• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.414 stemmen
Avatar
 
banner banner

Martyrs (2008)

Drama / Horror | 99 minuten
3,59 1.683 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Frankrijk / Canada

Geregisseerd door: Pascal Laugier

Met onder meer: Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin

IMDb beoordeling: 7,0 (118.693)

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 11 december 2008

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Martyrs

"They haven't finished being alive."

Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Triple G

Triple G

  • 472 berichten
  • 404 stemmen

puckb96 schreef:

deze reactie... daar moet ik toch altijd weer effetjes om lachen. Van die zielige moraalridders

Een reactie van iemand op Bol.com

Vandaag binnengekomen met de post. Heb hem vanavond een uur gekeken, maar de misselijkheid en afgrijzen begon al snel. Kijk, ik houdt van een goeie horror en het mag ook best goor zijn, maar wat deze film doet dat gaat veel te ver.

Een eng en vieze film opnemen is een ding opzich, maar dit is een film dat vol is gestopt met traumatische belevingen en onnodig duidelijk in beeld wordt gebracht. Ik zie de regisseur van deze film als een man/vrouw die de spot drijft met getraumatiseerde mensen en zich niets aantrekt van wat deze film met mensen zal doen.

Dus na iets meer dan een uur gekeken te hebben, heb ik de dvd uit de speler gehaald en hem doormidden gebroken, en ik denk dat iedereen dat het best kan doen want dit is onverantwoord. Deze film zal bij bijna alle kijkers iets beschadigen, en bij mensen zoals ik, verdriet en walging opwekken!

Vraag me dan wel weer af hoe 't komt dat dit dan een groter publiek aantrekt dan andere genoemde films. Is de omschrijving uitnodigender? De kaft? Ik verwachte een heftige film en kreeg een nog heftiger verhaal. Hoe verbloem je dat?

Het verhaal van bol.com slaat overigens nergens op. "Ik zie de regisseur van deze film als een man/vrouw die de spot drijft met getraumatiseerde mensen en zich niets aantrekt van wat deze film met mensen zal doen" ? Die mensen dienen per definitie niet naar horror films te kijken, welk genre daarbinnen dan ook. Wat een kolder. "Deze film zal bij bijna alle kijkers iets beschadigen, en bij mensen zoals ik, verdriet en walging opwekken". Klopt, behalve dan het stukje 'beschadigen'. Daarom is de film dus ijzersterk.

Heb er met verschillende mensen over gesproken en mijn walging en waardering over uitgesproken. Waardering dient derhalve nog opgetrokken te worden naar een hoger niveau.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Triple G schreef:

(quote)

Vraag me dan wel weer af hoe 't komt dat dit dan een groter publiek aantrekt dan andere genoemde films. Is de omschrijving uitnodigender? De kaft? Ik verwachte een heftige film en kreeg een nog heftiger verhaal. Hoe verbloem je dat?

Het verhaal van bol.com slaat overigens nergens op. "Ik zie de regisseur van deze film als een man/vrouw die de spot drijft met getraumatiseerde mensen en zich niets aantrekt van wat deze film met mensen zal doen" ? Die mensen dienen per definitie niet naar horror films te kijken, welk genre daarbinnen dan ook. Wat een kolder. "Deze film zal bij bijna alle kijkers iets beschadigen, en bij mensen zoals ik, verdriet en walging opwekken". Klopt, behalve dan het stukje 'beschadigen'. Daarom is de film dus ijzersterk.

Heb er met verschillende mensen over gesproken en mijn walging en waardering over uitgesproken. Waardering dient derhalve nog opgetrokken te worden naar een hoger niveau.

heheh, daar heb je helemaal gelijk in.

Mensen zien die dingen juist als een slecht punt, maar dat kan juist ook positief zijn bij een bepaalde film.

dat ie iets doet met je......


avatar van dwid

dwid

  • 356 berichten
  • 328 stemmen

Jemig de pemig, wat een overgewaardeerde film zeg.

Ok het is orgineel en de eerste 3 kwartier zijn zeker te pruimen, maar nadat anna alleen blijft is het gebeurt met de film. Een langdradig deel volgt, met een eind dat je geen bevredigend gevoel geeft.

Het is dus mijn mening uiteraard en dat de meesten het zo goed vinden is hun mening.

Spannend?even!goor?ja!aanrader?nee!


avatar van milanvanson

milanvanson

  • 6 berichten
  • 8 stemmen

Heb hem gisteren op aanraden van een collega gekeken. Vond het geniaal acteerwerk. Bizar donkere sfeer.

Meestal zoek ik in een film toch een sprankje hoop of hoop op een goede afloop. Dat ziet er hier niet in, dat merk je al in het begin.

