Kong: Skull Island (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jordan Vogt-Roberts
met Tom Hiddleston, Brie Larson en Samuel L. Jackson

De jaren 70. Een gevarieerde groep ontdekkingsreizigers is bij elkaar gekomen om samen naar een nooit eerder ontdekt eiland, gelegen aan de Grote Oceaan en even mooi als verraderlijk, te reizen. Wat ze niet weten is dat ze zich in het domein van de mythische Kong bevinden.

avatar van pierre18
mcgraig schreef:
Deze keer een spektakelfilm met fraaie weidse shots in plaats van het bekende hyperactieve camerawerk dat je tegenwoordig ziet. Het ziet er geweldig uit met veel inventieve shots. Ook de humor, waar blijkbaar ook niet iedereen blij van wordt, is goed gedoseerd, de scenes met Kong en de andere uit de kluiten gewassen beesten zijn ongekend spectaculair. De onvolkomenheden zijn makkelijk op te dreunen maar de twee uur die Kong: Skull Island duurt vliegt voorbij. De ecologisch verantwoorde boodschap hebben we al vaker gezien en het slot is ook te voorspellen maar wat een topentertainment.

Volledig mee eens. Desondanks kon je wel merken dat er weinig tijd over was voor uitdieping van de karaketers. Helaas. En daarnaast vond ik ook Brie L. wat vlakjes acteren.

Walter S. schreef:

Wat thgryda doet is appels met films vergelijken.

Absoluut, onder een glanzende, groene schil zit vaak een zuursappig meesterwerk.

Neen, ik vind de vergelijking niet zo ver gezocht. Bij matige of wisselende recensies kun je het er nog op wagen om de film te zien. Maar als een boel mensen die qua smaak bij je aansluiten, het echt rommel vinden en dat onderbouwd beargumenteren dan spaar ik mijn tijd en geld liever. Bij een restaurant is dat net zo. Er is een groot verschil tussen "niet mijn ding" of zes mensen die zeggen "onhygiënisch, onvriendelijk en niet vers".

Ik snap ook wel dat die laatste criteria objectief zijn en dat zoiets moeilijker ligt bij een film. Het gaat beide echter om smaak maar je kan je mening wel onderbouwen zodat een derde er wel iets quasi objectief uit kan destilleren en de afweging kan maken of het voor hem de moeite loont.

Maar, opnieuw, ieder zijn ding. We dwalen compleet af terwijl ik gewoon wilde zeggen dat ik het vreemd vond dat een trailer mij enorm negatief stemde terwijl andere mensen er net door gingen hypen.

JacoBaco schreef:
Dat begrijp ik volkomen thgryda. Maar eten is toch iets anders dan een film. En je gaat wel meteen naar het uiterste als je praat over voedsel wat verrot smaakt. Ik snap wat je wil duidelijk maken, maar ik vind het geen goed voorbeeld, sorry.

En ja, Iedereen doet wat hij wil.. Inderdaad. Dat zei ik zelf ook al.

Het ging me meer om de algemene stelling "je gaat een film toch niet overslaan omdat anderen hem slecht vinden". Dat vind ik een vreemde gedachtegang gezien geld en tijd, voor mij althans, niet oneindig zijn. Op die manier kan je toch een soort voorselectie maken. Het is niet 100 procent fail proof maar het werkt natuurlijk wel in 90 procent van de gevallen.

Wat de film zelf betreft, laat ik me misschien te veel leiden door het CGI gebruik, mijn ervaring met de vorige King Kong, de trailer (ik vind die Vietnam setting net een poging tot goedkoop scoren) en het feit dat dit soort films een afgelijnd concept hebben waarbij de precieze invulling al erg goed moet zijn vooraleer ik het de moeite waard vind. Het rare is dat ik dat bij Marvelfilms minder heb, zal een kwestie van smaak zijn.

avatar van JacoBaco
thgryda We dwalen een beetje af. Waar het mij om ging, is dat iemand aan de hand van 1 negatieve review zegt: dit wordt niet best. En dat komt op mij erg definitief over. En ook al is iemand het vaak met diegene eens, je weet het pas zeker als je de film daadwerkelijk gezien hebt. Dus persoonlijk gaat het mij te ver wanneer iemand op zo'n definitieve manier over de film oordeeld naar aanleiding van 1 negatieve recensie.

