Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titel: The Boy in the Striped Pajamas
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mark Herman
Met onder meer: Asa Butterfield, David Thewlis en Vera Farmiga
IMDb beoordeling:
7,7 (270.680)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Donderdag om 20:00 uur op Paramount Network
Zaterdag 21 februari in één bioscoop (The Hague)
Plot The Boy in the Striped Pyjamas
"Lines may divide us, but hope will unite us."
Berlijn 1943. De 8-jarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft...
Externe links
Acteurs en actrices
Bruno Hoess
Shmuel
Elsa Hoess
Ralf Hoess
Lieutenant Kurt Kotler
Pavel
Grandma Nathalie
Maria
Grandpa
Gretel Hoess
Video's en trailers
Reviews & comments
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
voor mij blijft deze taal issue totaal onzin.
Dus Casablanca, Cross of Iron, en The Sound of Music zijn voor sommige mensen ineens slechte films die afspelen tijdens de oorlog omdat ze allemaal engels praten?
Welke taal spreekt Ralph Fiennes en Liam Neeson in Schindler’s List? Of Adrien Brody in The Pianist? Of Kirk Douglas in Paths of Glory?
En wat denk je trouwens dan over Spartacus, 300, Ben Hur, Troy en Gladiator? 
Zelfs topfilms zoals Papillon en Lawrence of Arabia zijn gewoon in de engelse taal gemaakt.
Zijn deze films ineens allemaal slecht omdat er niet wordt gesproken in de taal waar film zich afspeelt? Natuurlijk niet, en de kans is zelfs groot dat ze ook nooit waren gemaakt als we hadden moeten wachten op een duitse, franse of andere filmmaker om deze films in hun taal te maken.
Als je dan percee deze film in duits wil zien, wacht dan tot het op duitse tv wordt uitgezonden. Of koop anders de DVD in Duitsland.
Maar dan komt natuurlijk de vraag, zitten de duitsers hier zelf wel op te wachten?
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
In sommige films kan het echter heel functioneel zijn iedere partij zijn eigen taal te laten spreken, zoals bijv. in "The Longest Day", "Tora Tora Tora" en "A Bridge Too Far". In deze film is slechts één taal van belang en dan maakt het wat mij betreft niet uit dat men Engels spreekt, zeker (zoals ik eerder schreef) wanneer dat ook de taal van het originele werk is. Nee, ik zit echt niet te wachten op een ingesproken Duitse versie ...
Gelukkig heeft men de Britse acteurs ook niet het Engels met een nagemaakt Duits accent laten spreken! Dat zou wel het toppunt zijn!!
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
I....Gelukkig heeft men de Britse acteurs ook niet het Engels met een nagemaakt Duits accent laten spreken! Dat zou wel het toppunt zijn!!
hier ben ik wel mee eens
En wat ik ook al eerder zei is nog steeds van toepassing, want zelfs al zou je alle rollen laten spelen door mensen in hun eigen taal, ik betwijfel of je voor deze film genoeg duitse acteurs zou kunnen vinden die goed genoeg waren? dat geld dan ook voor elke engelstalige film productie. Je hebt tienduizenden engelstalige acteurs, maar weinig non-engelstalige. En als ze dan in elke fim dezelfde acteurs gebruiken dan wordt dat snel heel saai om elke keer dezelfde gezichten te zien.
Dat hadden ze geprobeerd in A Bridge Too Far, en ze moesten uiteindelijk Laurence Olivier, een brit, en Liv Ullman, een zweed, gebruiken voor de twee nederlandstalige hoofdrollen, en Peter Faber kreeg toen een kleine rol in deze film.
RonMathijs
-
- 85 berichten
- 524 stemmen
Goede film die aangeeft hoe wreed en raar de wereld (en in die tijd het Nazi-tijdperk) in elkaar steekt. Het is "mooi" om te zien hoe twee uiterste situaties met elkaar in aanraking komen. Ik vind wel dat de film nog beter had kunnen zijn als ze de situatie van het kamp meer in beeld hadden gebracht en niet alleen de thuissituatie van Bruno.
