The Tree of Life (2011)
Genre: Drama
Speelduur: 139 minuten / 188 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Terrence Malick
Met onder meer: Brad Pitt, Sean Penn en Jessica Chastain
IMDb beoordeling:
6,8 (191.518)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 juni 2011
On Demand:
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Tree of Life
"Nothing stands still."
De elfjarige Jack heeft twee broers en woont bij zijn ouders. Op jonge leeftijd lijkt alles hem toe te lachen. Zijn moeder is lieflijk en vergevingsgezind en zijn vader probeert hem klaar te stomen voor de harde wereld. Dat de wereld inderdaad geen prettige plaats is, leert Jack als hij in aanraking komt met ziekte, lijden en de dood. Als volwassen man wordt Jack een verdwaalde ziel in een moderne wereld die op bijzondere wijze zijn weg probeert te vinden.
Externe links
Acteurs en actrices
Mr. O'Brien
Jack
Mrs. O'Brien
Young Jack
R.L.
Steve
Grandmother
Guide
Mr. Reynolds
Architect
Reviews & comments
krizzz
-
- 14 berichten
- 27 stemmen
niet mijn ding, maar dat maakt hem niet slecht, gewoon mijn smaak niet.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4086 stemmen
Of omdat ze 'm zelf gemaakt hebben.....
Dat durfde ik nog net niet te zeggen haha. Aan de andere kant, het zou wel raar zijn als je hier bij je eigen film de boel zit te promoten om hem vervolgens 1* te geven 
jipt
-
- 3461 berichten
- 3476 stemmen
Dat durfde ik nog net niet te zeggen haha. Aan de andere kant, het zou wel raar zijn als je hier bij je eigen film de boel zit te promoten om hem vervolgens 1* te geven
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Dat durfde ik nog net niet te zeggen haha. Aan de andere kant, het zou wel raar zijn als je hier bij je eigen film de boel zit te promoten om hem vervolgens 1* te geven
Als ik mijn eigen films zware onvoldoendes zou geven zou ik in ieder geval niet pretenderen het allemaal beter te weten.
En mijn opmerking was ook een reactie op de denigrerende toon van de post ervoor.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die 5* had je anders al weken eerder uitgedeeld. Verder hoef je ook niet goed te kunnen koken om te kunnen vaststellen of iets lekker is of knap bereid.
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2584 stemmen
Maar wel om in te kunnen schatten of iets waardig of niet is.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Mij hoor je mensen niet "wegzetten in hokjes" als die een andere mening hebben. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Helaas...
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Een absoluut meesterwerk.
Ik heb echt genoten van deze film, het eerste uur was toch echt wel in mijn ogen bijna perfect. Overheerlijk sfeervol, prachtige shots, geniaal camerawerk, briljante soundtrack.
Acteerwerk zit ook goed. En alles wordt gedaan met gevoel. Hou ik echt wel van.
Dit is een briljant kunstwerkje.
5* en een top 10 notering.
Hier vind u mijn uitgebreide review 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Knap misterwhite
.
Zelf behoor ik eerder tot de groep met gemengde gevoelens helaas... Maar het is mooi dat je even vermeldt dat je al die verschillende meningen kan begrijpen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mij hoor je mensen niet "wegzetten in hokjes" als die een andere mening hebben. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Helaas...
Ik zet helemaal niemand weg in hokjes. Maar als jij de door mij geschetste hokjes blijkbaar kan vullen, of jezelf erin thuis voelt. ```````Be my guest.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
djelle had die aai over de bol echt nodig...
Haha reken maar. Ik kon er al een tijdje niet meer van slapen... 
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Ik zet helemaal niemand weg in hokjes. Maar als jij de door mij geschetste hokjes blijkbaar kan vullen, of jezelf erin thuis voelt. ```````Be my guest.
Vermoorde onschuld:
Verder is het toch wel overduidelijk dat het gemiddelde van deze film fors naar beneden wordt gehaald door kijkers die qua filmbeleving niets anders willen en gewend zijn dan een simpel happy end verhaaltje en volledig in de war raken als ze niet bij de hand worden genomen en alles voor ze wordt voorgekauwd.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Prachtig hokje. Schitterend omschreven.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Herkenbare hokjes (frames) worden al gauw schuttersputjes... Maar ja zonder hokjes geen erkenning. Vormen van discussies kennen ook bepaalde 'genres'... 
Het is opvallend dat de meest stoere actiegenre je vaak "bij de hand neemt" of in de geest van een (verstikkend?) hokje: in de palm van de hand eh... vuist. Be-grip dus.
Een goed vertelt verhaal kan 'gewoon klassiek' een heerlijke film opleveren: als keihard realistische dreun in je gezicht bijvoorbeeld. Maar films die artistiek tussen de vingers door (proberen te) glippen kunnen juist extra intrigerend zijn... En pure massa-amusent kan knap gemaakte massage zijn.
"The hand of fate is on me now
It picked me up and it knocked me down
I'm on the run I'm Prison bound
The hand of fate is a heavy now"
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Ach ja, als je 177 commentaren op deze film geeft, dat zijn 6 bladzijden(!), dat kun je toch niet serieus meer nemen. En elke keer weer die enge Zappakop. 
( J )
-
- 106 berichten
- 290 stemmen
Over enge hoofden gesproken, hahaha.
Mooie film trouwens, af en toe net iets te dramatisch naar mijn mening maar een mooie schets van hoe het leven soms kan zijn.
Edit : en wat een prachtige beelden.
BobDemper
-
- 50 berichten
- 115 stemmen
Dat durfde ik nog net niet te zeggen haha. Aan de andere kant, het zou wel raar zijn als je hier bij je eigen film de boel zit te promoten om hem vervolgens 1* te geven
Er zijn maar HEEL weinig filmmakers die niks hebben aan te merken op hun eigen film, laat staan deze de hemel in prijzen. Als filmmaker is het belang altijd het idee te hebben dat je nóg beter had gekund.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Ben ik het helemaal mee eens. Als je denkt de perfecte film gemaakt te hebben kun je net zo goed meteen stoppen.
Maar een film hoeft natuurlijk niet perfect te zijn om 'm een 5 te geven. Voor mij moeten er alleen wel meerdere factoren 'kloppen'. Enkel 'mooie plaatjes' haalt het bij mij niet.
Het grootste probleem hier vind ik dat er te krampachtig door de maker wordt vastgehouden aan een 'afterlife' of aan de 'zin van het leven', terwijl er gelijktijdig lang wordt stilgestaan aan het puur wetenschappelijk ontstaan van het al(les). Dat laatste is interessant, dat eerste is zweverig en zadelt de maker mij op met zijn angsten waar ik helemaal niets mee heb. En dat is gewoon vervelend.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vind juist dat de maker de keus aan de kijker laat. Heb zelf niets met het hiernamaals. En hoezo zadelt hij jou ermee op? En welke angsten heb je het over?
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Ben een beetje klaar met jou Reinbo. Wellicht voelt een ander zich geroepen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar ik stel de vraag juist aan jou. Jij geeft immers aan je opgezadeld te voelen met de angsten van de regisseur.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ben een beetje klaar met jou Reinbo. Wellicht voelt een ander zich geroepen.
Ik voel me geroepen, want als opdringerig zou ik deze film nooit willen omschrijven. Ik heb helemaal niet de indruk dat je in het hiernamaals moet geloven om deze film te waarderen, al is het maar omdat ik zelf de film zeer waardeer en niet in het hiernamaal geloof. Daarnaast is Malicks religieuze beeld niet eenduidig. Het christendom is de belangrijkste inspiratiebron, maar Malick put ook uit o.a. boeddhisme en ik geloof zelfs hindoeïsme. The Tree of Life kwam op mij over als een enorm spirituele film, zonder dat ik het gevoel had me nu bij een kerk moest aansluiten. Uiteindelijk draait de film meer om het gevoel van verloren te zijn, de grootsheid en het onvangbare van het leven, opgroeien en het omgaan met dood dan om hoe geweldig een bepaalde religie wel niet is. Malick vangt heel veel dingen in zijn film, klein en groot. Vandaar dat ik ook niet kan begrijpen dat dit hier en daar afgedaan wordt als slechts mooie plaatjes.