JacoBaco schreef:
thgryda We dwalen een beetje af. Waar het mij om ging, is dat iemand aan de hand van 1 negatieve review zegt: dit wordt niet best. En dan komt op mij erg definitief over. En ook al is iemand het vaak met diegene eens, je weet het pas zeker als je de film daadwerkelijk gezien hebt. Dus persoonlijk gaat het mij te ver wanneer iemand op zo'n definitieve manier over de film oordeeld naar aanleiding van 1 negatieve recensie.

Dat wel... Maar voor mij hangt het dan ook af wat hij precies als argumenten aanhaalt en of ik me daar over zou kunnen zetten. Maar dan heb ik het enkel over je eigen tijd erin steken. Je kan dan inderdaad niet stellen dat het een slechte film IS want je hebt em niet gezien

avatar van Mr-Mcmovie
Regisseur Jordan Vogt-Roberts heeft het wel goed aangepakt met King Kong een nieuw verhaal te geven. Plaats van de reusachtige aap altijd op de gebouwen te zien klimmen met het vrouwtje in zijn poot.

Cast is meer dan ok. Sam Jackson die ik het laatste ook in een avontuur film heb zien spelen (Legend Of Tarzan) En moet zeggen dat dit genre echt wel bij hem past. Natuurlijk zien we Jackson het liefst als de bad ass motherf*** En was al een hele poos geleden dat ik hem zo zag, maar in Kong: Skull Island is hij weer lekker stoer, en van niets bang. Dit was nog eens de goeie oude Samuel L Jackson.

Verder ook grote namen als: John Goodman, Brie Larson, Tom Hiddleston, John Ortiz, en John C. Reilly.

Ik vond het qua special effects niet meer of minder dan de versie van Peter Jackson. Wat ik in eerste instantie toch wel verwachte om dat we zo een 11 jaar verder zijn.

Wel 2 uur goed mee geamuseerd.

Dikke 3,5 Juist geen 4,0

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zeer smakelijke monsterflick. Een lange tijd was ik in de veronderstelling dat dit een vervolg/prequel was op Kong van Peter Jackson, maar het bleek later dat die film er niets mee te maken heeft. En ergens maar goed ook, want Jacksons veel te lange spektakelfilm was zeker niet zo amusant als Kong: Skull Island.

In de meeste monsterfilms zijn menselijke personages onbelangrijk en niet bijster interessant. In Kong: Skull Island is dat niet anders, maar weet men er gelukkig nog redelijk wat van te maken. Hoofdrolspelers Hiddleston en Larson zijn compleet nietszeggend, maar namen als John Goodman, Samuel L. Jackson en John C. Reilly en geinige optredens van een Shea Whigha of Richard Jenkins houden de boel een beetje levendig. De personages in Skull Island zijn in ieder geval een stuk leuker dan die oersaaie Adrian Brody uit Jacksons King Kong - of Taylor-Johnson uit Godzilla, uit hetzelfde universum. Maar het gaat natuurlijk vooral om de monsterlijke bewoners van Skull Island en op dat gebied komen er aardig wat verrassende creaties met een redelijk hoog Miyazaki/Del Toro gehalte voorbij.

Bij een spektakel monsterfilm gaat het uiteraard om het spektakel en het monster en de actie in Kong: Skull Island is voortreffelijk. De scène met Kong en de helikopters is zonder meer waanzinnig. Regisseur Vogt-Roberts mag lekker los en pompt deze kleurrijke film vol met over de top slowmotion, gekke cameratrucjes en fantastische en zeer effectieve totaalshots tijdens de actie. En om alles nog wat extra 'cool' en vlot te maken, gooit hij de soundtrack vol met jaren 70 rock. Vogt-Roberts neemt de film nergens te serieus, maar behandelt het als een grote, vermakelijke monsterfilm zoals je hoopt te krijgen. Soms compleet idioot, soms zeker voorspelbaar, maar tegelijkertijd spectaculair en amusant as hell.