Het feit dat de twee ook zo makkelijk met elkaar kunnen communiceren zonder dat het opvalt bij de bewaking is ook dubieus. Dit maakt de film niet slechter maar het zijn wel details die de film net wat beter hadden gemaakt.
Verder zie ik in de discussie hieronder dat er wordt gepraat over het hinderlijke engels van de Duitser. Hier ben ik het voor een gedeelte mee eens want dit tast de realiteit van de film aan, maar van een kant is het wel zo dat het niet gaat om de taal maar om het verhaal rondom de twee jongens.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Oei oei, au au...
Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat iemand die het boek heeft gelezen, kan beweren dat dit een fantastische verfilming is.
Het boek is geheel geschreven vanuit de observaties van Bruno. De film is veel te uitleggerig door de gebeurtenissen ook te beschrijven vanuit de ooghoeken van andere personages, hoofdzakelijk Bruno's moeder. De charme verliest haar glans 'glansrijk'.
En dat niet alleen, sommige belangrijke personages (m.n. de huismeid) worden weggemoffeld en natuurlijk - het viel te verwachten - het einde wordt met de grootste Hollywood-achtige dramatiek (aaarrghhh) op het netvlies geprint....(helaas inconsistent met het boek, maar goed, alles voor de waterige ogen en volgesnoten zakdoeken bij het filmpubliek).
Ook de look/setting van de film is goedkoop, met name het kamp.
Het boek is vele malen innovatiever en interessanter (en rijker). De film is een sof, maar gelukkig weet die hier en daar toch de juiste toon neer te zetten om er niet een pyjama-party van te maken.
Lees allen het boek!!! Ook zij die dit verschrikkelijk vonden. Een mooie allegorie van kinderlijke naïviteit en het wir haben es nicht gewusst vraagstuk.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3125 stemmen
Het hoge gemiddelde niet waard.
Uitgangspunt is erg interessant, en ook de vriendschap tussen de twee jongens is goed uitgebeeld. Het einde is sterk, maar voegt niet veel toe aan het geheel. Erg strorend dat de acteurs Duitsers spelen en dan het Engelse accent behouden. Toch niet echt geloofwaardig. Daarnaast is de muziek erg storend. Een erg emo score die je echt opdraagt om iets te voelen. Soms werkt het en soms niet. Hier voelde dat dus wel zo aan. Zoals gezegd is de vriendschap tussen de zoon van een kampleider en een Joodse jongen erg mooi gedaan, en de jochies doen het ook zeker niet slecht. De boodschap komt door het geforceerde nimmer goed over, en dat is best jammer. Naar het einde toe wordt het nog wel sterk, en is er ook een om nooit meer te vergeten. Best gedurft, maar aan de andere kant toch ook wel weer erg makkelijk. Verder dus ook niet een film die echt blijft hangen.
donkied
-
- 334 berichten
- 618 stemmen
Prachtige film. Niet alle acteurs waren briljant maar anderen ook weer wel. Deze wist me te raken
Pixel-blue
-
- 64 berichten
- 110 stemmen
In welke WO2 word nou nog echt duits gesproken weinig.Ook al is het wel beter
maar ik kan mij er niet aan ergeren als het niet zo is.En deze film is van uit het oogpunt van een kind. Die wil begrijpen wat er aan de hand is en probeert uit te vinden. Als je dat begrijpt dat snap je ook de tragiek er in.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Mooie film, maar komt niet boven de 3 1/2 * uit. Ik had het gevoel dat er nog iets meer uit te halen viel. Misschien kwam het door een paar zwakke momenten in de film. Het ontbreken van bewaking bij de hoek van het kamp bv. Het maakte het verhaal voor mij al meteen compleet onrealistisch. Maar toch ook de engelse taal. Het is het dan net niet.
Het verhaal zelf maakte echter veel goed en is ook bijzonder omdat het een oorlogsverhaal uit de ogen van een kind beschrijft.
3,5*
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Mensen moeten zich schamen willen ze dit een goede film vinden..