Desalniettemin vond ik de clu, de verhaallijn mager, te mager, en ongeloofwaardig. Wellicht dat er 1 zo'n gestoorde per eeuw opstaat maar een hele organisatie neee, en de reden, om after dood experience te krijgen, mwoah..

3 sterren voor het geniale acteerwerk..


avatar van Noodless

Noodless

  • 10049 berichten
  • 6183 stemmen

milanvanson schreef :

Desalniettemin vond ik de clu, de verhaallijn mager, te mager, en ongeloofwaardig. Wellicht dat er 1 zo'n gestoorde per eeuw opstaat maar een hele organisatie neee, en de reden, om after dood experience te krijgen, mwoah..

Best wel geloofwaardig. De mens is voor alles in staat. Ook op gebied van 1 gestoorde die een hele organistie kan meeslepen, maar dan op andere gebieden dan, is in de geschiedenis genoeg aan bod gekomen. Helaas ! Dus voor zo'n onderwerp dat hier in deze film wordt aangesneden, lijkt de mens daar best bekwaam voor. Hoe absurd ook !

De verhaallijn , gezien het genre, is net wel erg sterk met heel wat troeven zoals de sfeer, de gore, de spanning......want voorspelbaar is het allerminst, tenzij je natuurlijk al heel wat gelezen hebt over de film. Ook over het einde kan je hier eindeloos discussiëren, zie maar de reacties bij deze film op moviemeter.


avatar van Joostdizzy

Joostdizzy

  • 50 berichten
  • 0 stemmen

Heb hem eergisteren bekeken, overdag welliswaar omdat ik geen held ben met horror, maar ik wilde deze veelbesproken film wel graag zien.

En het was een stomp in de maag. Het eerste gedeelte was spannend. En het tweede gedeelte was bikkelhard. Ik had walgelijke mishandelingen verwacht. Maar daarintegen kreeg je mishandelingen die een mens moet kunnen overleven en je helemaal kapot kan maken . En dan de reden waarom, ik dacht dat ik gek ging worden van woede.

Ik zie deze film dan ook ergens wel als negatief beeld over de eeuwige en niet te stoppen drang van de mens om alles te willen weten, waarbij niets of niemand geschuwd word en alles maar moet kunnen voor dat beetje meer weten.


avatar van motsie81

motsie81

  • 5 berichten
  • 352 stemmen

Per toeval bij deze film uitgekomen, maar damn wat een film.

Het eerste gedeelte is gaaf, niet echt mijn ding maar voor de liefhebber top! Echter het tweede gedeelte laat je op het puntje van de stoel zitten.

Het gevoel van complete onmacht die het 'subject' te verduren krijgt en waarmee zij zich op een gegeven moment mijn inziens ook verzoent, gezien het feit dat ze geen weerstand meer biedt.
Ze heeft zich verzoent met de andere proefpersonen die te zien zijn in het boekje van de mademoiselle (M). Ze weet dat haar eind nadert.


Het slot is geniaal, een groep mensen die maar een doel hebben; te achterhalen of er enige vorm bestaat na het leven. M krijgt uiteindelijk een antwoord.

Hier wordt de film dubbelzinnig.
Verplaats je in de gemartelde, zou je zelf je martelaar het antwoord geven. In eerste instantie dacht ik ook nee. Maar Anna kan ook denken dat wanneer zij 'het antwoord' geeft, de martelingen zullen stoppen in de toekomst.

Anna heeft een trip gehad vlak voordat ze het gesprek met M heeft. Maar je ziet alleen de weg ernaartoe, dus ook hier kun je weer twee kanten op heeft ze iets gezien, of niets.

De climax is briljant!

De conclusie die door M wordt getrokken na dat ze het verwerkt heeft, het is immers een dag later, geeft ruimte tot discussie, heerlijk dubbelzinnig weer. Dus voor degene die stellen dat de regisseur zich er zo snel van afmaakt, think twice


avatar van xIneke

xIneke

  • 13 berichten
  • 10 stemmen

gister gekeken, maar vind het niet echt een supergoede film ofso.

Er zit niet echt een heel goed verhaal in vindik.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Ik stond vanavond in de videotheek een stapel weekfilms uit te zoeken voor dit weekend en deze pakte ik er maar als laatste een beetje op de gok bij omdat ik verder eigenlijk niks kon vinden.

Nu ik de meningen hier een beetje door heb gelezen staat mij dit weekend een gruwelijke kijkervaring te wachten. Ik ben benieuwd... van tevoren maar een beetje moed indrinken en de fles binnen handbereik laten staan tijdens het kijken


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1888 stemmen

Dat ligt er maar net aan wiens meningen je leest...