3,5 sterren.

avatar van Bluebird59
Gisteravond gezien. Visueel top maar net niet erover zoals de vorige remake van Peter Jackson wat meer een rollercoastereffect heeft. Karakteropbouw is onder de maat, de cgi weer verbluffend. Zeer vermakelijke kijk of ik schietmovie met de techniek van nu in het rijtje overbekende monsterfilms.

Ik vond hem top meer dan een voldoende waard ik snap de morgent niet

Vette film.
Na Godzilla (laatste versie) was ik bang voor weer een teleurstelling.
Maar dit overtrof alle verwachtingen.
Zelfs 3d is mooi dit keer met intens veel diepte.
Waanzinnige soundtrack en overdonderend visueel spektakel.
Niets van verwacht, tot nu toe samen met John Wick 2 de beste film van het jaar.

avatar van Goldie63
[quote]Ik zie hier sommige praten over het feit dat er "weinig uitdieping van karakters was". Maar dat kun je toch ook niet verwachten bij zo'n film? Je gaat er toch heen om vermaakt te worden , voor diepgang ga ik wel naar een ander soort film

avatar van El ralpho
Monkey business

Kong: Skull Island is een van die films waar ik op voorhand vrij weinig van verwachtte, al helemaal toen ik hoorde dat hij verbonden zou gaan worden met de in mijn ogen zeer matige Godzilla remake uit 2014. Des te groter was mijn verbazing hoe leuk ik deze uiteindelijk vond en hoe ik steeds meer het scherm ingezogen werd.

Waar de remake van Jackson zich hoofdzakelijk focuste op karakterontwikkeling en het ontwikkelen van een band tussen Kong en het publiek richt deze film zich veel meer op actie. En deze kan een enkele keer redelijk heftig zijn. Hoewel de titel namelijk gekeurd is voor 12 jaar en ouder zijn er enkele momenten te vinden die de film richting een 16 plus rating laten neigen. Dit is bij scènes zoals een scène met reusachtige spinnen waarbij een lid doorklieft wordt door een van de poten van de spin (vol in beeld gebracht) en een scène waarbij een man door pterosaurus achtige wezens van een bootje geplukt word en in de lucht uit elkaar gehaald wordt. Ik was hier positief verrast over en was toch blij dat de grens zo opgezocht werd, omdat dit soort brute beelden toch heel goed bij het hele sfeertje van de film passen.

Waar ik ook heel aangenaam verrast door was waren de vele creaties van de wezens die het eiland bevolkten. Binnen dit genre komt het geregeld voor dat het creature design leeg en inspiratieloos overkomt maar hier kon ik duidelijk merken dat er veel tijd en energie in de wezens, naast Kong, was gaan zitten. Aanvankelijk was ik nog bezorgd toen ik de torenhoge spinnen zag omdat deze in mijn ogen iets te overduidelijk geanimeerd en te nep overkwamen maar alles wat daarna kwam was prachtig om te zien en je word als kijker dan ook keer op keer verrast op de meest verrassende creaties.

Ik lees veel kritiek over deze film en deze is in mijn ogen onterecht. Kong: Skull Island mag dan minder diepgang hebben dan de remake van Jackson, deze versie van de torenhoge aap wil ook helemaal niet eenzelfde soort type film zijn, wat je gedurende de hele speeltijd duidelijk opmerkt. Dit is een Kong verfilming die vol met testosteron en lompe actie zit, wat je eigenlijk ook al kunt verwachten als je Samuel L. Jackson op de filmposter ziet prijken. Ik zie dit echter niet als iets negatiefs en juist Jackson is één van die acteurs die de hele film naar een hoger niveau tilt. Kanttekening is wel dat ik mij enorm aan hem begon te irriteren toen hij zo kortzichtig werd met betrekking tot het ombrengen van Kong, maar dit is iets waar ik overheen kon stappen.