WERKELIJK waar bespottelijk!
Ik heb in mijn leven nog nooit zo gestoord aan een film als deze en ik zal je zeggen waarom.
punt 1. ik ben van mening dat je van een verschrikkelijke gebeurtenis geen sprookjes moet gaan zitten maken..
het is werkelijk waar te ziek voor woorden als je speelt met die harde realiteit van vroeger,
Punt 2. de onrealisme van deze film spuit er aan alle hoeken en gaten vanaf
2.1. een huis met kinderen dat op loopafstand zit van een concentratiekamp
2.2 een jongen uit een concentratiekamp die gezellig spelletjes zit te spelen langs de hekken van een concentratiekamp, elke dag maar weer, alsof er niemand op hem let
2.2.1. uberhaupt de aanwezigheid van kinderen in een concentratiekamp... waren het juist niet de vrouwen en kinderen die als eerste werden afgemaakt
2.2.2. dat een kindje van 7 bedenkt dat je kan vluchten uit het kamp... alsof de oudere onder hen dat nooit bedacht zouden hebben
2.3 de vrouw die getrouwd is met een hoge nazi! Mensen die oko maar een beetje geschiedenis hebben geleerd weten dat bijna de hele bevolking achter hitler stond, laat staan de vrouw van een nazi.
2.3.1 deze vrouw die vervolgens in het heetst van de strijd een jood gaat bedanken op zo een romantische wijze waarbij de hedendaagse domme mensen in de bioscoop een traantje wegpinken.
3.1 er wordt engels gesproken
3.1.1 met fucking een super extreem plat engels accent..
Ik heb gesproken..
kijk, met wat stevenbravo schrijft ben ik het volledig met eens echt een onrealistische film gewoon het feit dat ze doodleuk een gat graven onder de afsluiting om samen de omgeving te gaan verkennen ........ wat een klucht deze film de waarheid word hier volledig verkracht !!!!!
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
...kijk, met wat stevenbravo schrijft ben ik het volledig met eens echt een onrealistische film gewoon het feit dat ze doodleuk een gat graven onder de afsluiting om samen de omgeving te gaan verkennen ........ wat een klucht deze film de waarheid word hier volledig verkracht !!!!!
die quote van stevenbravo is van jaren geleden, zijn feiten kloppen niet, en wat hij zegt slaat ook nergens op.
iemand zoals stevenbravo die dan ook wisselt met stemmen en ineens van 0,5 tot 5,0 kan gaan of anders om heeft duidelijk "issues" 
welke punt jij nu ineens probeert te maken met iemand anders worden is nog onduidelijk?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Welke feiten kloppen van hem niet dan? Ik sluit me namelijk ook bij hem aan, met als enige aanmerking dat ik de film verder wel boeiend genoeg vond om er een kleine voldoende voor te geven, ondanks dat dit de meest onrealistische oorlogsfilm ooit moet zijn.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
Het is niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar een verfilming van een boek, en dan wel een bestseller voor kinderen,
Hoe de filmmaker hier een film van maakt kan je in deze interview lezen:
STACK .: Feature - Friendship Beyond the Fence :. - stack.net.au
Er is ook een documentaire, Friendship Beyond the Fence, over hoe ze deze film hadden gemaakt:
En over kinderen in een concentratiekamp...
"John Boyne (schrijver van deze verhaal) stated that some Jews under the age of 18 were sent to work for a few months, and then killed. According to statistics from the Labour Assignment Office, Auschwitz-Birkenau contained 619 living male children from one month to fourteen years old on August 30, 1944. On January 14, 1945, 773 male children were registered as living at the camp. "The oldest children were fifteen, and fifty-two were less than eight years of age." "Some children were employed as camp messengers and were treated as a kind of curiosity, while every day an enormous number of children of all ages were killed in the gas chambers."
dat deze info wel of niet klopt heeft dus weinig te maken met hoe deze film uiteindelijk was gemaakt.
Trouwens, ik hoor mensen niet zo zeuren over de film La vita è bella?