En als je niet vindt dat een regisseur zijn angsten mag overbrengen in een film dan maak je al snel een groot deel van de films overbodig. De films van Ingmar Bergman, Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock (hij praatte er veel over in zijn interview met Truffaut) en Lars von Trier om slechts een paar namen te noemen hebben oeuvres gebouwd op angsten. Voor mij is dat een van de meest bijzondere kanten van kunst, dat een kunstenaar zijn gevoelens en visies kan delen en voelbaar kan maken. Maar ik heb gevoel is dat het probleem niet zit in het feit dat Malick zijn angsten in The Tree of Life tentoonstelt, maar dat het om religieuze vraagstukken gaat. Maar omdat je zelf ongelovig bent hoeven vragen rond geloof toch niet wereldvreemd te zijn? Ik ben ongelovig, maar vind het daarom niet minder interessant om films over het onderwerp te zien. En laten we wel wezen, hoe je The Tree of Life ook bekijkt, een christelijk dogma kun je er nooit van maken.
321brb
-
- 45 berichten
- 96 stemmen
Ik vond deze film overkomen als een krampachtige poging om het moderne wereldbeeld met het bestaan van een Christelijke almachtige godsbeeld te laten rijmen. Iets wat je in naar mijn mening nooit geloofwaardig zal kunnen maken. Mooie plaatjes, maar een partij zweefteverij van heb ik jou daar. Niet bepaald een film voor atheïsten. 2*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ben atheist. Spiritualiteit kan ook volledig losstaan van een godsbeeld.
321brb
-
- 45 berichten
- 96 stemmen
Ik vind spiritualiteit ook een vorm van godsdienst en niet passen bij atheisme
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin. Je kan toch spiritueel zijn zonder je bij een of andere club te hoeven aansluiten of in een soort van god te geloven. Of vind je dat je helemaal geen ziel hebt?
Spiritueel zijn betekent voor mij gewoon goed naar jezelf luisteren, je gevoel volgen ipv alles met je ratio proberen te beslissen. Er is voor mij gewoon meer dan het survival of the fittest als hoogste goed te beschouwen. Liefde, barmhartigheid, naar je hart luisteren. Dat zijn toch spirituele zaken, waar geen god of dienst iets mee te maken heeft.
321brb
-
- 45 berichten
- 96 stemmen
Godsdienst is inderdaad niet 't juiste woord als vergelijking, maar ik geloof idd niet niet in een ziel, karma, god of hiernamaals, dus dat zal er mogelijk mee te maken hebben dat jij je in deze film wel kan inleven, maar ik niet.
Ben de Hoog
-
- 160 berichten
- 208 stemmen
Deze film is me totaal ontgaan. Bij aanvang, en bij het lezen van wat reviews, dacht ik aan een film te beginnen met een soortgelijke sfeer en kleuren als "Mr Nobody". Een film die ik 5 sterren geef. Achteraf vind ik die 2,5 uur zonde van mijn tijd en is het nu al weer laat in de nacht. De maker is, zo te zien, zwaar onder invloed. Of van drugs, of van het geloof. Soms prachtige beelden, vooral dat stuk National Geographic. Hoewel het net allemaal te langzaam gaat, zoals de hele film in slow-motion gaat. Normaal hou ik van langzaam vertelde verhalen, maar dit leek wel als kauwgom aan je schoenzool. Ik geloof graag dat anderen helemaal lyrisch zijn, maar ik vond het achteraf een behoorlijke flutfilm. Ook de verhaallijn is totaal niet interessant.
Het laatste nieuws

Sciencefictionfilm 'Bølgen' met Kristoffer Joner is zondag te bekijken op televisie

'Derry Girls'-bedenker terug op Netflix met nieuwe komedieserie

Disney+ onthult releasedatum voor tweede seizoen van bejubelde dramaserie 'Rivals'

‘Marty Supreme’ breekt record: succesvolste A24-film ooit wereldwijd
Bekijk ook

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties

Before the Rain
Drama / Oorlog, 1994
26 reacties

Topio Stin Omichli
Drama, 1988
24 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

A Torinói Ló
Drama, 2011
154 reacties
Gerelateerde tags
christendombroer of zus relatiefilosofiered hairouder-kindrelatietexassuntelegrambijbeltreemeteorhiernamaalsrouwruimtesurrealismemeerderjarig wordenspiritualiteitgeheugenreligiedinosaurusbirthdoodgrace kindertijddeath of brothersilhouette existentialismorganist masculinitycosmosjaren 50philosophicalnewborn babyorgan playerwaco texas vader-zoon-relatiemoeder zoon relatiebrother brother relationshipstream of consciousnesslifeexistential crisis pretentiouspantheism
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