Overigens wil ik niet stellen dat de film verder helemaal geen enkele emotie en diepgang met betrekking tot Kong en de overige personages heeft, want ook hier raakt Kong uiteindelijk een gevoelige snaar. Ook het personage van Reilly heeft een aantal warme momenten. Het is alleen in een veel mindere mate aanwezig dan bij de Jackson remake en hier dan ook meer een bijzaak dan een hoofdzaak. Je kunt ook wel stellen dat onder meer het personage van Samuel L. Jackson wel wat meer diepgang had kunnen gebruiken betreffende het feit waarom hij zo lang mogelijk van huis wilde blijven. Ook de personages van Hiddleston en Larson kregen weinig achtergrond mee.

Missen deed ik dit allemaal niet, omdat de film voortdurend compenseert met suspensie volle actie en verpletterend creature design. Een ding is in ieder geval zeker: in de battle tussen Godzilla en Kong kies ik voor Kong!

avatar van Tapa
Geen verrassing deze film, je krijgt wel waar voor je geld, 2 uur popcorn vermaak. Zag er allemaal heel mooi uit.

avatar van JacoBaco
Mocht iemand het interesseren. Het gevecht tussen Kong en de Octopus is een hommage aan de film Kingu Kongu tai Gojira (1962)

avatar van LOTR-lover
Kong: Skull Island moet 't hebben van de prachtige omgeving, de adembenemende special effects en de epische shots van Kong. Oh, en de soundtrack doet ook een hoop! Want wat is er beter dan jaren '70 muziek met o.a. Creedence Clearwater Revival? Al deze elementen zorgen ervoor dat deze film een perfecte keuze is voor Imax 3D. Ik denk dat de film op een kleiner scherm, of met slechtere audio niet echt tot z'n recht komt. Want van het verhaal hoeft de film het niet echt te hebben, ondanks de prima acteurs. Hoewel een aantal rollen meer irritant zijn dan leuk, maar dit ligt meer aan het script dan aan de acteurs.

Leuk vermaak maar zeker geen hoogvlieger.

6/10 (IMDB)

avatar van CorvisChristi
Geweldige popcorn-blockbuster van formaat met in de hoofdrol de populairste aap die ooit op het witte doek tot leven is gebracht en in tegenstelling tot de originele film (plus de overigens redelijke remake uit 1976 en de afgrijselijke remake uit 2005), blijft Kong gelukkig aan het eind van de film fier overeind staan, slaat een aantal keren stevig op zijn borst en brult de hele boel bij elkaar. Juist!!! King Kong lives!! En dat is maar goed ook, want Kong is namelijk een held, net zoals Godzilla!!
In deze film hoeft Kong gelukkig dus niet het onderspit te delven. Dit in tegenstelling tot een hoop van de menselijke tegenstanders, die er dan ook om vragen.

En wat een vermakelijke en lekker lompe film is dit geworden. Heerlijk!! Eindelijk na al die jaren een bevredigende en ultieme Kong-film!!

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Kong: Skull Island (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Kong: Skull Island combineert elementen van die goeie ouderwetse Vietnam oorlog films met moderne CGI-gevulde monsterfilms. Originaliteit is hier niet van toepassing en er loert een cliché (en monster) om elke hoek, maar door het vlotte tempo verveelt de film voor geen seconde. Hiddleston, Jackson, Goodman en Reilly spelen allemaal een leuke rol maar nergens worden de hoofdpersonages echt goed ontwikkeld of zelfs interessant. De speciale effecten zagen er allemaal leuk uit en de toepasselijke jaren '70 muziek gaven de film een leuk retro-sfeertje. Kong: Skull Island is een avontuurlijke popcornfilm waarin het entertainment-gehalte groter is dan Kong himself!

Y&T
mooi camerawerk, hopeloos toneelspel, scenes niet goed uitgewerkt..springen van hak op de tak....doch leuk visueel spektakel....soundtrack niet bijster origineel.

avatar van filmkul
Weinig originele maar vermakelijke blockbuster. Het verhaal is slap en is meer bijzaak. Waar het in deze film om gaat is het spektakel en daar slaagt men goed in. Dit is puur entertainment. De vaart zit er direct goed in en de film spat van het scherm. De aankleding en special effects zijn van hoog niveau. De clichématige maar uitstekende '70's soundtrack zorgt voor een prima sfeer. De vlakke personages worden prima vertolkt door de ervaren cast die eveneens plezier uitstraalt. Popcorn vermaak van de bovenste plank. 3.5

2 woorden: IMAX 3D! Ik ging niet het hele hoge verwachtingen naar deze film, maar ik kwam met een big smile Pathe Arena uitlopen.