Waar ligt het verschil? 
Sid-the-gekste
-
- 181 berichten
- 192 stemmen
Mooie ontroerende film , echt goed geacteerd..
Zeker wel een 4.00 waard..
nightfly1982
-
- 124 berichten
- 101 stemmen
Wauw, wat een goede film.
Heel indrukwekkend..!!
Had alleen wel verwacht dat ze duits zouden spreken, maar als je daar verder niet over nadenkt tijdens het kijken, klopt deze film helemaal.
Heb toch zeker wel een paar tranen moeten laten bij het einde van de film. Het is een erg realistisch beeld over een jongetje van 8 jaar, die andere dingen zijn wijs gemaakt dan de keiharde werkelijkheid in die tijd. Hij ziet geen gevaar en stort zich op een hechte vriendschap.
Deze film moet je gezien hebben..
5*
nightfly1982
-
- 124 berichten
- 101 stemmen
Mensen moeten zich schamen willen ze dit een goede film vinden..
WERKELIJK waar bespottelijk!
Ik heb in mijn leven nog nooit zo gestoord aan een film als deze en ik zal je zeggen waarom.
punt 1. ik ben van mening dat je van een verschrikkelijke gebeurtenis geen sprookjes moet gaan zitten maken..
het is werkelijk waar te ziek voor woorden als je speelt met die harde realiteit van vroeger,
Punt 2. de onrealisme van deze film spuit er aan alle hoeken en gaten vanaf
2.1. een huis met kinderen dat op loopafstand zit van een concentratiekamp
2.2 een jongen uit een concentratiekamp die gezellig spelletjes zit te spelen langs de hekken van een concentratiekamp, elke dag maar weer, alsof er niemand op hem let
2.2.1. uberhaupt de aanwezigheid van kinderen in een concentratiekamp... waren het juist niet de vrouwen en kinderen die als eerste werden afgemaakt
2.2.2. dat een kindje van 7 bedenkt dat je kan vluchten uit het kamp... alsof de oudere onder hen dat nooit bedacht zouden hebben
2.3 de vrouw die getrouwd is met een hoge nazi! Mensen die oko maar een beetje geschiedenis hebben geleerd weten dat bijna de hele bevolking achter hitler stond, laat staan de vrouw van een nazi.
2.3.1 deze vrouw die vervolgens in het heetst van de strijd een jood gaat bedanken op zo een romantische wijze waarbij de hedendaagse domme mensen in de bioscoop een traantje wegpinken.
3.1 er wordt engels gesproken
3.1.1 met fucking een super extreem plat engels accent..
Ik heb gesproken..
Tjah zo kun je er ook over denken.
je punt 2.2.2 klopt al niet het jongetje is namelijk 8.
Heb je wel goed opgelet tijdens de film.
Punt 2.1, volgens mij was Bruno ook verboden om in de achtertuin te spelen, en mocht die alleen op de schommel..
2.3 De vrouw wist niet eens overal vanaf wat ook in de film duidelijk is geworden, na de stank die ze roken...
En je punt 1 slaat al helemaal nergens op, aangezien dit verhaal is geschreven vanuit het oopunt van een jongetje van 8, die nota bene een film ziet, die zijn vader zat te bekijken toen hij stiekem door het raampje keek, vast een film die hun aan de joden lieten zien in die tijd om te laten geloven dat het er goed is in een kamp en dus Bruno ook in een nep verhaal gelooft...
Misschien volgende keer beter opletten tijdens het kijken van een film...
Zo nu heb ik gesproken...
SmackItUp
-
- 3505 berichten
- 2629 stemmen
Deze film zet je echt aan het nadenken. Ik heb geen moment weggekeken.
sweinsteiger
-
- 2278 berichten
- 0 stemmen
Ik snap ook niet dat sommige mensen deze film zooo slecht vinden?
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Ik snap ook niet dat sommige mensen deze film zooo slecht vinden?
