• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.761 acteurs
  • 199.135 gebruikers
  • 9.379.407 stemmen
Avatar
 
banner banner

Martyrs (2008)

Drama / Horror | 99 minuten
3,59 1.683 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Frankrijk / Canada

Geregisseerd door: Pascal Laugier

Met onder meer: Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin

IMDb beoordeling: 7,0 (118.657)

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 11 december 2008

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Martyrs

"They haven't finished being alive."

Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

Er zijn nog zat taboes te doorbreken volgens mij...

Maar sommige taboes kunnen we beter laten voor wat het is, die hoeven niet doorbroken te worden. Denk je niet?


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Sommige misschien, maar lang niet alle heersende taboes. Het is ook vaak in the eye of the beholder, ik vond het geweld in Martyrs indrukwekkend en realistisch, het geweld in bv Wanted walgelijk (want die film straalt uit dat geweld cool is). Toch ben ik bij die film niemand tegengekomen die het allemaal te ver vond gaan.


avatar van Ralf81

Ralf81

  • 714 berichten
  • 682 stemmen

otherfool schreef:

het geweld in bv Wanted walgelijk (want die film straalt uit dat geweld cool is). Toch ben ik bij die film niemand tegengekomen die het allemaal te ver vond gaan.

Die film is gewoon fanta en met een dikke knipoog te nemen, wat trouwens ook geldt voor Cannibal Holocaust en the Guinea Pig-reeks...


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

Ralf81 schreef:

Guinea Pig-reeks...

Het eerste filmpje in die reeks doet net hetzelfde als deze film. En nog een stuk minder gestileerd. Ook niet bepaald een fijne kijkervaring.

Cannibal Holocaust is volgens mij ook niet bepaald een "vette knipoog" film


avatar van coldheaven

coldheaven

  • 623 berichten
  • 188 stemmen

Onderhond schreef:

Cannibal Holocaust is volgens mij ook niet bepaald een "vette knipoog" film

Misschien niet, maar je kunt CH moeilijk serieus nemen. Als ik naar die film kijk, krijg ik plaatsvervangende schaamte voor de acteurs die als de inboorlingen figureren Ook de filmcrew is onrealistisch bruut.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar waarom kan je dat niet serieus nemen? De film neemt zichzelf wel behoorlijk serieus (en is ook zo bedoeld als je de maker moet geloven) en beidt ook weinig mogelijkheden voor comic relief of andere uitwegen.

Dat jij je er onprettig bij voelt is totaal iets anders dan met 'niet series nemen' of 'vette knipoog' bedoeld wordt.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Ralf81 schreef:

Die film is gewoon fanta en met een dikke knipoog te nemen

Tja, zal wel maar ik vind dat een stuk 'kwalijker'. Als ik een kind van een jaar of 15 zou hebben zou ik hem liever een film als deze of Irreversible laten zien dan Wanted of Running Scared.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Leuke vader...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Inderdaad een vreemde keuze....waarom eigenlijk?


avatar van coldheaven

coldheaven

  • 623 berichten
  • 188 stemmen

Reinbo schreef:

Maar waarom kan je dat niet serieus nemen? De film neemt zichzelf wel behoorlijk serieus (en is ook zo bedoeld als je de maker moet geloven) en beidt ook weinig mogelijkheden voor comic relief of andere uitwegen.

Dat jij je er onprettig bij voelt is totaal iets anders dan met 'niet series nemen' of 'vette knipoog' bedoeld wordt.

Heb je het tegen mij of OH?


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Probeerde ik hierboven aan te geven, ik vind het kwalijker (met name naar jeugd toe) als een film geweld promoot dan als een film het geweld wat heftiger en intenser in beeld brengt.

Punt was een beetje dat niemand schande spreekt bij dat soort shoot em up films maar wel bij films als deze. En daar ben ik het totaal niet mee eens.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Hoe bedoel je promoot? Beide keren staat het op film en beide keren wordt het getoond aan de kijker en dus gepromoot. Promoot dan liever wat ongeloofwaardige, curvende kogels dan een afslachting van jonge, onschuldige meisjes.

Jij ''promoot'' liever dit tweede aan je kinderen dus. Hmm...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

Probeerde ik hierboven aan te geven, ik vind het kwalijker (met name naar jeugd toe) als een film geweld promoot dan als een film het geweld wat heftiger en intenser in beeld brengt.

Punt was een beetje dat niemand schande spreekt bij dat soort shoot em up films maar wel bij films als deze. En daar ben ik het totaal niet mee eens.

