegd dat ze ondanks de voorkennis toch voor het geluk gaat (dat duurt tot de dood haar dochter komt halen.)

avatar van Zwolle84
geplaatst: 28 december 2016, 15:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Corcicus schreef:

Wat je zegt spreekt elkaar niet tegen, behalve dat het woord 'voorkennis' de lading niet helemaal dekt. Er is immers geen voor en na. Heel onlogisch voor ons om zo te denken, maar in feite is alle tijd er altijd. Net als dimensies als hoogte en breedte is er geen begin- en eindpunt.

Zij weet dus wat er met haar dochter gebeurt maar dat is niet in de toekomst omdat 'toekomst' niet meer is dan een etiket dat wij gebruiken vanwege onze beperkte indelingen van tijd.

Of zoiets.

avatar van arno74
geplaatst: 28 december 2016, 15:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Corcicus schreef:
Het is ook een realistische filosofisch vraagstuk, buiten dit scifiverhaal, zoals "waarom pleegt iemand niet abortus als ie weet dat het kind dat ze draagt maar 10-15 jaar zal worden?" Is hetdan pure zelfzucht om iemand op de wereld te brengen? En hoe heet het dan als je kiest om diegene géén leven te gunnen? Er wordt ook nergens gezegd dat ze onnoemelijk gaat lijden, heeft ze geen recht op een kort maar gelukkig leven? Volgens mij is zo'n vraagstuk echt niet zo zwart-wit als je het stelt.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 28 december 2016, 15:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook dat ligt moeilijker dan hoe wij redeneren, door het ontbreken van oorzaak-gevolg / voor-na. Onze hersenen zijn niet getraind om zo te kunnen denken. Het is voor haar meer een besef dat het nu eenmaal zo is dan bewust ervoor kiezen terwijl je de afloop al weet.

avatar van arno74
geplaatst: 28 december 2016, 16:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik wou alleen maar aangeven dat het in de werkelijke wereld al een realistische keuze is, en niet per definitie zelfzucht. Binnen het SciFi-concept van de film vind ik het juist een makkelijkere keuze omdat de dochter in de circulaire tijd dan altijd zal bestaan.

avatar van BLaCkMamBa
geplaatst: 29 december 2016, 20:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben teleurgesteld in deze film. Ik hoopte op een serieuze science fictie, maar wordt een beetje moe van dit soort inception-achtige films.

In dit soort films doen de vertellers net alsof het allemaal logisch te volgen is, maar als je iets verder kijkt merk je dat het gewoon 'in de war' brengen is. Elementen worden als uitleg van een probleem voorgesteld maar raken kant nog wal. Het enige wat er overeind blijft in deze film is weer wat US-propaganda en een niet te beredeneren tijdreis verhaal.

Starkiller
geplaatst: 30 december 2016, 10:26 uur [permalink]
De link met Inception zie ik niet zo snel.

Ik vind deze film eigenlijk nog een betrekkelijk originele insteek hebben. Hoewel het taalkundig aspect op voorhand niet zo heel spannend klinkt, is het eigenlijk wel een probleem waar veel andere sci-fi verhalen aan voorbij gaan. Daar spreekt iedereen een universele taal, of er is vast wel een handig stukje technologie dat Alien gebrabbel voor je vertaald naar verstaanbaar Engels.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 31 december 2016, 10:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Doorheen de film zag je al tips hoe de film zou eindigen. Als je die zag en begreep, was het dan ook geen verrassing hoe de film eindigde. Ik had het al door in het midden van de film. Dan zie je hoe ingenieus Arrival in elkaar zit. Er is echt veel over nagedacht, wat een sterk punt is.

Voor degene die de film nog niet hebben gezien , is dit zeker een aanrader. Je moet alleen door de USA-propaganda heen kijken.

avatar van Rmie
geplaatst: 3 januari, 12:12 uur [permalink]
Dr.Strangelove schreef:
Rmie

Dat lijkt mij idd de rede v/d aliens, maar waarom vragen de aardse wetenschappers zich dat niet af?