Mijn mening is dat deze film über-boring is en zéér zwaar overschat.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

In ieder geval maak je je op voor een kijkervaring die bij lange na niet degene is die je van een brute Franse kijkervaring mag verwachten. Met name het tweede deel valt vies tegen, ik snap nog steeds degenen niet die dat ook maar in de verste verte schokkend vinden. Ook niet op het gebied van emotie of sfeer..


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar wel op het gebied van 'idee'. En daarbij moet je wel behoorlijk afgestompt zijn als je 'Het levend villen van een jonge vrouw' niet als schokkend bestempeld. En dan heb ik het slechts over een van de zaken die haar wordt aangedaan.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Vind dat enigzins artificieel en onwerkelijk overkomen, meer klinisch eigenlijk, schokkend? Nee. De rest ook niet, maar het idee misschien wel ja, maar daarvoor lees ik dan weer boeken.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het ook zeer klinisch, maar daardoor juist zeer realistisch.

Verder is het raar om voor een 'idee' enkel boeken te lezen. De beste films communiceren een 'idee'. Ik heb ook veel meer respect voor een film die me op intellectueel niveau ('idee' )weet te choqueren dan (enkel) op emotioneel vlak.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Als een idee inderdaad interessant in beeld wordt gebracht ben ik het met je eens. Hier vond ik het niet interessant in beeld gebracht in het tweede bedrijf, dan heb je als film vooral gefaald. Het idee is verder vrij matig trouwens, maar dat terzijde.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Reinbo schreef:

Ik heb ook veel meer respect voor een film die me op intellectueel niveau ('idee' )weet te choqueren dan (enkel) op emotioneel vlak.

Deze film zette me inderdaad aan het denken wat er nou zo goed aan deze film zou moeten zijn dat er het hoogste van het hoogste aan gegeven wordt. Nu ik er over nadenk, misschien moet ik toch maar all the way gaan en gewoon die 5 sterren geven.

Blijkbaar is het verschil tussen een matige martelfilm en eentje van wereldklasse het wel of niet geven van een reden.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Zoiets ja, dan hadden ze gewoon beter in het stramien van het eerste bedrijf kunnen blijven m.i. Dan was het tenminste nog een brute film gebleven zonder al die zogenaamde hoogdravende poespas die totaal niet overkwam.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)
Deze film zette me inderdaad aan het denken wat er nou zo goed aan deze film zou moeten zijn dat er het hoogste van het hoogste aan gegeven wordt. Nu ik er over nadenk, misschien moet ik toch maar all the way gaan en gewoon die 5 sterren geven.

Blijkbaar is het verschil tussen een matige martelfilm en eentje van wereldklasse het wel of niet geven van een reden.

De film heeft wel meer te bieden dan alleen maar geen reden geven.

Als een reden voor jou zo belangrijk is dat je voor de rest niets meer erin ziet dan is dat je eigen probleem.

Ikzelf vind een reden helemaal niet belangrijk en je doet net of dit de eerste film ooit is die geen reden geeft of anders neem je het heel zwaar op hier.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk dat Chevy het omgekeerde bedoeld.... Juist het niet geven vzn een rede vindt hij beter.


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1908 stemmen

Goede film!

Het geweld is vrij stevig, maar ook lang niet zo bruut als ik had verwacht. Na het lezen van de vele recensies hier hield ik er rekening mee dat ik mij geregeld ongemakkelijk zou gaan voelen tijdens het kijken, maar dat viel dus wel mee. Het enige 'ieuwww moment' dat ik had was wanneer ze de krammen uit het hoofd van die vrouw trok. De messen gaan overigens wel overtuigend door het vlees in deze film dus daar moet je wel tegen kunnen.

Verder vond ik het een heerlijk verhaal om te volgen. Lekker mysterieus, origineel, ziekelijk en de puzzelstukjes vallen naar het einde toe mooi in elkaar. Het is echt niet zo dat de regisseur er alleen maar op uit was om te shockeren, want dit is gewoon een prima doordachte film.

Het einde kun je ook op verschillende manieren opvatten. Dat vind ik een pluspunt want ik hou ervan om zelf lekker verder te kunnen brainstormen na afloop.
Zelf interpreteerde ik het einde in eerste instantie als volgt; Anna heeft de vrouw verteld dat het gruwelijk was wat ze had gezien en om de rest van de 'sekte' en de wereld te behoeden voor deze teleurstelling besloot de vrouw om het geheim mee te nemen in haar graf. Een zelfopoffering in feite. Vandaar ook haar advies: 'Twijfel'.
Tijdens de aftiteling overlegde ik met mijn vriendin en die had het net zo ervaren, maar dan komt dus het moment dat de film gaat bezinken en je de meerdere opties gaat inzien. Heerlijk...!