Dan moet je beginnen met het verbieden van Tom & Jerry en road runner. En ook de strips van Asterix en Obelix in de papier bak leggen.

Denk dat de jeugd prima onderscheid kan maken tussen strip geweld en echt geweld. het echte geweld leidt mijn inziens meer tot afstomping dan het stripgeweld. Bovendien zou mijn zoon het wel leuk moeten vinden. Ik betwijfel of deze film en Irreverseble de meeste 15 jarigen kunnen bekoren. Verder heeft HJS hierboven ook een punt.


avatar van Apollinisch

Apollinisch

  • 21299 berichten
  • 0 stemmen

Ik betwijfel of deze film en Irreverseble de meeste 15 jarigen kunnen bekoren
En dat is dus net het punt van otherfool. Geweld zou niet moeten bekoren.

Beide keren staat het op film en beide keren wordt het getoond aan de kijker en dus gepromoot.
Ja, want het geweld is hier net zo "cool" als in Wanted.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Zucht, jammer dat jullie me woorden in de mond leggen en (expres?) mij totaal verkeerd uitleggen.

1. Ik wil *niks* verbieden.

2. Mijn hypothetische kind mag zelf weten waar hij naar kijkt.

3. Heel flauw om te stellen dat ik een afslachting van jonge meisjes zou promoten.

Volgens mij is mijn punt voor de goede lezer verder wel duidelijk.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Njah, ik vond het nogal een vreemde opmerking dat je je kind liever voor deze film zet, dan voor een Wanted.


avatar van Ralf81

Ralf81

  • 714 berichten
  • 682 stemmen

otherfool schreef:

2. Mijn hypothetische kind mag zelf weten waar hij naar kijkt.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Ja zo ben ik nog wel een week bezig, volgens mij is het volstrekt helder wat ik bedoel. Ik snap verder niet wat die vraagtekensmiley betekent, Ralf, wat begrijp je nu niet?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik snap nu nog steeds niet waarom je de voorkeur geeft aan films als irreversible en deze boven Wanted en Running Scared als je je hypthetische kind iets zou aanraden.

Waarom zie je films als Wanted als films die geweld promoten (ipv films die een uitlaadklep bieden) En hoezo vallen de films die jij noemt daar dan niet onder


avatar van Zoyechka

Zoyechka

  • 50 berichten
  • 28 stemmen

Brianna schreef:

(quote)

Heb je zeker Cannibal holocaust nog niet gzien, of Guinea Pig, hehe, die zijn al ouder dan 10 jaar hoor.

Haha nee..die heb ik ook niet gezien.

Die eerste trekt me niet omdat ik heb gehoord dat er dierenmartelingen inzitten, wat ik al helemaal niks vind en zeker niet als ' vermaak ' . En die andere... noujaaa Nog nooit van gehoord... Maar ik heb zelf cavia's dus die hoef ik denk ik ook niet te zien.. ( of misschien word het niet zo bedoeld lol ).


avatar van SilverGun

SilverGun

  • 1151 berichten
  • 818 stemmen

Reinbo schreef:

Ik snap nu nog steeds niet waarom je de voorkeur geeft aan films als irreversible en deze boven Wanted en Running Scared als je je hypthetische kind iets zou aanraden.

Waarom zie je films als Wanted als films die geweld promoten (ipv films die een uitlaadklep bieden) En hoezo vallen de films die jij noemt daar dan niet onder

Films als Wanted en The Matrix presenteren geweld als iets moois, Martyrs en Irréversible overduidelijk niet. Is dat echt zo moeilijk te volgen? Leuk dat jij die eerste categorie films als uitlaatklep ziet, otherfool blijkbaar niet.


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3127 stemmen

Erg sterke film.

De gruwelijke martelingen dragen, in tegenstelling tot een film als Hostel of Saw, echt iets bij aan de film.Dit ligt toch wel erg zwaar op de maag en is ook totaal geen pretje om naar te kijken.Toch maakte het een bepaald gevoel in mij los.Je begint echt een hekel te krijgen met de mensen die haar en andere mensen dit aandoen.Alleen kon ik op bepaalde momenten geen grip krijgen op de hoofdrol speelster.Ik had daar neit veel mee.Het eerste meisje wat alles doorstaan heeft kon ik wat meer mee. Het was dan ook schreinend om te zien dat ze zelfmoord pleegde .

