Atanarjuat (2001)

Alternatieve titel: Atanarjuat: The Fast Runner

Canada

geregisseerd door Zacharias Kunuk
met Natar Ungalaaq, Sylvia Ivalu en Peter-Henry Arnatsiaq

Dit is een verfilming van een oude legende van de Inuit-indianen. Het verhaal vindt dan ook plaats in het beijsde landschap van het huidige noordelijk Canada. Centraal staan de broers Amaqjuag (de sterke) en Atanarjuat (de snelle), die rivaliseren met een andere Inuit-familie. Spil in het verhaal is Atuat, een jonge vrouw die zou moeten trouwen met de zoon van de stamleider, maar de voorkeur geeft aan Atanarjuat.

avatar van Mads Smikkelsen
Booooooooooooooooooring!! Inderdaad errrrrg veel sneeuw!!

avatar van berghti
Terwijl gure tocht door kille kieren waait, is het meer dan ooit gerechtvaardigd Atanarjuat door de daarvoor bestemde speler te drukken. De eerste Inuit-speelfilm ooit. Spannend, helemaal met de barometer Meanderend rondom het vriespunt en de gebreide wollen sokken van grootmoeder aan.

Wat het oog vervolgens te zien krijgt is veel sneeuw en nog meer ijs. Rauw zeehondenvlees, knusse iglo's, behaaglijke dierenvellen en wolvenpakkertje. De geïmproviseerde K1-show met het één-voor-één-elkaar-met-de-vlakke-hand-op-de-slaap-petsen daargelaten.

En dan hebben we nog de Usain Bolt onder de Inuit's; Atanarjuat. Op blote voeten slaat hij op de vlucht door de desolate vlaktes van Alaska. Met blote ballen rennend over wakken voor zijn leven.

Al met al introduceert Inuit-deskundige Zacharias Kunuk een fraai portret van de Noordpool-nomaden. Niet altijd even sterk geacteerd, maar het sterke verhaal en de voelbare kou vergoeden veel.

avatar van Knisper
Als ik een film ga kijken, is het belangrijkste eigenlijk dat ik iets zie dat ik nog niet eerder heb gezien. Hoe meer films ik heb gekeken, hoe meer ik me er aan stoor als ze hetzelfde patroon volgen. Daar heeft Atanarjuat in ieder geval geen last van. IJzige vlaktes en een setting, die ik zo nog niet eerder heb gezien. Erg interessant en de tijd vliegt voorbij (wat bij deze speelduur ook nodig is).

Vooral een interessante, redelijke primitieve setting dus. Ik vraag me af of dit in het heden af zou moeten spelen of in welke tijd het anders is. Helaas was de film voor mij ook niet meer dan dat en blijft het voor mij bij deze aangename kijkbeurt bij een licht bovengemiddelde beoordeling.

avatar van euroshopper
Ik ben hier heeeeeeeel benieuwd naar!

Een prachtige film vond ik dit, een hele beleving toen ik hem destijds (bijna 10 jaar geleden dus? wow) zag in de bioscoop. Ik was toen dit soort trage, lange films nog niet gewend (ik ben er van gaan houden in de loop der jaren) en zat me een behoorlijk potje te flippen terwijl ik mezelf verloor in de eindeloze ijsvlaktes. En toch genoten, gek hè, maar ik vond het prachtig en een indrukwekkende ervaring. Ik betwijfel of ik het thuis op m'n kleine tv'tje zou trekken, maar alleen al voor de heb wil ik dit in de kast hebben, unieke film.