In 1e instantie gaf ik deze film een 3,5*, maar inmiddels is het alweer een viertal dagen geleden dat ik hem zag en nu maak ik er toch een 4,0* van. Hij lijkt steeds beter als ik erop terug kijk en ik krijg ook al zin in een herziening.

Prima. 4,0*


avatar van chevy93

chevy93

  • 12754 berichten
  • 1324 stemmen

Fortune schreef:
Ikzelf vind een reden helemaal niet belangrijk en je doet net of dit de eerste film ooit is die geen reden geeft of anders neem je het heel zwaar op hier.
Er is een groot verschil tussen iets verklaren en een context. Hetgeen waar (vooral) het laatste deel in te kort schiet, is het schetsen van een (duidelijke) context.

Hoewel, nu ik er over nadenk. "Gezellige groep van bejaardencentrum zoekt jong meisje om dusdanig te martelen dat men er achter kan komen hoe het hiernamaals er uit ziet.", is inderdaad best een duidelijk context."
Maar hoe gaan we dat nou aan de kijker laten zien? Immers, we kunnen de scène niet even in het echt uitvoeren. Ach, we laten het gewoon in het ongewisse. Geniaal!

Voor de rest van je bericht, volstaat een verwijzing naar mijn uitgebreidere bericht.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Daar staat nog meer onzin. Je bent er gelukkig inmiddels zelf wel achter dat de film weldegelijk een duidelijke reden en context geeft voor het martelen, daarbij is het helemaal niet bedoeld om sympathie op te wekken voor het slachtoffer, of om antipathie op te wekken voor de daders. Het erge is juist dat het je vrijwel koud laat. Maar ach, je geeft het in het begin van je uitgebreide review al aan. Horror is niet jou genre.

Verder laat de film de kijker net zo in het ongewisse als 2001 dat doet.... Daarbij hadden ze de vraag natuurlijk evengoed wel kunnen beantwoorden, maar dat zou enig nut aan hun acties geven en het is natuurlijk juist de bedoeling van dit soort nihilistische horror dat het allemaal nutteloos is.


avatar van shrink

shrink

  • 2140 berichten
  • 2394 stemmen

Wederom een Franse topper. Net niet zo goed als 'L interieur, maar veel beter dan Frontiers. De maximale score wordt niet bereikt omdat de film op een gegeven moment een compleet andere wending krijgt. Op zich een goed verhaal, maar het voelde bij mij 'als hak op de tak' aan. De gore zag er ook perfect uit, alleen het afgestroopte lichaam aan het einde zag er niet perfect uit.


avatar van cimbom91

cimbom91

  • 51 berichten
  • 484 stemmen

Ieder mens zal ooit doodgaan, Je kan niet kiezen om eeuwig te leven of dood te gaan. Stel dat ze iets heel ernstigs heeft gezegd over het leven na de dood. Alsnog heb je geen keus en zal je vroeg of laat doodgaan. Dus wat heeft het dan voor zin om er achter te komen?


avatar van gorelover

gorelover

  • 487 berichten
  • 278 stemmen

1 van de meest schokkende films die ik ooit gezien heb,

deze film heeft me een nacht lang echt wakker gehouden.

wat een film.

zeer zeker niet voor de teergevoeligen onder ons.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1888 stemmen

Ik heb van deze film niet bepaald wakker gelegen. Sterker nog, ik had moeite om wakker te blijven bij het kijken van deze film...

Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die het wél met chevy93 eens is.


avatar van _Casper_

_Casper_

  • 1244 berichten
  • 1692 stemmen

ik hou van horrors en zeker van franse horror maar deze film vond ik dus echt niks, ik vond de film totaal niet spannend of spanning opbouwened en het enige wat je zag was viezigheid infeite... verhaal was ook flinterdun..

nee vond het helemaal niks

1.5*


avatar van maxroelofs

maxroelofs

  • 2838 berichten
  • 1659 stemmen

Thorak schreef:

Ik heb van deze film niet bepaald wakker gelegen. Sterker nog, ik had moeite om wakker te blijven bij het kijken van deze film...

Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die het wél met chevy93 eens is.

Ik ben het er ook helemaal mee eens hoor, je bent niet de enige.


avatar van maurice32

maurice32

  • 1194 berichten
  • 1681 stemmen

Gelukkig dat menigen verschillen , anders zou het saai worden


avatar van Noodless

Noodless

  • 10049 berichten
  • 6183 stemmen

Iedere film zal zijn voor en - tegenstanders hebben.