• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.407 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.116 gebruikers
  • 9.378.371 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.135)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Kraay

Kraay

  • 6190 berichten
  • 1474 stemmen

Wat een heerlijke recensie HJS


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Mooie recensie alleen één dingetje klopt niet helemaal.

HarmJanStegenga schreef:
Raine Het einde in het bos is wederom van wonderschone klasse. We zien Utivich lekker die nazi scalpen of het de normaalste zaak van de wereld is en Pitt doet er nog een schepje bovenop. Ten eerste de manier waarop hij aan Landa duidelijk maakt dat hun ''dealtje'' niet doorgaat maar vooral... ''This might just be my masterpiece"...


De deal gaat namelijk wel door, maar Landa heeft weinig aan zijn Medal of Honor en landhuis als hij de rest van zijn leven rond moet lopen met een hakenkruis op zijn hoofd. En daar zit voor mij het échte briljante van de eind-scène want hem vermoorden zou een te makkelijke straf zijn.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

Ook ik ben het helemaal eens met Harm Jan. Prachtig geschreven stukje trouwens. Alleen vind ik het einde het minste van de hele film. Ik had gehoopt dat Landa ongedeerd zou blijven.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Dat was een hele vette spoiler Rosicky! Vind ik niet zo leuk want ik moet hem nog kijken morgen. Echt dom.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Kan er bij nieuwe films niet gewoon standaard een bericht ergens worden geplaatst dat er ook mensen meelezen die de film nog niet hebben gezien, want blijkbaar leest niemand die pm waar de regels in staan. Echt vervelend dit, en ik zie het hier constant. Ik hoef 'm al bijna niet meer te gaan zien.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Heb hem al gemeld.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Bedankt mensen.

Mr_White schreef:
De deal gaat namelijk wel door, maar Landa heeft weinig aan zijn Medal of Honor en landhuis als hij de rest van zijn leven rond moet lopen met een hakenkruis op zijn hoofd. En daar zit voor mij het échte briljante van de eind-scène want hem vermoorden zou een te makkelijke straf zijn.
Ja, precies, had ik niet eens zo snel aan gedacht, terwijl het wel zo zit natuurlijk, fantastisch!


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Mr_White schreef:
En daar zit voor mij het échte briljante van de eind-scène want hem vermoorden zou een te makkelijke straf zijn.

Toch gewoon een herhaling. Datzelfde punt werd al eerder gemaakt met de soldaat die alles aan Hitler moest rapporteren.


avatar van sahgod

sahgod

  • 21 berichten
  • 1468 stemmen

Een meester- kunstwerk.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:
(quote)

Toch gewoon een herhaling. Datzelfde punt werd al eerder gemaakt met de soldaat die alles aan Hitler moest rapporteren.

Uiteraard, maar dat is natuurlijk ook het idee. Niet alleen dat het een herhaling is maar dat het nu ook gebeurt met een personage waarvan je niet wilt dat hij zo makkelijk weg komt.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Volgens mij is Landa daar iets te sympathiek voor. Maar wel typisch Tarantino om weer niet de slechterik te laten winnen.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Onderhond schreef:
Volgens mij is Landa daar iets te sympathiek voor. Maar wel typisch Tarantino om weer niet de slechterik te laten winnen.
Ik zou niet weten waarom de joden 'The Basterds' een grijntje sympathie voor Landa zouden moeten hebben eigenlijk. Hij is toch gewoon een gestoorde nazi-kolonel die verantwoordelijk is voor de dood van weet-ik-veel hoeveel joden wel niet?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Neem aan dat Mr_White met "je" het publiek bedoelt.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Dat kan ook inderdaad, al blijft het bij mij hetzelfde. Ik kan geen symphatie opbrengen voor zo'n figuur. Hij is bijv. wel verantwoordelijk voor de dood van Shosanna's familie, Bridget von Hammersmark. Daarnaast zorgt de komische ondertoon ook wat voor een andere ''beleving'' tijdens deze scéne vind ik.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:
Volgens mij is Landa daar iets te sympathiek voor. Maar wel typisch Tarantino om weer niet de slechterik te laten winnen.