Ik heb me geen enkel moment verveeld bij deze prachtige remake. Vanaf het begin af werd ik meegenomen op een geweldige reis van prachtige beelden gecombineerd met ronduit 1 van de beste cgi wat ik tot nu toe heb gezien.

Ik denk dat Imax 3d een dikke punt erbij geeft.

Heb me een paar keer tijdens de film afgevraagd dat 12 jaar best naar 16 zou mogen.

Beste film voor mij dit jaar!

Ohja.. Dat het allemaal toevallig is en de paar kleine foutjes kan me eigenlijk niks schelen. Kippenvel gehad de hele film door!

avatar van fappie
Vakkundig heel goed gemaakt, maar met zo'n sterke cast verwacht ik ook sterk acteerwerk. Dat viel mij een beetje tegen. Het was zeker niet slecht, maar had beter gekund. Zeer vlakke personages. Raar bijvoorbeeld ook dat niemand het iets kon schelen als er iemand dood ging haaha.. Cgi was geweldig, camerawerk en de muziek ook. Verhaal was ok.

Vermakelijke en verfrissende film. Een aanrader om in de bioscoop te zien, echter vindt ik persoonlijk dat de 3D er weinig bijzonders aan toevoegt. Ik baalde dat de film was afgelopen...had er nog wel een tijdje naar kunnen kijken.

avatar van WeZet
Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat is de Iron Man formule? Die film volgde toch gewoon het alom bekende rise, fall en comeback verhaal?

Bombast, overweldigende SFX; veel explosies en snel gepan met de camera tijdens de vele actie-scenes (alsof je er middenin zit), rustpunten zijn er alleen om te zorgen dat de volgende actiescene niet aan kracht verliest. Inhoud? Kan mij er weinig van herinneren, en dat geeft niet bij een film als deze. Toch, bij Cloverfield, of een Monsters was er een bepaalde 'sfeer' die ik hier (en in Iron Man/Marvel) niet terug kan vinden, maar wel naar terugverlang. De Godzilla uit de 90's, maar ook de recente, deden dat beter.

avatar van Flat Eric
Bitch Please

Erg vermakelijke versie van King Kong.
Ik heb in beginsel weinig tot niks met monsterfilms maar deze heeft me van begin tot eind weten te vermaken. Na de verplchte korte doch duidelijke introductie van de diverse personages van de expeditie komt Kong indrukwekkend het beeld in gestormd.
De film moet het echt hebben van de actieshots en de personages zijn daar aan ondergeschikt gemaakt.
De special effects en CGI zijn indrukwekkend en ook de andere wezens zijn voldoende imposant op het grote scherm.
De 'Tour of Duty' soundtrack is ondanks de nogal usual suspects nummers, denk Jeffersons Airplane's White Rabbit en Creedence Clearwater Revival's Bad Moon Rising, best lekker inclusief Black Sabbath's Paranoid.
Een geslaagde Blockbuster en de twee uur vlogen om! Lekker.

(Gezien in de niet-3D versie)

Fantasieloos, zoutloos en oersaai.

avatar van JacoBaco
gotti Wat flauw om te zeggen fantasieloos.. Het klopt hoor, maar moet het wiel dan elke dag opnieuw uitgevonden worden? Al is die hele Vietnam-achtige setting voor King Kong nog best origineel.

Ik ben benieuwd met welke verwachtingen jij Kong bent gaan kijken.

JacoBaco schreef:
gotti Wat flauw om te zeggen fantasieloos..

Huh, waarom?

Het klopt hoor,

Oh, gelukkig.

Briljant!

avatar van MazterKuzuma
Afschuwelijke vertoning Niks meer dan goedkope monster filmpje voor 14jarige De King Kong uit 2005 kreeg nog op mijn sympatie en was ondanks de lange speelduur nog steeds en goede zit deze moeras gedrocht alias King kong Had ik maar als tegraag kapot geschoten zien worden