Tot het moment dat de kelder wordt opengemaakt en het " swat" team van martelaars binnenkomt is de film ontzettend sterk.Het acteerwerk is erg goed en de setting is heerlijk onheilspellend.Dit komt ook met name hoe de film is geschoten.Goed kleur gebruik en mooie beelden volgen elkaar op in toch wel een rap tempo.Wat de film voor mij iets minder maakte is het tweede gedeelte.Het tempo gaat in eenkeer zo naar beneden dat het moeilijk is om opnieuw weer in de film te komen.Het boeide mij ook niet echt meer wat er ging gebeuren.Toch wordt het richting het einde weer erg interessant om te volgen. wanneer ze helemaal gestript wordt zijn beelden om nooit weer te vergeten.Helaas vond ik de spanning in het tweede gedeelte ook niet meer erg aanwezig.

Toch heeft deze film een diepere betekenis meegekregen dan de meeste andere horror films en dat maakt het geheel net even iets specialer.Zeker geen film om snel nog eens weer te zien, maar deze zou bij herziening nog wel wat kunnen gaan stijgen.Voor nu een hele sterke:

3.5*


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ralf81 schreef:

(quote)

Die film is gewoon fanta en met een dikke knipoog te nemen, wat trouwens ook geldt voor Cannibal Holocaust en the Guinea Pig-reeks...

Dat denk ik toch niet.. daar is CH me net iets te grimmig en realistiisch voor, de gruweliijkhedeen daar doen ook nergens onder voor die in deze film. En juist door de plot hierin vind ik dit ook duideliijk horror/vermaak, heeft niets met realiteit te maken.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

SilverGun schreef:

(quote)

Films als Wanted en The Matrix presenteren geweld als iets moois, Martyrs en Irréversible overduidelijk niet. Is dat echt zo moeilijk te volgen?

Volgens mij doet deze film dat ook. Je kan er zelfs door 'om het hoekje kijken'. Mits je lang genoeg blijft slaan natuurlijk.


avatar van geronimo

geronimo

  • 1955 berichten
  • 0 stemmen

Heb 'm net gezien. Zit nog helemaal na te shaken...


avatar van geronimo

geronimo

  • 1955 berichten
  • 0 stemmen

Goed, ben alweer 'n beetje bijgekomen...

En tóch vond ik The Passion of the Christ veel bloediger. Was eigenlijk een en al bloed, en hier viel 't eigenlijk wel mee.

M'n geshake kwam vooral door 't verhaal.


avatar van Brianna

Brianna

  • 218 berichten
  • 161 stemmen

Zoyechka schreef:

(quote)

Haha nee..die heb ik ook niet gezien.

Die eerste trekt me niet omdat ik heb gehoord dat er dierenmartelingen inzitten, wat ik al helemaal niks vind en zeker niet als ' vermaak ' . En die andere... noujaaa Nog nooit van gehoord... Maar ik heb zelf cavia's dus die hoef ik denk ik ook niet te zien.. ( of misschien word het niet zo bedoeld lol ).

Bij Cannibal Holocaust zitten idd dierenmartelingen, maar is voor de rest ook best heftig, en Guinea Pig gaat idd niet over cavia's, whahahha. Maar ik begrijp wat je bedoelt met laatste 10 jaar 100x erger, maar das miss ook omdat we nu op dit moment veel meer verwachten, en filmmakers daaraan voldoen, vroeger hadden ze eenmaal de produktie er niet voor, maar wat er toen was, was al behoorlijk heftig, en nu kan en mag meer, dus gebeurd datt ook. Weet nog wel dat ik Cannibal holocaust voor het eerst zag, dat is ook zo'n 10 jaar geleden, was geshockeerd, en heb m pas geleden nog s gezien, maar vind m nog steeds heavy, maar Martyrs vind ik toch ff anders, het onderwerp is voor mij interessant, goed en realistisch verfilmd, ben ook van mening dat er mensen zijn op deze wereld die gekgenoeg zijn om dit soort praktijken uit te halen, Kijk maar naar Dahlmer, dacht van zn slachtoffers levende slaven te maken, door gaatje in het hoofd te boren, en zuur erin te spuiten, das ook echt gebeurd. Ik persoonlijk vind het soms prettig om naar een film als Martyrs te kijken, juist vanwege het realisme, om je zo ook af te vragen in wat voor wereld we leven. Kijk maar zelf hoe de reacties hier op de film zijn. soms mogen we best geconfronteerd worden met de wereld, maar op eigen keus dan he, je hoeft m niet te kijken. Na zo'n film kan ik echt gaan nadenken, dat vind ik het fijne eraan,. Dan heeft de film voor mij ook voldoening.