Ik denk dat Tarantino om die reden ook besloten heeft om Landa Bridgett Von Hammersmarck te laten vermoorden, zodat we er voor het einde nog maar eens aan herinnerd werden dat hij ondanks zijn vermakelijke trekjes nog altijd een koelbloedige moordenaar is.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Alsof het anders de eerste koelbloedige moordenaar zou zijn die als "sympathieke" personage van een film naar voren geschoven wordt?

In dat opzicht zijn The Basterds zelfs nog erger, Landa heeft ten minste nog stijl.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Onderhond schreef:

In dat opzicht zijn The Basterds zelfs nog erger.

In de film wel ja, maar dat is dan ook de bedoeling lijkt me; ''Nazi ain't got no humanity... and they need to be dee-stroyed''.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

De 'slechten' laten winnen zou allesbehalve Tarantino zijn, kijkende naar zijn invloeden vanuit voornamelijk de spaghetti westerns die in deze film verwerkt zitten. Het verloop kan je wel raden op dat vlak. Nu nog met het voorspelbare, iets interessants weten te maken en dat heeft Tarantino wel degelijk gedaan met Inglourious Basterds.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Zeer goede en sterke film. Goede acteerprestaties, leuke muziek, fantastisch verhaal. Vooral Christoph Waltz vind ik echt geweldig!

Tarantino heeft wat mij betreft weer echt een topfilm neergezet.

Wat is vooral knap vind is dat Tarantino weer verschillende verhaallijnen laat samenlopen die die elkaar niet ontmoeten of kennen, maar toch komt alles samen en dat is gewoon zo goed gedaan.


avatar van wwelover

wwelover

  • 2605 berichten
  • 3963 stemmen

Verdamt noch mal! Wat een geweldige film is dit zeg. De beste van Tarantino, echt deze film is de perfecte film geworden en het meestwerk van Tarantino. Al snap ik dat niet iedereen zo gecharmeerd is van de film, omdat er wat weinig actie in zat. De film bestaat voornamelijk uit dialogen, maar dan wel geweldige dialogen. Want Tarantino heeft weer voor geweldige en boeiende gesprekken gezorgd, tussen de meest briljante karakters die je maar kunt bedenken. Ik vond de film echt geen moment saai. De actie was echt super, en ook nog eens hilarisch goed gedetailleerd. Zag er soms onwijs ranzig en echt uit. Het is wel weer een typische Tarantino film geworden en daar ben ik blij mee, de snelle korte shots/flashbacks zijn echt super. En de muziek is zoals altijd van het hoogste niveau.

De cast is ook top, ik reken nu wel op een Oscarnominatie voor de heer Pitt, maar zijn rol was ook gewoon top met als toppunt als die Italiaans gaat spreken. En Waltz is ook geweldig en vooral Schweigler als Stiglitz is lachen.

5*


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

Pastichio Rocker schreef:
Kan er bij nieuwe films niet gewoon standaard een bericht ergens worden geplaatst dat er ook mensen meelezen die de film nog niet hebben gezien, want blijkbaar leest niemand die pm waar de regels in staan. Echt vervelend dit, en ik zie het hier constant. Ik hoef 'm al bijna niet meer te gaan zien.

Stel je niet zo aan. Ik zeg alleen dat hij niet ongedeerd blijft. Wat maakt dat nou uit? Nu weet je toch nog steeds helemaal niks.Dat heeft toch niks met spoilers te maken, en daarbij is dit soort topics lezen terwijl je de film nog moet zien ook op erigen risico lijkt me.. en dan meteen gaan janken dat je hem niet meer hoeft te zien... beetje jammer.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Dat is wel een dikke spoiler die je daar net gaf. En zoals je ziet ben ik niet de enige die dat denkt. En daarnaast sloeg mijn antwoord niet alleen op jou maar ook op een aantal anderen die denken dat spoilers niet nodig zijn hier. Beetje jammer inderdaad.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Gewoon bij alles wat inhoudelijk over de film gaat een spoiler plaatsen. Laat mensen zelf bepalen wat ze willen weten of niet. Ik wil altijd graag verrast worden en wil zo min mogelijk van de inhoud weten buiten de trailers na dan.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