Film heeft een gemiddelde van 3,78 en staat in de top 250 
sweinsteiger
-
- 2278 berichten
- 0 stemmen
Ik praat over SOMMIGE MENSEN, meer bepaald de mensen die deze film 0.5* geven.
Dat is overdreven.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Ik praat over SOMMIGE MENSEN, meer bepaald de mensen die deze film 0.5* geven.
Dat is overdreven.
Het WO-onderwerp is inmiddels een platgetreden pad, kan best begrijpen dat mensen absoluut geen behoefte meer hebben aan dit soort tranentrekkers.
sweinsteiger
-
- 2278 berichten
- 0 stemmen
Maar 0.5* is ietsje overdreven, toch.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Staan hier meer dan genoeg redenen dat het zeer acceptabel kan zijn dat iemand 0,5 aan deze specifieke 2e WO film geeft.
Jesusthesecond
-
- 35 berichten
- 59 stemmen
Beetje ontgoocheld over deze film. Ik had het boek al gelezen en had heel hoge verwachtingen maar die werden niet ingelost. Het blijkt nogmaals dat eerst het boek lezen en dan de film zien nefast is voor de film-ervaring. Jammer.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Eindelijk gekeken en tja.... ik ben niet echt onder de indruk. Het einde heeft een hoog en-nu-huilen-kreng!-gehalte en dat deed ik dus niet. En waarom niet? Vanwege de "vriendschap" die nergens op gestoeld is. De onsympathieke en opvliegende (stereotiepe) Duitsers, waar je wel een hekel aan moet krijgen. Maar het grootste probleem vind ik de geloofwaardigheid van de film, of beter, het ontbreken daarvan. Dat ligt niet aan de Duitsers die Engels praten of het spel van de acteurs (alhoewel dat erg Engels uitziende Joodse jongetje ook een totale miscast was), maar helemaal bij de scriptschrijvers (en regisseur).
Het boek heb ik niet gelezen, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken. Maar je kunt iets geloofwaardig neerpennen, maar om dat dan te verfilmen... Dan moet je wel van goede huize komen.
De film kabbelt een beetje voort met onaardige "moffen" en aardige, doch zielige Joden en enkele sympathieke en onsympathieke hoofdrolspelers. En dan komt de grote finale. Het einde. Tja, een gemiste kans. Veel te heftig en net wat te toevallig allemaal, waardoor ik echt het idee had: Wat een k**-einde! Zonde.
Een gemiddelde film. Nu ik erover nadenk, verlaag ik meteen mijn stem met 0,5.
Kiwitje-kimm
-
- 9 berichten
- 6 stemmen
Ik vond het een goede film. Het is misschien niet de beste film, maar toch vond ik hem goed. Ik vond het interessant om deze film te zien vanuit de ogen van een kind. Hij zag het kamp eerst als een boerderij en de mensen hadden pyjama's aan. Dat ze in deze film engels praten in plaats van duits maakt mij niet uit. En ik denk ook niet dat dit het belangrijkst is.
Starlady
-
- 41 berichten
- 39 stemmen
Het einde was schokkend! Indrukwekkende film, waarvoor je even goed moet gaan zitten. Het verhaal was niet al te diepgaand, maar de beelden waren erg mooi. Je kreeg een goede impressie van de sfeer en invloed op de levens van de beide jongens.
Gerelateerd nieuws

Binnenkort op Netflix: de beroemde WOII-film 'The Boy in the Striped Pyjamas'

Netflix verwijdert deze maand weer veel goed beoordeelde films: Onder meer 'Pulp Fiction' en 'Tár' verdwijnen

Netflix voegt komende maand deze ijzersterke films toe aan het aanbod

Zes steengoede Tweede Wereldoorlog-films die je op Netflix kunt kijken
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

La Vita È Bella
Komedie / Oorlog, 1997
1.834 reacties

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
555 reacties

Voces Inocentes
Drama / Oorlog, 2004
24 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

The Help
Drama, 2011
273 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boeknationalismconcentratiekamptweede wereldoorloggas chamber naziconcentration camp prisonerchildren in wartime
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