En als je dan hier naar de recenties van anderen kijkt, is het ook mooi om te zien hoe de meningen zijn verdeeld over de film, en dat er dan weer een meniing over een mening wordt gegeven, en ga zo maar door, prachtig niet, moet daar wel om lachen. Zo blijft de conversatie doorgaan. Geef lekker je mening, of je m nu goed vind of niet. Ga ik nu lekker Death Race kijken, whahaha


avatar van KrooSaH

KrooSaH

  • 21 berichten
  • 33 stemmen

zeer brute film!!

dit soort films zijn egt mijn films:D

Lekker sadistisch!


avatar van Zoyechka

Zoyechka

  • 50 berichten
  • 28 stemmen

Brianna schreef:

(quote)

Bij Cannibal Holocaust zitten idd dierenmartelingen, maar is voor de rest ook best heftig, en Guinea Pig gaat idd niet over cavia's, whahahha. Maar ik begrijp wat je bedoelt met laatste 10 jaar 100x erger, maar das miss ook omdat we nu op dit moment veel meer verwachten, en filmmakers daaraan voldoen, vroeger hadden ze eenmaal de produktie er niet voor, maar wat er toen was, was al behoorlijk heftig, en nu kan en mag meer, dus gebeurd datt ook. Weet nog wel dat ik Cannibal holocaust voor het eerst zag, dat is ook zo'n 10 jaar geleden, was geshockeerd, en heb m pas geleden nog s gezien, maar vind m nog steeds heavy, maar Martyrs vind ik toch ff anders, het onderwerp is voor mij interessant, goed en realistisch verfilmd, ben ook van mening dat er mensen zijn op deze wereld die gekgenoeg zijn om dit soort praktijken uit te halen, Kijk maar naar Dahlmer, dacht van zn slachtoffers levende slaven te maken, door gaatje in het hoofd te boren, en zuur erin te spuiten, das ook echt gebeurd. Ik persoonlijk vind het soms prettig om naar een film als Martyrs te kijken, juist vanwege het realisme, om je zo ook af te vragen in wat voor wereld we leven. Kijk maar zelf hoe de reacties hier op de film zijn. soms mogen we best geconfronteerd worden met de wereld, maar op eigen keus dan he, je hoeft m niet te kijken. Na zo'n film kan ik echt gaan nadenken, dat vind ik het fijne eraan,. Dan heeft de film voor mij ook voldoening.

En als je dan hier naar de recenties van anderen kijkt, is het ook mooi om te zien hoe de meningen zijn verdeeld over de film, en dat er dan weer een meniing over een mening wordt gegeven, en ga zo maar door, prachtig niet, moet daar wel om lachen. Zo blijft de conversatie doorgaan. Geef lekker je mening, of je m nu goed vind of niet. Ga ik nu lekker Death Race kijken, whahaha

Ik snap het idee erachter ook inderdaad wel en het IS ook goed om bij sommige films na te denken..

Maar soms mogen bepaalde scenes wel minder van mij.. zolang het niks van de film afdoet snap je.

Ik heb de laatste 30 minuten nieteens gezien en die waren blijkbaar het ergst. Nu ben ik een nogal labiel/emotioneel persoon en kan ik niet echt tegen martelscenes. heftige martelscenes althans.

Op de een of andere manier blijft dat in mijn netvlies gebrand zonder dat ik dat wil.

Zonde want ik vond de eerste 60 minuten idd best te doen. Maar toen ik in de gaten kreeg dat het nog erger zou worden, werd ik een beetje misselijk. Juist doordat het zo realistisch is gebracht.

Geen slechte film maar niet zo goed voor mensen die aan de antidepressie pillen zitten i guess

Ooh en ik dacht echt dat guinea pig over cavia's ging. Nouja ^^


avatar van voskat

voskat

  • 1026 berichten
  • 1088 stemmen

Ik wist al dat ik deze film niet zou willen zien, dus heb ik de spoilers maar gelezen. Zo lijd ik er tenminste niet direct onder, hoewel ik me een prima beeld kan vormen aan de hand van jullie omschrijvingen.

Ik heb al lange tijd geen trek meer in martel-horror. Ik heb al lang genoeg gezien, o.a. dankzij het lezen van Bret Easton Ellis boeken.

Het leven is al moeilijk genoeg om mezelf nog eens op te zadelen met nodeloze wreedheden.

Dus bedankt voor de spoilers. 5 sterren voor jullie.