Ik kan me voorstelln dat je het niet had willen lezen, maar ik denk niet dat ik nou ook maar iets van het einde heb weggegeven.. . Ik zou hem ondanks alles toch gaan zien. Hij is best wel de moeite waard.


avatar van Enemy Number 1

Enemy Number 1

  • 49 berichten
  • 248 stemmen

ik geef rosicky groot gelijk hij heeft helemaal niet vertelt wat er precies gaat gebeuren en het blijft gewoon de moeite waard om de film te gaan bekijken.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Daar weet jij helemaal niks van wat hij wel of niet heeft verteld, want ik heb jou verder helemaal niet gezien hier rond die tijd.

En de film kijken was ik zo wie zo wel van plan.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

Want dat kan ie natuurlijk niet hebben gelezen op de pagina hierboven?


avatar van Enemy Number 1

Enemy Number 1

  • 49 berichten
  • 248 stemmen

pastichio rocker tegenwoordig kan ik al jullie gesprekken gewoon lezen op de vorige pagina's dat klinkt best wel logisch of niet soms??


avatar van Respekked

Respekked

  • 6286 berichten
  • 1229 stemmen

lebowski schreef:

(quote)

Heerlijk vertrouwd: Onderhond geeft zijn mening, de rest van de site verslikt zich erin. Op MuMe helaas steeds meer nostalgie. Het is allemaal net zo voorspelbaar als de blinde gang waarmee velen hun idool QT volgen, ondanks deze middle-of-the-road-film die te lang duurt en enkel en alleen opvalt door de in your face geweldscènes. Maar las gisteren in de Volkskrant dat QT zelf vindt dat hij weer in topvorm is, dus wie ben ik dan nog...

Ampelmann!

Dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij jouw 3,5*. Verhaaltje komt later.

Kleine edit: Grappigste persoon uit 153 minuten film toch wel Utivich.


avatar van AmazingShikoku

AmazingShikoku

  • 143 berichten
  • 463 stemmen

You know what, this might just be my masterpiece!

Na de afgelopen week op TV te zijn vermaakt met drie andere films uit Tarantino's oeuvre, en tot voor het zien van Inglourious Bastards de twee besten daarvan Reservoir Dogs en Pulp Fiction, die ik allebei met respectievelijk een 4 en een 5 al eens eerder heb beoordeeld begon ik na positieve geluiden dan ook vol goede moed aan de film van Aldo Rayne en zijn basterds.

De film voelt op de juiste momenten aan als een totaal plaatje van een goed-lopende Tarantino film (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Jackie Brown) en is op andere momenten in de film heel fris en vernieuwend. De film past perfect in het oeuvre van de amerikaan en doet daarbij ook zeker niet onder voor zijn eerdere films.

De setting, krachtige dialogen en het verhaal over de basterds van Aldo Rayne en het plan om de Nazi-Duitse legertop om zeep te helpen dat eigenlijk toevallig op zijn plaats valt heeft natuurlijk al een streepje voor omdat het heel fris en vernieuwend aan doet voelen, maar toch in de stijl van Tarantino blijft.

Het ding is we kennen natuurlijk de trucjes van Tarantino, en ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat hij ooit nog na Pulp Fiction weer een meesterwerk zou gaan afleveren. Want als we eerlijk zijn, geen enkele van zijn latere films heeft ooit weer dat niveau weten te halen.

De muziek was zoals we van Tarantino kunnen verwachten weer goed verzorgd in Inglorious Basterds maar speelde toch een minder belangrijke rol in de film dan bij bijvoorbeeld Reservoir Dogs aangezien er veel meer gefocused werd op wat we op het scherm zagen, inplaats van wat we niet zagen.

Kort samengevat is Inglourious Basterds eigenlijk het totaalpakket van wat je van een Tarantino film in deze stijl kan en wil verwachten. De geweldige dialogen, de absurde situaties en gewoon de geweldige feel die de film met zich meedraagt brengen Tarantino naar een nieuw hoogtepunt in zijn carriere.

5.0/5.0 ...That's a bingooooh!!