Kunnen Samenwerken; wordt helaas nogal eens onderschat in "onze" wereld. Niet iedereen heeft dit zich eigen gemaakt.
Ik heb jaren gewerkt in de zorg en ook (of zelfs) daar zie je hoe moeizaam samenwerken kan zijn.

avatar van Justinw
geplaatst: 5 januari, 01:47 uur [permalink]
Denis Villeneuve is gewoon de beste regisseur die op dit moment met regelmaat films op het doek laat verschijnen, en dit bewijst hij met een van de beste sciencefiction films van de afgelopen jaren opnieuw. Als ik al niet hyped was voor Blade Runner 2049 ben ik het nu wel, en dan ook nog met een Roger Deakins achter de camera.

geplaatst: 8 januari, 16:45 uur [permalink]
Sprakeloos. Eén van de geweldigste films die ik ooit heb gezien. Serieus. Later meer.

geplaatst: 10 januari, 21:53 uur [permalink]
Bijzondere scifi waarin taalfilosofie centraal staat. Toch vind ik het einde onbevredigend, vooral omdat hetmij te politiek correct is. De menselijke onmacht die een groot deel van sde film bijna tastbaar is, verdween. Maar al met al een gedurfde film, al maakte hij minder indruk dan ik vooraf verwacht had op basis van de lovende recensies. Toch met te hoge verwachtingen de zaal ingegaan? Daarom toch maar 3,5- 4 ipv 5 sterren.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 10 januari, 22:58 uur [permalink]
Blablaland fooral?

geplaatst: 10 januari, 23:07 uur [permalink]
Vooral, de f en de v staan op mijn kleine toetsenbord onder een dikke vinger.

avatar van Capablanca
geplaatst: 13 januari, 23:16 uur [permalink]
Sterk en onverwacht. Aanrader voor iedere scifi-liefhebber die eens een ontmoeting met aliens vanuit een geheel andere invalshoek wil zien.

avatar van MartMovie
geplaatst: 15 januari, 14:31 uur [permalink]
Prachtige film met een zeer sterk verhaal. Een mooi begin van hopelijk mooi filmjaar.

avatar van Recow

geplaatst: 15 januari, 20:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor mij was de film in t begin al verpest. Het verhaal begint met haar kind welk overlijd aan een ziekte, dus ging ik er van uit dat het allemaal al gebeurd was. Ik zag dus iets heel anders in de toekomstige beelden die zij kreeg.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 15 januari, 20:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Recow schreef:

Dat was ook precies de bedoeling.

avatar van Recow

geplaatst: 15 januari, 21:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwolle84 schreef:

Dat was ook precies de bedoeling.

Ik begrijp het niet... leg eens uit

avatar van Zwolle84
geplaatst: 15 januari, 21:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Recow schreef:

Ik begrijp het niet... leg eens uit

Het is een soort twist (hoewel het er niet speciaal om draait) in het verhaal. In het begin lijkt (de dood van) haar dochter in het verleden te zijn, later leer je dat er geen verleden, heden en toekomst bestaan maar dat tijd circulair is.

geplaatst: 16 januari, 09:38 uur [permalink]
Matige film vond ik. Zat nergens echte spanning.

avatar van mixmaster
geplaatst: 16 januari, 14:06 uur [permalink]
Mijn film is het ook niet, langdradig en saai.

Er zal ongetwijfeld een mooie boodschap in zitten maar deze film heeft mij niet kunnen overtuigen.

avatar van olbo
geplaatst: 16 januari, 22:29 uur [permalink]
De film is langzaam, maar weet toch te boeien. Het einde waar veel lof over spreken vind ik zwak, alsof er een unieke boodschap (filosofie) word uitgesproken. Niet echt diepgang en raakte me daarom totaal niet.

avatar van Le Professionnel
geplaatst: 17 januari, 10:35 uur [permalink]
Gaaaaaap ZzzzzZzzzz wat was dit een saaie film zeg.

geplaatst: 17 januari, 18:47 uur [permalink]
Ben een liefhebber van dit genre, (interstellar, prometheus, aliens, sphere, the abyss)
maar dit vond ik maar niks.

geplaatst: 17 januari, 19:29 uur [permalink]
Ik blijf me hier verbazen over de behoefte om te communiceren dat je niks te communiceren hebt.